Annons:
Etikettallmänt
Läst 1697 ggr
Honestyisdead
2016-07-01 18:53

När anländer ni?

Om ni är bjudna på galej, när kommer ni då?

Före utsatt tid, prick, eller efter?

Annons:
OlgaMaria
2016-07-01 18:56
#1

Prick! Eller senare om jag har svårt att hitta eller dylikt. Tycker själv det är jobbigt om folk är tidiga när jag är stressad och förbereder allt :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Scorpio97
2016-07-01 18:57
#2

Beror på vem det är. Nära vänner och släkt kommer jag oftast någon minut tidig. Jag är världens tidspessimist så jag kommer alltid för tidigt, och folk som känner mig vet om det och tycker inte det gör något. Men inte för tidigt, utan kanske 5-10 minuter.

Är det någon jag inte känner lika väl försöker jag komma prick den tid vi sa, men hellre lite tidigt än lite sent. 

Ska jag ha gäster är jag förberedd så att det inte gör något om någon kommer lite tidigt, blir mer stressad när folk är sena.


//Jessie

Surpan
2016-07-01 19:06
#3

Pick eller strax därefter. Beror lite på vad det är för tillställning. :)

/Surpan

vendelay
2016-07-01 19:14
#4

Säger som de andra - beror på. Om det är hos en nära vän eller släkt (typ mina föräldrar) så kommer jag ofta tidigt för att hjälpa till eller något. Är det något lite mer formellt eller vad jag ska säga så kommer jag hellre lite för sent (kanske 5 minuter) än lite för tidigt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

fruktgumman
2016-07-01 20:58
#5

Är min sambo med så kommer vi nästan alltid lite för sent p.g.a hans tidsoptimism. Men får jag bestämma så är jag gärna några minuter före utsatt tid då jag hatar att dyka upp för sent.

frejaspluto
2016-07-01 21:16
#6

Min make vill komma prick, jag vill komma kvarten innan. 😊

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
[LadyK]
2016-07-02 01:14
#7

mellan 15 min innan till 15 min efter. Svårt att vara exakt då man aldrig vet vad som händer på vägen.

[Thiah]
2016-07-02 07:15
#8

Jag försöker att alltid dyka upp ganska exakt på utsatt tid. Hellre 5 min sen än för tidig dock.

[Hayabusa]
2016-07-02 10:23
#9

Max 15 minuter efter utsatt tid. 5 min före eller prick är OK.

obstitant
2016-07-02 12:03
#10

Försöker följa gängse etikett, dvs max 15 minuter efter, ABSOLUT INTE en enda minut före utsatt tid. 

Är det en mer informell tillställning, kanske inte en middag utan mer mingelfest där folk kommer och går, så kommer jag gärna lite senare eftersom jag  inte orkar vara bland folk så länge och jag har anpassat mig efter lite för många erfarenheter där jag har varit ensam gäst på utsatt tid och värdfolket kanske inte ens är klara. Sen börjar folk droppa in på allvar lagom tills jag har fått nog och behöver gå hem.

Zadeira
2016-07-03 21:00
#11

Beror på hos vem det är och vad det är för tillställning. Jag är en sån som blir sjukt stressad av att vara det minsta försenad, så jag är alltid ute i god tid. Dessutom har jag social fobi och föredrar att vara på plats när andra anländer, annars ökar min ångest enormt. Försöker dock att inte plinga på dörren mer än 5 minuter innan.

Oftast är jag först att gå hem också.

alicetrött
2016-07-03 22:08
#12

Jag hade ingen aning om att det var nån slags etikettsregel som sa att man inte ska komma före den tid det är sagt. Att det var MER okej att komma för sent?

Såklart man inte kommer 45 min före eller så men en kvart innan brukar jag vilja vara på plats. Och absolut inte för sent, då skulle jag mer känna mig ganska nonchalant att jag inte brydde mig om att passa tiden typ.

Honestyisdead
2016-07-03 22:12
#13

Jag skulle aldrig få för mig att komma mer än fem minuter innan  (om det inte är familj eller nära vän) Kommer på utsatt tid.

Säger alltid till mina gäster att man tidigast får komma på utsatt tid. Kommer folk innan blir jag irriterad.

Annons:
OlgaMaria
2016-07-03 22:37
#14

Ja om folk kommer en hel kvart innan tycker jag det är otroligt jobbigt. Tack och lov är det inte många som gör det, och de som gör det lär man sig fort att de funkar så så att man är beredd nästa gång.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[LadyK]
2016-07-04 00:59
#15

Men snälla nån om jag ska köra säg 1-2 timmar så kan allt hända på vägen, jag startar hemifrån med en kvart till godo alltså händer det att jag kommer max 15 minuter innan hade någon sagt till mig att inte komma innan ett exakt klockslag hade jag stannat hemma för att inte förstöra deras gud så viktiga förberedelse. Men sån är jag.

Honestyisdead
2016-07-04 01:06
#16

#15 Ja för man kan ju inte ta en promenad och respektera tiden ;)

[LadyK]
2016-07-04 01:09
#17

Eller respektera att man inte kan vara exakt alla gånger, man kanske inte är klädd för att promenera, eller helt enkelt vågar det med tanke på allt som händer i världen. Som tur är har jag inga vänner, bekanta eller i familjen som har något emot att man kommer 15 min innan.

Honestyisdead
2016-07-04 01:12
#18

Nu brukar man ju komma i tid om man kör i tid. Händer något blir man ju sen, inte tidigare.

Som tur är har jag vänner som visar den respekten att man inte kommer innan utsatt tid när jag bett om det. Då är det bättre att vara 20 min sen.

[LadyK]
2016-07-04 01:16
#19

Som jag sa brukar jag starta med en kvart till godo för att inte bli jättesen om något händer vilket gör att jag ibland är en kvart tidig. Om man ska med ett tåg tex så kär man inte så att man precis hinner, allt kan hända från olyckor till att inte hitta en parkering.

Annons:
Scorpio97
2016-07-04 11:23
#21

Om någon specifikt ber mig att inte komma före sagd tid så respekterar jag det såklart. Förmodligen skulle jag dock få sitta ute i bilen och vänta eller liknande då, för jag kan verkligen inte komma prick eller för sent. Mår på allvar dåligt om jag är sen eller vet att jag kommer komma försent, även när jag vet att det inte gör något. 
Men ber värden mig att komma prick och tycker det är väldigt viktigt att jag inte kommer tidigt, så är det självklart att jag väntar utanför. 

Men i min umgängeskrets är inte det normen. Dom flesta har planerat och förberett så att gäster kan komma åtminstone 15 min före och tycker inte det gör något om man är tidig.  För mig får folk gärna komma innan, så länge dom förstår och respekterar att jag kanske inte har tid att underhålla dom för att jag håller på och förbereder. Men 15-20 minuter innan utsatt tid är jag förmodligen klar (beror såklart lite på vad man ska göra och så också) och sitter mest och väntar, såvida det inte är något som måste göras i sista sekund. För mig är det mycket mer oartigt och respektlöst att komma sent än att komma tidigt, och det upplever jag att dom flesta jag känner tycker också. Speciellt om det är så mycket som 15-30 minuter. 
I princip alla jag känner kommer 5-15 minuter innan tiden man sa, förutom några få som är alltid är sena (men det är inte med vilja, utan dåligt planerande). Här betyder "vi ses klockan 18.00" mer "var här senast 18.00". 

Har aldrig uppfattat att det skulle vara en regeln att man absolut inte får vara tidig, men jag antar att det är för att det inte är så bland dom jag umgås med (släkt och nära vänner). Men vi är ganska informella också. 
Men det är ju bra att veta ifall man blir bjuden till någon man inte känner så väl, eller bjuder någon man inte känner så väl (så man inte blir irriterad när dom är sena)


//Jessie

Marvel-lous
2016-07-04 11:36
#22

Jag brukar komma ganska prick, kanske lite sent. Aldrig tidigare men det är för att jag själv blir stressad och inte vill att folk ska komma före utsatt tid om jag har en tillställning hemma hos mig.  😂
Ingen jag känner skulle bry sig om jag faktiskt var tidig egentligen.

OlgaMaria
2016-07-04 12:07
#23

#20 Jag håller helt med Ribbing i första artikeln. Man ska komma prick eller max 10 minuter sent. 2 minuter efter starttiden är det ultimata! Hehe. På pricken vad jag tycker.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

alicetrött
2016-07-04 14:17
#24

#21 Sådär är det med mina bekanta, släkt och vänner också. Om jag har bjudning kl 18 så börjar det droppa in folk från 17.45 och när klockan är 18.00 har den sista gästen anlänt. Så jag är inte alls van tillställningar där alla kommer prick eller för sent.

Sen -  självklart om nån faktiskt skulle säga att man inte får komma före så måste man ju respektera det. Då skulle jag vänta i bilen också. För att faktiskt avgå hemifrån senare så att jag från början redan är försenad, det klarar jag inte. Då skulle jag köra alldeles för fort och känna mig tokstressad efter vägen. Jag vill ha gott om tid på mig om det händer saker efter vägen som försenar ankomsten.

Ria74
2016-07-04 21:38
#25

Är det inte familj eller vänner där jag kanske ska hjälpa till innan kommer jag alltid prick eller möjligen 5 minuter sen. Aldrig mer än 15 minuter sent.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

frejaspluto
2016-07-04 22:10
#26

Vi är lite utspridda i vår familj, Sverige , Sthlm, mm. Asien , USA, Canada . Vi är inte så vi kan inte bli irriterade på det att ngn eller fler dyker upp kvarten innan vi vet att trafiken är som den är både bil ,buss mm. Att be ngn ta en promenad sög det när set är över 20 minus ute där jag kommer ifrån. Hur kan man lägga så mkt energi på en kvart innan? Va gla för att ni har nga vänner, familj. Som bryr sig och vill komma då kan dom vara extrakanaler och ta fram det sista som behövs. Men sån är jag. Är gla för att set finns folk runt omkring mig.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Honestyisdead
2016-07-04 22:53
#27

#26 Det är inte kvarten jag lägger energi på utan jag vill att tider respekteras. Speciellt när man utryckligen sagt att en "kom tidigast" tid.

Nu tror jag ju inte att släkt från andra delar av världen kommer enbart för en fest och kommer en kvart innan  ;) Så jag förstår inte varför du blandar in det.

Annons:
Inaarah
2016-07-04 23:26
#28

Jag kommer nog oftast lite sent till tillställningar. Ogillar när folk kommer före utsatt tid till middagar/kalas/fester eller liknande. I min värld känns det lite respektlöst mot värden att dyka upp en kvart tidigt - hen har ju sett ut en tid från vilken gästerna är välkomna och innan dess förbereder ju värden allting. Givetvis är jag inte FÖR sen, 5-15 min ungefär. Men det beror ju lite på vad för typ av tillställning det är. Är det något mer formellt är jag alltid ute i god tid. :)

frejaspluto
2016-07-05 10:17
#29

#27, För att vi åker ofta och ska jag säga då till min ena kusin som har buss en nångång per timme eller två ggr i timmen ni får inte komma tidigare. Dör vi är uppvuxna finns inte såna gränser beroende på trafik bil, buss hur långt det är , har du sett hur trafiken är i New york.,? Så den kvarten har absolut inget och varför hänger du upp dig? Tog du åt dig höll bara med #19, Ladyk. Att jag tycker detsamma med just kvarten.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[Hayabusa]
2016-07-05 10:22
#30

Fascinerande att ett ämne som detta berör så pass.

Honestyisdead
2016-07-05 11:26
#31

#29 Talade bara om att det inte är kvarten det gäller utan respekten. För övrigt bor jag i en mellanstor stad i Sverige där busstrafiken går väldigt ofta. Alltså noll och ingen likhet med new York. 

Tog åt mig av vad? Vad skrev du som någon ens skulle kunna ta åt sig av 🤔

#30 Jag  blir fashinerad över att en del inte hade respekterat värdens önskan om att inte komma före utsatt tid ;)

alicetrött
2016-07-05 11:43
#32

Vi kanske bara uppfattar det olika (och jag har tydligen haft helt fel)

Jag har alltid tolkat det som att om tiden är satt till 18.00 så är det den tid som alla senast ska ha infunnit sig. Och absolut inte efter den tiden. Och jag har alltid varit noga med att respektera att man inte kommer efter utsatt tid

Men nu har jag lärt mig att "18.00" betyder 18.00 men det gör inget om man kommer senare heller.

JazzBass
2016-07-05 11:56
#33

Det är fruktansvärt irriterande då gäster kommer för tidigt. Inte sällan har vi ännu dammsugaren igång fem minuter före utsatt tid eller står jag i köket med smutsiga kläder och stressar som en dåre att få de sista sakerna fixade till middagen. Om nån har tittat på Masterchef är läget hemma ungefär så som det är där de sista fem minuterna innan allt ska vara upplagt och klart. Stressigt.

Vet man att man kommer att anlända för tidigt så finns det inget idag som hindrar att man hör av sig om saken i god tid innan. Att bara anlända 10 minuter före utan att meddela om saken är kort och gott ohyfsat. Det stressar bara upp värden/värdarna ännu mer. Om man blir försenad gör man rätt i att meddela om den saken också. All mat står sig inte en halvtimme extra så där bara utan att försämras till utseende och/eller smak.

Om det är problem med att komma en viss tidpunkt så går det oftast att i samband med inbjudan diskutera tidpunkten så man får den justerad till sin fördel. Det är bättre än att dyka upp för tidigt. Och om man inte gör det så är det inget fel på att ta en liten promenad heller eller gå in i en nära belägen affär en stund för att fördriva tiden lite. Så stort problem kan det helt enkelt inte vara. Nyckeln här är väl kommunikation. Om nån ber att få komma lite i förtid är det nog ingen som protesterar, och värdarna är förberedda på saken. Det är när man dyker upp i förtid helt oväntat som man orsakar stress och irritation hos värdarna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Honestyisdead
2016-07-05 11:59
#34

#33 Precis!

Annons:
[Hayabusa]
2016-07-05 13:12
#35

#31 Världen är sannerligen fylld av ämne att fascineras över. 

- Säger mannen som aldrig kommer för tidigt eller för sent :)

Fransu
2016-07-05 15:39
#36

Försöker komma på precis utsatt tid, eller någon minut senare. Aldrig aldrig för tidigt!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Hayabusa]
2016-07-05 15:42
#37

Det är viktigt att inte komma för tidigt 😉

jackiejohn
2016-07-05 16:42
#38

Jag HATAR när folk kommer försent, max 15min sena anser jag är okej och blir man mer sen hör man av sig eller så förutsätter jag att man haft lite strul/förhinder på vägen och startar middagen/bjudningen. Att aktivt planera att komma försent är respektlöst mot värden anser jag. Mina svärföräldrar kom alltid 30min-1h för sent till alla våra bjudningar vare sig det var jul, vanlig middag eller kalas. Med ursäkten "vi har 10 mil att åka" det skiter jag i, har man reseväg planerar man med tid så man har till godo. Kommer en familjemedlem/vän långväga får personen gärna vara 30min tidigare om så är fallet. Jag startar alltid min bjudning ca 15-30min efter utsatt tid. Den som inte är där får så vackert snopet trilla in när sällskapet satt sig till bords. Nej gärna utsatt tid eller lite tidigt men absolut max 15min sen, och är det då planlagt att komma sent. Då blir jag förbannad för det är i mina ögon oerhört respektlöst att planera att komma efter utsatt tid.

Ria74
2016-07-05 17:07
#39

Instämmer helt med #38, avskyr verkligen folk som kommer mer än 30 minuter sent. Hellre några minuter för tidigt än alldeles för sent.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Honestyisdead
2016-07-05 17:16
#40

Då är det viktigt att göra som jag gör. Vara tydlig med hur man ser på det när man bjuder folk. För uppenbarligen finns inget självklart.

Fransu
2016-07-05 17:51
#41

Givetvis ska man inte komma alldeles för sent heller, det är ohyfsat. Skulle det ha hänt något att man faktiskt blir mer än 15 minuter för sen, då hör man av sig och berättar det, så klart. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Blanksteg
2016-07-05 18:47
#42

Jag är lite av en tidspessimist (dock inte lika mycket som förr, som tur är) så anländer oftast någon minut innan. Om jag anländer mer än 5 minuter för tidigt så tar jag en promenad eller kikar in i någon affär om det finns i närheten. Är liite blyg och tycker inte om att komma hem till någon när en massa personer jag inte känner redan anlänt och så måste jag då ta initiativet och hälsa på alla. Föredrar därför att hellre vara någon minut tidig än sen, men försöker att vara prick i tid.

Carolineee
2016-07-05 19:22
#43

5-10 min före tiden pga att jag tycker det känns pinsamt att komma sent och som att jag då borde be om ursäkt och förklara varför jag är sen.

Jojaton
2016-07-05 20:48
#44

Beror på vem det är som bjuder och vad det är för typ av bjudning. Är det hemma hos mamma och pappa kan jag komma flera timmar innan utan problem, eller lite sent. Lika dant med min bästa vän. Men jag brukar ändå höra av mig och kolla så det är okej, om det handlar om mer än 10-15 minuter. Annars är jag en tidsoptimist så jag kommer ofta ett par minuter sent…

Johanna - Instagram

[LadyK]
2016-07-06 00:29
#45

Jag inser att jag hädan efter ska stanna hemma. Om det är så viktigt att man ringer på dörren på exakt tidslag, går vi efter atomuret på national physical laboratory i Storbritanien, felmarginal 1 sek på 138 000 000 år, eller vilken använder vi? så gör jag med mina 15 minuter hit eller dit tydligen ett jätteirritationsmoment även om jag aldrig har fått höra det från någon tidigare. Tur man är osocial och trivs bäst hemma. 😉

Att diskutera möjligheten att komma tidigare redan vid inbjudan funkar ju inte heller om  man har ca två timmars körning. Jag kan inte veta innan vad som händer på vägen den dagen. Självklart ringer jag om jag blir senare än 15 min men inte för att jag kommer 15 min tidigt.

OlgaMaria
2016-07-06 09:29
#46

När man träffar nära familj eller hälsar på en vän som bor långt bort brukar det ofta vara bestämt att man ska ses, mer än att det ska börja en viss tid. Men om en vän långt bort t ex bjuder på fest och har bjudit många känns starttiden viktig och då respekterar jag den. Har inga problem att vänta i bilen en stund eller kolla lite på telefonen. Men om det typ bara är vi som ska ses spelar det ju mindre roll för det mesta. Jag har en vän som har för vana att komma 15 minuter tidigt. Jag har kommenterat - vad tidig du är, varpå hon säger "ja, jag tycker man ska komma i tid" eller liknande och efter det har jag vant mig vid att jag får vara beredd en kvart innan om hon kommer, men jag hade tyckt det var bättre om hon kom prick. Jag har ju aldrig sagt ifrån till henne, så hon kan ju inte veta hur jag känner. Jag märkte på hennes sätt att svara att det var väldigt viktigt för henne att vara i god tid och att hon ansåg det vara det respektfulla, så jag har valt att inte säga något och helt enkelt vara beredd. Numera bor vi långt ifrån varandra och ses sällan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fransu
2016-07-06 12:33
#47

#45 Har man lång körning så brukar snarare tidsangivelsen vara "runt 17-tiden" och inte en exakt tid. Alla vet ju att mycket kan hinna hända längs vägen när man åker långt. Och då är det inte konstigt att komma varken 15-30 minuter förtidigt eller sent. I övrigt tycker jag att man ska respektera värdens tid, vill varken komma och störa för tidigt och inte ställa till med problem med att komma försent om exempelvis maten är beräknad till en viss tid.

Vi har några i vår bekantskapskrets/släkt som alltid kommer försent. Det är inte ovanligt att dom dyker upp förrän efter ca 45 minuter efter utsatt tid. Och aldrig får man en ursäkt eller förklaring. För ca 10 år sedan brukade vi skoja lite om det och tänka att dom växer nog till sig och blir bättre på att planera. Men  nu, när båda är en bit över 30 så är det inte roligt längre. Vi har löst det så att vi  faktiskt inte väntar på dom längre än max 15 minuter, oavsett vem vi är hos. Dom får helt enkelt äta kall mat när dom väl behagar att dyka upp.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

creizy
2016-07-06 13:02
#48

Man får kanske börja säga olika tider beroende på hur människorna är. Om nån har för vana  att komma 45 min sent så får man säga att det börjar 18.15 om det egentligen börjar 19.00, och tvärtom om nån alltid kommer en kvart innan säg att det börjar 19.15 så borde personen vara där prick😃

Själv så anländer jag prick. Eller jag är väl egentligen alltid ute i god tid men fördriver tiden ute på ett eller annat sätt innan jag ringer på

Annons:
Honestyisdead
2016-07-06 13:10
#49

#45 Förstår inte varför du måste överdriva så.

Om ditt sätt fungerar i din umgängeskrets så fortsätt du. Vad spelar det då för roll vad totala främlingar som aldrig kommer bjuda hem dig tycker? 🤔 

Däremot bör du ju stanna hemma om du blir bjuden till någon ny som säger "kom tidigast" och du inte känner att du kan respektera det för att det är så viktigt för dig att kunna komma 15 min innan om du råkar vara tidig. För usch och fy att vänta lite.

[LadyK]
2016-07-06 15:48
#50

#49 Det handlar inte om femton minuter för mig heller och jag var lite ironisk i mitt inlägg. Det jag anser är att 17.00 kan innebära 16.45-17.15 utan att det är en stor grej. Frågan från början var när jag anländer och det är mitt svar på den frågan.

Wony
2016-07-06 20:15
#51

Jag personlien avskyr när folk är sena. Max fem minuter tycker jag det är ok att vara sen utan att först höra av sig. Men så är jag också sådan att jag anser att står det 18.00 så är det 18.00, varken tidigare eller senare. Likaså är det ok att komma fem minuter tidigt.  Jag själv försöker att alltid anlända prick den tid det står, eller en minut tidigt. Skulle jag vara mer än fem minuter sen skulle jag höra av mig så snabbt jag kan och ge besked om när jag kommer.

Sarah
2016-07-06 23:12
#52

Är alltid sena. Jag är klar, men killen är aldrig klar i tid. Har inga problem med att folk är tidiga, bara trevligt med sällskap.

MissClue
2016-07-06 23:53
#53

#0 Prick eller några min sen för jag vet hur de extra min kan uppskattas om man väntar folk ;) Skulle aldrig komma tidigare, då sitter jag hellre i bilen en gata bort och ringer ett samtal eller pillar navelludd.

I love not man the less, but Nature more…

Aleya
2016-07-07 06:43
#54

Jag brukar försöka komma i tid. Och kommer någon lite för tidigt eller lite sent så gör det inte mig något. Bara man meddelar innan så är jag nöjd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: