Annons:
Etikettallmänt
Läst 1226 ggr
Novelia
2016-06-11 21:58

När dags att gå vid bortbjudning?

När man är bortbjuden på tex middag. Hur vet man att det är dags att gå? Man vill ju inte vara den som folk "aldrig blir av med" men inte heller gå för tidigt, då kanske dom tycker man är tråkig? Hur vet man när det är lagom att dra sig hemåt?

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
creizy
2016-06-11 22:06
#1

Beror på folket och vad för slags tillfälle det är men jag kan nog känna mig obekväm om det blir mycket mer än 3 timmar en eftermiddag/kväll

OlgaMaria
2016-06-12 11:46
#2

Folk är så otroligt olika när det gäller detta så omöjligt att svara på! Man måste lära känna folk så man lär sig när de tycker det är dags att stoppa. Men känns i alla fall som att man inte kan misslyckas om man avrundar i "god tid". Om man avslutar när man fortfarande har det trevligt så vill man ju ses igen. För min del kan folk få stanna till 22 efter en middag. Sen vill jag sova :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2016-06-12 11:51
#3

Sen tror jag att som värd vill man inte signalera när det är dags att gå hem utan man förväntar sig att gästen ska gå hem i lagom tid. Så det kan nog vara svårt som gäst att veta när det är dags. Man får helt enkelt välja en tid som man tror är lagom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

amandain
2016-06-12 13:46
#4

Det beror ju på vad man sysselsätter sig med också. Sitter man bara vid köksbordet mitt emot varann och ska hålla igång nya samtalsämnen hela tiden så blir det inte så lång vistelse för mig. Men gör man saker,  spelar spel eller går i trädgården och kikar så blir det ofta lite längre.

frejaspluto
2016-06-12 15:02
#5

Det beror på alldeles på vem det är och hur det känns., min bäste vän kan vi sitta i timmar! Även om vi säger en lunch ,sen blir det fika sen middag… Sen innan det blir sent så måste jag gå vid 19.30. Vi har oftast barnen. Familjen speciellt hos min ens bror kan det bli timmar också. Bekanta, andra vänner en begränsad tid.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Galenidjur
2016-06-13 10:01
#6

Sånt är ju väldigt olika. Här hemma brukar folk stanna till efter midnatt om vi bjuder in dem på middag. Vi bryr oss faktiskt inte så mycket så folk får gå när de känner för det. 

Men  det beror ju också helt på vilken relation man har till gästerna och vad man gör för nått :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
VästkustFia
2016-06-13 23:33
#7

Ja, det går tyvärr inte att ge något riktigt bra svar.

Har vissa vänner/släktingar som sällan stannar mer än ett par timmar, vi hinner ändå äta och prata och ha hur trevligt som helst. Med andra vet man på förhand att klockan säkert blir långt över midnatt och det är precis lika trevligt. Men så fungerar det bara om man känner varandra väl och liksom har hunnit ställa in sig på samma våglängd för vilken sorts bjudning man trivs med.

Går jag på fest hos folk jag inte känner så bra, kanske är där för första gången, så försöker jag känna av stämningen vad som passar. Undviker att vara den första som går men är knappast sist på plan heller. Är det en lite större tillställning brukar det alltid komma något tillfälle när 4-5 eller fler personer börjar dra sig därifrån samtidigt  och då passar det bra att haka på.

Sindri
2016-06-15 08:53
#8

Att direkt efter maten gå hem anses som oartigt. Värdparet har i regel passat upp och fixat hela tiden. Vid desserten kan de äntligen pusta ut lite, då är det inte kul om gästerna går på en gång.
Efter middagen, kanske kaffe och lite småprat, eller man kanske spelar något spel,  så börjar man prata om att gå hem. Då märker man om värdparet verkligen försöker övertala en att stanna en liten stund till, eller om de börjar säga hejdå.

Alla är olika - bara att testa.

sosanna
2016-06-15 12:57
#9

Jag har varit med om både och. Ett par vi känner är ständigt stressade och hinner inte svälja sist tuggan av maten/fikat innan de tittar på klockan och säger att de har bråttom till något och vips har de fått på sig skorna och lämnar. Allt är över innan en timme har gått.

Sen är det ett annat par som alltid stannar så sent på kvällarna - och de dyker ofta upp sent också på spontanbesök. Även om jag vid 23-tiden då kan säga att jag börjar bli trött och snart borde sova så kan de bara säga "men ta en tupplur nu då" Vilket jag absolut inte gör när vi har gäster här. Klockan blir ofta midnatt trots att de ser att jag knappt kan hålla mig vaken. Men jag kan verkligen inte säga "nu vill jag att ni går hem" när vi har gäster.

OlgaMaria
2016-06-15 13:46
#10

#9 haha, det låter jobbigt! Finns vissa som gärna skulle stannat till klockan 04 om de fick. Jag känner ett sådant par OCH de har små barn. Fattar inte hur de orkar! Jag vågar säga till och jag tror man kan göra det rakt och tydligt men ändå vara trevlig. "Vad trevligt det var att ni kom, men nu får ni gå hem för nu måste jag sova" med ett stort leende. Om man sitter i soffan kan man resa på sig samtidigt som man säger det för att ännu mer visa att nu ska vi gå till dörren och säga hejdå.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sindri
2016-06-15 15:19
#11

#10 av: OlgaMaria
Håller absolut med dig. Bara man inte låter grinig och sur kan man säga vad man tycker till folk.

Upp till toppen
Annons: