Annons:
Etikettkänslor
Läst 4301 ggr
[kanskemenbarakanske]
2/16/16, 12:28 PM

Gjort slut med pojkvän

Nästan pecis gjort slut med min pojkvän. Älskar han så otroligt mycket men av olika skäl så har vi splittrats och gått olika håll.  "Att bara älska varandra räcker inte, det finns annat som måste stämma in också" har jag fått höra och kan förstå det. Vissa saker fungerade inte liksom.

Försöker så gott jag kan me att gå vidare och det går bra, medans vissa dagar är ett helvete. Speciellt eftersom tankarna om han inte ens vill lämna mig när jag sover och vaknar varje dag av att jag drömt om han. Ständigt tänker jag på han. Vill bara hålla om han en till gång.. 

Aja. min fråga till er är hur det kändes för er på första festen utan er partner, första sexet efter er partner osv. Är så rädd för att ha sex med någon annan. Känns som ett svek mot han och för att jag fortfarande älskar han. Vill ju bara vara nära han. Men vet att jag måste gå vidare. Det kommer inte bli vi igen och måste bara försöka acceptera det liksom. Men det känns så konstigt om jag har sex med någon och inget är som det brukar. Han visste precis vad jag ville "ha" och nu är det från ruta 1 igen. Känns för första gången läskigt att ha sex. Hur kommer jag känna efter? Kommer jag få ner ångest? osvosv..

Hur gjorde ni? Hur gjorde ni för att våga vara nära andra igen? Har ni några tips på hur man kommer över någon, eller aa iaf hur man ska försöka tänka..

Annons:
IceTee
2/16/16, 12:48 PM
#1

Jag festade aldrig med mitt ex, men jag kan berätta hur första sexet var. Det var bara ett par veckor efter han lämnat mig, men den här killen var speciellt eftersom han nyss blivit lämnad av personen som mitt ex lämnade mig för så vi var faktiskt i nästan precis samma situation. Allt gick bra och kändes bra fram tills vi faktiskt skulle ha penetrerande sex, då började jag gråta. Det var liksom för tidigt och jag klarade inte av det. Jag kunde bara tänka på att jag önskade att det var mitt ex där liksom. 
Det var på ett sätt synd eftersom den killen var sjukt härlig, men vi fick helt enkelt stanna som vänner. På ett annat sätt var det bra eftersom jag fick en chans att träffa min nuvarande partner ca nio månader senare. Dock hade jag sex med, om man räknar den första killen efter mitt ex,  Efter det hade jag sex med 3 personer, 4 om man räknar mitt nuvarande och med de andra gick det bra, men då hade det gått ett par månader eller så.

Medarbetare på Skor iFokus

Gaara
2/16/16, 5:43 PM
#2

Själv så har jag aldrig varit personen som går ut och festar direkt. Utan festandet har alltid varit med mina vänner, med eller utan partner. Så de två gånger jag gjort slut så har det inte känts konstigt alls.

Och då varken ex nummer ett eller ex nummer två någonsin var speciellt intresserade av sex så kände jag aldrig något negativt när jag gick vidare angående det heller. 

I första förhållandet så gjorde jag slut för att känslorna var slut helt enkelt. Så då hade jag redan gått vidare känslomässigt så det var redan släppt liksom. Andra gången så hade jag fortfarande känslor för killen, men visste att vi inte hade någon framtid tillsammans då han inte hade några framtidsplaner, vägrade ta tag i att skaffa jobb, inte hade några gemensamma intressen och helt enkelt fick mig att dö inombords som människa. Jag insåg det när jag fann en otrolig vänskap i den person som lite senare skulle komma att bli mitt livs kärlek. Så jag tog tag i det hela då helt enkelt och killen jag har nu som då var min bästa vän hjälpte mig igenom det.

Tror det är viktigt att du hittar på saker med vänner, gör roliga grejer och lever livet helt enkelt. Låt sexet komma när det kommer och försök tänka på annat så länge. :)

laddare
2/17/16, 8:03 PM
#3

Gjorde slut med mitt ex för ca 1 månad sedan, efter hela 2 år tillsammans… Blev ett skarpt slut, då han varit otrogen mot mig i någon månad. Sen går vi i samma klass, sista året på gymnasiet vilket inte gör saken bättre. Känner lite samma känslor som dig. Hur kommer jag någonsin klara av att känna något för någon annan, än  mindre ha sex med någon annan än honom, då han var min första också.

Har aldrig festat med mitt ex, så har gå ut flera helger i rad nu med en massa kompisar och bara försökt ha kul, flörta runt mig och inte tänka på något seriöst. Fått något litet strul några gånger, men känner alltid lite ångest när man lixom kommer hem senare och funderar ut kvällen.

Så har tyvärr inget tips, men kan bara säga att jag sitter i lite samma båt. Så du är inte ensam iallafall

[kanskemenbarakanske]
2/17/16, 8:25 PM
#4

#3 fyra för å se sitt ex varje dag och ha känslor för personen..lider med dig :(

man vill ju inte att andra ska må dåligt, men är ju skönt att man inte är ensam iallafall..

[Devya]
2/18/16, 5:11 AM
#5

Jag gjorde slut med mitt ex efter 10 år tillsammans. Man går faktiskt vidare men man får ge det lite tid. Det är så olika för alla hur man går vidare och hur det känns. För mig var det inga större problem alls att ha sex med någon annan. Fester var det inga problem med heller. Det var mest då man var hemma och lämnades ensam med sina tankar som det kunde bli lite jobbigt.

JohnSheppard
2/21/16, 9:28 PM
#6

Om du älskade honom hade du inte lämnat honom.

Varför sådant fokus på sex?

Kan trösta dig med att han redan betraktat dig som en svikare. Bland det första en kille tänker på är hur tjejen har sex med andra. Killar har ofta en stark koppling mellan kärlek och sex.

Annons:
IceTee
2/21/16, 9:57 PM
#7

#6 skitsnack rent ut sagt. Kärleken övervinner verkligen inte allt, även om den övervinner mycket. För att vissa tycker om sex, så enkelt är det. För vissa känns en samvaro utan sex tomt, som för mig. Det vet väl inte du? De kan ha tagit det gemensamma beslutet att gå skilda vägar. Han kanske har haft sex med andra redan? Ang att killar ofta har en stark koppling mellan kärlek och sex tycker jag att ordet "ofta" är att ta i. Helt ärligt känner jag väldigt få killar som är sånna. Många tjejer har det däremot, om vi nu ska generalisera. Min upplevelse är att killar absolut kan ha det, men att det är vanligare hos tjejer.

Medarbetare på Skor iFokus

JohnSheppard
2/22/16, 4:03 PM
#8

#7 Verkar som vi definierar kärlek på olika sätt. För mig är det inget jag ger upp. Spelar ingen roll vad som händer. 

Många får leva utan sex i åratal. En del har relationer helt utan sex. Det är inget som är självklart. Kräv det inte. Njut av det när det finns tillfälle.

Håller inte med dig angående kopplingen kärlek och sex. Jag har pratat med många Kvinnor som skiljer på sex och kärlek. De vill äta av kakan och samtidigt behålla den. En kille är mer rädd att förlora det den har. En kille är alltid lätt att byta ut, Väldigt tröttsamt för killar att ständigt behöva jaga.  

Givetvis är det här något som förändras med åldern. Yngre killar kan tycka det vara kul att jaga och inte tar relationer på samma allvar. Som yngre var jag en bad guy som kom för sent till dejterna och som strulade bara för att få sex. Jag blir helt knäckt nu om en flickvän ens börjar tänka tanken att göra slut. Meningen finns i förhållandet. Allt annat är meningslöst.

[kanskemenbarakanske]
2/22/16, 5:25 PM
#9

#6 Fast vänta nu. Vem har sagt att JAG lämnade han? Och vart i allt är jag en svikare?

IceTee
2/22/16, 6:10 PM
#10

#8 har personligen aldrig upplevt något av vad du säger Du kan inte komma med dina egna erfarenheter och åsikter och sen statera dem som fakta, det är inte så det fungerar. Jag är för trött för att kommentera allt du skriver, men om du vill kan jag be en annan man berätta hur han upplevt det. Som man har han väl också rätt- eller? /en tjej som inte håller med eller anser att du har rätt eftersom allt är subjektivt

Medarbetare på Skor iFokus

JohnSheppard
2/22/16, 6:23 PM
#11

#9 Din rubrik pekade på att du gjort slut. Och du behöver heller inte känna någon ångest om nu är så överens. I en riktig relation kämpar man. Vet inte hur länge ni kämpat. Någon månad?

#10 Du skriver gärna om dina egna få relationer så jag förstår inte din retoriska poäng. Med åldern träffar man många människor. Släkt och vänner och ser hur deras relation utvecklas. Så mina generaliseringar handlar inte bara om mig. Så jag tycker faktiskt du borde respektera och visa hänsyn till andras åsikter innan du skriver att andras åsikter är "BS".

IceTee
2/22/16, 6:37 PM
#12

#11 jag orkar egentligen inte det här idag men jag vill bara få ur mig att jag är så himla frustrerad på alla antaganden du gör. Det är inte okej att döma någon som du gör. Hur vet du att TS och hennes partner inte kämpade i flera år men tillslut insåg att det inte bara gick? När man antar något negativt om en person blir jag så otroligt frustrerad. Ta ett djup andetag och var inte så himla bitter. 

Att jag drar upp mina förhållanden är i ett försök att få dig att förstå hur löjlig du låter. 
Nej, jag tänker inte respektera din åsikt förrän du slutar behandla din åsikt som fakta. Jag har träffat  många människor jag också, jag har sett många relationer och inget stämmer överrens med vad du sagt. Det är dina erfarenheter, inget annat. 

Jag ville bara få det här ur mig. Jag fortsätter gärna att diskutera med dig när du tagit ett djupt andetag och skärpt dig med alla antaganden, för det är något som verkligen gör mig förbannad. Eller ska jag göra antaganden om dig och anse att det är fakta och därmed svara baserat på vad jag bestämt mig för att du är? Nej, för det är bara löjligt och leder ingenstans (om du såklart inte vill det, jag kan med glädje göra det!)

Medarbetare på Skor iFokus

[kanskemenbarakanske]
2/22/16, 7:15 PM
#13

#11 Han gjorde slut med mig. Vi kämpade länge än en månad. 

#12 vet du, vi lägger ner dethär. Mår dåligt av JohnSheppards kommentarer så tänker lägga ner dethär. Tack för ditt svar iaf. Du verkar vara en sund person

Annons:
JohnSheppard
2/22/16, 7:38 PM
#14

#12 Baserat på ditt språk så tar jag inte illa upp. Vi kan ta den här diskussionen om 10 år. 

#13 Jag ber om ursäkt om jag råkade klampa fram. Bra att du kämpade mer än i en månad. Hade varit intressant att veta vad det var för problem som ni inte kunde lösa.

[kanskemenbarakanske]
2/22/16, 7:47 PM
#15

#14 vad spelar det för roll? Det är inte ens relevant. 

Min fråga var från början om hur man går vidare och hur man ska våga komma nära en kille igen då jag tycker det känns så sjuk konstigt och får mig att må dåligt.

IceTee
2/22/16, 7:49 PM
#16

#13 du har rätt, han är definitivt inte värd tiden det tar att ens läsa igenom kommentarerna. Jag går bara så lätt upp i varv!
Jag hoppas att du hittar dig själv och dina känslor. Du får prova dig fram, men det kan vara en bra idé att berätta dina känslor och tankar inför din nästa sexpartner. Det är mycket lättare om hen förstår dina känslor och att du kanske måste avbryta. Jag var tvungen att göra det och han förstod mig och det var inget mer med det. Det är inte fel att känna att du inte var redo och det är alltid okej att avbryta!

Medarbetare på Skor iFokus

[kanskemenbarakanske]
2/22/16, 7:51 PM
#17

#16 Antar att jag är förvirrad just nu bara. När detta lagt sig och jag känner mig som mig själv igen kanske dessa känslor klingar av. Hoppas det.

JohnSheppard
2/22/16, 9:01 PM
#18

#17 Jag har bara ett råd. Gör konstruktiva saker. Sådant du mår bra av. Att fokusera på sexet blir fel. När du hittat rätt kille vet du att du inte kommer ha ångest efteråt. 

http://www.womenshealthmag.com/sex-and-love/post-breakup-advice

IceTee
2/22/16, 9:14 PM
#19

#17 det kommer det antagligen, men låt det ta sin tid! Det är aldrig lätt att komma ur ett förhållande och det finns ingen anledning att försöka göra det snabbare än vad man egentligen kan. Umgås med vänner, skaffa en ny hobby kanske? Tyck lite synd om dig själv, det är helt okej! ❤️
Alla har väldigt många åsikter om man vad ska göra och inte göra när ett förhållande tar slut. Jag kommer också med råd och åsikter, men det är bara du som vet vad som funkar för dig. Känns något inte bekvämt- gör inte det! 
Det enda som är universalt är att inte stänga inne känslorna, de kommer komma tillbaka förr eller senare och det är bättre att de få komma så tidigt som möjligt.

Medarbetare på Skor iFokus

Kibschen
2/22/16, 9:22 PM
#20

Oroa er inte tjejer! Här kommer en man en man och räddar er, vilket ALLA tjejer gillar! (har cape också) Jag är som nämnt en man och kan därmed intyga att förra mans kommentar inte gäller alla män. Tips till dig. Kämpa på, tvingade dig inte till något. Var beredd att känna som du känner och inte förtryck något. Vill du däremot och känner dig redo, ha inget dåligt samvete osv. My job here is done! Manly-man awaaayy!! Disclaimer: Manly-man är ett till stor del humoristiskt alterego som inte nödvändigtvis representerar kibschens åsikter. Varning, kommentar rekomenderas med en handfull salt.

Annons:
[LadyK]
2/23/16, 12:01 AM
#21

Första gången med någon ny kan kännas lite konstigt men för egen del har jag också lärt mig att det jag trodde var det jag ville ha i sängen är långt ifrån det jag upplever nuförtiden. Med flera  olika partners mellan mitt första och andra äktenskap har jag insett att de första 10+ åren som gift missade jag många många sköna upplevelser.

JohnSheppard
2/23/16, 12:54 AM
#22

#20 Bra kämpat! 

Kan tillägga att det går massor av tankar för en kille när det är slut i en relation. Och en av tankarna är sexet. Något annat hade varit väldigt konstigt. Det är redan överstökat. Så när du väl har hittat en bra kille så ha sex med honom med gott samvete.

Kibschen
2/23/16, 1:06 AM
#23

#20 ? Missförstod du eller?

Aleya
2/23/16, 6:10 AM
#24

Ts pressa dig inte till ett:jag måste gå vidare! Det är inte bra för dig. Utan låt allt sjunka in först. Känslor och skit. Sen kan du smått börja dejta. För mig har det sällan känns en ångest efter att jag träffat en ny. Och ibland har det aldrig ens slutat med sex. Utan man träffas och sedan är det bra. Du ska ha sex när du känner att det känns rätt. Inte för att någon tycker eller vill.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

JohnSheppard
2/23/16, 11:55 PM
#25

Kibschen.  Antar att det är mig du syftar på. Och nej, jag missförstod dig inte. Jag som ville vara en aning sarkastisk. Jag plockade bort en del emojis/smilisar då jag tyckte de var opassande och för mycket.  Och samtidigt ville jag ändå ge dig cred för att du hjälper dina vänner. 

Till TS så är jag i ungefär samma sits. Och som många sagt så ta det med ro och ge det tid. Har nu ventilerat mina åsikter tillräckligt och lämnar plats åt andra. Over out. Peace.

Upp till toppen
Annons: