Annons:
Etikettfamilj
Läst 1711 ggr
[Aalmss]
2016-08-02 16:45

Manipulerar honom?

Jag tror en i släkten blir manipulerad. K (killen) står mig nära, men på senare tid har jag börjat fundera över T (tjejen). Många i min familj har börjat märka att det är något som är lite konstigt med T.. De är unga, har varit tillsammans i kanske 2 år, allting har skett jätte fort. Flyttade ihop fort, blev gravid, förlovade sig (de sa dom inte ens till någon), och köpte hus. K ser helt slut ut, helt utmattad medans T ser väldigt pigg ut. T gör ingenting hemma, medans K gör det mesta och även tar på sig extrapass på jobbet för att få ihop mer pengar. K har blivit väldigt annorlunda sen de blev tillsammans. Han verkar alltid vara så himla trött, han är ofta irriterad osv. Han har byggt en mur framför sig känner jag. De är inte likt honom. Jag och K har börjat bråka jätte mycket på den senaste tiden, och jag får liksom inte någon kontakt. Om jag endast pratar med K i telefonen och inte T är hemma går det jätte bra, men annars är det som att K måste försvara sig inför T. Dessutom har jag sett att T ger blickar till K när hon vill att han ska säga ifrån, vilken en till person också har märkt.. T vill ha flera barn med mera, men jag vet att K inte vill ha så många barn. Det känns som att T bestämmer i deras förhållande och manipulerar K. Kontakten på våran sida med K är sämre än vad kontakten på K's sambos sida. Det har blivit sämre. Vi får knappt vara hundvakt medans T's föräldrar är det jätte ofta. Vi börjar fundera om vi ens kommer få vara barnvakt i framtiden.. Har tre till personer sagt i våran släkt. Vad tror ni om det här? Är det något fel med henne?

Annons:
Honestyisdead
2016-08-02 16:51
#1

Prata med K om det. Endast han kan svara på era funderingar.

Sarah
2016-08-02 17:45
#2

Han verkar vara på ett visst sätt, men du vet inte. Det är blickar ni tolkar, men ni vet inte. Ni bråkar med honom och relationen blir sämre. Varför skulle ni vara hundvakt/ barnvakt om relationen inte är bra? Ni attackerar hans relation utan att veta vad som pågår, jag hade inte heller låtit er vara barnvakt i en sådan situation. Det enda ni kan göra är att finnas om han vill ha hjälp och stöd, inte försöka påverka honom och ta beslut åt honom.

OlgaMaria
2016-08-02 21:20
#3

Det är ganska vanligt att det är komplicerat mellan kvinnan och mannens familj, och mycket lättare med kvinnans familj. Att ni bråkar kan betyda många saker men det är inte positivt och kommer inte hjälpa T att känna förtroende för er. En kvinna har ju väldigt mycket inflytande över sin man och det uppfattas ofta som väldigt hotfullt av mannens familj. Jag tror ni ska tagga ner om ni inte har något allvarligt att anmärka på. Risken är stor att problemet ligger hos er, eller att ni helt enkelt inte går ihop med T.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Aalmss]
2016-08-02 23:44
#4

Dock är det T som startar bråken..

[LadyK]
2016-08-03 00:31
#5

#3Det är ganska vanligt att det är komplicerat mellan kvinnan och mannens familj, och mycket lättare med kvinnans familj. Har du någon statistik eller forskning som visar att det är så?
En kvinna har ju väldigt mycket inflytande över sin man och det uppfattas ofta som väldigt hotfullt av mannens familj. Samma fråga kring detta uttalande?

Jag har absolut inte den erfarenheten från något av mina tre längre förhållanden, varav två äktenskap. Känner inte igen det från någon i min umgängeskrets heller för den delen. Jag skulle inte vilja ha ett förhållande där jag på något sätt styr och ställer över min man, vi kommer överens om saker gemensamt och diskuterar oss fram till det som är bäst för alla parter.

OlgaMaria
2016-08-03 08:47
#6

#5 Vet inte om det finns studier på det, men en person jag känner som är familjerådgivare har sagt detta och jag tycker det stämmer med min egen uppfattning om hur det generellt är. Att ha inflytande är knappast samma som att styra och ställa. Jag blev själv anklagad för att vara manipulativ av min mans familj i början av vår relation. Det tror jag inte att jag är/var, men visst påverkade jag min man och och han ändrades pga att han träffat mig (vilket är helt naturligt när två unga möts) men det uppfattades som väldigt hotfullt. Relationerna har blivit mycket bättre med åren dock tack och lov, bland annat pga att svärmor sagt förlåt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
2016-08-03 08:49
#7

#4 "Dock är det T som startar bråken" Det jag syftade på var bråken mellan dig och K. De kan väl knappast T starta?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
2016-08-03 09:00
#8

Anette Masui:

"En annan del står att läsa om i denna antologi, i vilken elva forskare berättar om hur kvinnans nedvärderande blick i flera århundraden också har påverkat och format mannen.

Antologin, med namnet ”Kvinnorna gör mannen”, skildrar hur Kvinnor - genom att lovprisa vissa manliga beteenden och svartmåla andra - har lyft fram olika mansideal, förmånliga för våra egna intressen och behov, och fått männen att anpassa sig efter dessa.  

Idealen har skiftat beroende på tidpunkt, mode och samhällsklass, men handlar om sådant som att få män att känna ansvar för familjeförsörjningen i tider då Kvinnor sett det som ett privilegium att slippa förvärvsarbeta. Och omvänt: att få männen att engagera sig mer i hem och familj när Kvinnor velat ge sig ut på arbetsmarknaden."

"Kvinnorna gör mannen"

ISBN: 9789170611223

[Aalmss]
2016-08-03 09:09
#9

#7 jo tyvärr har T startat bråk som gör att jag o K bråkar..

OlgaMaria
2016-08-03 09:12
#10

#8 Hur ska vi ta det? Som att Kvinnor helt enkelt är manipulativa? 😄

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2016-08-03 09:15
#11

#9 Okej, men jag menar fortfarande det jag skrev - själva faktumet att ni bråkar kommer inte hjälpa situationen. Vetskapen om att ni bråkar med K kommer bara driva T till att dra sig OCH K undan ifrån er. Vad är det ni bråkar om egentligen?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
2016-08-03 09:19
#12

#10 Det får tolkas som det vill & önskas. Det är Anette Masuis åsikter & synpunkter (som jag till stora delar håller med om). Tycker att det är åsikter som är värda att fundera över. Läs mer här:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=503&artikel=5622172

[Hayabusa]
2016-08-03 09:24
#13

Min känsla är att K hamnar i kläm  i en "maktkamp". En situation där det är omöjligt för K att välja sida. Därav, misstänker jag, uppstår bråket mellan signatur Aalmss och K.

Annons:
[LadyK]
2016-08-04 00:38
#14

Hänvisningen till boken kvinnorna gör mannen är ju en bild av samhället i stort och inte hur det ser ut mellan par, i alla fall inte de par jag vet om eller de jag själv levt i. Hade jag spelat på det i min relation hade jag ganska snabbt blivit visad till dörren. Men i stort och ur ett samhällsperspektiv kan jag till viss del hålla med om det som tas upp i den studien. Lika mycket formar ju männen i så fall kvinnorna då de visar vad de föredrar och vi Kvinnor gladeligen följer de ideal som gäller för stunden för att behaga just mannen (inte alla men många). Jag ser inte längre än till mig själv och jag anser inte att det stämmer att jag formar min man de förändringar han gjort sen vi träffades har han gjort för att han vill det inte för att jag bett honom om det och vice versa.

[Hayabusa]
2016-08-04 08:49
#15

#14 Bilden av samhället i stort och hur det ser ut mellan par kan ju vara exakt samma sak. Alla individer utgör ju själva samhället.

Att Kvinnor vill bestämma och få sin vilja igenom har jag personligen sett och upplevt många exempel på. Fast nu börjar kanske tråden spåra lite, en egen tråd vore kanske på sin plats?

OlgaMaria
2016-08-04 09:52
#16

Vill inte ALLA människor bestämma och få sin vilja igenom, män och Kvinnor? Jag ändrade min klädstil en hel del efter att jag träffat min man t ex, för att anpassa mig efter hans smak. I ett par tror jag båda ändrar på sig massor för varandra. Och om partnern vill att man ska ändra på sig på ett sätt man inte vill drar man ofta. Men tycker det är relevant för tråden - att en person ändras pga en partner tror jag händer hela tiden. Ibland är det hälsosamt och ibland är det inte det, men förändring är fullständigt naturligt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
2016-08-04 10:15
#17

#16 Om precis ALLA vill bestämma och få sin vilja igenom? Kanske, men det är säkert en glidande skala. Vissa är mer benägna att kompromissa än andra.  Säkert är man/kvinna inte heller medveten om partnerns påverkan. Eller ens att man/kvinna är den som vill "hålla i rodret" precis hela tiden?

"Nä, men hur kan du påstå att jag bestämmer hela tiden? Jag gör ju det för VÅR skull. Jag skulle hemskt gärna se att du engagerade dig, tog beslut osv. Ja, under förutsättning att besluten ligger i linje med vad jag anser är bra…" 

Inget är så konstant som förändringar, men alla förändringar är kanske inte sunda.

OlgaMaria
2016-08-04 10:27
#18

Sen har vi ju personer med psykopatiska drag, som är sjukligt manipulativa, och de är både män och Kvinnor. Absolut, det finns en flytande skala, men jag tror inte på att Kvinnor är mer manipulativa än män. Men det kan säkert finnas skillnader i hur vi kommunicerar och agerar. Nej alla förändringar är inte sunda.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
2016-08-04 10:33
#19

#18 Så är det. Huruvida Kvinnor är mer manipulativa än män - ja, det går nog inte att svara exakt på. Dock tycker jag att det är en intressant fråga när vi pratar maktstrukturer i samhället. I det vardagliga livet är, enligt mig, kvinnan inte alls särskilt maktlös. Jag håller med Anette Masui i mångt och mycket.

LitenElsa
2016-08-05 01:59
#20

Vad är problemet egentligen? För mig låter det som att du är svartsjuk på T för att din relation med K förändrats sedan hon kom in i bilden. K har valt T och det måste du acceptera om du vill ha kvar K i ditt liv. Eller vill du att K ska lämna T? Det bästa du kan göra är att försöka få en bättre kontakt med T. Det första steget är att acceptera att hon är K:s sambo och kommer att fortsätta finnas kvar i era liv lång tid framöver.

Annons:
[Aalmss]
2016-08-05 13:52
#21

Problemet är att jag har haft jätte bra kontakt med både K & T. Har tyckt jätte bra om båda. Sedan gjorde de ett val/beslut och då sa jag min åsikt om de till dom. (Tyckte de beslutet var fel och bad de tänka till en extra gång, vilket alla andra i släkten också tyckte men vågade inte säga något för att de var rädd att dom skulle bli sura o inte komma o hälsa på längre. Det var bara jag som vågade säga sanningen) De var länge sura på mig, sedan löste vi det och gick vidare i livet och glömde bort de. Flera månader senare startar alltså T om dehär bråket, trots att vi redan löst de och blivit vänner igen. Jag får ingen som helst kontakt med K och ser hur T sitter o gör blickar när K ska försvars T inför mig.

[Aalmss]
2016-08-05 13:52
#22

Problemet är att jag har haft jätte bra kontakt med både K & T. Har tyckt jätte bra om båda. Sedan gjorde de ett val/beslut och då sa jag min åsikt om de till dom. (Tyckte de beslutet var fel och bad de tänka till en extra gång, vilket alla andra i släkten också tyckte men vågade inte säga något för att de var rädd att dom skulle bli sura o inte komma o hälsa på längre. Det var bara jag som vågade säga sanningen) De var länge sura på mig, sedan löste vi det och gick vidare i livet och glömde bort de. Flera månader senare startar alltså T om dehär bråket, trots att vi redan löst de och blivit vänner igen. Jag får ingen som helst kontakt med K och ser hur T sitter o gör blickar när K ska försvars T inför mig.

[Aalmss]
2016-08-05 13:55
#23

Vill bara säga att jag har ALDRIG sagt till någon av dem någonting illa om de som personer eller någonting alls överhuvudtaget. Det är därför jag inte förstår varför K har byggt sådan mur framför sig, för mig!

OlgaMaria
2016-08-05 15:02
#24

#22 Kanske något kommit upp till ytan nyligen? Det kanske finns en anledning till att bråket började om som du inte vet om? Jag tycker inte det är konstigt alls att K byggt upp en mur. Du anklagar T för att vara manipulativ och att det är hon som startar bråken. Oavsett vad du sagt till henne är det ju det här du tycker och det kan hon nog förstå på ett eller annat sätt. Att T sitter och gör blickar till K betyder bara att hon är väldigt osäker med dig och behöver att K försvarar henne och för hennes talan. Du skriver att de var sura länge. Om man sedan lyckas "bli vänner" igen så är det ju givetvis skört. Uppenbarligen har du lämnat ett sår. Oavsett om du tycker det är berättigat eller inte så är det nog så det är, du har lämnat ett sår och er fortsatta relation vilar helt och hållet på om du kan återfå deras förtroende. Du nämner också att alla i släkten tyckte samma sak men att bara du vågade säga något. T har ju er alla att förhålla sig till. Det måste vara väldigt jobbigt om hon förstått att alla i släkten tyckt något om dem och haft något emot henne. Sådant kommer man inte över så lätt och det blir svårt att lita på er. Misstanken om att ni pratar illa om henne bakom hennes rygg måste vara stor och då lär hon vilja stöta bort er och även att K ska hålla en viss distans.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
2016-08-06 09:08
#25

Jag tycker att OlgaMaria skriver väldigt klokt och kan inget annat än att hålla med.

Nu vet vi ju inte exakt allt vad som har hänt så  det är knepigt att spekulera, men det kunde vara en idé för dig att fundera över ditt eget beteende. Reflektera lite mer över hur du har betett dig och hur det har kunnat få T att känna sig. Skulle du själv accepterat sådant beteende från någon annan? Hur är det om du sätter dig in i T:s situation? Just nu verkar det som om du inte tar ansvar för något av det du själv har gjort utan skjuter över det på T och oberoende vad som har hänt så tror jag knappast att hon är ensam om skulden.

Från det du har berättat här så låter det som om du har trampat på hennes/deras tår och därmed förstört något som inte blir lätt att fixa. Ibland är det bättre att hålla tyst istället för att lägga sig i något som inte har med en själv att göra. Det är alltid en jättestor risk då man lägger sig i andras angelägenheter och man borde tänka sig noga för om det är värt det eller ej.

[Aalmss]
2016-08-06 11:36
#26

Nu förstår jag inte alls. T har inte märkt vad jag egentligen tycker om henne. Har alltid varit snäll, glad o trevlig mot henne. Inte ens sagt en enda dum sak som att en tröja är ful eller något, nej, jag har inte sagt någonting överhuvudtaget! Så jag förstår inte hur ni kan säga "hur skulle du känna dig om hon var så mot dig" när jag inte ens sagt eller visat någonting emot henne. Självklart förstår jag att de är skört när man bråkat, men ni anar inte hur elaka saker de sa till mig då. Vilket jag förlät de för, även fast jag tänker på de än. Alltså.. Alla gjorde fel, men vi skulle släppa det och gå vidare. Vilket T, flera månader senare väljer att ta upp igen. Jag förlät ju dom? Men de är T som inte vill gå vidare, hon stannar kvar på samma ställe och problem.

[Aalmss]
2016-08-06 11:36
#27

Nu förstår jag inte alls. T har inte märkt vad jag egentligen tycker om henne. Har alltid varit snäll, glad o trevlig mot henne. Inte ens sagt en enda dum sak som att en tröja är ful eller något, nej, jag har inte sagt någonting överhuvudtaget! Så jag förstår inte hur ni kan säga "hur skulle du känna dig om hon var så mot dig" när jag inte ens sagt eller visat någonting emot henne. Självklart förstår jag att de är skört när man bråkat, men ni anar inte hur elaka saker de sa till mig då. Vilket jag förlät de för, även fast jag tänker på de än. Alltså.. Alla gjorde fel, men vi skulle släppa det och gå vidare. Vilket T, flera månader senare väljer att ta upp igen. Jag förlät ju dom? Men de är T som inte vill gå vidare, hon stannar kvar på samma ställe och problem.

Annons:
[Aalmss]
2016-08-06 11:37
#28

T sitter dessutom inte och gör blickar åt K när endast jag är där, så gör hon alltid när vem som helst säger något till dom

Agafia
2016-08-06 12:44
#29

Om du inte mår bra att umgås med dom , låt bli . Fokusera din energi på något annat istället som får dig att må bra .

OlgaMaria
2016-08-06 15:22
#30

Vi har verkligen inte alla detaljer, men T har rätt till sina känslor och sin tolkning av situationen. Om hon inte har kommit över situationen så har hon inte gjort det. En bra början i konflikthantering är att ge den andre rätt till sina egna känslor och sin tolkning. T är ju inte direkt tvingad att ha en relation med dig eller att försonas med dig. Så du kan inte säga att hon gör fel om hon är kvar i konflikten. Sen är alla människor olika bra på att "läsa av" människor och vad som försiggår bakom ord och handlingar. För min del tycker jag inte det betyder någonting när du säger att du alltid varit snäll, glad och trevlig mot henne med tanke på vad du skriver om henne i den här tråden. Du verkar ha något emot henne och du frågar ju om "det är något fel på henne". T kanske är bättre på att läsa av dig än du tror, och vill inte ha något att göra med en person som tänker så om henne. Och ni kanske är olika varandra och hon kanske därmed naturligt väcker misstänksamhet hos dig. Du kanske har svårt att förstå henne och skulle behöva lång tid på dig för att lära känna henne.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Gronstedt
2016-08-09 18:04
#31

#28: Varför skulle inte den ena parten i ett förhållande titta på den andra parten? Det är fullkomligt rimligt och normalt att partners kommunicerar på sitt eget vis med varandra, speciellt när de vill rådgöra om hur de ska förhålla sig till vad någon utomstående säger eller gör. Eftersom K och T har valt att vara tillsammans är det inte konstigt att de två tar ställning för varandra. Det vore ett dåligt förhållande om de inte gjorde det.

#27: Det är ganska osannolikt att du kan dölja dina känslor så väl att föremålet för känslorna inte märker dem - det är det få som kan, speciellt när känslorna är så hätska som du anger här i tråden. För övrigt kanske T tycker att du är jobbig, eller bara inte tycker om dig?

Upp till toppen
Annons: