Annons:
Etikettförhållande
Läst 3133 ggr
Tinilus76
2016-03-22 17:40

Kär i en missbrukare igen

Än en gång får jag känslor för en missbrukare o får starka känslor denna gången i en alkolist en periodare! Har bara känt varandra tre v men tillbringat minst 9 dygn ihop så mkt känslor men detta med alkolist fick jag veta för någon dag sedan ! Han har nu druckit fyra dagar i sträck o är på väg till norra Sverige o träffa sina äldre barn! Jag har starka känslor o allt känns så himla rätt på alla plan första gången på så många år men jag är livrädd nu för vad ska man göra lixom? Vet att jag ej kan rädda honom men samtidigt vill jag tro att med mig vid sin sida blir det bättre!?

Annons:
obstitant
2016-03-22 17:50
#1

Med dig vid hans sida  blir det säkert bättre för honom.

Med honom vid din sida, kommer det att bli bättre för dig?

Vad gör han konkret för att sluta missbruka alkohol? Går han i behandling?  Finns det anledning att tro att detta var ett enstaka bakslag på en annars framgångsrik väg mot att hålla sig nykter? Om inte - backa. Nu, innan du blir ännu djupare involverad.

Just nu är du nyförälskad och ser allt i ett rosa skimmer. Klart att det känns rätt och fantastiskt. Men att förälskelseruser får det att kännas rätt betyder det inte att det är rätt. Ditt förnuft har redan talat om det för dig.

Du kanske också borde försöka ta reda på vad det är som gör att du, som du antyder här, har ett mönster av att falla för missbrukare. Vad är det du dras till? Vad är det du undviker? Vill du innerst inne vara räddaren? Tanken på att ha så stor inverkan på någons liv att man kanske t.o.m. får den att sluta missbruka och få ett radikalt bättre liv kan vara en farligt lockande egokick. Jag säger INTE att det är det som driver dig, det har jag ingen aning om, men ställ dig själv den frågan väldigt ärligt. Och fundera ett varv till på om du verkligen vill vara den som städar upp hans röra, som blir sviken en miljon gånger men ändå ska finnas kvar när han vill ha något mjukt ställe att landa, som aldrig kommer att kunna räkna med att din partner ska finnas där och ställa upp för dig när du behöver det.

pyromanen
2016-03-22 18:36
#2

Hej! Om du "igen" blir kär i en missbrukare (det är altså ett mönster) berättar att det något i dig som likt en av två magneter på ett briotåg dras till missbrukare. Det att det blivit intensivt Snabbt är ytterligare ett tecken på samma. Det innebär med stor sannolikhet att du i din personlighet har medberoendetendenser. Med dig (eller en annan medberoende) vid sin sida kan han utveckla sitt missbruk och hålla på med det längre än annars. Så nej!

Ebolaa
2016-03-23 16:10
#3

#0 Hej TS

Vad fantastiskt att ni har såna starka känslor till varandra. Du låter verkligen nykär ;) Helt underbart att ni har haft en sån där intensiv och kärleksfull start.

Något som jag skulle vilja säga dig är egentligen att du inte ska känna någon skyldighet till någon annan, eller denne man. Liksom, det är ju som sagt fantastiskt att du känner så starka känslor till honom och att ni har haft en så mysig tid tillsammans. Det kan ändå vara bra att du inte slänger dig in i ett nytt förhållande, eftersom du inte har känt honom särskilt länge. Du kan inte ännu veta hur starkt missbruk eller beroende han har till alkoholen. Det låter som att han har en någorlunda starkt missbruk, eftersom han druckit de senaste fyra dagarna.

Sen är det ju så himla nytt mellan er två, att dessa intensiva nykära känslorna kan få dig att förbise sånt som du annars inte skulle orka med i längden. Men samtidigt är det ju upp till dig hur mycket du vill ge såhär tidigt, att det finns en risk att du kanske blir besviken eller sårad. 

Så jag känner helt spontant att du ska vra lite försiktigt. Det kan vara bra med lite avstånd även om du saknar honom efter en såhär intensiv vecka tillsammans. Att du är lite för "inne" i det för att se till vad du egentligen vill eller behöver.

Ciao, kram! ☀️

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
2016-03-23 20:10
#4

#0 "Vet att jag ej kan rädda honom men samtidigt vill jag tro att med mig vid sin sida blir det bättre!?"

Utan att vara negativ så är sannolikheten inte hög att du kan rädda honom. Det är min åsikt.

Em_
2016-03-23 20:45
#5

Hur tänker du att du ska göra skillnad? Han klarar inte av att avstå alkohol ens när han ska träffa sina barn. Även om de är vuxna lär de vilja se sin alkoholiserade pappa nykter…  Vill du verkligen ge dig in ett förhållande där spriten alltid kommer först?


Tinilus76
2016-03-23 21:54
#6

Ni har så rätt jag vet har ju gått denna väg innan o det slutade inte så bra! Men jag är en känslomänniska o tror mig kunna rädda sorgligt men sant

Annons:
Kalli
2016-03-23 22:22
#7

Du kommer inte kunna rädda honom och som du är medveten om kommer det inte sluta bra. Sen är det ju upp till dig att välja om du ändå vill vara i en destruktiv relation.Man behöver inte agera på sina känslor bara för att man har dem.

Sindri
2016-03-24 00:03
#8

Du kommer gång på gång att få uppleva att alkoholen kommer före dig.
I ditt undermedvetna vet du också att det är så. Om det är ett mönster hos dig att bli kär i en missbrukare så kanske det har något att säga dig.

Fundera på vad det kan vara hos dig som gör att du dras till missbrukare och att de dras till dig? Hur de märker att det finns något hos dig som kommer att tillåta dem att fortsätta sitt missbruk?

Att tro att man skall bli den räddande själen för någon är att nära ett innerligt hopp om bekräftelse. Blir man inte bekräftad trots allt, beror det på att missbruket är starkare. Det är "enklare" att det är så, än att inte tro att ens egen person räcker till. Och det är i förlängningen att inte värdera sig själv tillräckligt högt.

Det kanske är mer vågat att fastna för någon som inte har ett missbruk att "skylla" på, för att inte låta dig bli det viktigaste i livet?

Fundera på om det kan vara såhär. Om det är så att du i själva verket inte tror att du är värd att älskas. Du vet ju redan att ett förhållande med en missbrukare inte kommer att sluta lyckligt. För sluta kommer det att göra. Frågan är bara hur mycket olycka, sorg och svek du skall tåla innan dess?

Aleya
2016-03-24 08:15
#9

Missbrukare ser bara till sig själva och deras behov. Dom måste även hjälpa sig själva. Tänker att det kanske är dags att du söker hjälp för varför du dras till dessa människor.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2016-03-24 08:55
#10

#0 Ni är precis i början på er förälskelse och har bara känt varandra 3 veckor och han har redan supit bort 4 dagar😮

Det låter verkligen inte som en bra start och alla varningsklockor borde klinga högt hos dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

John G
2016-03-27 22:53
#11

#0

Jag håller med #1
Kommer det att bli bra för dig?

Du skall ha en stor eloge för att du Vill engagera dig i en människa som har det svårt. Det är inte många människor som har den empatin.

Men samtidigt måste du se till hur du mår. Och bara det att du tar upp frågan till diskussion visar ju att du inte mår riktigt bra med situationen.

Alltså kanske du skall fundera på om du vill, kan, hjälpa honom, utan att engagera dig känslomässigt?

För att förbättra dig, våga verka fördummad.

Upp till toppen
Annons: