Annons:
Etikettgrannar
Läst 6558 ggr
Honestyisdead
2016-07-13 21:27

Respektera grannar

Jag har nu bott i min nya lägenhet i en månad.

Den förra var bra isolerad så man stördes aldrig av grannar. Så det blev en chock när man märkte hur lyhört här är. Självklart har jag en barnfamilj ovanför. 

Och självklart låter det när det är barn med i bilden. Barn busar, skriker och stimmar. Sen får ju föräldrarna hålla det på lagom nivå.

Tyvärr visar det sig att dom inte fattar eller om dom inte bryr sig om att det bor fler i huset. Det dras saker över golvet (parkett), körs med saker på golvet, det kastas saker, dörrar smäller och dom lyckas till och med klampa i trappen så det låter som dom är här inne. Och pratar högt som tusan i trappen oavsett tid. Allt oväsen sker hela dagarna och ibland ända till 2 på natten.

Jag är uppvuxen med att man är tyst i trappen och stänger dörrar försiktigt. Och vi fick inte köra med saker på parkettgolv utan det höll vi på plastgolv. Vi fick inte hålla på hela dagar och på kvällar/nätter.

Förstår inte hur det kan låta så mycket. Och klaga vill jag inte för då lär de klaga om jag någon gång har folk hemma som låter lite. Har försökt banka i väggen men det var döfött eftersom väggarna är av betong.

Vad är ok enligt er när man bor i lägenhet?

Annons:
vendelay
2016-07-13 22:06
#1

Har ni inga typ "trivselregler" (kallas det så?)? Här ska det vara tyst vid typ 21, 22.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2016-07-13 22:22
#2

#1 Har aldrig sett några. Gissar att det är 22-08 som det ska vara tyst.

Effie
2016-07-14 07:34
#3

Det normala är väl att det ska vara tyst 22-06. Vill man ha fest någon gang så pratar man väl med grannarna, sätter upp en lapp och förvarnar eller nåt.

Är de medvetna om hur lyhört det är? Om alla andra är tysta så kanske de inte tanker på det.

Det hände mig en gang att grannarna under kom och ringde på (mitt på dagen); de kunde inte sova och bad oss vänligt vara tystare. Vi hade suttit still på golvet. Jag undrar fortfarande vad som stört dem…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Sindri
2016-07-14 08:25
#4

Men hoppas det inte är barnen som stör till 2 på natten, i så fall har den familjen andra problem…….

Det bästa är väl om du försöker få igång någon sorts kommunikation med dem innan du blir för arg och upprörd. Man kan ju säga saker på olika sätt. Konfrontation leder sällan till till konstruktiva lösningar.
Det får man så klart ta till om inget annat funkar.

Hos en barnfamilj låter det, det är oundvikligt - tänk efter själv vilka ljud du kan acceptera och vilka tider du tycker det känns rimligt att de kan låta, då vet du vad du skall säga när ni träffas.

Du kan börja med att fråga om de störs något av dig om du t ex spelar musik,, eftersom du märkt att det tyvärr är rätt lyhört.

Verkar de inte vilja förstå eller ta hänsyn så blir det klagomål till hyresvärden, kan inte hjälpas.
Och det ät klart att du i så fall kan ha fest någon gång, bara du förvarnar med en liten lapp i brevlådan hos de närmast berörda.

Honestyisdead
2016-07-14 08:36
#5

De pratar tyvärr så dålig svenska att det inte går.

Agafia
2016-07-14 08:43
#6

Hyresrätt ? Då finns det väl en störningsjour att ringa ? Påtala nattaktiviteter för hyresbolagets kundtjänst så de via ev. Tolk kan förklara för dina grannar . Bostadsrätt ? Kontakta styrelsen eller förvaltare och påtala störningen.

Annons:
Soligajag1
2016-07-14 09:05
#7

Hejsan Hera ! 

Jag skulle nog först försöka prata med dem , förstår dem inte så får man be om en tolk, hyresbolaget har väl tolkar .  

Jobbigt om ens grannar för sånt liv att man inte kan få någon ro. 

Jag bor i en typ radhuslänga / uppe/ nere , jag bor uppepå , en lång brant trapp upp. Egen ingång , det är så underbart här , jag hör knappt något alls.  Har toppengrannar oxå , vi pratar o fikar ihop då o då. 🙂 

Jag har bott här i 12 år och trivs så bra .🙂 

Lycka till och hoppas det löser sig för dig.

HH 🙂

Honestyisdead
2016-07-14 09:27
#8

Får se hur jag gör. Tack för era råd och tips :)

[Tibonnanj]
2016-07-14 11:08
#9

Står inget i hyresrättslagen att det ska vara lugnt och tyst mellan vissa klockslag. Den individuella hyresvärden kan däremot ha egna regler att förhålla sig efter. MEN det är aldrig tillåtet att störa grannar oavsett tid på dygnet.

Och även om man har barn så så finns det enkla regler som familjen kan införa för att störa så lite som möjligt tex att man inte får springa inomhus och inte smälla i dörrar.

När vi störts av vår granne har vi lagt en "snäll lapp" i brevlådan och fått en "snäll lapp" tillbaka där de ber om ursäkt och problemet är löst.

Nu när vi ska ha barn så har jag tänkt mycket på det här med att störa grannar då vi flyttar in i en större lägenhet snart i ett väldigt lugnt hus. Nu är det ett tag kvar tills den lilla kan ens krypa men när han börjar springa så kommer det inte vara tillåtet inomhus, inte heller smälla i dörrar eller andra saker som kan störa grannar.

Tyvärr finns det vissa familjer som inte tänker på hur mycket spring i benen barn kan ha och istället för att ta med barnen ut, när de har möjlighet, för att leka och springa av sig så sitter de inne hela dagarna.

Nu gav jag inga tips hur du kan lösa problemet men det här är min syn på saken.

Hoppas det löser sig och att dina grannar blir lugnare :)

Honestyisdead
2016-07-14 11:19
#10

Låter som de inte har några regler alls. Är igång som vanligt sedan 8 i morse. Dessutom tror jag även föräldrarna smäller i dörrarna och definitivt att dom pratar riktigt högt i trapphuset där det ekar så fint. Och där får barnen springa och skrika när som ska gå eller kommer hem.

Känns som att dom helt enkelt saknar respekt.  De måste ju ha hört andras dörrar och prat i trappen. Och alla borde väl första att det även låter ner i golvet när dom kör runt på trägolvet eller springer runt.

Förstår inte att föräldrarna orkar själva. Kanske därför man hör höjda röster ganska ofta.

[Tibonnanj]
2016-07-14 11:42
#11

Lider med dig Hera! Jag skulle förmodligen inte stå ut. En av anledningarna till att vi flyttar nu är att det flyttat in några i trappuppgången bredvid. Det låter som ett par i 50års åldern som har problem med alkoholen. De bråkar med balkongen dörren öppen och det händer ofta att mannen sticker men då ställer sig kvinnan på balkongen och skriker på mannen som står på gatan och skriker tillbaka.

Störningsjouren är ju det effektivaste och är det mycket ljud borde det gå att spela in med mobilen och visa upp för hyresvärden. Hyresgästföreningens tips mot störande grannar är att noga dokumentera på olika sätt hur och när störningen sker. Finns de som blivit vräkta bara genom en enda anmälan om att de stör bara för att grannarna har haft en noggrann dokumentation under en längre tid på störningarna som sker, men då har det varit flera grannar som klagat på ljuden.

På tal om störiga familjer så va det en kvinna på mödravårdscentralen när jag va där senast. Hon hade med sig sin 4-5åriga son som va den vildaste ungen jag sett! Han bankade med godisklubba i borden, sparkade i väggar, tog andras barnvagnar och gick iväg, skrek, slängde chips på golvet, gick in på toaletterna och stod och bara spolade i flera minuter. Personalen kom ut flera gånger för att se vad som hände och mamman lät honom hållas. Hon gick och hämtade honom en gång när han gått iväg med någon annans barnvagn och då fick han värsta utbrottet. Kvinnan skulle tydligen på ul och när de blev inkallade fortsatte pojken hålla på även där inne. Jag förstår inte hur man kan låta sitt barn hålla på sådär. Jag va nära att gå fram och ta godisklubban ur handen på honom när han höll på med den. Det va självklart inte pojkens fel vilket va väldigt tydligt för att mamman bara satt och tittade på honom eller ner i mobilen utan att reagera och förmodligen har de ingen kontroll på honom hemma heller. Alla har olika sätt att uppfostra sina barn men det här va inget uppfostran alls.

Aleya
2016-07-15 00:18
#12

Jag försöker vara så tyst jag kan. Dock har jag en dörr som djävlas med mig. Så det kan smälla ibland. Men jag kan som du bli leds på denna gap och skrik kommunikationen vissa hushåll håller på med. Och att ungar hoppar och stampar och har sig. (Tyvärr vet jag ej vilken granne som låter så kan inte säga till dom) Säg till dom och ta in en tolk. Men anmäl även till hyresvärden.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Thiah]
2016-07-16 19:27
#13

Vi har ju en liten hemma och det är himla svårt att förbjuda honom att springa, att hoppa osv men vi gör vårt bästa. Innan kl.8 och efter 19 får han ta der lugnt, inte leka med de värsta leksakerna osv… Man försöker respektera alla utan barn som kanske vill sova på helgerna. Däremot vår granne ovanför… Dom skriker och bråkr, ungen skriker i timtal, hon pratar i telefonen på balkongen mitt i natten. På tidiga morgonen låter dom ungen studsa något hårt i golvet så maken slog i taket imorse så dom blev tysta. Blir galen på folk som verkar tro att dom är ensamma i hyreshus. En granne hos mina föräldrar tyckte däremot att man ALLTID skulle vara tysta. Typ tassa på tå mitt på dagen. Då kanske man ska bo i hus på landet.

Annons:
OlgaMaria
2016-07-16 20:05
#14

#11 Åh vad jag ogillar såna här inlägg om hur dålig någon mamma någonstans var. Det dyker så ofta upp såna här typer av fördömanden av barn och deras föräldrar där det alldeles troligen finns någon slags problematik i grunden. Pojken är ju alldeles tydligen hyperaktiv. Klubban och chipsen var väl kanske mammans försök att ta sig igenom besöket. Att pojken fick ett utbrott när mamman hindrade honom en gång förklarar väl varför mamman mestadels lät honom hållas. Hon ville nog bara överleva besöket. Hon tar säkert en massa strider med pojken annars då de är själva, men hon kanske inte vill utsätta sig för det med en massa folk runtomkring som studerar och uppenbarligen dömer ut henne. Fy vad jobbigt det är att vara förälder till barn med ADHD t ex. Fullt med folk överallt som dömer, kritiserar och tror att felet ligger i ens uppfostran. Och som skriver om det på internet dessutom. Och sen att folk tror att det skulle lösa sig med lite hårdare tag, det gör inte det! Vad som funkar på "normala barn" funkar inte på samma sätt på barn med ADHD.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[LadyK]
2016-07-17 01:54
#15

#14 Tack för att du sätter ord på mina tankar.

Som mamma till en grabb som under hela sin uppväxt kämpat med grav ADHD och alla problem som tillhör tar jag ibland åt mig otroligt mycket av sådana här inlägg. Det hade likaväl kunnat handla om mig för 15 år sedan. Man kan inte hantera ett överaktivt/hyperaktivt barn med att sätta gränser, det blir bara värre.

Idag är grabben 20, har på egen hand slutat medicinera och hanterar sin vardag på ett ypperligt sätt även om jag måste väcka honom för att han ska komma i tid till jobbet. Tyvärr måste han fortfarande ta sömnmedicin för att överhuvudtaget få sova ifrån sina tankar som går i 290 dygnet runt.

pyromanen
2016-07-17 10:32
#16

Om ingen npgonsin berättat att hen störs då förstår förmodligen inte familjen att någon störs. Även om de kanske hört andra och på något vis vet det är dåligt ljudisolerat är det inte alls säkert de förstår, för man kan ha så olika ribba för vad som stör. Jag är så ljudkänslig att jag inte trivs att bo i stan lverhuvudtaget och åt andra hållet kan jag tänka mig att människor som kommer från stimmiga miljöer kan tycka det är normal ljudnivå det som du upplever nu ts. Tycker därför någon, antingen du eller via hyresvörden, snällt o vänligt ska göra dom uppmärksamma på att de stör grannarna och konkret vad det är som stör (tider, spring..) Då får de en chans att ta hånsyn.

Agafia
2016-07-17 10:42
#17

Mina barnbarn bor i ett radhus där de kan hoppa , springa osv. Utan att någon granne störs . När de kommer på besök hos mig måste jag gång på gång förklara Att mitt golv är någons tak , att de måste tänka på att det finns andra som också bor under och över mig . Att deras föräldrar inte ens reflekterar över detta är Konstigt 😳

[Tibonnanj]
2016-07-17 10:49
#18

#14 och #15 ber om ursäkt att jag skrev okänsligt och oförstående.

Jag har ingen erfarenhet av överaktiva barn.

Men istället för att bara titta på, le, kolla ner i mobilen när sonen härjar runt så borde hon kanske ha försökt aktivera honom. Haft med leksaker, målar böcker eller i alla fall något mer än godis och chips ( som förmodligen bidrar till hans energi).

Sen är det dessutom rekommenderat att inte ha med barn på UL. Men när barnmorskan som ropade in dom påpekade det här för mamman så förstod jag att mamman va väldigt dålig på svenska och förmodligen hade svårigheter att läsa, svenska, arabiska, engelska och något mer språk som använder tecken istället för bokstäver. För det finns skyltar överallt att man helst inte ska ha med barn på UL.

Hon kanske inte heller hade möjlighet att ha pojken hos någon vän eller släkting om det är så att hon och hennes familj kommit till Sverige ensamma. Och pojken kanske va sjuk och det är därför han inte va på förskolan, men då borde han inte följt med till en plats där det vistas spädbarn och gravida.

Jag vet inte omständigheterna men jag tror att hon kunde hanterat situationen bättre eftersom det inte verkade som att hon hanterade den över huvud taget.

OlgaMaria
2016-07-17 11:35
#19

#18 Han kanske inte har en förskoleplats, eller någon som skulle kunna passa honom, och mamman kanske inte har tillräckliga verktyg för att hantera sin situation, om hon är väldigt dålig på svenska kanske det finns många andra överhängande svårigheter i hennes livssituation också, men är hon värd att hängas ut på detta sätt? Det du gör i din text är att du lägger över hela ansvaret för pojkens agerande på mamman och hennes bristande uppfostran och spekulerar också om hur de gör hemma vilket du inte har någon aning om. Hade jag varit i det väntrummet hade jag istället för att sitta och tänka elaka tankar tänkt - kan JAG göra något för att avlasta och hjälpa? Dessutom kan - inte göra någonting - vara den bästa strategin i vissa situationer när ett barn är nära att bryta ihop. Problemet är bara andra människors förväntningar på att man ska sätta gränser hela tiden. Ibland måste man bara låta ett barn vara, och endast ingripa om de gör något som verkligen inte är ok, som att dra iväg någon annans vagn. Gränsen för vad som inte är ok är olika för olika barn, efter deras förmåga att kontrollera sina egna impulser. Vad gör det egentligen att man spolar lite på en toalett? Och bankar med en klubba? Visst det blir kladdigt men pojken hade säkerligen fått ett gigantiskt utbrott om mamman tagit klubban och det hade slutat med gråt resten av besöket eller att hon fått ge tillbaka klubban och han skulle fortsätta kladda runt med den. Alltså får man helt enkelt låta honom vara och bara överleva besöket. En mamma förstår vilka följder en gränssättning kommer ge, medan åskådare bara tänker "varför låter hon honom banka med klubban?". Föräldrar till barn med ADHD undviker ofta väldigt många sociala situationer just för att barnen blir oroliga och okontrollerbara, och för att det är så oerhört jobbigt att vara i sådana situationer och bli studerad och bedömd. På hemmaplan kan de koncentrera sig på barnet. I en sån här situation ligger koncentrationen på att undvika sammandrabbningar och få det hela överstökat så konfliktfritt som möjligt. När de väl måste göra något sånt här, var lite snälla mot dem! Fint att du ber om ursäkt. Det är inte meningen att hoppa på dig med allt det här jag skriver, men det känns viktigt att försöka öka förståelsen för hyperaktiva barn och deras föräldrar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Tibonnanj]
2016-07-17 12:25
#20

#19 Jag skrev nyss ett pm till dig. Ber igenom om ursäkt även till alla andra som tagit illa vid sig och jag upprepar här det jag skrev i ditt pm, så att andra kan ta del av det.

Om jag hamnar i en liknande situation igen så lovar jag att se på den på ett annat sätt och jag kommer inte skriva om den heller, om det inte är för att informera någon annan, som precis som jag inte tänkt på att det kan vara en diagnos inblandad i beteendet hos barnet.

Annons:
OlgaMaria
2016-07-17 12:30
#21

#20 Fina du! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
2016-07-17 13:20
#22

Med allt sagt & skrivet så måste jag säga att jag lider med dig, Hera. Har alltid uppskattat lugn & ro - tystnad kan vara jäkligt underskattat :)

[LadyK]
2016-07-18 01:39
#23

#20 Jag tog inte illa upp just denna gången och förstår fullt ut att det är jobbigt med stökiga barn runt sig på ett sådant ställe. Kan tillägga att jag hade nog inte suttit och tittat i mobilen heller, jag hade gjort mitt bästa för att lugna ner och distrahera om det varit mitt barn, men ibland fungerade det tyvärr inte. 

Råkade ut för något roligt idag om man tänker på att störa sina grannar, grannen under såg när min man kom hem med kattsand idag och frågar har ni katt? Hon har aldrig kommenterat något om katt/djur innan. Men har bett vår son vara tystare på nätterna då han väcker deras barn, till saken hör att min son tar sömntabletter och sover som en stock utan att snarka 😉. Min man svarar ja det har vi. Då säger hon surt att "jaha då är det den som håller mig vaken på natten!" Öhhh våra katter sover nattetid, kan hända de hoppar upp och äter/dricker och ner på golvet igen men föra liv, nej. Vår granne, mittemot, har två enligt mig galna schäfrar som vrålskäller så fort någon dörr mot trappen öppnas, de hoppar rundor i trapphus och hiss när de ska ut vid alla tider på dygnet och skäller som bandhundar. Men honom vågar hon inte säga till. 

I en lägenhet får man tåla en del ljud och man måste respektera andra, men man måste också få leva och bo i sin hyresrätt.

[Thiah]
2016-07-18 07:34
#24

#23 "I en lägenhet får man tåla en del ljud och man måste respektera andra, men man måste också få leva och bo i sin hyresrätt" Kan inte annat än hålla med!

Maria
2016-07-18 08:15
#25

Här kommer en dikt av Nils Ferlin. Den blev väldigt blå men går nog att läsa ändå😉

”Man dansar däruppe – klarvaket är huset fast klockan är tolv. Då slår det mig plötsligt att taket, mitt tak är en annans golv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ria74
2016-07-18 10:49
#26

Hur gör man om man lever med spädbarn i lägenhet? Det kommer ju att höras hur snabb man än är att plocka upp sitt barn när det skriker. Eller om man får ett barn med kolik, som kanske skriker timmar i sträck.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Honestyisdead
2016-07-18 10:52
#27

#26 Man kan inte göra något om kan har spädbarn med kolik. Så enkelt är det. 

Jag hade det. Skrek i timmar. Tydligen bankade grannarna i väggar precis som om mina föräldrar lät mig skrika för skojs skull och inte gjorde allt de kunde för att få mig lugn.

Annons:
Ria74
2016-07-18 12:01
#28

#27 Det går lite till överdrift när grannarna bankar i väggarna över sådant tycker jag. Dom flesta föräldrar är ju redan stressade över att barnet skriker och börjar då grannarna banka blir ju stresspåslaget än värre. Min dotter hade kolik och skrek mellan 3-6 timmar per dag vad jag än gjorde. Nu bodde vi i hus så jag behövde inte tänka på grannar i alla fall. Bor man i lägenhet får man ju vara beredd på att man kan höra grannen, tål man inga ljud alls så får man överväga hus.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Honestyisdead
2016-07-18 13:01
#29

Här handlar det om att barnen får banka bäst dom vill. Det är något föräldrar kan göra något åt. Men här verkar barnen få göra vad dom vill och dom verkar bara leka inne.

[Tibonnanj]
2016-07-18 22:57
#30

Ber om ursäkt för OT.

Vad tycker ni om det här med bebis som gråter/skriker. Om man kan, är det bättre att gå ut utomhus med bebisen och ta en promenad och kanske riskera att störa fler i andra hus eller är det bättre att hålla sig hemma? Om man bor i lägenhet.

Honestyisdead
2016-07-18 23:03
#31

#30 Beror ju helt på situation.  Är det sent eller mitt i natten är det klart man stannar hemma. Men på dagen kan det till och med hjälpa att gå ut och gå. Och något man kanske borde göra om det gäller timmar av sskrik.

[Tibonnanj]
2016-07-18 23:07
#32

Jag missade att skriva att jag menade på natten. Men nu när jag tänker efter så är jag för rädd för att gå ut ensam på natten och känns dumt att dra upp sambon för sällskap när han förmodligen kommer va den som ser efter bebisen när jag behöver få sova lite på dagen.

Calcifer
2016-07-18 23:24
#33

Det är inte lätt med barn och störande ljud, för ofta vet man inte hela historien. När jag var sambo och styvmamma till en treåring så är jag övertygad om att vi störde grannen under nästan dagligen, men det var inte mycket att göra åt. Det var otroligt lyhört, och förutom att madrassera golven kunde vi inte göra mycket. Om vi inte skulle binda fast ungen i sängen/soffan dagtid. Han hade förmodligen någon diagnos även om den inte var fastsatt när vi flyttade isär, men där var det liksom… välj dina strider. Klart vi kunde säga ifrån ibland, och vi lät honom naturligtvis inte typ banka saker i golvet eller så. Men samtidigt om han lekte lite högljutt med bilar på golvet, att säga till varje gång hade resulterat i totala breakdowns och gallskrik med allt inom räckhåll som slängdes åt alla håll och kanter i flera timmar i sträck. Det hade inte heller varit jättekul för grannen att höra. Vi gjorde så gott vi kunde, och hyschade när det gick, men ja. Vi fick som sagt välja våra strider.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Thiah]
2016-07-19 06:30
#34

Alltså barn låter, barn springer och barn gråter. Vår grannes barn kan skrika i timmar vissa kvällar men det är inget att klaga på för så är det med barn. Skulle inte Joel få springa eller låta på dagtid skulle jag få skaffa isolerad bur. Däremot är det lugnare lekar på morgonen, inga leksaker som låter , i trapphuset är man lugn och tyst osv just för att visa respekt. Jag är uppväxt i lägenhet och finner det fullkomligt naturligt att folk låter.

Annons:
oh-la
2016-07-19 10:32
#35

Jag håller med dig #34, barn är barn och barn måste få låta. Gråtande barn eller små barn som man inte får tyst på ser jag inte som ett problem personligen. Jag tror väldigt få föräldrar inte gör vad de kan för att lugna. Vem är jag då att sitta och döma. Vi har en ettåring ovanför oss som verkligen kan låta när han springer över golvet. Det är ju inga mjuka små balettsteg på en sån liten direkt. Vi har varit uppe och sagt att det är väldigt lyhört ner till oss, inte så att vi bett den hålla grabben still utan som information. Pappan var också en riktig hälgångare innan, men han har skärpt till sig efter att vi var uppe, och grabben får som sagt låta. Det vill vi inte bråka om. Vi bor trots allt i lägenhet och folk måste få leva i sina egna hem. Däremot har vi en annan granne med äldre barn, mellan 6-13, som jag kan bli tokig på! Grannen som sådan, och pojkarna, tycker jag jättemycket om men grabbarna springer i trappen och använder den som lekplats. Föräldrarna märker inte av hur det låter eftersom dom har lägenheter i andra änden från trappen, men vi blir knäppa! Vid ett tillfälle när det härjats i över en halvtimme gick min man ut och sa till pojkarna att om dom ska leka går dom gå ut. Då visade det sig att föräldrarna hade tyckt dom var för stökiga inomhus så dom hade bett dem gå ut och leka i trapphuset istället. Ut kunde de ju inte gå, det regnade… Då var det lite "suck" över hela grejen…

Honestyisdead
2016-07-19 11:43
#36

Vet inte varför det upprepas att barn måste få låta.  Det har ingen sagt att dom inte får.

[Thiah]
2016-07-19 14:25
#37

#36 vissa inlägg tolkas av mig som att barnen ska vara tysta i lägenhet och att detta är en viktig sak att lära dom.

Honestyisdead
2016-07-19 14:41
#38

#37 Kan du ge exempel på ett sådant inlägg?

Jag har fått intrycket av att alla är införstådda med att barn låter. Men att det finns gränser.

Aniara14
2016-07-19 21:19
#39

#35 "Ut kunde de ju inte gå, det regnade…"

Du skulle föreslagit att dom köpte regnkläder till barnen. Efter att man tagit på sig dom så är det inga problem att vara ute även om det regnar.🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Carmarino
2016-07-20 14:28
#40

#35 Det är väl de första barnen i världshistorien som inte velat gå ut och leka i regnväder. De flesta brukar tycka det är jättekul att plaska i vattenpölar och gegga ner sig. 😉
(Jo, jag överdriver lite, men det är nog snarare de vuxna som tycker det är jobbigt att barnen är ute i regnet och smutsar ner sig.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[LadyK]
2016-07-21 01:00
#41

#38 Självklart ska det finnas gränser men det kan ju vara så att barnen i fråga egentligen vill hoppa hopprep, men att de vuxna säger nej till det, aka sätter en gräns. Istället leker de med bilar på golvet.

Annons:
Honestyisdead
2016-07-21 01:09
#42

#41 Då kan man välja vilket rum som helst utom det med parkett :) Är det jag menar med att visa respekt.

oh-la
2016-07-21 09:09
#43

#40, att barnen leker i trapphuset förstår jag. Själv var jag väl inte jätteglad i att leka ute i dåligt väder. Det som gjorde mig tokig var att föräldrarna tyckt att det var för stökigt inne, så man skickar ut dem i trappen för att leka, som om det skulle vara lugnare och störa mindre där :P att en 6-årings omdöme kan vara lite bristande, det förstår jag, men föräldrarna borde kunna räkna ut att trapphuset kanske inte är optimalt för vilda lekar ur ett grannsämjaperspektiv :P

Honestyisdead
2016-07-21 13:20
#44

#43 Ja att barnen  inte förstår (beroende på ålder så klart) förstår man. Men som du skriver  behöver man inte vara hjärnkirurg för att göra en konsekvensanalys av vad lek i trapphus resulterar i ;)

Agafia
2016-07-21 16:01
#45

När mina tre barn var små gick jag ut med dom oavsett väder , annars hade både dom och jag " klättrat på väggarna " 😉 vi lekte och de fick rasa av sig , sedan var Det lugna lekar inomhus . Vet inte hur det är idag , går föräldrarna ut med sina barn eller är de ute själva ?

Honestyisdead
2016-07-21 16:03
#46

#45 Det varierar. En del låter barnen leka med sina surfplattor och spel som lek. Andra umgås med sina barn både ute och inne.

smellcaramell
2016-07-22 22:34
#47

Inte läst alla de senaste inläggen men jag tycker såhär: har man barn som skriker mycket p.g.a. till exempel kolik , så kan det vara "trevligt" om man informerar grannarna om varför barnet skriker(typ en trevlig,förklarande lapp i trapphuset), då brukar man mötas av lite mer förståelse, precis som att man brukar rekommendera att man förvarna grannar om man ska ha fest någon helg. 

Risken finns ju annars att grannarna blir oroliga. Vet själv att min mor låg inne på BB med en kvinna som inte alls ville ha sitt barn, festade dagen efter hon fått barn o.s.v. och har man själv sett sådant finns ju risken att man kan tro att föräldern inte sköter om barnet på ett bra sätt. Kan tillägga att mamma sedan träffade kvinnan och barnet på byn, min bror som var lika gammal som hennes barn försökte klättra ur vagnen och var nyfiken på allt i omgivningen medan den andra kvinnans barn låg helt stilla och kollade rakt ut i luften.. Så där undrar man varför sjukvårdspersonalen ens släppte hem barnet med henne..

[Liinda]
2016-07-22 22:38
#48

Vår förra granne ovanför oss hörde vi i princip aldrig, någon gång när deras bebis grät. Sen flyttade dom och in flyttade det ett par som inte har barn. Och dom låter dygnet runt! Man kan höra exakt vart dom är pågrund av fotstegen. Dom dammsuger säkert 1 timme om dagen och varje gång dom drar ut en stol så låter det. På kvällarna dunsar det och smäller. Ibland hör vi dom bråka, inte varje dag men säkert 1 kväll i veckan. Det är så lyhört nu så jag håller på och får panik, har aldrig varit såhär förut under dom åren innan dom flyttade in. Men samtidigt så kan man ju inte säga åt någon för att dom dammsuger mitt på dagen eller går i lägenheten. Men det börjar kännas som tortyr detta så jag vill gråta ibland.

Annons:
[Liinda]
2016-07-22 22:40
#49

Vår son är dessutom snart 2 och han gråter ju ibland och glädjetjuter så det känns som att man klagar kastar dom säkert dubbelt tillbaka.

viktoria91
2016-07-23 12:54
#50

Förståt dig! Var bra isolerat i förra lägenheten ändå så lyckades de enda barnfamiljen i trappen med 1 barn låta som en flock elefanter på amfetamin! Har du pratat med dem? Är själv uppväxt i hus men man fick ALDRIG springa eller skrika. Man fick inte skrika ute heller. Skrek gjorde man om man var i fara.

Soligajag1
2019-06-09 07:25
#51

#0  Hejsan Hera , , 🙂 Det va längesen denna tråd skrevs , , men måste svara lite .  Det "kan" vara så att detta / dessa barn har något slags  inlärningsfel , ADHD , ADD , , mm. Dessa barn måste aktiveras , ha rutiner , regler från morgon till kväll , ( har inget sådant barn själv , men vänner + att mitt X har )  

Det är jobbigt . Vissa föräldrar har inte ens varit till dr:n eller gjort en utredning om sitt barn , ( dem skäms , vill inte att sitt eget barn ska ha "fel" som dem säger)  Påpekar man något sådant till en förälder , , så får man mothugg genast . 

Då kan detta hända , att barnen får "göra" vad dem vill , leka hur dem vill . 😕 Det är klart att man blir irriterad som granne då.  Nu ska jag inte vara elak , men vissa barn med ADHD skriker och gapar , slår omkring sig , till och med föräldern .  DÅ måste man söka hjälp , tycker jag. 

Hoppas det har löst sig med grannen din . 

Kram Kram // Soligajag1🌺

HH 🙂

[Forest]
2019-06-13 19:50
#52

Hera det låter som du har såna grannar som vi hade förut. 😐 Jag har alltid sagt till mina/våra barn inne springer man inte. Just för att det sker en del olyckor just vid spring inne. Jag ansåg inte att inlines,sparkcykel är till för åka inne med, inte heller trampbil men det tyckte våra grannar var helt okej.👍 Hoppa från soffbord/soffa/säng är något vi inte heller har tillåtit dels för att det stör grannar men även att jag inte anser ett bord är något man ska klättra på.  Sen låter barn ja det gör dom men det finns lite man kan göra för underlätta för sina grannar som inte hoppa hopprep inne. 🤐 

Hera dessa grannar kommer du troligen få stå ut med, jag hade i ditt fall funderat på kika smått efter annan lägenhet och titta på lägenheten efter 17 då är ofta folk hemma för få lite hum om hur lyhört det är :)

Honestyisdead
2019-06-13 20:49
#53

Kan meddela att jag flyttade och har nu lugna grannar ovanför.

Liz85
2019-06-13 20:52
#54

Är en sån person som inte störs. Grannen kan ha fest och man hör lite prat eller annat ljud för den delen från grannlägenheten mitt i natten men är man vaken då brukar ju oftast tv:n vara på. O sover jag vaknar jag inte av det ändå. Låg i sängen en natt och försökte somna och grannens musik hördes genom väggen. Denne verkade ha samma musiksmak som bonus så låg lyssnade en stund på det och somnade till deras musik. Gratis musik ju! ;) Sen har alltid körts dammsugare när det behövts oavsett tid på dygnet tex. Har aldrig haft nån som klagat för varesig det eller nåt annat.

Soligajag1
2019-06-13 20:56
#55

#53  Okej , va bra för dig .  Skönt att det löste sig ! 🙂 och att du mår bättre!

HH 🙂

Annons:
[[eskils_]]
2019-06-13 21:55
#56

#53 Grattis! 👍 Viktigt med lugn och ro där man bor.

Talade du om för de fd grannarna att de störde, eller för styrelsen/hyresvärden?

Honestyisdead
2019-06-14 05:12
#57

#56 försökte en gång, men dom kunde inte svenska eller engelska.

Upp till toppen
Annons: