Annons:
Etikettsvartsjuka
Läst 3534 ggr
Vetgirig_
2016-03-12 07:54

Besatt av mitt ex nya sambo

Måste få ventilera Besatthet, ett laddat ord med både positiv, men även negativ klang . Jag skrev här för ett bra tag sedan "Var går gränsen för otrohet " Det handlade då om att avsluta ett förhållande där en sorts otrohet utspelats. Det förhållandet är avslutat, och för närvarande bor vi i olika städer. Jag åker ner till Malmö då och då och har såklart lyckats att träffa på mitt ex ute i det offentliga. Nu är det så att Han har skaffat sambo, varför jag vet det beror på att jag av en slump bläddrade igenom bilder på instagram och plötsligt kände igen köket där hon stod och poserade med sitt blonda och slingade hår, och med ett perfekt leende. Sedan lade jag ihop ett plus ett, och hittade sedan att de delade samma bostadsadress. Jag är delvis glad över att han har hittat en ny, då han hade det väldigt svårt att gå vidare efter att vi avslutat vår relation. Jag kände mig klar och redo att släppa allt bakom mig. Nu 1 år senare har tankarna om Oss smugit sig på. Saken hör även till att vi sporadiskt och väldigt slentrianmässigt hade kontakt via sms. Senast för 3 veckor sedan, då utan vetskapen om att han hade en ny sambo. Det sista han skrev var väldigt personligt och beskrev att han saknade min närvaro. Jag inbillar mig att min plötsliga besatthet beror på att jag själv känner mig misslyckad då jag ej hittat någon att dela livet med, medan han gjort det. Jag kan nu inte sluta att gå in i hennes bilddagbok och se vilka nya bilder hon lagt upp. Hur perfekt hennes kropp verkar och hur otroligt lycklig och glad hon ser ut att vara. Jag är införstådd att en bild självklart inte speglar hela sanningen. Tankarna på Henne och på Honom snurrar runt. Jag blir helt tokig på detta, det förstör mitt liv då jag egentligen inte vill ödsla tankekraft på henne. Hur ska Jag bära mig åt för att släppa tankarna på det förgångna, samt inte upprepade gånger tänka "om vi ej hade gjort slut, hur skulle Mitt liv, och Vårt liv se ut"?! Om jag inte tänker på henne under min vakna tid, drömmer jag om henne /och honom. Jag tror egentligen inte att det handlar om att jag nödvändigtvis vill att jag och mitt ex ska bli ett par, utan att det sticker i ögonen att han har en ny sambo som verkar fantastisk . Hon och han delar även samma intressen som vi en gång gjorde.

Annons:
_Fisken
2016-03-12 08:11
#1

Jag tror du måste skaffa nytt också. Du kanske redan har gängat dig igen?

Att han skrev att han saknade din närvaro är nog mkt för att ni haft en längre relation tidigare och han ser nog dig som en del av en trygghet. Nåt välkänt. Det betyder ju inte att man kan vara tillsammans med den personen, bara att känslan finns där.

siberlina
2016-03-12 08:21
#2

När du känner att du vill kolla upp hennes bilddagbok,gör något annat,baka en god kaka,va glad att ditt ex är lycklig…man kan ändra sina tankar,bestäm dig för något du sk a tänka på när tankarna börjar ,tänk att du sitter på en vacker strand på maldiverna.prova det funkar,jag tänker så när jag har för mycket negativa tankar

Vetgirig_
2016-03-12 09:14
#3

#1 Mm, det var nog en sorts trygghet som kanske behövdes från hans sida. Känslan av att bygga upp något tillsammans med honom är inte tanken, utan det är nog gamla känslor om det förgångna som spökar . Sen har det nog med att jag själv har svårt att börja dejta , då jag själv inte anser att jag är så unik och speciell ,och därför inte "förtjänar " någons uppmärksamhet . När jag rannsakar mig själv finner jag många sår som jag tror att jag måste låta läka innan jag släpper in någon.

Vetgirig_
2016-03-12 09:22
#4

#2 Ja, att försöka hitta alternativa aktiviteter är en smart lösning. Dock är det svårt att stå emot. Det blir som ett plötsligt begär efter socker, allt kretsar just i den stunden efter socker . Att förbjuda något triggar mig nästan ännu mer. Men tack för tipset och jag ska föröka hitta en lösning på mitt icke accepterande och ohälsosamma beteende . Jag hoppas att detta bara är en fas som sedan avtar .

siberlina
2016-03-12 09:44
#5

Men jag lovar dig att det är bra,tankens kraft. Kan göra mycket…det ärverkligen inte bra för hälsan att bli för fixerad vid saker.kram lycka till

Vetgirig_
2016-03-12 14:25
#6

#5 Mmm, jag hoppas att detta endast är en fas jag går igenom och att detta beteende bara är ett negativt resultat av en sorts "chock". Kram på dig!

Annons:
[Udoon]
2016-03-13 20:15
#7

Bästa är att inte titta på deras instagram eller någonting sånt, försök släppa det hela helt enkelt. Om han ville vara med dig så skulle han vara det, så bättre att du går vidare med ditt liv utan att bry dig om ifall han träffat någon ny eller inte.

Vetgirig_
2016-03-15 15:56
#8

#7 helt rätt!

Aleya
2016-03-17 20:06
#9

Kolla inte på alla dessa saker. Det är bara dig själv som du skadar. Och sen kanske du borde se om du kan hitta en hobby eller något som håller dig sysselsatt under din lediga tid.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Vetgirig_
2016-03-18 08:21
#10

#9 Tack för svar ! Både arbete och fritidsintressen fyller mina dagar till fullo. Problemet blir att det "skapas" tillfällen då jag till exempel transporterat mig, till dessa aktiviteter , sitter på bussen , pendeln osv . Jag måste på något sätt skaffa mig verktyg eller bli såpass stark att jag motarbetar den frestelsen.

_Fisken
2016-03-18 09:18
#11

Skaffa en gammal Nokia 3110 som bara har SMS. Då låter du bli sociala medier via telefon.  (Jag utgår från att du använder en smartphone…)
Det behöver ju inte vara för alltid…men tills  din hjärna blir avprogrammerad.

Vetgirig_
2016-03-18 17:58
#12

#11 Haha, de hade ju varit exakt som att bära en fotboja i detta sammanhang . Helt perfekt egentligen för att slippa bli frestad!

Aleya
2016-03-18 18:03
#13

#10 verkar vara när du har tråkigt som detta kommer på. Kan du inte sitta och spela något på mobilen? Eller t o m slå av den när du pendlar? Då kan du ju inte kolla. Men erkänn att det är lite knäppt att sitta och kolla på henne? ( jag har själv gjort liknande och sitter och skrattar åt det i efterhand) Vad man nu får ut av att se på henne och hennes liv, är det kanske att du vill hålla koll på ditt ex mer än henne ? Jag hoppas det löser sig. För din skull.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Mrsarrow
2016-03-23 20:33
#14

Man måste bara bestämma sig för att sluta online-stalka! Det gör inget bättre alls… Har gjort det själv i perioder och vad är det man vill se egentligen..Inget man skulle kunna se kommer göra sånt du mår bättre, ellerhur? Bara bestäm dig! Och ja som föregående sa, tankens kraft är stor! Tänk på annat, sådant som får dig att må bra!

Vetgirig_
2016-04-26 15:34
#15

#13 Ja, det är helt absurt att jag satt och kollade hennes bilder i smyg. Det har gått ett tag nu sedan jag upptäckte att mitt ex pojkvän har hittat en flickvän och jag har fått en hälsosam distans ifrån det, men just där och då var det Hon den enda jag kunde tänka på i vissa stunder. Tack för svar :)

Vetgirig_
2016-04-26 15:37
#16

#14 Tack så mycket! Har verkligen försökt att släppa taget om det hysteriska stalkande. Nu i efterhand kan jag inte förstå varför jag blev så fixerad. Det måste ha varit ett resultat av en sorts 'chock'

Upp till toppen
Annons: