Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 974 ggr
pernillaa
2016-05-12 11:02

Intressen och hobbys

Ni som varit länge i ett förhållande(alltså då man kommit över nykärperioden och kommit in i vardagen och bor ihop), hur mycket involverar ni er i varandras intressen och hobbys? Jag är besviken på min sambo (varit ett par i 8 år) för han visar inget som helst intresse för mina hobbys, om det inte är något som drar in pengar då. Jag vet att han inte är så intresserad av naturen, soluppgångar, övernattningar i stugor etc och han har problem med värk, men jag önskar att han någon enda gång ville följa med mig ut och se soluppgången tidigt och grilla som en liten dejt eller övernatta bara han och jag i en stuga. Vi har inga gemensamma intressen så jag har mött upp honom vad gäller skotern och har t.o.m tagit skoter kort för att vi ska kunna fara hela familjen men egentligen är jag rädd för att köra och fruktar den dagen vi alla ska ut på älven. Vi kör nästan alltid där och tidigare har jag bara åkt med honom. När jag tar med barnen på utflykter väljer han att vara hemma för han har ont eller är trött och omotiverad. Bio vill han inte gå på och gå ut och äta är heller inte intressant för han säger sig ha sicialfobi men en fest med typ 30 pers han knappt känner det går bra… Det vi gör som par och familj är att sitta och se film, åka skoter eller vara hos hans föräldrar. Han har dessutom en tendens att skämtsamt driva med mina intressen som meningslösheten att kämpa sig uppför ett berg och mitt fotograferande, som för övrigt börjar tjäna in lite pengar åt oss nu. NU när det drar in pengar är det okej. Men han frågar aldrig hur det gått för mig när jag varit ute och fotat eller så. Känns som om han tycker allt jag gör är meningslöst om det inte resulterar i pengar eller mat. Jag förväntar mig inget mega-involverade men det vore roligt om han ville "offra sig" för min skull någon gång. Inte bara för min skull men för vår skull och för barnen. Jag vill inte att barnen spenderar sin uppväxt framför tvn. Många gånger orkar inte jag heller då vi båda har adhd men det vore ju enklare om vi gjorde saker tillsammans. Jag skulle behöva att han mötte upp mig så som jag försökt möta upp honom.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Fridaaaa
2016-05-12 11:04
#1

Hans hobbys är bilar och tv/datorspel främst vilket jag inte har intresse för.
Fiske gillar han med, det hänger jag med på ibland.

Han är lite involverad i djuren men inte mer än vad jag är i fisket.
Jag gillar fotografering och promenader med men är han nästinpå aldrig med på tyvärr.

Så summan av det hela: Vi är inte så involverade i varandras intressen.

Men, jag tycker att båda ska delta i varandras hobbys eller inte alls, dvs inte att bara en ska visa engagemang men inte den andra

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2016-05-12 11:09
#2

Vad säger han när du förklarar detta för honom?

Effie
2016-05-12 11:14
#3

Jag har haft några relationer där hans attityd var "jag vill gärna att du hanger med på det jag tycker är kul, och dina intressen får du gärna syssla med på egen hand". Det tröttnade jag på efter ett tag.

I min nuvarande relation har vi mer än nog av gemensamma intressen, att det faktiskt är skönt att vara ifrån varann och göra annat ibland också. Men vi visar ändå intresse för vad den andre gör och hanger med ibland.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

pernillaa
2016-05-12 11:19
#4

Ja att han som sagt har sicialfobi, att bio tycker han inte om, att han bara skulle sabba min upplevelse om han följde med på någon utflykt eftersom han inte tycker det är lika häftigt som jag etc. Förstår inte varför man inte någon enstaka gång skulle kunna bita ihop och offra sig för teamet som jag gör då och då. Jag lyssnar när han pratar om sin musik, förstår inte allt men försöker förstå och har försökt memorera vissa saker som är viktiga för honom för att kunna överaska honom någon gång. Jag vill vara delaktig i hans liv på ett hörn och förstå honom. Hans välmående är viktigt för mig och hans intressen är viktiga för hans välmående. Det gör honom glad att få prata om musiken och sånt som jag tycker är tråkigt men jag har aldrig en enda gång drivit med hans musiksmak så som han driver med mina intressen. Jag önskar att han åtminstone försökte.

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
2016-05-12 11:20
#5

Men #3, vad skulle du göra om ni inte hade några gemensamma intressen?

Ha en bra dag! // Pernilla

Honestyisdead
2016-05-12 11:25
#6

Personligen hade jag inte accepterat att min partner helt struntade i mig på det viset.

Annons:
Wony
2016-05-12 14:55
#7

Vi har hyfsat snarlika intressen, och vi engagerar oss ungefär lika mycket i de hobbies eller intressen som den andre har, men inte en själv. Sedan varierar det väl lite av och till men på det stora hela är vi ungefär lika engagerade. Men så träffades vi tack vare ett av våra intressen, så det är ju en rätt viktig del för oss.

Shailina
2016-05-12 15:26
#8

jag och pojken delar en del gemensamma interessen. Spel på dator, serier/filmer, fiske och djur exempelvis. Sen har han ju interessen jag inte delar, hockey och sådan exempelvis, så vi har nåt att göra var för sig med.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

vendelay
2016-05-12 16:43
#9

Jag tycker att det låter ganska taskigt av honom att bete sig som att dina intressen är meningslösa bara för att de inte drar in pengar. Hobbys är ju något en ska göra vad att ha kul, lugna ner sig, må bra, inte för att tjäna pengar på (i första hand). Jag tycker att du ska ta ett ordentligt snack med honom och förklara hur du känner.

Min sambo och jag har ingenting gemensamt nästan, men vi försöker intressera oss för varandras intressen ändå även om vi inte själva utövar dem. Jag läser mycket, tränar crossfit, är mycket intresserad av politiska frågor som feminism och djurrätt. Han spelar mycket spel, tränar helst själv med fria vikter och ritar. Ibland tränar vi ihop i alla fall, fastän vi kanske inte tokälskar den andras sätt att träna. Ibland lyssnar vi på ljudböcker tillsammans eller så hjälps vi åt att designa hans gubbe till någon spel (det är extremt roligt!!) och han får snällt lyssna medan jag pratar om veganism och jag får snällt lyssna medan han pratar om olika mysko tekniksaker och spelkaraktärer. Jag skulle bli jätteledsen om han inte brydde sig om mina intressen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Aleya
2016-05-12 17:11
#10

Jag uppskattar det jag har när jag läser det du skriver om din sambo och intressen. Jag och min kille gillar att se film, spela spel (antingen att vi båda spelar eller att bara ena spelar och andra ser bara på) , anime och manga (inte samma anime eller manga alla gånger men vi kan uppskatta den andres smak), laga mat gillar vi också. Sen delar han inte min hobby att samla på Barbie. Men han är okej med det och kan uppskatta vissa. Han målar ibland. Inget jag är duktig på, men kul att se hans kreativa sida. Och han dansar inte magdans. Men han tycker det är bra att jag pysslar på med det.

Min kille påstår sig ha släng av socialfobi. Men det märks inte då vi är ute.

Jag tror du måste prata med han. Låter som att ert förhållande är otroligt tråkigt.

Vad skulle hända om du började säga nej och sluta engagera dig i hans intressen?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Effie
2016-05-12 18:48
#11

#5 vad jag skulle göra med en partner utan några av mina intressen? Jag skulle testa hans; jag är nyfiken och lär mig gärna något nytt. Om han gör detsamma är det bra; om inte så tvivlar jag på att jag är viktig för honom.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

frejaspluto
2016-05-12 20:20
#12

Jag tror inte att man ska ha lika, lika intressen det är bra och ha olika, det är viktigt med sitt och mitt egen kvalitetsstund. Självklart kan man dela med sig sina intressen. Min man älskar hårdrock, jag älskar David guetta ( pop) jpeg ända jag gillar av hans musik är Rammstein. Han är inte behov utav träffa människor han har dom som han tycker är bra. Jobbkompisar och nga utanför jobbet. Dvs hans bästa kompisar. Jag är mkt privat och väldigt social av mig. Skiljer mitt jobb och privat! Kan ha askul på jobbet. Har mina bästa vänner dom räcker fler mig åh, självklart mitt barn och min make är absoluta prio! Mkt sekretess på mitt jobb så det därför också jag skiljer två saker i mitt liv, det mår jag bäst utav. Min man älskar fiske och jag älskar och laga mat. Han är sexig och nördig ( duktig på IT och händig! och jag är lite " blondinen" men älskar fixa hemmet och vara med min familj. Han gillar katter jag gillar hundar. Vi köpte en kanin till våran dotter hennes husdjur. Han gillar blått jag gillar lila. Vi har varit gifta i snart 19 år och jag är över 30. Jag älskar min make och fortfarande kär! Jag tror på förhållanden om man är ärlig , inte håller på gnäller om småsaker i livet tex, ta ned toalettstolen efter dig. Vem orkar???! Viktigt kanske för endel. Men sånt förstör bara….. Då menar jag generellt småknabb om just onödiga saker. Jag städade sist nu är det din tur. Om det inte fixar förhållandet, att man kommunicerar . Det är ett prio. Om det funkar då funkar allt. Med vem som bäddar sängen, fäller ned toasitsen, mm. 😊

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[Rhodugune]
2016-05-12 20:51
#13

Vad bra att du skrev om hur ni har det för att få lite perspektiv och jag förstår att du inte vill ha det så här längre.

Det låter väldigt trist att ha det som ni har det, att ni inte delar en vardag som innebär att ni också umgås och gör roliga saker tillsammans och som ni båda mår bra av. och jag förstår att ni är mer än de här problemen men det måste vara jobbigt att ni inte klickar när det kommer till det här.

Hans beteende bekymrar mig, att han verkar vara så självcenterad, har han alltid varit så här?
Min andra fråga, är du säker på att han inte är deprimerad?
Ibland kan personer bli väldigt avskärmade från andra människors behov är de själva mår dåligt och klarar inte av att varken förstå vad andra behöver eller orkar tillgodose de behoven hos en partner.

Om det inte finns någon sådan anledning så behöver han vakna upp, för att det går inte att köra sitt eget rejs som han gör, har ni funderat på parterapi?

Om han inte lyssnar på dig så kanske han lyssnar på någon som är opartiskt, som kan hjälpa er?   

Själv är jag tillsammans med en kille som jag var god vän med, vi träffades online via ett spel och vi är båda gamers och annars har vi gemensamt att vi gillar att läsa böcker ihop, läser ofta högt för varandra och vi lagar mat och bakar tillsammans, både bröd och bakverk och vi gillar att titta på film och följer tv serier.
 
Själv har jag  även en del andra intressen som han inte delar med mig, men som jag gärna pratar med honom om som photografi, att jag syr medeltidskläder och egna kreationer, har sytt en del till honom och han kommer hela tiden med nya ideer till kreationer han vill ha och det är hur kul som helst.

Jag har varit tillsammans med honom i snart 3 år så jag kan inte säga att vi är nykära längre, men han är min favorit person att umgås med och vi tiden flyger alltid förbi när vi kan träffas, han bor i England och vi träffas ett par veckor till en månad åt gången med ett par månaders mellanrum och jag kan inte tänka mig något bättre än att få dela en vardag med honom då vi länge planerat för att flytta ihop men det har inte varit möjligt än.

Annons:
Gaara
2016-05-12 20:56
#14

Min sambo är inte bara min partner utan även min bästa vän. Vi delar de flesta intressena, men visst finns det saker som den ena är mer intresserad av än den andra. Men går man in med en positiv attityd så blir även de få sakerna roliga. Däremot har jag haft ett förhållande där vi inte hade något gemensamt… Varken intressen eller framtidsdrömmar. Och det gick helt enkelt inte. Lärt mig sedan dess att det måste finnas mer än bara en ytlig attraktion och att den andra är snäll, annars kommer det förr eller senare ta slut för att det blir för trist och för att man lever olika liv typ. Men jag tycker du ska prata med din snubbe och förklara hur du känner. Du kanske redan har gjort det, men i så fall om du gjort det och han ändå inte vill göra en uppoffring för din skull när du faktiskt gör sånt för hans skull så skulle jag börja fundera över vad det är för en partner du egentligen har. Man måste kunna ge och ta om man är olika. (även annars med så klart)

frejaspluto
2016-05-12 20:57
#15

Han är inåt och det som han rycker till när det är viktigt .kör han på. Hur är han ? Inget osynligt handikapp? Då menar jag man inte ser direkt med ögonen, utan i huvudet. Hur är hans psyke? Är han aktiv i nån form av jobb? Arbetslös? Då kan Man bli som din sambo. Eftersom jag ställer dig kanske privata frågor ska du ta ställning till själv kanske du kommer på ngt svar till dig. Utan att du behöver känna dig illa mods. Är det ni som har barnen tillsammans? Han behöver hjälp för att fatta vad du vill, helt enkelt. Nån måste stampa ned foten. Har du möjlighet och bara ta nga djupa andetag hos nån ? Ta med barnen och utan att ge oroligheter . Typ tänkte bo hos kusinen, syskonen och hjälps till dom lite med lgh, huset, så det blir naturlig övergång.? Jag känner om du har verkligen försökt med allt finns det möjlighet och gå vidare? Jag skulle inte kämpa om det har pågått i nga år ….

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Vildsvin
2016-05-13 08:52
#16

Du sa att han har värk?

Att vara ute i kyla blåst etc. kan vara ett problem om man har värk, att ligga på knöligt liggunderlag en ren katastrof.

Kanske, obs! kanske kan vara så att han vill bespara dej dej för hans problem om uteliv

Sarah
2016-05-13 11:01
#17

Det här är väl ett generellt problem för dig TS, att han inte riktigt ser dig, oavsett område i er relation? Vet från dina tidigare att han har vissa sociala avläsningsproblem, vilket såklart förklarar en hel del. Han är den han är och tyvärr har du ju eg bara två val, att acceptera läget eller att gå. Från vad du berättat tidigare så tror jag inte att han kommer se dig på ett annat sätt i det långa loppet, även om du kan få till små kortsiktiga förändringar. Det är ju ett problem att han inte ställer upp på saker ens en enda gång, bara för att göra dig glad. 

Jag och min kille har varit tillsammans i tio år och vi har inte direkt några gemensamma hobbies, men vi har en gemensam glädje till vårt gemensamma liv. Han cyklar och håller på med tekniska prylar, jag rider och föredrar levande saker som växter och djur. Han är praktisk och jag mer estetisk osv. Men, vi uppskattar båda att resa och göra utflykter samt att shoppa :) Ser inget problem i att vi inte delar vardagsintressen, vi gör då som ni, ser på serier och träffar familj eller kompisar tillsammans.  Vardagen tycker jag generellt är underskattad, att ta en kopp kaffe tillsammans, eller ett glas vin på kvällen medan vi ser på en serie kan räcka långt. Iom att vi har närheten i de små tillfällena, känner jag inget behov av att han ska vara i stallet med mig.

Upp till toppen
Annons: