Annons:
Etikettvänskap
Läst 1708 ggr
Mariaaak
5/16/16, 11:58 PM

Jobbig vän, vad ska jag göra?

Jag vet på riktigt inte vad jag ska ta mig till. Mina bästa vän som jag känt sen jag var barn har börjat bli för jobbig. Hon finns alltid där och så men hennes beteende nu gör mig galen. Hennes tvättmaskin har gått sönder så hon kommer hem till mig för att tvätta. Det är okej med en gång men nu har det vart typ att hon kommit fyra gånger de senaste fyra veckorna. Jag har sagt flera ursäkter men hon säger imorgon? Imorgon? Imorgon? tills att hon får tvätta. Hon kommer hem till mig ungefär varje vecka och ibland flera gånger i veckan. Är här så länge att hon ibland sover över spontant. Hon skickar hennes läxor så att jag rättar de eller skriver de åt henne. Hon gör hennes läxor hemmos mig för att hon inte kan koncentrera sig hemma. Öppnar garderoben tittar igenom mina kläder OCH min systers och lånar nya plagg HELA TIDEN. Frågar man ifall man kan få tillbaks nåt får man inte tillbaks det om hon ska ha på sig MITT plagg. Hon snålar alltid med allt och ifall hon lånar ut något till en(händer mycket sällan) så säger hon nån dålig kommentar på skoj. Jag vet påriktigt inte vad jag ska göra. Hon har gjort mycket för mig och vi är väldigt nära, vad skulle ni gjort?

Annons:
Mariaaak
5/17/16, 12:01 AM
#1
Bill&Bull
5/17/16, 12:26 AM
#2

Låter som du behöver säga ifrån lite, för nu verkar din vän göra som hon själv vill utan att bry sig om vad du vill/tycker. Mitt råd är att prata med henne, vara ärlig och bestämd men på ett vänligt sätt.

||My Love For Animals Is Immortal||

Mariaaak
5/17/16, 12:29 PM
#3

Vet inte hur jag ska säga det för hon blir lätt ledsen

OlgaMaria
5/17/16, 1:21 PM
#4

Ibland behövs ett bråk. Det är heller inte snällt mot henne att låta henne bete sig sådär utan att säga ifrån, för det är inte ett ok beteende och hon kommer inte lära sig om människor inte markerar vart deras gräns går. Sann vänskap överlever bråk, och ibland så är det just ett bråk som är precis vad som behövs.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sindri
5/17/16, 5:33 PM
#5

Hon kan ha något allmänt problem som hon behöver ta itu med. Du gör henne faktiskt en tjänst genom att säga åt henne. Hon kommer att få svårt att få andra vänner om hon beter sig såhär. Hon är en riktig energitjuv och såna orkar ingen med i längden.

Det är inte farligt att folk blir ledsna - nu är ju du ledsen och hon verkar inte bry sig.

Du måste säga att du har saker att göra, att du inte har tid att ha öppet hus. Om hon skall komma någon gång så säg ifrån i förväg att hon måste gå en viss tid, för du har annat att göra/skall sova.

Em_
5/17/16, 5:46 PM
#6

Först hade nog min tvättmaskin också gått sönder, vilken otur. Sedan hade jag åkt hem till henne och gått igenom hennes garderob och råkat få med mig alla mina kläder hem. Och inte gjort en läxa till åt henne! Visst kan man plugga tillsammans och kanske byta texter med varandra och läsa, men allt annat är fusk. 

Som det märks har jag inte mycket tålamod med sånna personer, jag låter det rinna ut i sanden innan det går så långt.


Annons:
frejaspluto
5/17/16, 8:27 PM
#7

Hon kanske inte förstår den "sociala koden "eller tar dig gör givet att hon får det för ni har känt varandra så länge. Hon kanske har fått göra så tidigare ? Eller att hon har fått tillåtelse göra då en gång för att hon eller du ska ha nått från garderoben. Hur mår hon hemma? Jag antar att ni bor fortfarande hemma har i skolan . Vet du verkligen hur hon mår? Hon kanske behöver sällskap ,hur mår hon hemma? hon mår dåligt. ? Prata med henne utan att hon tar illa vid sig. Eller så kanske hon utnyttjar dig. ? Fått en knäpp i hjärnan. Har hon alltid varit så? Om det är inget fel, så på henne , hur hon mår osv. Då kanske hon vill bara åt vissa saker sen är hon nöjd.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Mariaaak
5/18/16, 1:23 AM
#8

Hon mår väldigt dåligt hemma och det är det som gör att det känns dåligt att säga ifrån även fast jag blir otroligt irriterad. Men tack så mycket för alla svar. Vågar dock inte göra detsamma mot henne som någon sa haha då hennes familj ALDRIG skulle acceptera det. Hon har stegvis blivit sån genom tiden jag vart med henne. Ibland känns det som att hon utnyttjar mig då hon får så mycket från mig som jag aldrig någonsin skulle våga be andra om, men jag vet inte. Jag är nog den första hon gått såhär långt på då jag är hennes närmsta vän men jag ser att hon är lite krävande mot andra också. Vi båda bor hos föräldrar och går i skolan. Säga åt henne att man har nått att göra går inte, hon kommer tjata eller kämpa tills det att hon kommer nån annan dag. Eller kanske träffar hon på min syster ute och följer med henne hem till mig. En gång gick jag, syskonen, mamma och hon ut och åt buffé. Mamma bjöd henne också men hon frågade ändå efter några timmar ifall jag kunde köpa en brownie från annan affär till henne. Det känns inte som att jag blir tillräckligt tackad för något. Tack så mycket för hjälpen, tänkte att jag överdrev och behövde hjälp från andra än familjen och ville inte heller prata dåligt om henne bakom hennes rygg med andra kompisar. Ska försöka komma på hur jag ska prata med henne

frejaspluto
5/18/16, 7:49 AM
#9

Vet du vad? Att vara krävande det kanske beror på att hon får göra lite som hon vill. Pga att föräldrarna inte orkar eller låter bara henne vara. Hon vill innerst inne ha din uppmärksamhet fast på fel sätt. Jag tror hon ör bra kompis men hon vet inte hur hon ska bete sig bara. När jag ser hur du beskriver. Jag vill inte att du ska berätta varför hon mår dåligt men jag misstänker . Kan du få in henne på Maria ungdom, BUP, BRIS, det är till ungdomar som mår dåligt. Man behöver ta ngn vuxen med yrkeserfarenhet . Försök och få henne och pratande en vuxen. Det kan bli kan bli bättre med henne. Om du hjälper henne på rätt sätt.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Effie
5/18/16, 8:20 AM
#10

Det jag tanker när jag laser är:

Det är inte snällt att lägga sig platt för någon så här. Själv vet jag med mig att jag kan bli elak när jag råkar ut för någon som gör det (och det tycker jag inte om).

Markera dina gränser. "Det här accepterar jag inte". Man måste kunna saga nej för att helhjärtat kunna saga ja. Var med din kompis för att du vill det, inte för att det är synd om henne. (vad ruggigt att ana att det är så…).

Stötta, absolut, men på ett sätt som funkar för dig. Det blir inte battre om du till slut exploderar och ber henne fara och flyga.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

obstitant
5/18/16, 12:36 PM
#11

Jag förstår att du känner dig utnyttjad, för du BLIR utnyttjad. Och ja, du måste börja sätta gränser.  Bestäm dig för hur ofta du tycker det är ok att hon kommer över, hur ofta det är ok att hon lånar tvättmaskinen osv. Låna inte ut fler kläder förrän du har fått tillbaka dem hon redan har. Gör inte hennes läxor - hur ska hon kunna lära sig om hon inte gör sina egna läxor?

Det kommer att bli jobbigt. Hon kommer förmodligen att protestera, bli arg eller ledsen, försöka pressa dig till att ändra dig, antyda (eller säga rakt ut) att du är egoistisk och en dålig kompis som inte ställer upp på allt hon vill. Var förberedd på det, och kom ihåg att det inte är sant.  Om hon verkligen är en bra kompis klarar hon till slut att acceptera att hon inte kan utnyttja dig hur som helst, och uppskattar att få din vänskap på en rimligare nivå. Om din gränssättning leder till att vänskapen tar slut var den tyvärr inte en sund och ömsesidig vänskap till att börja med. Och det kan ju kännas väldigt trist att inse, förstås.

Men på samma sätt som hon måste göra sina egna läxor för att lära sig det hon ska, måste hon lära sig hur man beter sig mot andra människor för att kunna bli en bra vuxen människa. Du gör henne en björntjänst just nu.

Mariaaak
5/18/16, 3:46 PM
#12

Okej tack så mycket! Ska börja säga ifrån och inte använda mig av ursäkter och lögner. Helt rätt om jag inte säger nu kanske jag exploderar snart. Tacktack!

[Forest]
5/20/16, 8:25 PM
#13

Jag måste väl hålla med om att trivs du inte med detta så är det du som får säga ifrån och jag anser inte man går i andrars garderober eller kylskåp om inte man bjuder in personen att göra det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: