Annons:
Etikettallmänt
Läst 2798 ggr
Rainee
2/10/16, 7:22 PM

Äldre - tips?

Visste inte riktigt var jag skulle lägga det här inlägget men får bli här då det är relativt hög aktivitet här inne.

Tänkte bara fråga om ni som är lite uppe i åren har några tips till oss lite yngre. Tycker alltid att sånt är väldigt intressant att få höra då ni har mycket mer erfarenhet. Jag är 20 år just nu, har inte ens gått ut skolan än så törstar ju efter lite råd om livet. Det kan vara allt möjligt! Bara något att ta med sig i tankarna under livets resa helt enkelt. 😃

Annons:
[LoveUnite]1
2/10/16, 7:28 PM
#1

Njut!

För sedan kommer hem, räkningar och desperation efter pengar.

Så NJUT!

🍸

Sarah
2/10/16, 7:30 PM
#2

Vet inte riktigt vad uppe i åren räknas som :D men med mina 34 år är jag iaf äldre än dig. Några saker är, 1. man blir inte gammal bara för att man blir äldre. 2. Det är trevligt att vara vuxen. Det är trevligt att ha mogna människor runt om sig. 3. Oroa dig inte så mycket för saker, livet blir bättre för varje år om man lär sig att slappna av över småsaker.

Rita-S
2/10/16, 7:30 PM
#3

Var dig själv och våga lita på att för den rätta partner är det mer än bra nog om inte rentav perfekt i stället för att gå in i en roll du tror en potenciell partner vill ha. Det skulle göra att en partner blir kär i en versjon av dig som inte finns. 

Acceptera inte gentagande fel från din partner (det ni har blivit överens om som otrohet, inte okej beteende som agressivt beteende, hot, lögner osv). Det är okej att ge en andra chans, men det borde inte behöva bli en femte, sjätte, sjunde osv. 

Var ärlig och öppen med vem du är och vad du vill samt vad du förväntar av vänner och partner. Att diskutera på vänskaplig nivå viktiga principer i livet ger transparens i vad du vill och vart du står i livet som ger b åde dig och en partner en chans att veta vart ni står i det som för båda är viktiga frågor eller principsaker. Ref otrohet, vad som är och inte är enligt en själv, vad som är rimligt att förvänta när det kommer till exempelvis porr, du vet de vanliga "problemområden".

Var ärlig med dig själv om vad som faktisk är ditt personliga problem du måste ta tag i (exempelvis beroende av alkohol, ångest eller depressionsproblem, beroende av porr om man skulle ha nåt sånt, osäkerhet, svartsjuka osv osv) och försök ha öppna ögon för när det är ditt eget jobb att fixa det och inte ens partners.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Achatina
2/10/16, 7:31 PM
#4

Köp och laga all mat själv, snabbmat är billigt just där och då men mättar dåligt och är dyrt i det hela stora.

VildaVittra
2/10/16, 7:39 PM
#5

Tänk inte "Sedan", tänk "Nu", så får du en idé, genomför den. Livet kan vara alldeles för kort ibland eller så blir du sjuk, då är det bra att du faktiskt har levt ditt liv som du vill. Och lev ditt liv som du vill leva det, strunta i vad samhället förväntar sig av dig. 

Och ett annat tips är att inte lägga så mycket pengar eller energi på fester, det är inte dom man minns sedan. 

Var även smart och börja spara, då kan du köpa den där gården/huset/lägenheten och måste inte vänta när du väl vill ha den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Honestyisdead
2/10/16, 7:47 PM
#6

#5 Beror nog på vad du menar med fest.

Det är just många fester/sammankomster/middagar (vad man nu än kallar det) som jag har många minnen från som gör mig glad och som gett mycket.

Annons:
VästkustFia
2/10/16, 7:58 PM
#7

Fall inte i fällan att skaffa eller sträva efter en massa saker bara för att "man ska" eller "alla jag känner har/gör det". Tid, energi och pengar är begränsade resurser och det gäller att använda dem väl.

Ha som riktlinje att välja ut sådant som känns viktigast för just dig och satsa på det. (Samma sak antingen det gäller jobb, utbildning, resor, boende, prylar, fritidsintressen eller vad som helst.) Så minskar risken att du står där om 20-30-40 år och undrar varför livet känns futtigt och fel…

pringles
2/10/16, 8:08 PM
#8

Mitt råd är: Strunta i alla råd du får här och lev livet precis på det sätt DU önskar. Alla är vi olika och uppskattar olika saker i livet.

Ria74
2/10/16, 8:31 PM
#9

Omge dig med människor som får dig att må bra, strunta i dom så får dig att må dåligt. Det som verkar viktigt just nu känns kanske inte alls viktigt om 20 år, t.ex när jag var 20 var det enormt viktigt för mig att vara sminkad, välklädd och fin när jag gick ut. Idag som 40+ är jag nöjd om jag är hel och ren ;) Tänk inte så mycket på vad andra tycker och tänker om dig. Dom allra flesta har fullt upp med sina egna liv och struntar i ditt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

skruttelutt
2/10/16, 9:59 PM
#10

Jag är bara fem år äldre, men mitt bästa tips är: Tänk ut vad du vill göra och gör det - plugga till det om det krävs, res om det är det du vill, börja jobba om du redan har ett yrke eller annat. Alla dessa saker gör dig rik på erfarenhet, upplevelser, pengar och lägger grunden för framtiden.

Achatina
2/11/16, 12:33 AM
#11

Ta inga sms lån heller, spara till det du vill ha och lev fattigt om du måste. Och får du pengar till körkort, ta körkort. Ta inte pengarna och åk på semester, du har mer glädje i längden åt körkortet 😛

obstitant
2/11/16, 3:33 PM
#12

Med risk för att vara en partypooper här så brukar det finnas en gräns för hur stor nytta man har av andras erfarenheter. Jag har stunder när jag önskar att jag kunde gå tillbaka in i mig själv som ung och styra upp det hela, fatta bättre beslut och ge mig själv en realitycheck, men det går ju inte. Och hade någon annan äldre person försökt göra det då hade jag ändå inte lyssnat. 😛

Så mitt råd är kanske att acceptera att det blir som det blir med livet. Man gör så gott man kan (och det ska man absolut göra!), men man har inte all kunskap och all erfarenhet för att kunna fatta perfekta beslut jämt.  Och det är ok, det blir tillräckligt bra som det blir.

Men att kunna hantera pengar är en väldigt värdefull grundkunskap. Att veta hur mycket man har, vad det ska räcka till, hur saker funkar - och aldrig låna till något annat än bostad, studier eller en bil i rimlig prisklass. Samt att våga se verkligheten som den är och förhålla sig till den, utan att blunda eller förneka saker pga stolthet eller ångest.

jagga-ewe
2/11/16, 6:20 PM
#13

Tja, vad kan man säga? Tänk efter före, lita på magkänslan. Gör inget du ångrar och ångra inget du gjort. ;) Även dåliga erfarenheter är erfarenheter, de för dig framåt. Skada ingen medvetet. Fyll åren med liv o inte livet med år. Jo, du har hört alla de där flosklerna förr. Men det stämmer.

För egen del brukar jag tänka på att det är sällan nån ligger på sitt yttersta och ångrar att de tog den där chansen som kändes så bra. Däremot att de inte tog den.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
pyromanen
2/11/16, 6:46 PM
#14

Du är värdefull!

[silkesnosen]
2/11/16, 8:18 PM
#15

Försök att följa din "magkänsla" och försök följa det som ger dig driv och energi. Var inte så sabla mån om att vara så som andra önskar, men var lyhörd. Jag älskar att vara feminin, ha stora örhängen och tjusiga naglar. Det gör att jag bryter mot normen mot vad man ska vara på typ 40. Jag är även driven, vågar ta strid och karriärist… Låt alltså ingen sätta dig i ett fack, utan lyssna till vad du önskar vara ;)

_Fisken
2/11/16, 8:47 PM
#16

Rusa inte på med att skaffa hus, barn, villa o hund. Bra å tänka efter före. Det är stora beslut som påverkar dig lång tid framöver. 

Samla på trevliga minnen såsom romanser, intima stunder, resor och möten. 

Om du uppskattar att ha det roligt på jobbet, utbilda dig då så har du större chans att få det jobb du vill.

Annette
2/11/16, 8:50 PM
#17

Det blir bara bättre ju äldre du blir. Man blir säkrare på sig själv och bryr sig inte så mycket om vad andra tycker. Jag är 45 år och längtar inte tillbaks till 20-årsåldern.

BASE
2/12/16, 3:04 AM
#18

Var inte rädd för att leva men ändå försök med lite marginal så att du onödigt kan göra dig illa.Gör något för att DU vill,aldrig för att nån annan gör det eller förväntar eller att du känner krav på dig.Om nån försöker ge dig en känsla där din mage nånstans eller till och med vet att det är inte vad du önskar,säg NEJ!!Försöker de ignorera din vilja eller försöker genom fel anledningar göra vad som då ofta är deras enbart egen skull,be dem fara åt helv….. Du skall gärna prova dig lite fram om vad du tycker om,vem du är och det tar inte en dag haha.Vad du än gör,gör det inte av fel anledning.Om du gör det då kvittar det är om du äter,har sex,festar etc men det kommer inte vara något som kommer vara till nån glädje eller bästa. Även om livet kan kännas kort efter en viss ålder så stressa inte ihjäl dig för varför känns livet så kort?Därför döden är så förbannat lång hihi.Lite sanning i skämtet. Så det du väljer göra gör det helhjärtat då ger du stor chans att fylla bandet med minnes stenar som du kan använda och tänka tillbaka på med ett leende och värme.Lycka till i ditt samlande.

JimH
2/13/16, 3:34 PM
#19

Håll hårt i dina vänner. Är nu 40 år och måste säga att det har gått fort att komma hit :) Visst man har gjort en hel del. Men inte mycket man ångrar. Men sina vänner ska man vara glad för. Tyckte om din fråga så var tvungen att skriva lite.

[Daisy-Moa-Elsa]
2/13/16, 5:52 PM
#20

Bekymra dig inte så mycket om vad andra kan tänkas och tycka om det du gör i ditt, så länge det inte bokstavligen skadar dig.

Annons:
Rainee
2/15/16, 11:50 PM
#21

Efter att ha läst igenom alla era fina svar leendes kan jag säga att jag definitivt går härifrån lite klokare av alla era råd. Och känner mig träffad i många av era svar då jag kommit på mig själv med att t.ex. strunta i mina egna känslor för att någon annan tyckt annorlunda och velat ha det på sitt sätt. Blir också ganska träffad med att jag sitter med mycket ångest för att livet bara ska rusa förbi utan att man hinner med. Det viktigaste är väl att man njuter av nuet. Längtar också till när man blir mindre påverkad av vad andra tycker och tänker, och det kommer väl med tiden tänker jag. Så tack så himla mycket för era svar, det hjälper så otroligt mycket med min ångest och mitt självförtroende! Har ni fler tips är det bara att skriva. Uppskattar alla era erfarenheter! 🌺

[Forest]
2/18/16, 8:09 AM
#22

Var dig själv och var ärlig mot dig själv. Lev livet och lev i nuet det är mina tips.

Känns något inte rätt så gör det inte lite detta menar jag med ärlighet mot sig själv.

Rainee
2/20/16, 12:38 PM
#23

#22 Det bästa är att leva i nuet, har även lite svårt med det, men försöker 😃

[Forest]
2/21/16, 6:35 PM
#24

23 Du kan ha drömmar och mål att uppnå men låt det ta den tiden det behöver. Man kan planera men planera så man har även tid att pusta ut o njuta av livet 🙂

Rainee
2/23/16, 4:43 PM
#25

#24 Ja, vill ju verkligen inte fastna i någon spiral av stress. Sitta tillbaks och njuta är nog det bästa man kan göra för stunden 🙂

[ellenhellstrom]
2/23/16, 5:27 PM
#26

Leta inte efter kärleken, den kommer när den rätte dyker upp, ha inte kvar dåliga vänner. Gör de du känner för. Plugga, jobba, börja med en hobby eller res. Du är i en ultimat ålder för att åka ut i världen och upptäcka. Finns så många möjligheter och det är så otroligt givande att se något annat en lite längre tid. 🙂

Lightoller
2/24/16, 1:26 PM
#27

Jag är kanske inte är uppe riktigt i den åldern, fast kunskap har man kanske ändå! Frågade mamma om hon tyckte något. Fick till svar att hon inte skulle brytt sig så mycket om vad andra tycker och tänker. Lev ett liv ärligt mot dig själv och inte det livet som andra förväntas av dig. =)

Annons:
Rainee
3/1/16, 12:26 PM
#28

#26 Åh, ja du har så rätt! Det är bara problem med pengar om man skulle vilja resa.. När man är ung så finns det inte gott om de precis.. :/

#27 Ja verkligen, man måste ju inte vara jättemycket äldre ;) Vad gulligt att du frågade din mamma. Jag håller med henne, man lägger ned alldeles för mycket tid på att bry sig om vad andra tycker och tänker.. Bra sak att komma ihåg :)

[ellenhellstrom]
3/1/16, 12:50 PM
#29

# 28 nä jag vet, förstår dig. De gjorde de inte för mig heller. Men jag skulle säga att man inte ska vara alldeldes för rädd för att låna lite pengar, för att göra en sådan sak. Det ger en så mycket. Och man kan ju kolla lite alternativ i alla fall.
 Jag bodde i Kina och pluggade kinesiska på et universitet med ungdommar från hela världen, där klarade jag mig på CSN bidraget som jag fick för att jag pluggade, så det är så billigt i Kina. Och man kan plugga olika småkurser på distans för att få CSN och så kan man bo i något annat land där det är billigare än i Sverige 🙂

Rainee
3/12/16, 5:37 PM
#30

#29 Åh men gud va härligt det låter! Skulle jättegärna plugga och bo i Japan ett litet tag. Har varit där förut och det är så vackert och underbart där. Det låter så himla stort och skrämmande men det kanske skulle kunna gå att få ihop på något sätt? 😃

[ellenhellstrom]
3/14/16, 8:27 AM
#31

# 30 Jasså va roligt! Hade också velat besöka Japan, verkar jättehäftigt! Det går nog att få ihop på något sätt. Man kanske behöver en liten startkassa men sen kunde jag leva på CSN, underbart! 🙂

Record
3/14/16, 9:53 AM
#32

Det många vill ha i livet kan vara  VVV = Villa, Vovve, Volvo. Ibland räcker det med 2. "VV " tipset. 👍

Thotis90
3/14/16, 8:00 PM
#33

Jag gissar att jag fortfarande tillhör "ungdomen" då jag är 26 år, men jag skriver ändå då jag har stor erfarenhet av livet ändå (flyttade bl.a. hemifrån som 16-åring). Det värdefullaste tipset jag har är att PRIORITERA ALLTID DIG SJÄLV och ge inte upp dina drömmar för någon annan. Risken är stor att du kommer ångra det senare.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

hyacinten44
3/22/16, 6:21 PM
#34

Jag är 68 år och gör fortfarande "misstag". Det kommer att vara så hela livet igenom, mer eller mindre. Vissa saker måste man gå igenom för att kunna utvecklas.

Det är du själv som väljer din väg. Om du hamnar på en väg som du inte känner är rätt, då bör du välja en annan väg.

Vi är olika individer och har olika drömmar och målsättningar. Det viktigaste är att man lever sina egna drömmar och inte annans, för då blir det fel. Detta är nog det viktigaste rådet jag har att ge.

Have fun, but be careful out there 😎

Annons:
Rainee
3/26/16, 4:45 PM
#35

#31 Ja exakt 😂

#32 Haha tror dock att jag byter ut det mot katt istället 😉

#33 Det är väldigt sant! Man bör ju prioritera sig själv först 🙂

#34 Ja, det tror jag också att det kommer vara, det hör väl till att vara människa ;) Tar det som att det är viktigt att följa sitt hjärta och leva livet på sitt egna sätt och inte på någon annans 😃

John G
3/27/16, 10:02 PM
#36

Två citat:

"Det är Alltid sakerna du Inte vågade, som du efteråt ångrar mest."
Okänd

"För att förbättra dig, våga verka fördummad."
Epiktetos

För att förbättra dig, våga verka fördummad.

Rainee
4/2/16, 4:05 AM
#37

#36 De två tänker jag väldigt mycket på, så det kommer jag inte att glömma 😃

[Túrwen]
4/2/16, 6:50 AM
#38

Man ska inte lyssna så mycket på vad andra tycker att man ska göra utan följ dina drömmar och gå din egen väg! Då menar jag inte att man inte ska lyssna till råd och ta åt sig då och då men gör saker för din egen skull och ingen annans!

Mina föräldrar försökte när jag slutade nian att få mig att söka annan linje än estet och efter studenten ville jag studera inom humaniora medan de ville att jag skulle att jag skulle satsa på civilingenjör. Är så nöjd med att jag gått min egen väg :)

Honestyisdead
4/2/16, 7:29 AM
#39

Något jag idag blir ledsen av att tänka på är hur mycket jag brydde mig om hur jag trodde  andra såg mig. Jag trodde jag var tjock och riktigt ful.

Nu när jag tittar tillbaka på foton ser jag hur himla smal och vacker jag var trots alla finnar. Tänk om jag hade förstått det då. Så mycket lidande jag sluppit.

Rainee
4/9/16, 4:03 PM
#40

#38 Ja det är väldigt viktigt! Har också gått min egna väg som tur är, men från början blev jag väldigt påverkad av vad de runt omkring mig tyckte och ville.. Fann tillslut att det inte gjorde mig lycklig så nu går jag alltid min egna väg. Bra att du också gör det nu :)

#39 Det är något som träffar rakt i hjärtat.. Känner ofta så och det är väldigt jobbig. När man är så rädd för att man inte duger som man är. Har till och med fått så mycket ångest över det att jag spytt och spytt och inte kunnat få i mig någon mat. Rasade i vikt. Nu har jag lite mer kontroll över det och försöker vara snäll mot mig själv, men än idag är det inte lätt.

Upp till toppen
Annons: