Annons:
Etikettsvartsjuka
Läst 1503 ggr
Sötvatten
2016-03-20 17:43

Akut hjälp!

Hej! Mitt förhållande tar stryk pga mina tvångstankar som i stor del yttrar sig i svartsjuka. Kan ni snälla hjälpa mig med förslag på grymma psykologer (OBS! ej terapeut.)? Helst i närheten av Västerort då jag bor i västerort och jobbar i Bålsta. För 7 år sedan fick jag diagnosen ADHD och OCD. Dom noterade även att jag hade posttraumatiska symptom men att jag inte uppfyllde kriterierna för kunna få diagnosen på papper men dom ville enda att man skulle ta hänsyn till detta. Men jag fick inget vidare stöd mer än medicin för min ADHD. Jag har genomgått två stora depressioner. Min första i mycket unga år och den andra håller jag fortfarande på att återhämta mig ifrån. Jag insjuknade för cirka 2 år sedan och blev då diagnostiserad med PTSD. Idag tror dom och jag, mig vara fri från PTSDn (gudskelov) men kan inte bli fri mina tankar som nu verkligen börjar tära på min relation (självmord, självförakt, svartsjuka, han/hon är bättre än mig, etc etc). Han älskar mig och jag älskar honom. Han är min bästavän och jag är hans. Jag kan inte se mig själv utan honom. Eller jo, men jag vill inte. Jag vet att det här uttrycket är uttjatat och det betyder inte längre lika mycket som orden lyder. Men ta mig på orden, han är min andra hälften. (Och jag skulle uppskatta om ni inte drar till med "men om det är så som du skriver så löser allt sig" för det är varken hjälpfunktioner eller tröstande, tyvärr.) Jag vet absolut inte hur länge jag orkar stå ut med mig själv eller stämningen jag orsakar. Jag börjar bli desperat. Snälla kan ni hjälpa mig? Jag vill även nämna att jag är urdålig på att formulera mig, åtminstone så att det ska bli så likvärdigt mina känslor och budskap. Så jag ber om ursäkt ifall att jag uppfattas som grinig eller respektlös! Jag vill bara få iväg inlägget så fort som möjligt… Kram till er ♡

Annons:
obstitant
2016-03-22 18:02
#1

Kan du inte få hjälp via psykiatrin?

Annars kan man förstås gå privat, men det blir ganska dyrt vilket du kanske vet. Alla psykologer har även psykoterapeututbildning, många är också legitimerade psykoterapeuter ("steg 2"). Men det finns även andra yrkesgrupper som kan ha steg 1 eller 2 i psykoterapi. Jag förstår att du helst vill träffa en psykolog, men som sagt, om man inte går via vården (antingen vc eller psykiatrisk öppenvård) brukar det kosta i alla fall 1000:-/timmen i Stockholm. Om du är beredd att betala det kan du söka psykologer på psykologiguiden.se .

Kan du tänka dig att gå till familjerådgivare som har avtal med kommunen blir det betydligt billigare, men inte gratis. Då är det i regel socionomer med steg 1- utbildning i parterapi.

Hoppas du hittar bra hjälp, det låter väldigt jobbigt att ha det som du har det!

Upp till toppen
Annons: