Annons:
Etikettförhållande
Läst 2529 ggr
Maja92
2016-04-07 13:59

Sambons bästa kompis

Jag börjar jag bli lite irriterad på min sambos kompis. Han är här 1-2 gånger i veckan, 3 ibland. Skulle kompisen bestämma skulle det säkert bli oftare. I lördas hade jag och sambon bestämt att äta ute och bokat bord sent, vi skulle väl komma hem vid 12 eller liknande. Såklart ringer kompisen och frågar vad som händer, sambon svarar att vi ska äta middag ute. Då frågar han vad som sedan händer efter middagen. Då frågar min sambo om han får komma över sen och jag tyckte de skulle bli sent och ville faktiskt att det skulle vara vi två. Märkte på min sambo att han blev ledsen. Efter samtalet sa han att han saknade honom och ville faktiskt att han skulle komma.

Ursäkta men för helvete, han är ju här minst 1 gång i veckan, då menar jag att han kommer vid 17 18 och stannat till 1 2 på natten. Jag har tröttnat och sagt till, då blev min sambo väldigt arg och sa att jag aldrig skulle komma mellan dom två. Men de är inte vad det handlar om. Det är att JAG också måste umgås med dom. Jag skulle väldigt gärna åka till en kompis och hitta på annat men dom ger mig aldrig tid att planera. Det sker ALLTID spontant, det handlar om kanske max 1 timme och ibland så sent som 21, 22 på kvällen till 2 på natten. Jag känner ingen som jag spontant kan komma till 22 på kvällen men 5 min varsel, speciellt inte en vardag.

Sa till söndags att jag skulle uppskatta om dom planerade iaf någon dag innan så jag inte behöver vara i samma lägenhet för jag bli alltid utanför. Men det går verkligen inte får jag till svar. Sedan tycker dom jag är en surkärring om jag sitter i sovrummet med min dator och inte umgås. Skulle ni stå ut att leva med detta? Tycker min sambo kunde komma över till kompisen så jag får lägenheten själv istället med dom 2, men de går inte för han bor hos sina föräldrar och blir då inte lika roligt att umgås anser dom. Va fan ska jag göra för jag börjar tröttna.

Kompisen var här i söndags och måndag som vanligt mellan 16-01 och sedan ringde igår igen för att få komma över. Tycker bara att dom kan umgås någon annan stans än hemma hos oss, jag bor också här och uppskattar inte detta sällskap i stora mängder. Dom kan få umgås varje dag, det skiter jag i men då vill inte jag att mina kvällar ska bli störda i den omfattningen som idag. För det andra är denna kompisen så vansinnigt grisig och jag städar upp efter honom varje gång. Disk som lämnas överallt, chips och godispapper på golvet, bakom soffan osv. Samt alla fläckar han skapar överallt. Han spiller, säger oj, torkar med handen så det smetas ut istället och så står jag där dagen efter med medel för att få bort ost eller dip på våran tygsoffa. I söndags när han var över var han lite bättre med renlighet i soffan. Men såg dagen efter när jag skulle på toa att hela alltet var brunt sprutlackerat. Min sambo gör alltid rent så det var inte svårt att gissa vem som lämnade de. Blir så irriterad, jag totalt vägrade göra rent de. Slutade med att min sambo gjorde de när kompisen satt i soffan och som vanligt grisade och var lite småfull. Va fan ska jag göra?

Annons:
[strutter]
2016-04-07 14:09
#1

Skulle ni stå ut att leva med detta?

Svar: Nej!

Katthemsmatten
2016-04-07 14:12
#2

Förstår din ilska. Kan du försöka ta en diskussion med sambon om att det kanske inte är helt OK att kompisen hänger hos er flera gånger i veckan. Fråga om sambon inte tycker att ni behöver tid för varandra. För mig låter det mer som om det är sambon och kompisen som är ett par med tanke på hur mycket de måste hänga.

Medarbetare Hittekatter iFokus

vendelay
2016-04-07 14:20
#3

Fy sjutton, vilken otrevlig och respektlös kompis. Tycker att det är otroligt taskigt av din sambo att inte respektera dig i detta. Du ska inte behöva leva så, det låter helt sjukt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Maja92
2016-04-07 14:34
#4

Jag gjorde en jämförelse med en tjejkompis som bor nära, frågade om han skulle tycka det var ok om hon var här lika ofta som hans kompis är här. Då gick de upp ett ljus och då sa min sambo "Ne, de skulle jag inte uppskatta". Dessutom är hon renlig av sig. Förklarade väldigt tydligt att jag inte har ont av att dom umgås men att det börjar bli förmycket för min del.

Till råga på allt han denna kompisen flickvän som också bor hos hans föräldrar. Hon sitter själv säkert 5 kvällar i veckan för han är iväg. Har pratat med andra om det och han gör samma sak där. Hänger där 1-2 dagar i veckan och ibland 3. Vi räknade ihop hur ofta han varit iväg dom senaste 2 veckorna och fick fram att han har bara varit hemma 2 kvällar men tjejen. Saken hör väl att hon inte vill att han dricker hemma så han är iväg nästan varje kväll för att få dricka.  Men till priset av att alla han umgås med får lida och städa efter honom. Han är också duktig på att tömma kylskåp hos oss andra har vi i umgänget märkt.

Myrra
2016-04-07 15:14
#5

Jag skulle flytta så kan dom få fortsätta på sin sandlådenivå själva.

Bättre att vara särbo i ett sånt läge kan jag tycka.

Maja92
2016-04-07 15:21
#6

#5 Jag har faktiskt funderat på detta. Då kan dom hänga hur mycket som helst. Innan jag flyttade in var han över säkert 4-5 gånger i veckan och sa ärligt rakt ut när han fick reda på att jag ska flytta in. "Men fan, då kommer ju vi inte kunna hänga på samma sätt någonsin mer". Ne, de är sant. Men skaffar man sig partner och bor ihop blir det så. Bägge killarna har flickvänner som dom bor med, dom kanske inte skulle inleda förhållanden alls om deras ungkarlshäng är så viktigt.

Annons:
[Udoon]
2016-04-07 15:45
#7

Du har inte ett "din sambos kompis-problem", du har ett sambo-problem. Det är ju han som envisas med att tvinga på dig att umgås med den här människan fastän du inte vill. Tycker det hela låter väldigt respektlöst från din sambos sida. I din situation skulle jag överväga om särbo skulle fungera bättre. Vill man bara ha sin vilja igenom och vägrar planera och visa hänsyn mot den man bor ihop med så kan man bo själv.

Helt ärligt skulle iallafall jag tänka över förhållandet i sig också, för att din sambo bär sig åt på det här viset visar ju på att han är himla självisk och barnslig, och kan leda till ännu större problem längre fram. Skulle du kunna stå ut med det här i ett år till? Eller 5, 10 år? Hur skulle det bli om ni bestämde er för att skaffa barn ihop? Eftersom ni bor ihop antar jag att det är ett seriöst förhållande, och då kan det vara bra att tänka framåt en del också.

Maja92
2016-04-07 16:30
#8

#7 Håller med dig i mycket i de du skriver. Tyvärr slår kompisen öron igen väldigt ofta och lyssnar inte för 5 öre o det funkar eller inte, vi bägge ser till att han måste ringa i tid men de lyssnar han inte på. Samtidigt som min sambo är för svag mot just honom. Han säger att kompisen har ställt upp med mycket för honom. Men de skiter faktiskt jag i, för jag är inte skyldig honom något. Men jag håller med, ska ta upp detta med min sambo när vi träffas. Ska tillägga då hur respektlöst han beter sig gentemot mig när han tillåter kompisen komma så ofta. Sedan att han får sluta bli arg på mig när jag säger att kompisen inte får komma.

abcö
2016-04-07 20:19
#9

Nej jag hade inte klarat av att ha det så i längden. Det blir för mycket att ha folk i mitt hem flera gånger i veckan. Jag har behov av lugn och ro. En dag i veckan för vänner är ok för mig och då i normala tider på kvällen, inte efter 22 en vardag kväll.

Om det var likadant och till och med värre innan ni flyttade ihop så förstår jag inte hur du och din kille fick tid att träffas bara ni två nån gång.

Pytteliten
2016-04-07 23:19
#10

Är det alltid alkohol inblandat när han är hos er?

Maja92
2016-04-08 10:57
#11

Ja, varje gång och även när han är iväg hos andra. Tror han dricker varje dag. Min sambo dricker bara med honom någon gång på helgen. Självklart är både jag och sambon orolig för honom och försökt att prata men inget vi säger går in. Alla i umgänget har jobb eller studier på heltid, till och med både ock förutom han. De pengar han tjänar på sin timanställning går till lek, hobbys, tobak och alkohol. Behöver inte betala för boende, bilen och mat. Självklart blir man odräglig i såna förhållanden när man har rika föräldrar, lär man sig aldrig att växa upp. Eftersom saker som går sönder är bara att köpa nytt, antagligen är de den synen han är uppvuxen med. Men det uppskattas inte hos andra för vi har inte pengar att köpa nytt när något går sönder.

_Fisken
2016-04-08 11:51
#12

Det låter som ditt förhållande (eller sambo) är ganska nytt? Han har inte "släppt" ungkarlslivet med vänner o sena nätter. Det är en mognadssak. För din del tror jag det handlar om att "säga ifrån" genom att bli helt galen eller bli särbo ELLER vänta ut tills han mognar på sig.

Pytteliten
2016-04-08 12:18
#13

Jag skulle säga att sin sambo, och de andra som tillåter detta beteende, är rejält medberoende. De måste vakna upp och inse att hans alkoholism (för alla andra uttryck vore bara förskönande omskrivningar) är helt och fullt beroende av dem. De måste göra gemensam sak och sätta ner foten. Typ "du är välkommen hit men bara efter överenskommelse och bara på följande tider______. Och ingen alkohol!"

Tydligen har hans föräldrar och flickvän sagt ifrån till drickande hemma, eller hur?! Hans grisiga stil låter som ett resultat av alkoholen. Han är säkert inte ens medveten om hur han skitar ner och stökar till.

Annons:
Sarah
2016-04-08 15:47
#14

Hade blivit tokig och hade aldrig tillåtit det. Hade sambon haft problem med det/ inte löst det hade jag avbrutit samboskapet. Besök typ en gång varannan vecka räcker. På helgen.

pyromanen
2016-04-08 18:12
#15

När det är ditt och sambons gemensamma hem så skulle ni behöva prata igenom vad som ska gälla i erat gemensamma hem och komma fram till ett upplägg som båda som bor i hemmet kan trivas med. Om din kille inte förstår att du behöver kunna trivas och inte är beredd att ge avkall på "ungkarlsliv" i erat hem som du inte trivs med då finns nog bara en bra lösning: att inte bo ihop. Det handlar om brist på respekt.

Em_
2016-04-12 23:40
#16

Stackars tjej som sitter hemma hos svärföräldrarna medan killen hänger hos andra för att dricka! 

Är det er öl han dricker? I så fall kanske han söker sig någon annanstans om ni inte har det hemma. I annat fall låter det väldigt märkligt att ta med öl och sitta och dricka till sent på natten hos folk som ska upp tidigt på morgonen. Jag hade sagt typ "jag går upp 6, jag vill ha åtta timmars ostörd sömn, alltså går du hem kl 22" och sedan hållit stenhårt på det. Tror inte går att hjälpa killen förrän  han själv vill ha hjälp.


jessR
2016-04-25 10:48
#17

För mig låter det som någon form av ångestproblematik som denne kille löser med alkohol, och ja, han är alkoholist. Om han aldrig kan vara hemma utan är ständigt beroende av andra tyder på att han har svårt att vara själv. Tror du måste prata med din sambo om detta som i sin tur kanske kan stötta sin vän som ställt upp så mycket på honom med dessa problem. Situationen du lever i är ju inte hållbar för någon av er. Och som skrivs ovan, hans griseri beror ju på att han inte är nykter. De flesta med alkoholproblem har ju det som flykt från sina verkliga problem.  Det är dom han behöver hjälp med. Får han sitta och dricka hemma hos er så hjälper ni bara honom med hans destruktiva beteende. Ni gör honom en björntjänst. Kanske vore värt att tala med kompisens föräldrar, dom har nog inte så stor koll och skulle säkert kunna vara till stor hjälp för hans tillfrisknande. Hoppas att det löser sig, för er alla!

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Corgitok
2016-05-01 11:13
#18

Ta ett rejält snack med honom. Din alkoholistiska vän eller mig?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Upp till toppen
Annons: