Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 4358 ggr
farvendal
2/15/16, 9:45 AM

Lämna ut lösenord till partner

Deltog i en diskussion på fb häromdagen som handlade om att ge ut sitt lösenord till tex fb samt telefonens pin-kod till sin partner.

Vissa tyckte att det var en självklarhet om man är i ett seriöst förhållande, att då delar man allt med varandra. Någon resonerade till och med att det var självklart att läsa runt bland partnerns meddelanden.

Andra tyckte att sånt är privat och inget ens partner ska ha tillgång till

Själv bryr jag mig väl inte så mycket om min partner kan mitt lösenord, men det har liksom aldrig funnits en anledning till att ge ut det. Vad ska han in på min fb och göra liksom? Varför ska han veta vad jag skriver till folk? Behöver han logga in och kolla något åt mig när jag inte kan göra det själv så fine, men varför ska han ha det bara för att?

Hur resonerar ni?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
[Devya]
2/15/16, 10:07 AM
#1

Ifall något händer mig så kan det vara bra att någon vet av mina lösenord, speciellt till fb. Så resonerar jag.

fruktgumman
2/15/16, 10:24 AM
#2

Ja ifall något händer kan det vara bra att någon har ens lösenord till olika ställen. Men det har aldrig blivit av att vi gett varandra våra lösenord. Inte ens efter 18 år :) Mest för att vi inte tänkt på det. Fb har jag för övrigt inte heller.

farvendal
2/15/16, 10:38 AM
#3

Ja, det är ju sant. Jag har ju autoinlogg från både dator och surfplatta så vill han ta sig in så kan han ju.. haha.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Åsa S
2/15/16, 11:19 AM
#4

Jag har inga behov av att läsa min mans mail, sms etc. och han har inte behov av att läsa mina så nej vi har inte gett varann några koder alls inte ens till internetbanken. Om något händer mig eller min man behöver vi inte inloggning till fb för sånt kan man ta via telefon eller träffa folk i verkligheten. Tror inte mina föräldrar kan varandras pinkoder till telefoner etc. heller och de har varit gifta i mer än 40år.

Har man väldiga behov av att ha varandras koder så ser väl jag det mera som att man inte litar på varann till 100% och måste ha koderna utifall man nån gång får misstankar om att nån är otrogen el dyl.

obstitant
2/15/16, 11:42 AM
#5

Jag har också alla lösenord sparade i datorn, så om det händer mig nåt är det bara att han går in. Hoppas han kommer ihåg lösenordet till datorn iofs, jag har talat om det, men… Jag antar att han skulle kunna gå in för att snoka också (jag lämnar ju datorn öppen när jag går på toa t.ex.), men han har lyckligtvis inga såna tendenser.

Lia
2/15/16, 1:43 PM
#6

Min pojkvän har tillgång till alla mina lösenord och han mina. Det är jättebra om något skulle hända, och vi har faktiskt haft väldigt stor nytta av det.

Annons:
Scorpio97
2/15/16, 2:23 PM
#7

Nej, jag vill inte ge ut lösenord till min partner. Jag ser ingen anledning till det, speciellt inte till typ Facebook. Även om jag inte har något att dölja, så tycker jag att det är fel av mig om jag låter min partner läsa sådant andra människor har skrivit till mig, utan deras tillåtelse. Jag ser inte heller någon anledning till varför lösenordet skulle behövas om något skulle hända med mig. Min pappas facebook finns exempelvis kvar (av mitt val), men det hade gått att ta bort den utan att ha inloggningsinformation, om man har bevisa att han är död (det var infon vi fick från Fonus i alla fall).

Så jag ser ingen anledning till att ge ut lösen. Sen har ju jag också autoinlogg, så om jag skulle vara i ett förhållande skulle han kunna komma in på min FB om han ville, men jag skulle förutsätta att han inte gör det utan min tillåtelse.


//Jessie

Fridaaaa
2/15/16, 3:01 PM
#8

Jag litar på min sambo och han vet lösen till vissa ställen, om något händer.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gaara
2/15/16, 3:52 PM
#9

Har ingen kod på mobilen och inte han heller. Men vi använder sällan varandras telefoner. Däremot så gör det inget om han pillar på min om han skulle vilja. Datorn har jag kod på och han har en egen dator. Så det finns ingen anledning (mer än för att komma åt alla foton jag lagt in på min dator eller musik) för honom att vara inne på den. :) Och händer det mig något så är väl fb det minsta problemet. X) Det lär nog nå alla som behöver veta det ändå.

jagga-ewe
2/15/16, 5:07 PM
#10

Maken har mitt PW till privata datorn, det är smidigt eftersom han administrerar nätet här hemma. Men å andra sidan har vi båda root-lösenordet. Jag tror jag vet vad han har för lösen till sin med…

FB är inget som nån av oss håller på med, så den frågan är ointressant. Men rent generellt så har han inte mina lösenord o jag inte hans. Tror han vetat ett lösen till jobbet en gång, men det bytte jag givetvis efteråt. Jag skulle aldrig fråga efter hans jobblösen, vet inte ens vad de har för inlogg där.

Mobilerna har vi inte lås på, bara vanligt simkortspin. Där borde han kunna mitt eftersom jag haft samma alltid. Så han minns den nog inte… =D

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Vyer
2/15/16, 5:25 PM
#11

Mina partners kan inte mina lösenord, men skulle de vilja snoka/rota om de vill eftersom jag har autoinlogg på det mesta. Jag litar dock på att de respekterar min integritet.


[LadyK]
2/15/16, 11:12 PM
#12

Han kan mina och jag hans. Tycker det är helt okej. Jag kan sonens också om något skulle hända.

IceTee
2/16/16, 1:19 PM
#13

Han kan vissa av mina lösenord och sådant av praktiska skäl. Hos mina föräldrar har han t.ex. inte täckning på telefonen och måste ibland ringa från min för att ringa viktiga samtal så han kan vara säker på att de inte bryts. Till min dator har jag mitt microsoftkonto kopplat, så han kan koden dit för att kunna hålla på med min dator och fixa saker när det behövs (han och hans kompis har fixat den ett par gånger) och han kunde min pinkod till mitt kort när han behövt låna det någon gång. Jag har samma till honom, återigen- av praktiska skäl helt enkelt!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
P3pz
2/17/16, 9:40 PM
#14

Min sambo kan alla mina lösenord till alla olika saker som.. Telefon, mejl, dator, bank-kort osv och jag kan alla hans också. :P 

Det känns helt enkelt som att det är smidigast så eftersom vi många gånger kollar saker läser mejl, sms osv åt varandra (när den andre ber om det).

"There is life after abuse. This is mine"

[Forest]
2/18/16, 8:17 AM
#15

Det är väl upp till var och än att avgöra vad som känns rätt. Men jag kan säga att här vet min man om mina och tvärtom, vi sparar lösenord på datorn för enkelt vara inloggad när man ska in o kolla olika saker.

Wiwiwi
2/18/16, 8:39 AM
#16

Allt beror på vilken typ av relation man har. Har man en öppen relation, man pratar om allt, är inloggad på samma dator och så är det kanske inget konstigt.

Men handlar det om att man kräver det av sin partner och bråkar om det kanske man är ute på ett känsligt område.

Fridaaaa
2/18/16, 10:22 AM
#17

#15 Om datorn kraschar eller behöver komma in på annan dator, hur löser ni det då? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carrosh
2/18/16, 11:04 AM
#18

Skulle aldrig få för mig att läsa min partners sms, mail och meddelanden på t.ex. facebook. Även om man är i ett förhållande så har man ju något som är privat. Kanske någon vän vill prata om något, som denne inte vill att partnern ska se, eller om man, som jag, får t.ex. jobb-sms som ingen annan än just jag ska se. Men oavsett så har man inte rätt till sin partners privatliv, man har fortfarande ett privatliv när man har en partner, och man måste få ha sitt eget också. Har ingen förståelse alls för de som väljer att visa precis allt för sin partner eller kräver att få se allt. Då har man ju ingen tillit till sin partner.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Forest]
2/18/16, 11:17 AM
#19

17 inte svårt alls man kan logga in överallt lösenordet kan man ändå. Fattar inte hur du menar man man kan spara olika lösenord på sidor som iFokus med mitt användarnamn loggar man hur enkelt som helst in, även via mobilen. Dottern samt mannen kan även vara medlemmar på iFokus men dom har andra användarnamn men lösenordet är sparat. Spelar man över nätet via steam där många online spel så är det bökigt om man inte har sparat sitt lösen anser vi.  Varför ska man kolla varandras sms mejl osv trots att man har lösenordet inget som jag är ett behov till men anser inte jag behöver smussla eller ha min telefon/padda/dator så privat

Fridaaaa
2/18/16, 11:23 AM
#20

#19 Om datorn kraschar och behövs återställnings t.ex eller någon gör resning på webbläsaren, kan sånt tas bort och då måste man lägga till det på nytt. 
Inte sagt tt man ska kolla mail osv? Syftade på om någon händer ens partner t.ex.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Forest]
2/18/16, 8:48 PM
#21

20  Man kan  lösenordet/en då är det inget svårt att logga in igen även om man köper ny dator eller lagar den som gick sönder. Vad menar du om det händer något med sin partner? Man kan byta lösenord, eller hjälpa den andre att kolla om det behövs.

Fridaaaa
2/18/16, 8:58 PM
#22

#21 Ja om det händer ens partner något och man behöver få tillgång till denna persons konton, eller liknande, så är det ju bra att veta lösenorden :) För att byta lösenord måste man ju ha tillgång till mailen.
Är så jag menar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

P3pz
2/18/16, 9:30 PM
#23

#18 Du skriver.. 
"Har ingen förståelse alls för de som väljer att visa precis allt för sin partner eller kräver att få se allt. Då har man ju ingen tillit till sin partner."

Om jag nu väljer att lämna ut mina lösenord till min sambo, då måste det ju ändå betyda att jag faktiskt litar på min sambo till fullo. 
Hade jag inte litat på att han kunde ha kunskapen om mina lösenord utan missbruka den så hade jag inte gett ut mina lösen. 

Så jag har inte en aning om hur du kan få det till att t.ex. vi inte har någon tillit till varandra!?                  

Det är skillnad på att veta en sak och att missbruka det. Och om den ene skulle missbruka förtroendet och kunskapen om lösenorden då kan man börja fundera på vart tilliten finns. 
Att vara så pass paranoid så att man inte kan lita på att ens partner ska kunna veta lösen utan att missbruka det, då har man nog tillitsproblem i förhållandet skulle jag säga.

"There is life after abuse. This is mine"

Ria74
2/18/16, 9:35 PM
#24

Jag kan vissa av hans lösenord och han kan vissa av mina. Vi har nog aldrig funderat så mycket över det om jag ska vara ärlig.

Får kanske skriva upp alla inloggningar och lösenord och lägga på ett säkert ställe som vi båda vet om ifall det skulle hända något.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

farvendal
2/19/16, 3:38 PM
#25

#18, #23,

Bara för att man lämnar byter lösenord med varandra betyder det ju inte att man känner ett behov av att gå igenom varandras saker. Känner man ett sådant behov, ja då har man nog däremot lite tillitsproblem.

Av praktiska skäl utifall det skulle hända något är ju däremot ganska vettigt. Även om jag själv inte har gjort det. Inte blivit av som sagt. Vi har ju autoinlogg.

Man får komma ihåg att byta lösenorden bara när relationen tar slut.. haha. Mitt ex fortsatte att använda min spotify minns jag. Ingen big deal, men det tog ett tag innan jag upptäckte det 😃

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Devya]
2/19/16, 3:42 PM
#26

#25 Nämen precis. Jag fick göra det illa kvickt då det tog slut mellan mig och mitt ex. Men det hjälpte inte precis för han hackade sig in överallt. =P

Carrosh
2/19/16, 5:20 PM
#27

#23 Men om man litar på sin partner och vice versa, varför då lämna ut lösen? Vad ska man ha dem till ens? Det där med "om det händer något" går jag inte på, händer det något allvarligt så får man tag i personen man ska ha tag i ändå, eller hur menar du/ni när nu säger "om det händer något"?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
[Devya]
2/19/16, 6:02 PM
#28

#27 Jag vill t.ex. att min fb stängs ner (ifall jag dör alltså) och det är lättare att stänga ner den om min partner vet lösenordet. Dessutom brukar jag också få viktiga e-mail (räkningar och dylikt) och det är bra att han vet mitt lösenord ifall jag helt plötsligt skulle gå bort.

Lösenordet till mitt bankkonto är också viktigt att han vet av.

farvendal
2/19/16, 8:29 PM
#29

#27 förutom om man skulle gå bort (den risken är ju minimal dock..) så kanske om man skadar sig eller försvinner. Eller bara inte har tillgång till internet och behöver få tag i någon.. vet inte riktigt.

Faktiskt ingenting jag reflekterat över förrän nu. 

Men nja, jag låter nog bli att lämna ut lösenord ändå. Som sagt måste han verkligen ta sig in så kan han. 

Bankkoder ger jag inte ut öht av den enkla anledningen att jag absolut inte vill att de ska komma på villovägar, tar inga som helst risker när det gäller sånt. Kan leva med att någon kapar min fb men inte mitt bankkonto..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Stallmima
2/21/16, 3:16 PM
#30

Aldrig skulle någonsin dela med mig av mina lösenord!  Dessa är privata. Tänk om ni gör slut och han är sur på er, vad tror ni kan hända då?

jagga-ewe
2/21/16, 6:40 PM
#31

#30 - Det är därför man ska se till att byta sina lösenord i sådana lägen. Egentligen ska man ALLTID byta sina lösenord regelbundet och alltid om man misstänker att "fel" personer kan kommit över dem.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Stallmima
2/21/16, 7:01 PM
#32

#31 Jag skulle ändå inte tala om vilka koder/lösenord jag har

mammaru
2/21/16, 7:22 PM
#33

Jag och min man jobbar ihop, har kontoret hemma. Vi använder 1Password för att lagra alla lösenord och har varandras inloggning till 1Password ifall om att något skulle hända… 

Rent praktiskt är han ibland inne och fixar med min stationära dator, men min MacBook, iPad och iPhone tar jag hand om själv och alla prylar kräver lösenord eller TouchID för att man ska kunna använda dem. Vi använder aldrig varandras grejor. Möjligen kan jag kolla vem det är som ringer om hans iPhone ligger i närheten av mig och han är någon annanstans – så att jag kan säga vem det är som ringer.

Jag tror inte att min man har några särskilda hemligheter på sina grejor.  Samtidigt tycker jag att man i en sund relation har rätt till sina egna, privata zoner.

iikaros
2/22/16, 6:25 PM
#34

I mitt tidigare förhållande kunde jag hans och han kunde mina.

I mitt nuvarande så kan jag min sambos men han kan inte mina, och detta för att jag inte direkt tycker att han behöver dem men han själv har inga problem att lämna ut sina egna om jag ska logga in lite här och var.

Annons:
Frida B
2/22/16, 7:32 PM
#35

Satt och funderade, jag kan min nuvarandes huskod, mobil och datorlösen men han vet inte ngt av mina… Allt detta bara av en slump, bodde hos honom en vecka och sen är vi typ aldrig hos mig så… Men skulle utan problem kunna berätta lösen osv för honom.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: