Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 1207 ggr
Lia
2016-05-19 18:24

Dyrt bröllop?

Ni som hade ett stort bröllop (och alltså inte bara traskade in på stadshuset), vad kostade det er? Ni kan bortse från ringarna. I runda slängar alltså.

Annons:
tlover
2016-05-19 18:34
#1

Om att inte bara traska in på stadshuset är stort så hade vi ett stort bröllop för ca 7000:- om jag minns rätt (inte medräknat bröllopsresa).

Mycket hjälpte släkt och vänner till med och därför blev det billigt (tex min moster gjorde klänningen, min andra moster gjorde tårtan, mamma gjorde maten, styvfar kom med partytält etc). Blommor, smink och frisyr gjorde jag själv. "Lokalen" var en fin plats på vår gård etc

ca 40 gäster på det

Du får väl avgöra om det räknas som stort eller litet.

Just den lösningen är väl inte det som passar alla däremot men det passade oss perfekt.

l'm back

Lia
2016-05-19 19:12
#2

#1 Med "stort" menade jag alltså att man inte endast står på stadshuset med två vittnen ^^ 

Kul att ha släktingar som kan hjälpa till så pass mycket!

tlover
2016-05-19 20:14
#3

#2 Det var det som var bröllopspresenterna från de flesta men ja det är trevligt att vi hänger ihop så mycket i släkten 🙂

l'm back

NatasjaHemby
2016-05-19 21:52
#4

Vet inte riktigt vad som räknas som stort, men vi hade ca 50 gäster och rejäl fest efteråt. Tror vi la sisådär 7.000:- på festen totalt. Buffé inkl. transport 4.000:- Alkoholhaltig dryck sålde vi till självkostnadspris, alkoholfri dryck kostade inte många hundralappar att köpa in. Bartender (kompis) för knappa tusenlappen. Sedan en hel del blommor till dekoration plus lite småsummor som papperstallrikar och sådant. Gigantiskt partytält, bord och stolar kunde vi låna av en släkting, så där sparade vi in mycket pengar. Vi valde också exempelvis att göra en spellista i förväg istället för att hyra in en DJ.

Utöver festen så var de större kostnaderna främst ringar och kläder. Mannen la närmare 9.000:- på sina kläder inkl. skor, men som tur var så betalade hans far 5.000:- av den kostnaden som present. Mina kläder kostade under 3.000:- Klänningen 2.200:- Skor till vigseln billigt på second hand och skor till festen billigt på rea. Även bolero, kofta och leggings till kvällen billigt, tänkte att ingen ser så noga på kvällen ändå 😛 Fick håruppsättningen betald som present av svärfar och sminket gjorde jag själv.

SE*Simbelmynes

Lia
2016-05-19 22:05
#5

#4 Trevligt, låter som det löstes jättebra för er ekonomiskt :)

jackiejohn
2016-05-19 22:11
#6

Catering 13500kr (tre rätters) Bröllopstårta 1800kr (fyra våningar) Kläder ca 5000kr ( brudklänning, skjorta, väst och tärnklänning) Dryck ca 4000kr Lokal 600kr Dekoration ca 1000-1500kr Brudbuketten 1100kr I stora drag, tillkom en del små saker… Vi hade ett enkelt mysigt bröllop med närmsta släkten ca 40 gäster. Cateringen och tårtan stod mina föräldrar för. Det var vår present sne stod svärföräldrarna för buketten och lite sånt smått. Makens moster är fotograf och hon följde mig hela dagen och bilderna hon tog fick vi i bröllopspresent.

Annons:
Åsa S
2016-05-20 08:09
#7

Runt 15000kr totalt sett (kläder, mat, fest, lokal) och då bjöd vi på allt även alkohol men vi hade bröllopet mitt på dagen och det var många barn med på bröllopet och många valde alkoholfritt alternativ vi var runt 50st. Vi gjorde mycket själva men hade catering + köpte tårtor, pyntade hela salen med stora murgrönor som vi hittade på IKEA och de fina vita dukarna var IKEAlakan som jag tror vi betalade runt 9kr styck för så ungarna kunde få kladda hur mycket de ville och det såg festligare ut än pappersdukar. Min syster gillar att fota så hennes bröllopspresent var att fota och hon gjorde fina fotoböcker från bröllopet.Min klänning kostade bara runt 1000kr på Smiley vintage men den var precis den gröna färg jag ville ha, väldigt fint med vit brudbukett till

OlgaMaria
2016-05-20 10:22
#8

Jag minns inte exakt men tror det landade på cirka 40000. Då var det egentligen inte särskilt påkostat. Sy klänning, makeup och hår fick jag hjälp med från vänner. Min bror fotade gratis. Vänner serverade och städade gratis. Men vi hade 250 gäster så mat gick för 25000 minst. Vi hade cirka 200 middagsgäster och sen kom ytterligare 50 på kvällen på öppet hus. Vi hade alkoholfritt bröllop, där tjänar man ju in en hel del.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

NatasjaHemby
2016-05-20 10:36
#9

Visst ja, fotografen glömde jag! 2.000:- för ca en timmes fotografering efter vigseln. Vi hade även en fotostudent som fotade gratis både under vigseln och under festen.

SE*Simbelmynes

LaSadie
2016-05-20 12:58
#10

Även om vi hade ett borgerligt bröllop i en trädgård och vi var sammanlagt elva personer så gick det nog på 30 000 - 40 000 sek. Middagen var billigaste kostnaden det som kostade var allt annat. Att gifta oss i en annan stad, hotell, kläder osv. Om man räknar med ringarna så gick det på merän dubbla.

frejaspluto
2016-05-20 13:26
#11

Tyg till min klänning och min mans kostym 2.000kr. Buffé 100kr per skalle barn 50kr . ( rabatt) 50 gäster, Dricka fick dom två flaskor vin och lite öl per bord. Plus alkoholfritt. Om dom ville ha mer så fick dom beställa själva. Åt på en resturang , Gratis. Känner till krogägaren han stängde ned halva restaurangen till bara oss. ( hade övervåningen för oss själva) Efter det var hem och ha det mysigt bara för oss. Plus en taxi förbeställd till oss. 300kr. Fotograf behövde inte vi , fick så mkt kodak moment kort ! Hade min bäste kompis som tog kort och såg att allting var i ordning. Kommer inte ihåg , men har kvittona kvar i min bröllopsgästbok, 😄 Jag vill inte ha större eller lyxigare , man kan ha fest ändå det är äktenskapet som är viktigast för mig, ringarna kostade 15.000kr. Priset för ringarna spelar ingen roll heller utan det var ngt som jag ville ha ett smycke som man har resten utav livet.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Upp till toppen
Annons: