Annons:
Etikettjobbet
Läst 1774 ggr
vendelay
2016-05-31 15:13

Skatta som hemmafru?

Jag har funderat på en grej som tydligen verkar vara jättekonstig för jag hittar inget svar när jag googlar.

Om jag är hemmafru (alltså arbetar inte, är bara hemma och städar och lagar mat osv) och min partner arbetar så skulle jag vilja ha lite "månadspeng". Behöver de pengarna skattas då? "Månadspengen" kommer ju från partners lön som redan är skattad. Vet någon vad som gäller?

(Nej, jag orkar inte ringa Skatteverket Ledsen)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
OlgaMaria
2016-05-31 15:15
#1

Givetvis behöver man inte skatta på redan skattade pengar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2016-05-31 15:18
#2

Fast det rätta svaret är väl att så länge pengarna inte betalas ut som en lön till dig så är de inte skattepliktiga. Det är helt okej att ge pengar mellan varann som partners utan att behöva redovisa för det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hemmafru
2016-05-31 15:20
#3

Nej det är klart att du inte behöver skatta för pengar din man ger dig. Det är väl ingen gåvoskatt nu för tiden heller ifall nån annan skulle råka vilja ge dig pengar.

Honestyisdead
2016-05-31 17:06
#4

Det beror på vilka summor det handlar om.

Naviifax
2016-05-31 17:27
#5

#4 Oavsett summan så ska man inte behöva skatta två gånger väl? Om sambon får 100 000 i lön, skattade och klara, spelar det väl ingen roll om sambon får 50 000? Dem är ju redan skattade.

@adventuresofnavi | instagram

OlgaMaria
2016-05-31 17:36
#6

Gåvoskatten är avskaffad så summan borde inte spela roll.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
vendelay
2016-05-31 17:40
#7

Tack för era svar! Jag har ingen aning vad en hemmafru brukar få i "månadspeng" men jag tänkte på en summa mellan 5000-10 000 ungefär. 

Så Skatteverket skulle inte kunna komma och säga att det verkar mysko att hemmafrun får pengar på kontot varje månad fastän hemmafrun inte betalar skatt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

OlgaMaria
2016-05-31 18:09
#8

#7 nej det är inga problem

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ebolaa
2016-05-31 18:09
#9

#7 Nej det är inte "mysko" eftersom de  kan se var pengarna kommer ifrån, och de kommer från din mans konto. Liksom, ni har ju tillsammans ett "hushåll" som du ingår i och därför ska han också försörja dig, så det är inte alls konstigt att han ger dig pengar.

Jag menar, skulle du exempelvis gå till soc för att du inte har pengar så skulle de säga att "nej, du har ingen rätt till någon socpeng eftersom din man tillgodoser dig en skälig levnadsnivå", har man en partner som tjänar bra så förväntas den personen dela med sig. Så är det bara.

Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

malinal
2016-05-31 18:44
#10

Om ni är gifta är dessutom ni skyldiga att ge varandra en skälig levnadsstandard enligt äktenskapsbalken

vendelay
2016-05-31 19:05
#11

Vad gäller om hemmafrun och partnern inte är gifta? Om de är sambos 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ebolaa
2016-05-31 19:09
#12

#11 Samma sak som jag skrev i #9, det handlar om ett gemensamt hushåll inte huruvida man är gift eller sambo. Bor man tillsammans eftersom man är i en relation så förväntas man försörja varandra. Det är dock annorlunda om man är två vänner som bor ihop, då förväntas det förstås inte att ens vän ska försörja en, och DÅ kan man få stöd av socialen för att uppnå  "en skälig levnadsnivå".

Men i DITT fall så förväntas  det sjävfallet att din man/sambo ska GE dig pengar om du är "hemmafru". OM någon myndighet av någon orsak skulle finna din "inkomst" skum så är det bara för dig att visa dina kontoutdrag - som visar att din man har skickat pengar från sitt konto - samt ta en kopia av din mans lönespecifikation för att bevisa att han har råd att ge dig dessa summor.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

vendelay
2016-05-31 19:21
#13

#12 Tack så mycket för svar! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: