Annons:
Etikettkänslor
Läst 2647 ggr
Ankan85
2016-07-16 10:06

Förtjust i min läkare!

I ca tre månaders tid har jag varit in och ut på sjukhuset på grund av en bråkig rygg från en bilolycka. Jag har sedan många år tillbaka en jättesnäll sambo, samt ett barn på 2 år. 

På sjukhuset har jag haft samma läkare/kirurg, och de senaste veckorna har jag börjat fatta tycke för honom. Jag ser fram emot undersökningarna flera dagar på förhand, och när jag väl är där är pulsen lite högre än vanligt och jag känner mig fnittrig som en tonåring (är 32 år).  Det är absolut inget från hans sida, utan det är bara min fantasi som lever ut för fullt. 

Det här börjar bli jättejobbigt. Jag börjar se min sambo som grå och tråkig och bara väntar på nästa läkartid. Jag vill inte känna såhär, VARFÖR är det såhär?? 

Är det pga uppmärksamheten jag får från min läkare? Känslan av att bli omhändertagen? Efter vårt barn blev ju förhållandet inte direkt lika spontant och "spännande" som tidigare, är det ett stort fel i vår relation eftersom jag känner såhär för läkaren? 

Denna läkare ska även operera mig om en månad, och det är nästan med förtjusning jag ser fram emot det. Jag känner mig helt störd i huvudet när jag känner såhär! Jag vill även poängtera att jag aldrig i verkliga livet skulle vara otrogen mot min sambo, utan jag kan inte få stopp på min fantasi om denna läkare. 

Jag behöver komma ner på jorden igen…

Annons:
[Rhonda]
2016-07-16 10:11
#1

Det är inget farligt med lite 'window shopping' som jag brukar säga. 🙂

Ankan85
2016-07-16 10:18
#2

Hehe nej #1, men jag har denhär läkaren i huvudet hela tiden! Kanske det är ett vanligt fenomen, och säkert finns det en diagnos för det också ;)) Men det börjar som sagt bli jobbigt eftersom jag tänker mer på denne person än min sambo….

[Rhonda]
2016-07-16 10:23
#3

#2 Det är ok jag förstår precis vad du menar. Been there done that long time ago 🙂

Man behöver inte agera bara håll band på dig själv. Jag har jobbat inom vården o har erfarit att killar blivit kär i en. Det är inte ovanligt. 

kram

obstitant
2016-07-16 11:19
#4

Det är som #3 säger mycket vanligt att patienter blir förälskade i vårdpersonal. Skulle gissa att det är något med den fokuserade uppmärksamheten, och kanske lugnet, kompetensen och omhändertagandet.  Men här är ett par saker du behöver komma ihåg:

1. Du känner inte läkaren. Du vet ingenting om honom som privatperson. Du har bara träffat honom i hans yrkesroll, där han är helt fokuserad på dig och dina behov just där och då. Det du är förtjust i är din bild av honom som du byggt upp runt ett par mycket små skärvor du fått se av hans personlighet (och utseende), och handlar i stort sett bara om dig och inte om honom alls.

2. Det är fullständigt naturligt att en lång relation inte längre är spännande efter flera år, och att ha småbarn brukar kunna vara en effektiv passionsdödare. Förälskelse är en kick som aldrig varar.  När förälskelsen går över har man i bästa fall en hygglig och stabil relation där man samarbetar som ett team och tycker om varann, och kanske i vissa stunder får tillbaka nån liten gnista av den passion man hade i början.  Om man känner att det inte är tillräckligt utan att man vill leva i förälskelseruset  hela tiden är enda alternativet att bara ha kortare relationer, bryta upp när det börjar bli tråkigt och förälska sig i nån ny. Det finns personer som lever så. Men vill man ha det så kanske man ska avstå från att skaffa barn eftersom de inte brukar uppskatta ständiga uppbrott lika mycket…

Du kanske redan inser det här. Och i så fall är det bästa att se känslorna för vad de är, låta dem snurra runt en stund bäst de vill, men inte agera på dem på något sätt. Man kan inte styra över sina känslor, men man kan styra över sitt beteende! I en väldigt öppen och förstående relation kan man berätta för varann om såna här upplevelser med full förståelse för att de inte betyder någonting men ger lite mer kunskap om ens partner, men de flesta relationer är nog inte på det sättet.  Då får det vara din lilla hemlighet en stund tills det går över, vilket det garanterat kommer att göra.

OlgaMaria
2016-07-16 12:40
#5

Om jag var du hade jag berättat om det för min sambo och bett om förlåtelse för det, samt sagt att du vill försöka sluta med dessa tankar. Kanske kan din sambo vara med nästa gång du träffar läkaren, för att bryta den romantiska stämningen som du haft i ditt huvud.

Det är inte konstigt att sånt här händer, och det behöver inte vara fel på relationen för det, men om man vill vårda sin relation behöver man försöka bryta sånt här och att be om förlåtelse till sin partner är en bra grej för att bryta sina egna fantasier. Så länge man är tyst om det kan man fortsätta…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Odd
2016-07-16 14:10
#6

#5 Varför ska hon be om förlåtelse, hon har ju inte gjort något fel? 

Jag kan förstå ditt resonemang, men en fantasi eller en känsla är ju något helt annat än ett agerande, så länge hon inte flörtar eller gör något opassande med läkaren känns det dumt att dra upp det med sambon genom att skuldbelägga sig själv med en ursäkt. Om man inte har en så pass öppen relation att man kan diskutera fantasier på det här sättet kan det i värsta fall skapa en osäkerhet och förtroendesviktning i förhållandet istället.

Om TS vill ta upp det med sambon tycker jag att hon borde prata om deras relation och fundera på varför hon känner att han har blivit "grå och tråkig" och vad de kan göra för att hitta tillbaka till varandra, sen eventuellt smyga in det här med läkaren lite subtilt istället om hon känner att det behövs, inte använda det som utgångspunkt.

Tycker #4 skrev väldigt bra och jag håller med alla ovanstånde som säger att det är helt normalt att bli förälskad i en idé, har själv haft okontrollerbara fjärilar i magen pga vissa butiksbiträden som jag sett nästan dagligen och vem har inte haft den där speciella kändisen som man gjort en massa opassande saker med i sömnen😉 

Det betyder inte att det är något jag vill leva ut och jag skulle aldrig klandra min flickvän för att ha liknande känslor, så länge de bara är fantasier.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
OlgaMaria
2016-07-16 14:18
#7

Ja alla har olika gränser. Fantasier har lika stor potential att förstöra närheten i en relation som utagerade handlingar. TS har ju börjat tänka negativt om sin partner som en följd av detta så det har ju uppenbarligen haft konsekvenser.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ankan85
2016-07-16 14:49
#8

Jag kommer knappast att ta upp det här med sambon. Kanske sisådär om 20 år när vi sitter och tittar tillbaka på minnen och man kan skämta om det ;) 

Jag skulle aldrig göra något med denne person i verkliga livet, inte avslöja mig för honom heller att jag är förtjust i han. Tycker #4 hade ett jättebra svar! Tror det blev såhär pga "lugnet, kompetensen och omhändertagandet", som #4an skrev om. Saker som jag känner att jag varit utan en tid. När det plötsligt dyker upp en karl som ger mig detta blev jag helt till mig. Inom sin tid rinner dessa känslor säkert ut i sanden, men just nu önskar jag att sambon kunde inneha dessa egenskaper och "finesser" som denna läkare har.

Odd
2016-07-16 14:50
#9

#7 Det håller jag med om, det beror ju på situationen och hur man anpassar sig efter den. 

Som sagt ser jag inget fel med att prata öppet om det med sin partner, men just att hon skulle be om förlåtelse tyckte jag lät fel.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

pyromanen
2016-07-16 15:06
#10

Ta der som en hint om att ni skulle behöva lite tid för er två i relationen! Och gör något pt det. Barnvakt och nåt litet äventyr ihop ni två.

OlgaMaria
2016-07-16 19:39
#11

#9 Ja, jag tycker det är effektivt att säga förlåt, och mena det, för det är ganska kraftfullt för att bryta saker som man inte vill ska fortsätta. Jag och min man gör så ofta båda två. Men det verkar säkert märkligt om man inte brukar säga förlåt till varandra ifall det inte är något väldigt stort och allvarligt. Märker att det är en stor skillnad i olika familjer. Vi säger ofta förlåt i vår familj. Märker att för många andra är det något man knappt aldrig säger.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hallae
2016-07-16 21:45
#12

Självklart ska man kunna säga förlåt när man gjort något dumt men det har ju ts verkligen inte gjort i det här fallet. Hon har inte betett sig annorlunda eller opassande mot läkaren utan det är helt och hållet något som rört sig i ts huvud bara - dvs en fantasi. Inget som behöver tas upp med partnern öht.

Däremot om sambon känns "grå och tråkig" så får ni sätta er ner och prata om hur ni kan få det bättre tillsammans och diskutera den saken istället. Hur ni kan liva upp förhållandet en aning.

[Indii]
2016-07-16 23:28
#13

Ts, jag känner igen mig mycket i din situation. Jag har också fäst mig vid vårdpersonal, och nästan blivit tokig på mig själv innan tankarna på den här personen avtagit. Det är nog precis så att det är den här omhändertagande rollen som vårdpersonal har, och att man får känna sig sedd, som gör att man kan känna på detta sätt. Men som tidigare sagts i tråden så vet du ju absolut ingenting om din läkare på det privata planet. Han kanske rent utav är en skitstövel? Och i vilket fall som helst så ser han dig helt säkert som en patient bland många andra. Försök att leda in tankarna på annat, det kan vara svårt, men hjälper med tiden!

Annons:
[LadyK]
2016-07-17 02:02
#14

Tycker inte det är något konstigt. Jag reagerar med fantasier och tankar ofta… Inget som på något sätt påverkar relationen till min man men det livar upp vardagen ibland. Kan mycket väl prata med min man om andra killar, män och han kan kommentera tjejer han tycker ser bra ut. Så länge det bara är fantasier och tankar stör det inte i vårt förhållande alls.

[Hayabusa]
2016-07-17 08:50
#15

Förälskelse varar max två år. Efter det så blir det, givetvis, kämpigare att undvika den gråbeige vardagen. Det är med andra ord inte så underligt att människor fanatiserar eller tänker på andra. Hur trist det än låter så måste man nog försöka tänka rationellt i en sådan situation. Vad är det jag/vi verkligen vill?

Att TS upplever sin sambo som grå & trist är säkert inget unikt - sambon känner kanske exakt samma sak om TS?

tarantass
2016-07-18 17:45
#16

#4: för vissa (obs.) finns också möjligheten att öppet, med allas samtycke, ha flera (brukar kallas polyamori och relationsanarkism). Annars håller jag i stort sett med.

En del kan också så att säga packa ner känslorna i en liten väska och ta med dem hem till partnern och leva ut dem med hen. Vid praktisk möjlighet, vilket förstås kan vara problematiskt med barn, som flera har påpekat.

(Det andra kanske också flera har påpekat, har inte hunnit läsa hela tråden.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Synthetic_nurse]
2021-11-04 20:00
#17

#0: Hej Ankan85!

Jag är ute för samma situation som du var i 2016 med den lilla detaljen att jag (förutom är patient) är även hens kollega!

Har varit på undersökningar 3 gånger och samtliga 3 så har jag varit tvungen att ta av mig tröjan.
Har alla samtliga gånger varit med om ömma smekningar på ryggen i samband med att hen skulle lyssna på lungorna och kommentarer om hur otroligt vacker jag är har haglat fritt.

Frågar mycket hur det är privat, särskillt om mitt förhållande. Lägger handen på mitt lår, håller min hand, kramar mig mycket, länge och VÄLDIGT öppet för andra kollegor att se samt har i samband med en kram även gett mig en puss på nacken när vi varit ensamma.

Hen har även försökt att träffa mig privat men jag har avböjt då det (just då) kändes väldigt konstigt hela situationen.

Har varandra som vänner på fb samt hen har gett mig sitt privata mobilnummer.

Hen fick träffa min dotter i samband med besök på mitt jobb för ett tag sedan och var väldigt gullig mot henne och frågade henne vad hon tyckte om hen.

Blickarna jag får beskrivs som att hen kollar in i min själ vilket försvårar mitt jobb avsevärt! 🙈

Fling eller inte, dagarna går fortare när man har något trevligt att kolla på! 😏

Hur har det gått för dig?

Mvh, "Sköterskan"

  • Redigerat 2021-11-04 20:08 av [Synthetic_nurse]
Honestyisdead
2021-11-07 16:56
#18

#17: menar du att läkaren tar på dig och pussar dig i nacken?

[Devya]
2021-11-07 20:35
#19

#17: Eh, det där är nog lite mer än att ha något trevligt att kolla på. Skulle min man ha ett sådant förhållande med en av sina kollegor så skulle jag definitivt klassa det som otrohet. Det är absolut INTE okej att kyssa någon annan i nacken på det där viset eller att hålla på sådär.

Det är en sak att ha 'förbjudna tankar' men det är på en helt annan nivå om det börjar ta sig uttryck i handlingar. Det som du beskriver låter som om det håller på att gå helt och hållet mot fel håll. Den här personen har redan gått över gränsen. Vad skulle din partner tycka om han/hon läste det du har skrivit? Skulle han/hon vara totalt ok med att din kollega höll på så där? Skulle du vara bekväm med om din partner hade en kollega som betedde sig sådär?

Som sagt, tankar och handlingar är två helt olika saker här.

Måste även tillägga att fy vilken oprofessionell kollega du har. Han/hon borde absolut inte få jobba som läkare som går över gränsen på det där viset. Om han/hon beter sig sådär mot dig så börjar man undra hur många andra patienter blir utsatta för ett så opassande beteende. Jag hoppas att människan får sparken.

  • Redigerat 2021-11-07 20:35 av [Devya]
Honestyisdead
2021-11-11 05:39
#20

Devya håller helt med dig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: