Annons:
Etikettsvartsjuka
Läst 1236 ggr
AnonymTjej2
7/15/16, 7:37 PM

Hur reparera?

Förr hade jag väl inte direkt någon självrespekt. Har en vän som har en man som har betett sig speciellt på fyllan, kunde pussa på en och flörta och sånt och på den tiden tyckte jag väl att det var roligt och brydde mig inte så mycket..

Träffade en man och ökade på både min självrespekt och mitt självförtroende. Jag var då med min  man på fest hos mina vänner. Vännens partner skulle gå förbi mig och klämmer då på mitt bröst, både medvetet och hårt. Det kändes inte kul för fem öre kan jag säga. Detta hände för flera år sen och jag mår fortfarande dåligt över att åka hem till dem. Min kompis har sina bekymmer, och jag har mina, och hens partner har sina så vi ses inte ofta. Min vän reagerade inte nämnvärt när jag berättat vad som hänt. Jag har inte fått någon ursäkt. Min kompis förstår nog inte att jag inte glömt detta. Då min kompis inte mår så bra så vet jag inte hur jag ska säga till hen att jag har svårt för att åka till dem på grund av detta. Åker inte jag dit så ses vi inte och det känns inte heller roligt…

Vad gör man?

Annons:
obstitant
7/15/16, 11:07 PM
#1

Kan du inte säga som det är till din kompis, att du gärna vill träffas, men att du är obekväm med hens man och helst inte vill träffa honom, och föreså att ni ses nån annanstans eller när mannen inte är hemma?

Sindri
7/15/16, 11:49 PM
#2

Jag förstår dig till fullo, skulle inte vilja träffa mannen. Jag tycker du skall säga det en gång för alla till din kompis. Berätta att du uppskattar henne och gärna vill träffa henne, men har problem med hennes man. Hon vet ju varför. (Och de har antagligen problem de också, om det där är hans sätt)
Kan hon inte ta det så är det sorgligt, men säg då att du alltid finns där om hon ångrar sig.

AnonymTjej2
7/16/16, 11:05 AM
#3

#1  Min vän mår inte bra tyvärr och risken är att vi aldrig kommer ses i så fall då min vän har svårt för att ta sig hemifrån och likaså med partnern.. Vi har gått från att umgås minst en gång i veckan till någon gång om året.. :(

#2 Jag är bara rädd att min vän kommer må ännu sämre om jag berättar det. Har fått höra många gånger att hen inte har vänner kvar och att hen är rädd att förlora mig. Med hens mående blir det att det är på hens villkor och alltid där borta och nu efter många många år så börjar jag tröttna på att vi måste vara där, framförallt på grund av partnern då.  Jag förstår hens mående också men det känns ofta som att personen bara vill att jag ska komma när hen behöver min hjälp och det blir inte heller kul. Åh vad jag saknar vår gamla vänskap :(

obstitant
7/16/16, 11:22 AM
#4

Kan det vara så att mannen bidrar till vännens dåliga mående? Det låter ju inte som någon sund och respektful relation direkt. I så fall är det extra viktigt att han inte lyckas driva bort alla vänner och isolera din vän. Samtidigt ska du ju inte behöva utsätta dig för honom bara för att få träffa din vän. Så försök hitta ett sätt att göra klart för din vän att du bryr dig och vill finnas där, men att du inte vill träffa mannen. Om det kommer en dag när vännen vill lämna relationen är det bra att ha vänner att vända sig till.

AnonymTjej2
7/16/16, 12:12 PM
#5

#4 Jag vet inte, hen accepterar att hen är sådan. Hen gör så när hen dricker.. Berättade för hen nu varför och jag fick väl inte direkt någon förståelse utan det är ju så att på grund av att hen blir sådan så dricker hen inte längre. Jag har inte fått någon ursäkt. Hen tyckte att jag inte behöver må dåligt över det, men det är ju inget man bestämmer över.. 

Jag tror inte att hen får hen att må sämre på det sättet däremot drar de nog ner varandra på grund av att båda mår dåligt.  Jag kommer inte försvinna och det har jag sagt till hen många gånger. Det är en av mina absolut närmsta vänner.

OlgaMaria
7/16/16, 12:29 PM
#6

Ni kanske kan ses när mannen inte är hemma, eller så tar du med dig din man och ber honom vara nära dig hela tiden. Det låter väldigt jobbigt för din vän, hoppas ni kan fortsätta umgås på något sätt. Ta inte åt dig av att din vän inte förmedlar någon ursäkt eller att hon inte vill se allvarligt på det som hänt. Skulle hon ta in allvaret i situationen så blir nog den logiska konsekvensen att hata sin man eller lämna honom. Ska hon vara med honom måste hon nog förneka vissa bitar. Frågan är hur djupt deras problem går.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: