Annons:
Etikettallmänt
Läst 1286 ggr
mariemarie.
2016-04-15 12:20

Svårt att stå för min åsikt.

Vet ni vad man kan göra för att bli bättre på att våga stå för vad man tycker tänker och känner? Hur kan man bli mer självsäker att kunna stå för sin åsikt även fast man är ensam om att tycka så och alla andra tycker tvärtom?

Jag har svårt att stå upp för vad jag egentligen tycker i alla möjliga sammanhang. Stora som små saker. Om det däremot är flera som tycker som jag i en fråga då vågar jag stå för min åsikt men tycker alla andra en helt annan sak i en fråga då håller jag tyst om att jag inte håller med. Och på en direkt fråga om jag inte håller med så säger jag att jag tycker likadant fast det inte är så.

Jag blir så trött på mig själv när jag är så här.

Annons:
[tk1971]
2016-04-15 12:29
#1

Vad är det som hindrar? Vad skulle hända om du sa din egen mening?

mariemarie.
2016-04-15 12:32
#2

Vad som hindrar är väl feghet antar jag. Rädsla att bli dömd.. "va!!!!! Hur kan du tycka SÅ!!??"

Konflikträdsla, ett behov av att vara omtyckt av alla, smälta in, vara som alla andra, inte vara en udda kuf osv. Nåt sånt.

72mm
2016-04-15 12:42
#3

Tja, allt jag kan säga är att du inte är ensam. Halva Sveriges befolkning verkar lida av det problemet. 

Skulle du kunna svara på den frågan då? "Hur kan du tycka så?" Vet du varför du tycker som du gör? Om du faktiskt vet det är nog chansen att du är mer genomtänkt än de som eventuellt skulle konfrontera dina åsikter. 

Sedan tycker jag att det är fullt tillåtet att tycka något utan att sakligt och professionellt kunna argumentera för det. Det kan dock vara nyttigt att ibland fråga sig själv varför man tycker som man gör.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
2016-04-15 12:45
#4

#3 Sant.

mariemarie.
2016-04-15 12:48
#5

#3. Hur kan halva Sveriges befolkning lida av det problemet menar du? Vilka då? Kvinnor? Eller män?

Ja jag skulle väl kunna svara på varför jag tycker si eller så men helst avstår jag ju eftersom de andra känns starkare om de är många och jag ensam. Då är jag hellre tyst.

JazzBass
2016-04-15 13:10
#6

#5 - Jag tror inte #3 menade Kvinnor eller män, utan snarare att det är ett väldigt vanligt fenomen. Konfrontationsskräck alltså.

Det är förstås tillåtet att öppet tycka vad man vill (inom lagens gränser), men det är ju alltid bättre att ha goda argument till hands om man vill uttrycka en åsikt som går emot den allmänna opinionen. Man vinner debatter med goda argument, inte lösa åsikter.

Jag tror ett sätt att öva bort konfrontationsskräck är att uttrycka sin åsikt på mjukare vis. Till exempel "Jag kanske är ute och seglar nu, men vad tror ni om…?"

Jag har själv haft problem med att säga vad jag tycker tidigare i livet, men blivit klart bättre på det med åren (fyller 38 i år). Det är egentligen bara i stora folksamlingar som jag hellre håller tyst än öppnar munnen fast jag skulle ha nånting viktigt att säga. Det hänger en del ihop och självförtroendet också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Alwyn
2016-04-15 13:12
#7

Det där kommer med tiden om du jobbar på att bygga upp din självkänsla :) Du kanske kan låna några böcker om hur man bygger upp sin självkänsla och börja meditera?

Loris M
2016-04-15 13:14
#8

#0 Det handlar om konflikträdsla som du också skriver och att du vill bli omtyckt. Samt att du tror att andra inte kan tycka om dig om du är dig själv och säger vad du tycker. Vilket så gott som alltid hänger ihop med dåligt självförtroende. Det som du kan göra är att träna helt enkelt på att säga vad du tycker. Men börja med små, obetydliga saker. Om en vän vill att ni ska ta en kaffe och du egentligen inte har lust men gör det ändå, om du inte tycker att maten du blivit bjuden på smakar gott men du berömmer kocken ändå, om din mamma ringer och vill prata länge men du har bråttom iväg, men säger inget…… börja där med små  saker och säg ifrån innan du börjar diskutera stora frågor.

[Hayabusa]
2016-04-15 14:40
#9

#6 Stämmer säkert. Ett vanligt förekommande fenomen, enligt min mening, är att gemene kvinna/man har svårt att acceptera en avvikande mening. I ett sådant sällskap är det svårt att få gehör utan debatten utvecklas ofta till en "jag-vill-vinna-diskussion". Viket i sig är fullkomligt meningslöst. Rätt ofta kan jag då säga; "Jag delar inte den uppfattningen". Om någon ber mig argumentera så svarar jag; "Den diskussionen kan vi ta en annan dag". 

Är man då feg? Vågar inte stå för sin åsikt? Nej, jag tycker inte att det är fegt - gläfs & tjafs leder ingen vart och är sällskapet inte öppet för olika åsikter, så…kan det kvitta.

JazzBass
2016-04-15 14:46
#10

#9 - Där håller jag helt med dig.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

millan21
2016-04-16 10:56
#11

I vilka frågor har du svårt att stå för din åsikt?

mariemarie.
2016-04-16 14:24
#12

#11 Som sagt, allt möjligt stort som smått. Kanske en politisk fråga där alla i sällskapet tycker en sak och det jag tycker är långt ifrån samma, så tar jag inte upp det. Eller en så enkel sak som att jag är på stan med ett gäng kompisar där alla vill bowla men jag tycker verkligen att bowling är tråkigt då säger jag inte det eftersom alla i sällskapet verkar tycka det är så skoj. Då hänger jag på bara ändå fast jag hellre suttit på en parkbänk i solen och ätit en glass.

72mm
2016-04-16 15:13
#13

#5 Jag tänkte inte på någon grupp direkt utan mer på den allmänna politiska situationen. 

"Kanske en politisk fråga där alla i sällskapet tycker en sak och det jag tycker är långt ifrån samma, så tar jag inte upp det."

Det beror ju lite på om det verkligen är en diskussion eller bara allmän grupp-förstärkning (verifikation på att alla verkligen tycker lika) som pågår. Är det en diskussion så skulle ju du, om du nu verkligen har en helt annan åsikt, kunna tillföra mer än de som är överens, eller hur? 

"Eller en så enkel sak som att jag är på stan med ett gäng kompisar där alla vill bowla men jag tycker verkligen att bowling är tråkigt då säger jag inte det eftersom alla i sällskapet verkar tycka det är så skoj. Då hänger jag på bara ändå fast jag hellre suttit på en parkbänk i solen och ätit en glass."

Som jag ser det har man i det fallet ett val. Antingen hänger man på och är social fast man inte riktigt diggar aktiviteten, eller så förkunnar man att man hoppar över det och går och käkar glass i solen istället. Vem vet, du kanske inte är ensam om att föredra parkbänken framför bowlinghallen? Det kan ju tänkas att du får sällskap 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
millan21
2016-04-16 17:41
#14

#12 Så du låssas vara sosse om alla andra är det

[Devya]
2016-04-17 06:31
#15

Oj, jag skulle absolut inte kunna leva på det sättet. Jag har mina åsikter och jag ser till att stå för dem, vad är det annars för mening att ens ha åsikter om man inte kan dela med sig av dem till andra? Så känner jag då personligen.

Jag ser till dock att ha underlag för mina åsikter men emellan kan de ändras om det visar sig att jag har fel. Det är så nyttigt att kunna berätta om sina åsikter och om man inte får medhåll så kan man ha diskussioner och så kan man lära  sig något nytt eller tillföra ny kunskap till andra.

Jag vet inte om du kan ändra på det här om du är konflikträdd. Tyvärr vet jag av alltför många som är som dig… De har aldrig kunnat ändra sig och det är så otroligt tråkigt. Det finns inget tråkigare och mera ledsam än människor som inte vågar dela med sig av sina åsikter.

Jag antar att det gäller att  försöka ta babysteps framåt. Försök testa dig fram. Du har fått fina idéer från andra här så jag hoppas att du använder dig av dem.

Upp till toppen
Annons: