Annons:
Etikettförhållande
Läst 1204 ggr
Pluupp
6/19/16, 11:45 AM

Förlovning

Hej!

Skulle så gärna vilja förlova sig med min kille, han verkar inte tycka det är så viktigt, men jag tycker det är ett sätt att förklara sin kärlek med.

Funderar på att ta tag i det. Men hur gör man? Ska jag köpa ringar åt båda ?

Hur hade ni gjort eller hur har ni gjort det?

Annons:
[Rhonda]
6/19/16, 11:47 AM
#1

Ni gör som ni känner för. Vi är allihopa olika. Det finns inget rätt eller fel.

Fridaaaa
6/19/16, 11:51 AM
#2

Hade avvaktat om han inte vill just nu.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pluupp
6/19/16, 11:56 AM
#3

#2

Alltså, han verkar tycka det det inte riktigt spelar någon roll eller så, så det kvittar nog vilket för hans del.  Det e bara jag som tagit upp det lite smått.

Vi har precis köpt hus så jag själv tycker det skulle passa bra nu, vi kommer ju leva tillsammans;)

[Rhodugune]
6/19/16, 12:04 PM
#4

Det verkar som ni inte har samma sätt av att visa/känna kärlek på, så det jag hade gjort att prata med min partner om det, vad det är som gör att han känner att jag älskar honom och att vi hör ihop.
Det hade inte känns rätt att göra något tillsammans om det inte kändes lika rätt för min partner som för mig.

Visst är förlovning en fin tradition, men den är i mina ögon inte så personllig, alla gillar ju tex inte att bära ringar, gör din kille det i vanliga fall?
Och det känns inte rätt för alla att följa relations-stegstrappan, för att känna att man hör ihop med att man beslutar sig för att vara exlusiva, flytta ihop, förlova sig, får barn och gifta sig osv utan man vill ha en annan typ av romantisk/sexuell relation. 

Har ni pratat om det, hur ni båda vill ha det?

Pluupp
6/19/16, 12:12 PM
#5

Jag ska prata med honom igen :) så får det bli som det blir, om han inte är okej med det så struntar vi i det^^ Det e som du säger Rhodugune, det ska kännas rätt för båda två, annars är det ju inte okej.

Tack för svaren!

Åsa S
6/19/16, 4:25 PM
#6

Min man bara frågde en helt vanlig tisdag då vi åt middag om jag vile gifta mig med honom, sedan gick vi tillsammans på helgen och beställde förlovningsringar tillsammans. Man får göra precis somman vill, vi har ett äktenskap där vi gör väldigt mycket tillsammans och det var naturligt välja ringar tillsammans med för oss. För mig var det inte superviktigt med förlovning och allt annat men min man ville gärna de och hade behov av den trygghet man kan få lagligt sett via giftermål etc.

Annons:
Em_
6/19/16, 9:58 PM
#7

Rent praktiskt är det svårt/dumt att beställa ring till honom om du inte är säker på hans storlek. Men fria kan du ju göra ändå ;)


Fridaaaa
6/19/16, 10:14 PM
#8

#7 Förlovning behöver ju inte innebära frieri heller :)
Jag & sambon är förlovade men ska inte gifta oss och ingen friade :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Em_
6/20/16, 10:56 AM
#9

#8 Okej, visst inte att en del tänker så :) Förr i tiden var ju själva definitionen på förlovning att man planerade att gifta sig. Fast det är klart att man ska göra som man tycker är bäst :)


Fridaaaa
6/20/16, 10:58 AM
#10

#9 Många numera som tänker så tycker jag :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[LarssonA]
6/20/16, 3:28 PM
#11

Varken jag eller min sambo är intresserade av att gifta oss, men för mig känns det viktigt med förlovning. Han å andra sidan tycker att man förlovar sig inte om man inte tänkt gifta sig, vilket vi inte tänkt…

Jag tar upp det då o då för att se om han ändrat uppfattning, vilket han inte gjort…ännu! Men jag ger inte upp än, jag vill verkligen ha en ring med hans namn i. Men fram tills dess så får jag "nöja mig" med att vara sambo (missförstå mig rätt nu) 

Alla är vi olika

Lia
6/20/16, 5:59 PM
#12

#11 Löftesringar? Lova varandra att hålla ihop, men varken förlova eller gifta er. Kompromiss!

Gaara
6/21/16, 8:24 PM
#13

Jag övertalade mitt ex till att förlova sig med mig när vi var tillsammans. Kan säga att det inte blev någon hit direkt utan en besvikelse. Jag fick ju min vilja igenom, men det var inte alls romantiskt som jag ville, utan vi beställde helt enkelt två ringar som vi delade på kostnaden på och ja, sedan var jag nöjd och han hade en ring han egentligen inte ville ha men inte ville säga nej till. Han ansåg att en förlovning var något man gjorde för att man inte litade på den andra och ville ha en hållhake, medans för mig var det ett tecken för att visa att man hörde ihop och älskade varandra. Inte ville han gifta sig heller och ja, i slutändan så var det ju bara bra att det inte gick så långt för vi var alldeles för olika. (Hade inte mycket gemensamt alls)

Mitt livs kärlek som jag nu mer är tillsammans med var inte intresserad av att förlova sig med sitt ex heller dock. Men det var för att hon var religiös och ville att de skulle bekänna sin kärlek till varandra inför gud, vilket han inte alls trodde på eller kände var något för honom. Däremot har han aldrig tvekat på att vilja förlova sig med mig och när han hörde storyn om min förra förlovning så lovade han mig att den dagen vi ska förlova oss så ska jag få ett romantiskt frieri på köpet. :') <3 Jag sitter fortfarande och väntar på det då jag vet att han kommer fria i år, jag vet bara inte när och hur. X)

Har du förklarat ordentligt för din kille vad en förlovning symboliserar för dig? :) Om du gjort det och han ändå inte vill så får du nog acceptera det. Chansen finns ju att han faktiskt kommer ändra sig med tiden just för att han får smälta det utan tjat och för att han då vet hur mycket det betyder för dig. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: