Annons:
Etikettförhållande
Läst 1542 ggr
Mollymus2015
2016-07-25 23:36

Är det jag som är knäpp...

Har några år på nacken. Har 4 hemmavarande barn. Jobbar heltid. Krävande jobb. Minsta är 3 snart 4. Är gift med en man som är egen företagare. Problemet är att han ALDRIG är hemma. Åker tidigt och kommer hem sent. Det är jag som med hjälp Av de större barnen hämtar minstingen. Pendlar 10 mil ett par gånger i veckan. Det är jag som städar vårt hus på 250 m2. Lagar maten och tvättar. Maken skyller på att han inte är hemma. Då kan man ju inte hjälpa till. Håller på att gå sönder då allt ansvar ligger på mig. Skulle inte säga något om maken drog in pengar. Det gör han inte utan det är min ekonomi vi lever på. Vill ha tips vad jag ska göra för att komma ur detta negativa ekorrhjul med tjat och hårda ord som det blir.

Annons:
Agafia
2016-07-25 23:41
#1

Ursäkta min första tanke …. Du har 5 barn som det låter . Ni behöver verkligen ha ett familjemöte och komma överens hur ert liv ska se ut för att ni ska må bra , styrkekram 😊

OlgaMaria
2016-07-25 23:48
#2

Varför är han borta så mycket? Vad är det han gör så många timmar som ger så lite betalt? Låter ju som att han borde tänka om med sin verksamhet?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2016-07-26 00:09
#3

Vad har han för företag som inte drar in pengar?  Vad gör han hela dagarna på "jobb"? Varför accepterar du att han är borta utan att bringa in pengar till familjen? 

Låter väldigt märkligt och det låter som att du borde sätta ned foten en gång för alla. 

Antingen lämnar du och slipper betala hans levnad eller så skaffar han ett riktigt jobb som ger inkomst.

Kan inte förstå hur han kan lägga allt på dig när han flyr. Precis som jag inte förstår hur du kan acceptera det!

Calcifer
2016-07-26 00:27
#4

Du är absolut inte knäpp, detta är en frustrerande situation absolut. Du behöver ta ett rejält snack med honom om att han måste ta mer ansvar för det är inte okej att du ska ta hand om allt. Och det är inte okej att dina äldre barn tvingas agera föräldrar i hans ställe för att han är borta jämt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Mollymus2015
2016-07-26 10:26
#5

Jag har bara den minsta med honom. Den andra pappan har jag en bra relation med men han bor på annan ort. Blir bara så trött på att göra allt. Utifrån sett så låter situationen helknäpp det förstår jag. Han har ADD och brist på empati så han förstår inte hur jag mår och kan sätta sig in i min situation. Tyvärr:( Trots detta så tycker jag om honom. Annars hade han redan åkt ut.

Honestyisdead
2016-07-26 10:58
#6

Som sagt. Vad "jobbar" han med?

Annons:
Mollymus2015
2016-07-26 11:53
#7

Eget inom åkeriverksamhet

Honestyisdead
2016-07-26 11:57
#8

Och det fungerar uppenbarligen inte.  Varför accepterar du det?  Enligt mig borde du dra fort som tusan.

Han lever på dig.  Du gör allt. Han tar inte ens ansvar för sitt eget barn. Gå!

Blanksteg
2016-07-26 11:59
#9

Alltså om han jobbar så mycket i hopp om att det ska gå bättre ekonomiskt för företaget plötsligt så får han antingen se till att göra en förändring som krävs för att det ska gå bättre - för det han gör nu verkar ju tydligen inte funka - eller så får han omprioritera och vara hemma mer och hjälpa till, istället för att slösa tid på något som ändå inte drar in pengar. Kanske han ska satsa på något annat yrke istället. Du ska ju inte behöva drabbas av detta.

Kalli
2016-07-26 13:25
#10

Kommunicera. Du måste prata med honom, förklara att som situationen ser ut mår du inte bra, att du inte orkar mycket längre. Försök att ta det någon gång när du inte redan är upprörd och ni båda har åtminstone lite tid att bara sitta och prata utan att något stör. Är det riktigt illa och ni inte kan prata utan att det blir bråk så kanske det fungerar att skriva ett brev? Ni måste såklart fortfarande ha en dialog om brevet men då kan du få ut det du behöver säga utan att bli avbruten.

Om han inte vill prata, om han inte vill komma fram till en lösning så blir det ju upp till dig - Vill du leva som du lever nu?

Record
2016-07-26 22:23
#11

Svårt att råda om man inte vet i detalj, när du även ekonomiskt står för en del av verksamheten.

Gör en bodelning där du får din del som enskild egendom, för att rädda hus o hem. Därefter bör du vara anställd i bolaget för att styra upp verksamheten. Förstår din oro men åkeribranschen har problem i dag. Gåvor är inte helt fel om de är obelånade. 👍

Mollymus2015
2016-07-26 23:29
#12

Rent krasst. För några veckor sedan skrev vi över huset på mig när huslånet skulle förnyas. Han har anmärkningar och banken lånar inte ut pengar till honom. Jag äger alltså hela huset som är värt närmare 2 miljoner. Vet att jag grejar den ekonomiska biten utan honom. Att han inte skärper sig då han inte går ett hyreskontrakt är mig oförståeligt. Mycket snart har jag fått nog då jag närmar mig väggen. Han är så uppe i sitt att han inte ens svarar 3åringen när hon pratar med sin pappa.

Kalli
2016-07-27 01:55
#13

#12: Bara för att ni skrev över huset på dig betyder det inte att han inte har rätt till halva värdet vid en bodelning.

Annons:
Honestyisdead
2016-07-27 03:06
#14

Precis. Ni är ju gifta. Skiljer ni er får ni hälften var av det ni skaffat som gifta.

Mollymus2015
2016-07-27 07:34
#15

Det vet jag. Har varit hos advokat. Frågan är hur länge jag orkar med en man som tar mig för givet.

Agafia
2016-07-27 07:47
#16

#15. Det vet bara du själv vart gränsen är för dig . Men det låter otroligt tungt att stanna kvar i det som är nu för både dig o barnen. 🌸

OlgaMaria
2016-07-27 07:58
#17

Det jag undrar är om han klarar av att sköta sitt företag som han ska. Med tanke på att han har betalningsanmärkningar och har ADD så kan det ju vara så att företaget inte går ihop för att han inte sköter det administrativa som han ska. Han kanske glömmer att skicka fakturor eller liknande.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2016-07-27 07:59
#18

Inom åkeribranschen är det väl inte alltför svårt att få ett jobb sen heller? Det kanske vore bättre för honom att vara anställd så han slipper allt det administrativa?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Record
2016-07-27 11:56
#19

Skrevs bara lånen över på dig, sitter du riktigt fast i soppan och skall inte vara anställd i bolaget. Gör bodelning och enskild egendom snarast, det tar minst tre månader innan allt gäller. Banken har upptäck situationen och vill inte förlora.

Kalli
2016-07-27 12:07
#20

#15: Jag menade inte att du ska stanna på grund av det ekonomiska aspekten. Det lät bara på dig som att du trodde att du skulle få behålla huset om ni separerade bara för att du stod på lånet.

Annons:
John G
2016-08-02 22:22
#21

#15 Alltså, ärligt talat, att du ens ställer dig sådana frågor tycker jag tyder på att du redan har passerat gränsen?

Det enda du gör nu är att klamra dig fast vid det som ändå är invant på något sätt tryggt. Eller?

För att förbättra dig, våga verka fördummad.

Upp till toppen
Annons: