Annons:
Etikettförhållande
Läst 2454 ggr
Lillott
3/29/16, 2:32 AM

Överreagerar?

För fem veckor sedan talade jag om för min man att jag vill skiljas. Vårt förhållande har varit dåligt länge så det kom inte som någon större överraskning för honom. Ändock blev han ledsen och upprörd men lugnade sig såsmåningom och insåg att det var det bästa som kunde ske. I fyra veckor till kommer vi att måsta bo tillsammans men sedan flyttar jag och vårt barn. Idag , efter att ha fattat misstankar, frågade jag min man om han träffat en ny kvinna och han erkände då att han gjort det och spenderat påsken med henne (och inte kollegor som han låtit mig tro). Nu känner jag mig ledsen och sårad och tycker att han pissar på mig och de 17 år vi varit tillsammans. Det handlar inte om svartsjuka för jag har absolut inga känslor kvar för honom men jag känner mig respektlöst behandlad. Tycker att han kunde ha väntat med att annonsera på dejtingsida och också träffa någon ny tills jag har flyttat ut. Överreagerar jag?

Annons:
[lillelull]
3/29/16, 3:11 AM
#1

Ja hade också känt att det kändes väldigt jobbigt att han då har träffat en ny och speciellt då sagt till dig att han varit med någon annan än den han varit med.
Då har han ju ljugit för dig och det är ju inte heller roligt att få veta.
Jag tycker du förtjänar att han visar dig respekt, även om det varit dåligt på senaste tiden så har ni varit med varandra i 17 år och då tycker jag man kan behandla med varandra med respekt, de faktum att ni bor ihop tycker jag också gör det ännu värre också. Håller helt med dig om att han kunde väntat med att träffa någon ny. Känns som ni inte ens har hunnit skilja er åt ..

Jag hade inte kunnat träffa någon så tidigt inpå efter att avslutat en sån lång relation som ni haft..
Men jag är en person som gärna vill ha en paus mellan förhållanden, annars blir det lätt att man hoppar från person/förhållande till person/förhållande utan att egentligen känna och tänka efter.
Jag har själv gjort så 1-2 ggr och det har inte blivit bra för varken mig eller den nya då jag på något vis både projicerade alla mina känslor och tankar från den andra relationen och försökte återskapa något liknande utan att egentligen hinna tänka efter vad jag gör.

Tycker man bör ge avslutade relationer tid.. vet inte vad jag ska kalla det men kanske sorgetid? låter konstigt men hittar inget bra ord för det
men.. att ta en paus, andas,, hitta sig själv  eller/och annat som man kan behöva göra efter en avslutad relation innan man hittar en ny. 

Det gör ont att avsluta en lång relation och jag tycker att det ska få göra det och jag tror inte att man kan bearbeta det medans man är med någon ny.. men jag vet inte, detta är bara mina tankar kring det, alla hanterar ju det olika och din man kanske inte klarar av tanken att vara på egen hand och därför måste vara med någon annan direkt för att inte känna sorgen efter en lång avslutad relation.

Det finns ju många som bara hittar en "rebound" snabbt efter och det blir oftast inte så jättebra.
Men det är så JAG känner, andra kanske känner att det är skönt att finna en ny direkt och bara fylla tomrummet med något nytt och kanske kan tycka att eftersom det var du som ville skilja dig så då får han ju gå och träffa vem han vill men om jag jag tycker inte det är okej, och jag tycker det du känner är helt berättigat. 

Jag hade också som du blivit ledsen, sårad..
Känt att vår relation inte kändes som att den betydde så mycket för den andra personen som du säger,  och jag tycker inte du överreagerar alls.
🌺

[lillelull]
3/29/16, 3:13 AM
#2

Konstig mening där på slutet det skulle stå - vem han vill men jag tycker inte det är okej.

[Devya]
3/29/16, 5:23 AM
#3

Ni har ju dock redan valt att avsluta förhållandet. Han får bestämma vad han vill göra med sitt liv från och med  nu. Även om du blir sårad så har han faktiskt inte gjort något fel. Han hanterar det här på sitt sätt och du hanterar det på ditt sätt. Han har inga skyldigheter till att säga sanningen till dig längre.

Visst kan man ju tycka att man ska ta det lugnt efter ett så långt förhållande men  i mina ögon finns det inte riktigt ett rätt eller fel sätt att hantera den här situationen.

Om du tycker att han "pissar dig i ögat" så är det helt enkelt ditt problem och du måste bara acceptera det. Du har inga rättigheter längre och han har inga skyldigheter gentemot dig.

Jag måste tyvärr tycka att du överreagerar. Du kan inte förvänta dig att han ska bete dig som du vill att han ska bete sig. Vi alla bearbetar sådant här på  vårt eget  sätt.

Aleya
3/29/16, 5:39 AM
#4

Det är ju ändå slut. Men jag kan förstå om det känns som ett svek. Men samtidigt har ni gjort slut och ni ska flytta. Nu är ju skadan redan skedd, men mitt tips är att inte fråga saker man inte vet om man kan hantera svaret på.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
3/29/16, 3:52 PM
#5

Du valde skilsmässa  och tycker inte du har någon rätt att bli sårad över om han träffar andra.

_Fisken
3/29/16, 8:46 PM
#6

Jag förstår dig.  Formellt sett så är det inte längre din sak men känslor är inte formella så jag förstår om det känns. Han borde ha visat mer hänsyn. Avsaknad av ödmjukhet tycker jag. Men han behövde väl en krycka o luta sig mot och kanske haft det en tid…

Annons:
[Devya]
3/30/16, 5:44 AM
#7

#6 Jag tycker inte att man kan säga att han borde ha visat mer hänsyn, det känns så otroligt bakvänt i den här situationen då det var hon som valde att göra slut. Om min kille skulle valt att avsluta förhållandet så skulle jag inte längre visa hänsyn till honom om jag ville börja dejta fem veckor efteråt.

Jag gjorde slut med mitt ex som jag var tillsammans med i 10 år. Jag blev inte alls ledsen eller förolämpad att han en månad senare hade en ny flickvän. Jag hade valt att göra slut och att gå vidare. Däremot tyckte jag synd om den nya flickvännenför att det fanns en stor risk för att hon skulle endast bli en "rebound" vilket också var just det som hände.

Sarah
3/30/16, 9:32 AM
#8

Han har ju visat hänsyn, han valde att inte berätta. Frågar man om saker man inte vill veta, så får man skylla sig själv. Spec då mannen inte har några som helst krav på sig att berätta en sådan sak. TS har gjort slut och han har inga skyldigheter mer än att försöka komma överens för barnens skull. Ja, du överreagerar.

John G
3/30/16, 9:48 AM
#9

#7

Precis den tanken som slog mig när jag läste inlägget.
Jag tycker lite synd om killens nya tjej. För sannolikheten är väl överhängande att hon blir just det du säger, ett rebound.

För att förbättra dig, våga verka fördummad.

_Fisken
3/30/16, 10:04 AM
#10

Ja, formellt sett så har ni rätt - men hennes känslor är sanna och verkliga och om hon INTE ska anse sig själv överreagera så ska hon svälja det händer - vilket hon har svårt för.
 Om man ska hårddra det kan han ju faktiskt idka könsumgänge med denna "nya" i deras gemensamma vardagsrum medans de bor dessa kvarvarande 4 veckor tsm under samma tak. Jag menar, va fasiken, "det var ju HON som ville skilja sig."
Nej, jag tycker han kan visa hänsyn oavsett och låta dessa 4 veckor passera.

Honestyisdead
3/30/16, 10:10 AM
#11

#10 Man brukar inte ha sex framför andra i vardagsrummet så det där var bara löjligt.

Han visade hänsyn genom att inte tala om det. Tycker mer det verkar som svartsjuka/avundsjuka från ts sida. Inget hälsosamt. Men fullt förståeligt kanske.

Kalli
3/30/16, 2:02 PM
#12

Får hålla med många i tråden. Jag kan absolut förstå TS känslor men de har faktiskt separerat och bara TS före detta man kan bestämma hur och när han vill gå vidare. Människor är olika, människor reagerar olika.

Jag har aldrig känt ett behov av att gå in i en ny relation kort efter att en annan avslutats. Däremot brukar jag ofta, när det väl tagit slut, känna att jag redan gått vidare. Och om det inte finns några känslor kvar vad är då egentligen problemet med att träffa någon annan?

En gammal vän är gift och har två barn med partnern hon träffade kvällen efter uppbrottet. En nära vän är sambo och förlovad med en person som fortfarande bodde tillsammans med sitt ex när de träffades. Där hade förhållandet varit slut någon månad men bostadssituationen hade gjort det svårt att flytta isär.

Känns det rätt så gör det. Eller så vill/behöver man bara något annat att tänka på under en jobbig tid. Det finns väl inget som säger att kvinnan TS ex. man träffar är ute efter något långvarigt heller.

I övrigt tycker jag att mannen varit så respektfull man kan kräva. Han har ju verkligen inte tryckt upp sig nya relation i TS ansikte utan försökt att sköta det hela diskret. Att inte fråga saker man inte vill ha svar på är nog en god regel.

KitoBonito
3/30/16, 4:02 PM
#13

Det är helt normalt att känna som du gör TS, det är klart du blir ledsen! Ni har levt ett långt liv ihop som antagligen inte många här har erfarenhet av och framförallt inte av ERT liv. Det är okej att känna sig ledsen och sårad, man skiljs ju inte bara på papper utan även emotionellt och fysiskt. Det enda du kan trösta dig med är att det blir bättre. Det var hans sätt att känna sig bättre på och du kommer hitta ditt sätt också. Bry dig inte om alla "skyll dig själv"-kommentarer, de tillför inte. KRAM!

Annons:
Maria
3/30/16, 4:07 PM
#14

#0 Jag tycker att du överreagerar. Du ville separera och han har därefter träffat en "partner" över påsk. 

Det har du egentligen ingenting med att göra. Att du känner som du gör går ju inte att komma ifrån men det har absolut inte med hans agerande att göra. Han får väl göra som han vill med sitt liv. Du har ju valt att rata honom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

P3pz
3/30/16, 7:37 PM
#15

Jag förstår att det kanske känns jobbigt och så är det väl i de flesta förhållanden oavsett vem som går vidare först och vem som inte gör det. 

Men i och med att du valde att skiljas så har du ingen anledning till att lägga dig i hans privatliv. 

Det hade kunnat varit omvända roller, han hade kunnat lämna dig och du hade hittat någon annan medan du bodde där. Då hade du inte känt att det var något han skulle bry sig om.

"There is life after abuse. This is mine"

Upp till toppen
Annons: