Annons:
Etikettkänslor
Läst 3588 ggr
myrelina
3/7/16, 10:51 PM

Aldrig sagt att han älskar mig

Jag har varit tillsammans med en fantastisk kille nu i ett år. Under hela den här perioden har han aldrig sagt att han älskar mig. Nu har det gått så lång tid att jag känner oro inför om vi är på samma "nivå" eller vad man nu ska kalla det. För egen del har jag aldrig känt såhär starkt för någon någonsin - men jag har heller inte yttrat de tre orden mer än i ett brev och en gång i farten när han inte fick möjlighet att svara. Jag håller tillbaka att säga det varje dag just för att jag känner mig så osäker på vad det är han känner inför mig. Han kommenterar aldrig positivt på hur jag ser ut (vilket jag förstår med tanke på hur jag ser ut) men kan ibland säga att jag är snäll eller duktig.

Jag vet inte om jag tycker att det är extra jobbigt för att jag är så osäker på mig själv eller vad det är. Ojämvikt i känslorna?  Vid stunder av tvekan så känns det inte som att jag har så mycket bevis i det han säger för att jag skulle ha mycket värde för honom. Samtidigt så är vi som vilket par som helst, älskar och pratar och skrattar. Men ibland känns det som om jag håller på att bli galen när jag inte får någon slags bekräftelse alls. Själv är jag inte jätteduktig på att vara romantisk men berättar så ofta jag kan hur fin jag tycker att han är, frågar hur han mår, försöker hjälpa honom och har gett flera kärleksbrev och försöker göra annat sådant för att han ska förstå hur mycket han betyder för mig.  

Egentligen är väl enda lösningen att fråga honom hur han känner eller berätta vad jag känner men jag är fullständigt livrädd för att få svar eller kanske mest: inget svar. För tänk om han inte älskar mig? Vad gör man då? Jag vill inte att relationen ska ta slut. Kräver jag för mycket bekräftelse? Jag vill inte att han skall känna sig otillräcklig bara för att jag har sådant behov av att höra att jag är värd något. För mig är han fullkomlig.

Annons:
Tjeja
3/7/16, 11:00 PM
#1

Du kanske behöver ta dig en funderare på ifall du verkligen vill slösa bort din tid och din energi på någon som inte vill ha dig?

Ifall du faktiskt kommer fram till att du inte vill slösa bort ditt liv på någon som inte vill ha dig, då inser du också att det är bättre att fråga och prata om saken med din partner än att inget säga.

För om ni pratar om det så kan bara bra saker hända! antingen får din partner insikt om att du behöver bekräftelse och börjar i alla fall försöka ge dig det på ett vis som du uppskattar eftersom han älskar dig med och vill att du skall må bra också!

Eller så är han inte intresserad av att anstränga sig för dig, eftersom han inte känner så för dig. Och då är all tid du lägger på er relation bara helt bortslösad och du gör bättre i att spara på ditt goda till någon som uppskattar och förtjänar det genom att älska dig lika mycket tillbaka! 

Så som sagt, tänk till! Vad vill du med ditt liv?

Slösa bort det eller göra det bättre???  😉 Kram och lycka till 🤗

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

myrelina
3/7/16, 11:10 PM
#2

#1 Ja, jo. Synd att det känns så fruktansvärt svårt. Nästintill liv och död. Men man är väl ung och romantiker. 

Hur hade du tyckt att det skulle vara smart att ta upp det? Är det bättre att fråga honom vad han känner för mig eller säga vad jag känner först?

Em_
3/7/16, 11:26 PM
#3

Jag fattar inte riktigt, har du sagt att du älskar honom någon gång? I så fall kanske han bara är rädd för att ta steget.


myrelina
3/7/16, 11:30 PM
#4

#3 Jag har sagt det en gång men då var jag på väg ut och han låg och halvsov i sängen. Så han kunde inte svara då. Det är möjligt att det är så, kan vara min magkänsla som spökar och förvirrar mig bara.

Sindri
3/7/16, 11:59 PM
#5

Har ju ingen aning om hur gamla ni är, men killar och tjejer är vanligtvis väldigt olika vad gäller sånt, och mognar olika fort.

Som regel tycker killar att tjejer går för fort fram, vill planera och ta ut saker i förskott.

Många killar tänker inte ens i de banorna. De har det bra just nu. Punkt. Att man skall säga nåt speciellt, eller göra nåt speciellt, eller vara på nåt speciellt sätt….öh!

Äh! Nu hårdrog jag det ordentligt, men killar kan absolut vara innerligt kära och passionerade och tänka sig en framtid, fast de inte tänker på det aktivt. På samma sätt som du (och många andra tjejer gör).

Tjejer är mer vana att uttrycka känslor och prata om det, eftersom tjejer pratar mycket sinsemellan om sånt. Vad pratar killar om?

Varför är det viktigt för dig att han säger just de orden? Hur kan du vara säker på att det är just kärlek du känner? Som ung var jag "kär" jämt, föremålen växlade dock. Men många, många gånger var det ju bara förälskelse, passion-

Varför pressa din kille? Vad händer om han inte vill säga just de orden? Vet du då att han inte älskar dig? Och? Gör du slut då? Eller nöjer du det med att ha det bra och vara lycklig just nu. Om ett par år kanske han kommer på att han verkligen älskar dig (han har haft tid att tänka efter då), och inte kan tänka sig att leva utan dig. Vill du inte ge honom den chansen?

Om du däremot av någon annan anledning än ord, känner att era känslor inte är på samma nivå och du absolut vill att de skall vara det, så visst, fråga honom, men var beredd på konsekvenserna då.

Tjeja
3/8/16, 12:57 AM
#6

Jag tror du lurar dig själv om du försöker resonera bort din magkänsla med grubbel! Ta reda på hur det förhåller sig istället genom att helt enkelt fråga vad han känner för dig. Men då måste du vara beredd på att ta emot negativt svar också om det blir så. Och veta vad du vill göra om svaret inte är det du önskar. Veta om du är beredd på att slänga bort din tid och energi på någon som inte älskar dig tillbaka som du önskar och stå ut med det. Eller gå vidare, möta sorgen, den går över, och sedan satsa på att träffa någon som ger dig lika mycket tillbaka.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
myrelina
3/8/16, 1:12 AM
#7

#5 För mig är det viktigt eftersom jag känner så starkt för honom och då känns det bra att veta att det är ömsesidigt. Ja, hm. Svårt att förklara vad min kärlek för honom är men jag skulle säga att jag är väldigt säker på den. Och att det inte handlar om en kortvarig förälskelse eller passion utan en genuin, mäktig känsla av hur mycket jag älskar honom och vill fortsätta leva mitt liv med honom i det. 

Jag vet inte vad jag ska göra om jag frågar och han inte kan svara. Det känns väldigt jobbigt just därför. Jag vill absolut inte göra slut men det känns viktigt att veta att han känner någonting eftersom jag gör det.  Kanske främst få reda på om han inte riktigt är där än men tror att han kommer bli. Och som Tjeja skrev kanske uppmuntra till mer bevis eller yttranden för uppskattning att jag är där. 

Jag är 19 och han 24.

Honestyisdead
3/8/16, 5:59 AM
#8

Magkänslan brukar ofta vara rätt. I alla fall hos mig.

Men jag förstår inte att du inte pratat med honom om det ens. Undrar man något måste man fråga. Även om man är rädd för svaret. Svaret kan ju faktiskt vara något som får det att vända till något positivt. 

Jag tycker du inte kräver bekräftelse.  Du ÖNSKAR  att få den och det är fullt naturligt att man vill bli bekräftad av den man älskar.  Inte bara på ett intellektuellt plan utan även på ett plan så att man känner sig attraktiv. Älskad. Behövd.

Det är inte hälsosamt att som du gå och undra och längta efter något som enligt mig är naturligt. Det tär på en.

Så du måste berätta hur du känner. Han kanske bara har svårt att visa kärlek och uppskattning. Och vet han inte hur mycket du saknar den så stannar han i tryggheten. Får han veta hur du känner och han älskar dig så försöker han förhoppningsvis ändra på sig och börjar visa mer känslor.

Om det skulle vara så att han inte känner som du gör så gör det fruktansvärt ont. Men då vet du var ni står och du kan sluta lägga din tid och kärlek på någon som inte älskar dig.  För det går inte att få någon att älska en även om man vill. Du slipper undra.

Jag har själv varit i ett sådant förhållande. I flera år. Jag suktade efter bekräftelse. Jag pratade med honom om det många gånger.  Han lovade att bli bättre på det. Det hände någon gång att han bekräftade mig, sedan slutade han igen. Jag älskade honom så mycket att det gjorde ont och kunde inte lämna honom trots att jag mådde dåligt. Jag hoppades att han en dag skulle klara det.

De enda gångerna han klarade säga att han älskade mig var när jag sa det. Så det kändes forcerat. Men jag levde på hoppet trots att magkänslan skrek att han inte kände som jag.

Vi är inte tillsammans längre och jag ångrar att jag inte lämnade tidigare.  Jag vet nu att det inte går att ändra på någon som inte kan visa känslor.

amandain
3/8/16, 9:32 AM
#9

Alltså jag tänker att eftersom han är tillsammans med dig borde det väl vara så att han älskar dig. Visst kan man vara tillsammans med någon utan att älska personen men  ni har ju bara varit tillsammans i ett år. Vad är vitsen i att han skulle gå in i ett förhållande med någon han inte älskar?

Mitt ex var hemskt dålig på att säga orden jag älskar dig till mig. När jag sa jag älskar dig så svarade han alltid "mm jag vet" Men jag kände i andra sammanhang att han älskade mig, men mer i handling än i ord.

Men jag tycker absolut du ska fråga eftersom du är osäker.

OlgaMaria
3/8/16, 12:08 PM
#10

Jag tycker du ska fråga… Säg inte - vad känner du för mig? Sådana frågor är ganska jobbiga och bekräftelsesökande tycker jag. Men du kan gott fråga rakt ut och berätta vad du tänker och känner - jag har tänkt på en sak, du säger aldrig att du älskar mig, vad beror det på?

Jag förstår att du är rädd för att ställa en sådan fråga, för de svar du kan tänkas få, men ni har varit tillsammans i ett år och efter hand ska man kunna prata om allt. Man ska inte vara rädd för att ta upp saker, eller att ett visst samtalsämne skulle kunna leda till att man går isär. Jag förstår att du är förälskad och inte vill förlora honom, men det är faktiskt viktigare hur du vill ha en relation. Vill du ha öppenhet, ärlighet, tillit? Om du inte har det så har ni ett problem. Och kanske har han fullständigt vettiga svar på dina frågor också. Och kanske skulle samtalet, att du öppnar upp dig och är fullkomligt ärlig, skapa en större närhet mellan er.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Jojaton
3/8/16, 3:14 PM
#11

Men om du bara sagt att du älskar honom en gång när han halvsov (han kanske inte ens hörde/kommer ihåg det) fast att du känner att du faktiskt älskar honom - säg det till honom! Han kanske är precis lika osäker som du.

Johanna - Instagram

abcö
3/8/16, 3:42 PM
#12

Jag känner som #11. Hörde han ens det du sa i förbifarten när han samtidigt  halvsov? Om du älskar honom så se honom i ögonen och säg det! Jag förstår inte varför du tvekar att säga vad du känner till en du varit tillsammans med i ett år.

Halvdansken
3/8/16, 9:14 PM
#13

Jamen fråga honom. Killar är ganska enkla just med raka besked och frågor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[LadyK]
3/9/16, 12:42 AM
#14

Min man säger nog aldrig jag älskar dig om inte jag sagt det först. Han har lite problem med att uttrycka sina känslor i ord även om det blir allt bättre. Fråga honom säger jag med.

Gronstedt
3/9/16, 1:37 PM
#15

Min partner säger det varenda dag, jag undrar om jag sagt det ens 15 gånger på de 17 år vi varit ihop … Det betyder inte att jag inte älskar partnern, bara på att det inte faller sig naturligt för mig att säga sådant. Och det vet hen och känner sig inte obekräftad för det.

myrelina
3/9/16, 1:58 PM
#16

#8 Tack så mycket för ditt långa och bra svar! 

#9 Ja, jag hoppas på det. Tack! 

#10 Nej, jag tror också på ärlighet och att man ska kunna prata om allt. Tack för ditt bra svar!

Och tack för alla andra svar också! Jag tror att jag skall samla mod till mig och säga det i alla fall. Så får det bära eller brista. Och förhoppningsvis gå bra.

Pytteliten
3/9/16, 3:27 PM
#17

Ja gör det! Är övertygad om att du har allt att vinna!!! Lycka till 🙂

Upp till toppen
Annons: