Annons:
Etikettfamilj
Läst 3817 ggr
Papago
2016-04-27 08:13

Min partner klagar konstant på mina barn

Jag vet inte hur jag ska hantera min situation, min partner retar sig väldigt på mina barn. Mina barn bor rätt långt från oss så när de kommer är det för några dagar och då tycker min partner att de ska betala för kost och logi, vilket jag inte tycker. Han vill att de ska hjälpa till med allt vilket jag tycker är ok till en viss gräns, håg tycker om att pussla om lite så långa jag orkar. Till gengäld är hans barn "perfekta" jag är så trött och tänk ar ofta att det kanske är bättre att vara själva. Vad ska jag göra? Är det jag som är helt fel ute?

Annons:
Papago
2016-04-27 08:21
#1

Jag stavade så fel på mitt inlägg, där ska stå: min partner klager konstant på mina barn.

Inkanyezi
2016-04-27 08:42
#2

Du bör ta kontakt med familjerådgivningen i din kommun.

jessR
2016-04-27 08:44
#3

En fråga bara, får hans barn betala för kost och logi när de besöker honom? I mina öron låter det helt totalt sjukt att ta betalt av sina barn som om de bodde på hotell. Visst kan man hjälpas åt att betala om man åker och handlar ihop och de ska vara ett par dagar men ta betalt för rummet?  Jag vet inte vad jag sagt om min mamma begärde pengar av mig för att sova där en helg. Tycker du måste stå upp för dina barn. Om min mamma hade en sån ny man som ville att jag skulle betala, då hade det drabbat vår relation. Jag hade känt att hon inte vill ha mig där och att jag inte längre är viktig. Vad är viktigast för dig? Dina barn eller din partner?

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Honestyisdead
2016-04-27 08:52
#4

Visst att man hjälper till med maten. Men att som gäst betala för logi är ju helt sjukt. Det är familjen! Du måste ju sätta ned foten. Det är väl ERT hem, inte hans?

Jag hade flyttat till eget så mina barn kunde komma och känna sig välkomna!

Niklas
2016-04-27 09:08
#5

#0: Har du pratat med din partner om hur du känner kring det här? Vad säger han? Gör det annars. Kan ni inte komma överens tycker jag att du ska prioritera dina egna barn i första hand och göra det som är bäst för dem och dig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[kanskemenbarakanske]
2016-04-27 14:35
#6

MEN VA?! betala för att få träffa sina föräldraroch få bo där ett par dagar? Låter helskumt i mina öron. 

Visst att man kan köpa med sig mat om man vill ha något speciellt eller att man delar på summan när man åker och handlar. Men det ska ju inte vara något krav heller tycker jag. 

Tycker han verkar snål

Annons:
abcö
2016-04-27 14:45
#7

Det beror ju förstås på hur lång vistelsen är också. Men "några dagar" som du skriver ska de ju absolut bo gratis. Sen om de stannar flera veckor kan man ju diskutera om de inte borde hjälpa till med matkostnaderna och lite hushållsarbete osv men det verkar ju bara röra sig om någon vecka eller så. Då ska de inte behöva betala tycker jag.

Inkanyezi
2016-04-27 15:10
#8

Jag uttryckte mig väldigt kort i #2, men inte desto mindre tydligt.

Det du beskriver är fullkomligt orimligt. Barnen är barn, och dina barn lika väl som hans ligger helt klart inom bådas ansvar när ni är samboende. Om det är problem med ekonomin kan man få hjälp av socialtjänsten, men din sambo ska inte begära av dig att försöka få bidrag från din f.d.

Du behöver troligen hjälp med att lösa problemet, och det kan tänkas att det kommer att innebära uppbrott från relationen.

Sarah
2016-04-27 15:39
#9

Hans reaktion är ju orimlig. Blir även nyfiken på hur gamla barnen är.

SegerSims
2016-04-27 16:46
#10

Du är verkligen inte fel ute. Dina barn är ditt allt och är värda mer än din sambo om man nu får säga så. Men eftersom ni bor tillsammans så är dina barn lika värda som hans är. Klart de inte ska betala för att vara med dig. 

Kan det vara så att din sambo anser att du har det orättvist fördelat med pengarna till dina barns andra förälder? Att du betalar för de dagar du  inte har dina barn hos dig och att du inte ska stå för kostnaden  när de är hos dig. 

Jag vet ju inte hur du och barnens andra förälder har delat upp kostnaderna och så sins emellan. Kan det vara så att din sambo anser att du betalar mer än den andre föräldern?

[Devya]
2016-04-28 05:17
#11

Det är jättesvårt att uttala sig något om den där situationen. Är dina barn otacksamma på något vis? Hur beter de sig då de kommer på besök?

Jag ser till att visa uppskattning då jag besöker min mamma. Jag brukar oftast ha med mig en liten present åt henne och sen står jag också för en del av maten. Jag tycker att det är viktigt att då jag är vuxen att visa att jag är inget barn längre, att jag tar ansvar och hjälper till då jag väl kommer på besök. Jag tycker inte att man ska bara komma instampandes och bo där helt gratis för ett par dagar. Det skulle kännas fel och det är kanske så din partner känner?

Det bästa vore väl om ni försökte diskutera det här ordentligt, lugnt och sansat. Kanske det finns något mera som ligger bakom det här?

OlgaMaria
2016-04-28 13:07
#12

Det är väl fullständigt normalt att man inte behöver betala för sig några dagar hos sina föräldrar. Om de bor långt bort kostar det väl en del för dem med själva resan också. Om ni har det väldigt tufft ekonomiskt så kan man ju förstå om ni inte har råd att bjuda på mat, men då anpassar man ju också vad man bjuder på efter sin ekonomi. Jag hade prioriterat relationen till mina barn i en sån situation.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

John G
2016-04-28 16:47
#13

Jag är lite nyfiken på det JessR frågade i #3
Betalar hans barn för sig när de är på besök?
Men de kanske bort i samma kommun som ni?

Sedan blir ju frågan också, om ni åker och hälsar på och skall bo hos dina barn, är han då villig att betala för sig?

För att förbättra dig, våga verka fördummad.

Annons:
obstitant
2016-04-28 22:21
#14

Jag tycker också det låter helt galet att ens barn ska behöva betala för sig när de hälsar på! Jag bor en bit från min mamma, och när jag hälsar på brukar jag ha med mig något - en flaska vin, lite goda ostar eller så. Men hon/de bjuder på all mat inklusive att laga den om jag inte tar över med "våld". Diska och plocka undan hjälps vi åt med. Nån gång när jag har stannat lite längre, en vecka eller mer, har jag handlat en del mat och även stått för matlagningen vissa gånger.  Men betala… nä, då skulle jag nog föreslå att hon kom hit istället!

cissi_1993
2016-04-29 19:00
#15

samma sak måste gälla för hans och dina barn. men om han vill ta betalt av sina barn och du inte av dina kan ni väll ta betalt för mat och du då säga att du betalar maten när dina barn är där och i och med de betalar ju du för dom?  då kan ju han ta betalt av sina barn så får ni båda som ni vill med lite kompromiss

Zadeira
2016-05-02 15:10
#16

Hur gamla är dina barn? Och hur gamla är hans barn? Vad skiljer när din barn och hans barn är på besök?

Jag tycker det är viktigt att du pratar med honom och ta reda på varför han tycker som han gör. Finns det någon vettig anledning? Finns det någon orsak som gör att man kan förstå hans synsätt? Bara som exempel, om dina barn är otacksamma och har krav på tex vad ni ska äta för att komma och hälsa på så finns det ju en förklaring till hans tanke? Det ger honom inte rätt, men kanske man kan få en annan synvinkel på hans åsikter och sen komma på någon slags lösning där båda är nöjda.

Sen är jag av åsikten att det ska vara lika för alla barn i en familj. Inte nödvändigtvis lika som "samma saker" utan lika som att man ska se till behovet.

Jag tycker att ni med hjälp av en familjerådgivare/terapeut ska försöka prata om det här. Det kan vara svårt att göra själv så det är ofta bättre och lättare att ha en utomstående med som kan hjälpa och styra samtalet på rätt håll.

Upp till toppen
Annons: