Annons:
Etikettallmänt
Läst 2895 ggr
Honestyisdead
2016-07-13 04:17

Har vi val i livet?

Kan vi själv påverka det mesta i våra liv genom våra val? Vi styr ju inte över vad andra människor gör eller sjukdomar, det är givet. Men vilken väg ens liv går.

Har vi alltid ett val? Om du säger nej, när har vi inget val?

När kan en människa slippa sitt eget ansvar och säga att den inte hade något val?

Annons:
Sindri
2016-07-13 08:51
#1

Oj, stor och intressant fråga! Såhär tänker jag;
Vi har ju (nästan) aldrig ett val av vad som händer oss genom naturen, olyckshändelser eller vad andra gör mot oss. Olyckor, åsknedslag, sjukdomar (i viss mån), mobbing, misshandel, ekonomiska konjunkturer  etc. Vi kan ju ofta säga - Hade jag bara inte tagit den där vägen… -Hade jag bara skaffat larm till huset så….. -Hade jag gått direkt hem…  -Tänk vilken tur att jag valde just den lotten…. etc

Vi kan välja sånt som partner, utbildning, bostadsort, elbolag, om vi köper en lott eller inte samt miljoner prylar och kläder.

Det som möjligen kan anses vara ett val är hur vi reagerar inför eller efter olika händelser. Det här är inte lätt, för det handlar i grunden om vilken mental styrka vi har ärvt, vilken inställning till livet vi har förvärvat, eller vilka personer vi råkar möta.

Har man ett större själv förtroende tror jag man kan arbeta sig igenom många svårigheter och även klara av att hantera lycka (för det är inte alltid lätt).

Känner man sig liten som människa tror man sig inte kunna påverka något och man "har ständig otur".

Genom att ha, eller förvärva en större självkänsla kan man "välja" hur man reagerar. Ramla ned i oro, sorg, grämelse, förtvivlan etc, eller se nya möjligheter, kämpa, lära om på nytt.

Med ålder tycker jag själv det blivit lättare att hantera livet. Nu har jag haft turen (?) att inte råka ut för något riktigt traumatiskt, men lite småhelveten går väl alla människor igenom.

Kommer att tänka på liknelsen att där vissa ser ett halvtomt vattenglas ser andra ett halvfullt.

angest
2016-07-13 09:23
#2

Nej alla har inte alltid ett val. Jag har t.ex inte läshuvud och hur jag än kämpar och kämpar så bara går det inte in när jag försöker läsa in matten. Det var ett helvete att bara ta sig igenom gymnasiet med någorlunda godkända betyg. Så nej, alla kan inte utan vidare läsa till sitt drömyrke.

Men självklart har man val om man ska vara ärlig eller undanhålla sanningen om något, man har ett val om man ska vara otrogen eller kämpa med sitt dåliga förhållande eller göra slut. Sådana saker.

[Hayabusa]
2016-07-13 09:30
#3

Inte alltid, men ofta.

[Tibonnanj]
2016-07-13 10:00
#4

Man har inte alltid val i den meningen att man kan välja att göra si eller så men man kan alltid välja hur man hanterar och ser på en situation.

Fridaaaa
2016-07-13 15:03
#5

Anser att man oftast har val men inte alltid. För allting kan man inte styra eller förutspå och ibland måste man göra vissa saker, för att tex överleva.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

alicetrött
2016-07-13 16:24
#6

Ofta har vi flera val, och frasen: "Jag hade inget val" används många gånger när vi visst hade ett eller flera andra val.

Annons:
vendelay
2016-07-13 19:55
#7

Ska vi vara helt ärliga har vi ALLTID ett val. Ibland är valet för extremt och tänks inte på som ett val (t.ex. att dö), men ska vi tolka det bokstavligt så ja, i har alltid ett val.

Däremot har #2 en mycket viktig poäng. Det går ju inte att välja att dö hur och när som helst, vi är ju programmerade att ha överlevnadsinstinkt. Då känns det som att det inte finns något val.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sindri
2016-07-13 20:15
#8

#7 av: vendelay

Mnjaa….inge väljer väl att få cancer eller Alzheimer. Eller att födas med klumpfot eller ryggmärgsbråck, CP-skada osv.
Vi är födda med vissa gener och de valde vi inte. Vi valde inte våra föräldrar eller deras beteende heller. Vi kan inte välja att rodna eller inte.
När vi står inför vissa situationer eller fakta kan vi oftast välja. Vi kanske inte kan välja att bli immuna mot mobbing, men vi kan välja att försöka hantera det.

Honestyisdead
2016-07-13 20:27
#9

Självklart väljer vi inte vad vi föds med eller får för sjukdomar i framtiden. Man kan följa alla hälsorisker och aldrig ha rökt ett bloss i sitt liv och dö av lung cancer.

Det tror jag alla är införstådda med. Inte heller har vi valt att bli dödade av terrorister eller påkörda av en som kör full.

I övrigt tycker jag man alltid har val. Man kan ta sitt liv om man väljer det. Kanske inte när du sitter på bussen då väljer du att ta dig hem först. Så visst bestämmer man där.

Fast om man ligger på sjukhus och är så dålig att man inte kan göra det. Då har man tyvärr inget val vilket är hemskt.

Som någon skrev tycker jag inte om när folk säger att de inte hade något val. Det har man bara det att man inte ser det som ett val. Det fanns där dock.

En sak man inte fick välja var om man ville födas ;)

Aeria
2016-07-13 21:00
#10

Vi kan ju inte välja vad andra gör, eller naturen gör, som sedan i förlängningen påverkar oss själva. Men vi kan välja vad vi själva gör och hur vi hanterar situationer som tagit sin början utanför oss själva. Sen finns det väl de som hävdar att universum endast existerar och skapas inom oss själva och då borde det ju vara så att det är man själv som väljer precis allt på ett omedvetet plan. Fast den synen på saken vet jag dock inte om jag delar ;)

Corgitok
2016-07-13 21:47
#11

Beror på vem man är och vart man lever känner jag.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

[LadyK]
2016-07-13 23:39
#12

Tror inte på slumpen eller ödet så jag säger att man har ett, eller flera val. Natur/arv/miljö är svårt att påverka men i övrigt gör jag aktiva val.

jessR
2016-07-17 20:01
#13

Instämmer med tidigare kommentarer, vi har ALLTID ett val. Sen väljer vi inte vad som drabbar oss eller hur andra beter sig osv men i alla situationer har vi ett val, även om vi har en pistol riktad mot huvudet gör vi fortfarande ett val, det kan ingen ta ifrån oss. Rädslor kan få oss att göra felaktiga val men det är ändå vi som gör dom.

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Annons:
pyromanen
2016-07-18 16:03
#14

Det finns alltid en massa val vi gör, även att låta bli välja är ett val. Råker nan ut flr en olycka o hamnar i rullstol var det såklart inget vsl men vad man gör av sin nya livssituation kan man välja. Ibland klarar man inte att välja fast valet teoretiskt sett finns där. Vi är inte alltid så starka och kapabla att vi förmår välja "rätt".

tarantass
2016-07-18 17:19
#15

#14: nej, det är just det. Teorin kan te sig enkel och svartvit, men verkligheten är mycket sällan sådan.

Och vi har alla gränser som gör att det svartvita i praktiken blir en massa gråtoner; tror vi det inte beror det på att vi ännu inte har behövt stöta på dem. Till exempel: lätt att säga att vi skulle välja det rätta under tortyr eller diktatur med våldshot, men hur vet vi det innan vi har varit där?

Dessutom är det inte alltid bara oss själva vi har att ta hänsyn till. Vi kan till exempel ha närstående som vi har goda skäl att misstänka inte tål sanningen, vi kan ha barn som far illa om vi står upp mot diktaturen i mitt exempel ovan, och så vidare.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Agafia
2016-07-19 00:34
#16

Du gör val hela tiden under ditt liv , dåliga val , nödvändiga val , bra val , val hur du ska hantera olika situationer eller andra människors känslor osv. osv. Du gör val hela tiden……. Hur du tänker , uppfattar och löser problem då gör du också ett val . Hamnar du i en situation som du inte rår över gör du ett val hur du ska hantera det hela . Så visst gör vi val hela tiden……..

tarantass
2016-07-19 01:06
#17

#16: självfallet gör vi val hela tiden. Men det och att ha ett val (i den bemärkelse man brukar mena, mellan alternativ som ger grundläggande skillnader men där man ändå står någorlunda lika fri och med ungefär lika litet hänsynstrådar åt olika håll  osv.) är inte nödvändigtvis samma sak.

Visst kan man välja att stanna i ett krig och se sina barn och andra kära fara illa och kunna dö eller kanske värre vilket ögonblick som helst, till exempel. Visst kunde koncentrationslägerfången välja att slå sin lägervakt. Visst kan man välja att säga till en gammal människa, som alltid har varit känslomässigt ömtålig, att den make/maka hen har delat sitt liv med var en helt annan person än den hen trodde, bara för att man har fått veta att det är så. Men inget av det är något fritt eller, särskilt i det sista fallet, enkelt val annat än för en som verkligen inte bryr sig om saker de flesta av oss bryr oss om. Till och med för en renodlad "psykopat" skulle valets frihet förmodligen begränsas av hens kortsiktiga egenintresse.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Hayabusa]
2016-07-19 09:53
#18

Ska jag gå ner på parkeringen och elda upp min grannes bil? 

1: Ja

2: Nej

Agafia
2016-07-19 12:35
#19

Du har alltid ett val .

tarantass
2016-07-19 16:20
#20

#19: är det svar på #17? Det ser jag inte i så fall, jag ser bara den meningslösa floskel jag redan har besvarat. Det du skriver i #16 är självklart för min del; om du därtill inser det jag skrev i #17 föreställer jag mig att det kanske inte ligger i ditt intresse att använda en floskel som brukar användas som kod för uppfattningar av typen "skyll dig själv om du inte gjorde det omöjliga" av folk som inte har livserfarenhet eller inlevelseförmåga (eller inlevelsevilja; där har vi ett val!) nog att inse vad som är möjligt eller omöjligt för den personen.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Ria74
2016-07-19 16:51
#21

Ja du har alltid ett val. Sen finns det gånger du inte kommer att tycka om något av dom valen som finns.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Hayabusa]
2016-07-19 17:16
#22

#21 "Pest eller kolera", brukar man säga.

Ria74
2016-07-19 17:26
#23

#22 Exakt 😃

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Agafia
2016-07-19 22:58
#24

Tråden handlar väl om vi har val i livet ? Min åsikt är att vi har det , men kanske är de valen inte optimala . Då får vi göra nya val hur vi ska hantera det hela . Det finns massor av människor på vår Jord som lever under mycket fattiga förhållanden , de hittar glädjen i det lilla för att inte gå under , det är deras val Istället för att bli passiva o tycka synd om sig själva . Alla de Kvinnor som blivit misshandlade som väljer att inte vara offer osv. Men det här är MIN åsikt om det hela , sedan vad du kallar det får stå för dig .

[Hayabusa]
2016-07-19 23:24
#25

Hera inleder tråden med: "Kan vi själv påverka det mesta i våra liv genom våra val?"

Intressant frågeställning. Ja, nej eller kanske? Personligen skulle jag svara: "Det beror på". Precis alla individer befinner sig, sannolikt, inte i en situation där de kan påverka "det mesta" i sina liv. Oerhört svårt att generalisera, men för många av oss gäller nog att vi då & då fattar beslut (dvs gör ett val) som påverkar oss i livet. Det kan vara: byta jobb, sluta röka, sluta dricka, äta sundare osv.

Givetvis spelar kan även slump & tillfällighet in - man råkade vara på "rätt plats & tid" som gjorde att jag kunde välja jobb A istället för jobb B vilket i sin tur ledde till Jobb C.

Själv har jag så sent som idag gjort ett val som, troligen, kommer att påverka mitt liv framöver. Säker är jag så klart inte, men ett val var det hur som helst.

Sedan är det givetvis så att många människor har en livssituation där val & alternativ är ytterst begränsade.

tarantass
2016-07-19 23:34
#26

#24: det där är första gången du redogör för din åsikt såpass utförligt, så du kan inte ur vad jag har skrivit läsa ut något om vad jag "kallar" det.

Inte heller kan jag se att jag skulle ha påstått att folk borde bli "passiva och tycka synd om sig själva".

Däremot har jag ofta märkt att när folk säger nedsättande saker om andra – som att någon är "passiv och tycker synd om sig själv" eller "väljer att vara offer" – det är när de vet för litet om den personen och hens omständigheter för att kunna döma hen som de gör. Undantagslöst. Det är precis som med att tigga eller begå brott i stället för att arbeta: ett så stort nerköp att ingen människa vid sunda vätskor gör det om hen upplever sig ha (det vill säga har, med realistisk kraftinsats och utdelning) något annat val.

Det säger jag inte av någon naiv blåögdhet eller "flum" eller liknande utan det är något jag har sett genom livet, gång efter gång. Så det kan tåla att tänka på. Det innebär heller inte att jag frånkänner folk ansvar eller att en rejäl puff som får en att sluta "tycka synd om sig själv" är fel alltid och för alla. Men som du själv är inne på, det räcker inte för att förklara alla sidor av det här.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Agafia
2016-07-19 23:48
#27

#26. Min åsikt är inte heller något taget ur luften , en del av oss väljer att ta på sig " offerkoftan " och andra gör ett annat val . Det är dagens sanning , vi är olika , och vi gör olika val i livet . Det är inte att döma någon , det är hur det ser ut i Världen . Sedan kan man må skit av att inte ha möjlighet att göra de val man önskar , men det är en helt annan sak . Tyckte du kallade min åsikt för en floskel , Därav min reaktion 😉

Annons:
tarantass
2016-07-20 00:24
#28

#27: "Vi har alltid ett val" och liknande är en floskel. En plattityd, en självklarhet. Precis som "vi andas alla luft". Ingendera säger egentligen något (om vi inte börjar jämföra med fiskar eller motsvarande). Det är väl också därför den är så effektiv som kod för vissa till princip upphöjda oförstående inställningar till andra människor, som jag nämnde i #20.

Klart att vissa väljer att, som du uttrycker det, "ta på sig offerkoftan". Men det har ALLTID en orsak och den är sällan rolig att höra eller enkel att bena ut. (Kan till exempel gälla känslig konstitution plus erfarenheter av att aldrig bli hörd på något annat sätt.) Och visste du den kanske du inte skulle vara så snabb med att kalla det just "ta på sig offerkoftan". Åtminstone hoppas jag det.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Agafia
2016-07-20 08:56
#29

# 28 . Du tycker en hel del om mig och min åsikt , jag pekar inte ut någon person . Bara för att jag har denna syn på det hela betyder inte att jag verbalt utrycker den . Personligen tror jag att det finns fler som TÄNKER likadant som mig . Vi har olika åsikt helt enkelt 😊

jessR
2016-07-20 11:00
#30

För mig handlar val i vardagen att göra det som är minst obekvämt, smidigast och mest logiskt. I svåra stunder och i tuffa situationer kan det vara lika. Vi väljer oftast utan att tänka och det som skapar minst ångest och smärta, det är oftast det som är mest naturligt för oss. Det är inte att döma någon, men ibland är det mest bekvämt att ta på sig offerkoftan och slippa ansvar för sitt eget liv, det har nog alla gjort någon gång, men det är inte vad frågan handlar om, det är inte dömande.

Det handlar ofta om rädsla och då krävs det mod och styrka som vi inte självklart har alla dagar under hela vårt liv, så vi gör val vi kanske inte trivs med men det är som sagt ändå alla vara val som gjort att vi hamnat exakt där vi är nu.

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

tarantass
2016-07-20 13:56
#31

#29: nu förklarar jag för tredje gången att det om "plattityd" osv. varken gäller dig eller din åsikt utan den fras du valde som hela #19. Som inte var ditt första inlägg i tråden.

Då säger jag en självklarhet då: även om hur man uttrycker sig säger en del om vad man tycker så säger det inte allt, och exakt vad det säger måste bedömas utifrån fler saker än bara den frasen.

Och nej, det jag skrev handlar inte om åsikt utan om erfarenhet. "Offerkofta" har du just uttryckt verbalt. Kanske menar du "muntligt", men jag tror fortfarande att har man inte en vilja till oförståelse (ett val som man gör att inte försöka förstå, och som kan bottna i bristande erfarenhet) ser man nog det respektlösa och orättvisa i det uttryckssättet och är väldigt försiktig med att använda det. Inte minst i ett så här allmänt sammanhang.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2016-07-20 14:09
#32

#30: då är frågan om man ska kalla det heller något så negativt laddat och annekterat av kretsar med förakt på agendan som "ta på sig offerkoftan", åtminstone om andra än sig själv eller i en sluten krets där alla förstår vad man menar. Vi behöver alla pauser och "ta hand om oss själva". En del mer och en del mindre, och samma person mer eller mindre under olika perioder i livet, av skäl som man måste ta med i bilden om man vill att den ska bli riktig. Ofta har vi heller inte tillräcklig kontakt med andra för att hjälpa varandra med det.

Om det (också) var en kommentar till Agafias och min diskussion vill jag peka på att den utgick från en annan vinkling: olika personligheter som därför gör på olika sätt. Vilket framgår av t.ex. "en del av oss väljer att ta på sig " offerkoftan " och andra gör ett annat val . Det är dagens sanning , vi är olika , och vi gör olika val i livet" (#27).

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Agafia
2016-07-20 14:33
#33

I rest My case……

Upp till toppen
Annons: