Annons:
Etikettpsykologi
Läst 2204 ggr
John G
2016-05-14 17:43

Förlossningar

I måndags hörde jag ett radioreportage på P1.
Det handlade om att Jönköpings län har förbjudit att anhöriga fotograferar och filmar inne i förlossningssalen. Skälet till att det nu blivit förbjudet är att personalen, som då finns med på filmen, känner att de blir uthängda på sociala medier, typ FB, utan att bli tillfrågade.

Och då har jag ett par funderingar angående detta.

Först och främst, varför filmar man överhuvudtaget?
För jag menar, vad gör man sedan med den filmen?
Är det så att man kommer hem en fredag eftermiddag och säger till sin partner att: "Du, nu är arbetsveckan slut. Tänk om vi skulle ta ett glas vin och titta på vår förlossningsfilm. Hade inte det varit romantiskt?"

Eller är det så att man tänker sig att visa filmen för sitt barn senare i livet?
Jag vet i och för sig inte. Men jag vet att hade mina föräldrar visat mig en film när jag föds, ja, då är frågan om inte jag omedelbart och obevekligen bara hade sagt upp bekantskapen med dem. Och sedan tillbringat resten av mitt liv i terapi.

Men framförallt funderar jag på detta:
Om man nu ändå filmar förlossningen, varför, varför, varför, lägger man sedan ut det på internet??? För är inte det ganska…? Tja…? Någonting?

För att förbättra dig, våga verka fördummad.

Annons:
Aleya
2016-05-14 17:57
#1

Att lägga ut på nätet vette tusan varför. Men att man kanske vill ha en film då ens barn kommer till världen kan jag väl delvis ha förstående för. (Detta kanske hade passat bättre på gravid iFokus?) En födsel är ett stort ögonblick i ens liv. Men att lägga ut den för främlingar att se är jag oförstående till. Men ska bli spännande att se vad det kommer för svar

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tjeja
2016-05-14 17:58
#2

nä….bara överdrivet.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Folio
2016-05-14 18:06
#3

Jag har fött 2 barn. För mig personligen hade det varit intressant med en film på själva förlossningen eftersom man inte ser så mycket själv och det är kämpigt och gör ont. Men däremot absolut ALDRIG lägga ut på nätet utan filmen är till för mig och min man…..

Folio
2016-05-14 18:06
#4

Jag har fött 2 barn. För mig personligen hade det varit intressant med en film på själva förlossningen eftersom man inte ser så mycket själv och det är kämpigt och gör ont. Men däremot absolut ALDRIG lägga ut på nätet utan filmen är till för mig och min man…..

frejaspluto
2016-05-14 20:03
#5

Det där är typiskt amerikanskt , bor där till och från . Jag skulle aldrig tillåta min man filma eller ta kort. Inte ens vara där nere . När jag födde min dotter stod jag på knä mot ryggstödet ploppade ut henne på ca 14 min, utan hjälpmedel. Sen när min make klippte kom han med kameran och filmade skickade ned till min familj i New York och Asien. Då var vi anständigt klädda, trötta och lyckliga.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Ria74
2016-05-14 21:34
#6

Jag skulle gärna velat se det själv när jag födde min dotter. Enligt mannen var det tufft och han var uppriktigt orolig att jag skulle dö medan jag själv inte alls upplevde det så. Det hade varit intressant att se nu i efterhand hur det var. Men nej jag hade inte lagt ut den på internet.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Pytteliten
2016-05-14 21:52
#7

Man kan ju mycket väl filma en förlossning utan att skjuta rakt upp i… ni vet! Jag hade gärna sett mina förlossningar filmade. Men om jag sedan lagt upp filmerna på fejjan är en helt annan sak!

trollslända
2016-05-15 09:43
#8

Jag filmade när katten födde. Men ungefär där går väl gränsen.

pyromanen
2016-05-15 10:36
#9

Hade varit ptroligt spännande att ha haft filmer av förlossningarna. Har nyss i samband med pappersstädning läst igenom journalen från min första förlossning. Alldrig läst förut och blev ganska överraskat över flera saker. Man är ju liksom så inne i det att man kanske inte uppfatter saker på samma sätt som någon bredvid. Men lägga ut på nätet, alldrig i livet, har ju nästan fotofobi och får tar mig i kragen för att byta profilbild på facebook när den flrra är 8 år gammal typ.

smurfis
2016-05-15 14:38
#10

Nej skulle aldrig vilja filma eller ta kort under själva förlossningen. Sen när bebisen väl är ute och man själv har kläder på sig är väl en sak.

Att lägga ut på nätet…. ja det är väl så folk gör nuförtiden. Med allting! Nästan så de tror att det inte har hänt om det inte kommer upp på sociala medier… 😃

P3pz
2016-05-15 17:18
#11

Jag tycker inte man ska förbjuda, men jag hade kanske inte lagt upp filmen på facebook eller liknande. 

Det finns ju skäl till att filma om mamman t.ex ska föda via kejsarsnitt under narkos, då man som mamma gärna vill höra första skriket men missar allt pga narkosen. 

Jag själv ska föda via planerat kejsarsnitt i sommar och jag kommer med största sannolikhet att vara sövd under snittet vilket betyder att jag kommer att missa första skriket, första timmarna med bebisen och hela förlossningen i sig. Och därför kommer jag vilja att det hela spelas in.

"There is life after abuse. This is mine"

Tjeja
2016-05-15 22:00
#12

#11 Varför ska de söva dig för kejsarsnittet? Det är inte vad man brukar göra, det kan nämligen påverka bebisen negativt då sen blir sövd med,  men du kanske har något speciell anledning till att vilja vara sövd? Tex extreme förlossningsskräck eller så?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sabinan
2016-05-15 22:14
#13

Jag skulle inte vilja bli filmad under förlossningen, mycket för att jag gått igenom väldigt svåra och utdragna förlossningar. 
Det var så traumatiskt att jag hade ångest flera år efteråt när jag tänkte tillbaka på det.
Barnen är dock helt perfekta och riktiga kärleksbarn så det blev ju bra ändå 🙂
Men jag vet inte vid vilket tillfälle man hade velat se sin förlossningsfilm.

Foton direkt efteråt, påklädd och med bebisar som inte är mer än några minuter "gamla" har vi. Det räcker för oss

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Em_
2016-05-16 13:55
#14

Med tanke på personalens reaktion låter det mer som att någons slitit fram telefonen och börjat filma när en förlossning inte gått som planerat, inte att någon ville bevara ett vackert minne till eftervälden. På vissa delar av nätet sågas diverse vårdpersonal och barnmorskor verkar vara extra utsatta, så jag kan förstå att de är rädda att bli uthängda.


OlgaMaria
2016-05-17 13:33
#15

Man kan filma på väldigt många olika sätt och det behöver inte vara något naket eller magstarkt alls på filmen. Jag har filmer från när båda mina barn kommer upp till mig. Första mötet liksom och det är fantastiskt fina filmer. Bara små snuttar. Den första la jag ut på Facebook. 

Men detta handlar väl om något liknande det #14 skriver. Folk delar ju allt möjligt på nätet så det blir mer och mer relevant att ha regler kring sånt här.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

P3pz
2016-05-17 16:00
#16

#12 
Mina trombocyter fungerar inte som de ska vilket gör att jag har lättare att blöda samt att blodet inte koagulerar tillräckligt snabbt. 

Pga detta vill man ev söva mig, då en spinalbedövning inte får sättas på personer med blödningsbenägenhet eftersom det kan orsaka blödningar i ryggen på patienten som i sin tur kan få väldigt stora konsekvenser. 

Och att jag föder via kejsarsnitt är pga att jag inte får föda vaginalt då jag fick alldeles för mycket ärrvävnad i buken, livmodern och vid tarmarna när jag födde min dotter via urakut kejsarsnitt. Jag fick nämligen en väldigt stor infektion (låg inlagd i över en månad) som gjorde att det inte läkte som det skulle + att de behövde öppna livmodern inifrån för att tömma buken på var, och det gör att jag riskerar att något brister om jag få värkar.

"There is life after abuse. This is mine"

Tjeja
2016-05-18 03:58
#17

#16 Ok! Oj stackars vad du gått igenom! (Vill krama om) Ja då har du ju verkligen anledning att sövas! Hoppas o håller tummarna för att du ska slippa alla typer av komplikationer fortsättningsvis! 💖

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

John G
2016-05-18 17:57
#18

Hmmm…
Intressant att höra vad andra tycker :-)

Nu har jag funderat på saken ett tag till. Min första reaktion när jag hörde reportaget var nämligen: "Nej, nej, nej. Men snälla, säg att det inte är sant."

Men det kan ju också bero på att jag är väldigt privat överlag. Jag har exempelvis inga sociala medier överhuvudtaget.

Sedan kom jag dock att tänka på hur många andra människor gör, de lägger upp sexvideos på nätet. Och det är väl egentligen inte konstigare att lägga upp en förlossningsvideo?

Så återigen kan jag ju bara konstatera: Smaken är som baken :-)

För att förbättra dig, våga verka fördummad.

[LadyK]
2016-05-19 23:46
#19

Själv skulle jag inte vilja ha filmer på mina förlossningar, är som tur är klar med den biten innan mobilkameran dök upp. Har foton tagna typ direkt efter men inte mer.

[Forest]
2016-05-20 20:06
#20

Jag tillhör även den som inte tycker det ska fotas när man föder, min man klarar inte av att vara med utan han fick gå ut. Han grät för att jag hade ont så han var inte till större hjälp 🤪 Jag sakna inte han eftersom jag var så inne i mitt jobb ändå, han kom inglidandes när dottern var ute 😉 Jag har dok fått sett på andras kort, något jag inte kan säga att jag tyckte såg häftigt ut tvärtom såg jag smärtan och ett klämnt huvud o olika faser 🥵 Jag bryr mig inte om att det var kompisens mus sånt stör mig inte. Ska bli roligt att se vad fler skriver varför dom tar kort eller filmar, jag skulle inte vilja ha min födsel på vare sig film eller kort mina första kort är jag 5 minuter på då inlidad i gosig filt och liten mössa i mammas famn

Annons:
Upp till toppen
Annons: