Annons:
Etikettallmänt
Läst 1218 ggr
[Sandi92]
2016-08-05 15:28

Sociala medier ger en väldigt felaktig bild

Om man känner en person enbart eller mestadels via t.ex. facebook så känner man egentligen inte personen alls. Folk ger en sjukt snedvriden och felaktig bild av sig själva på nätet. Man kan tro att alla har perfekta och enbart positiva liv, när verkligheten är en helt annan. Även en människas personlighet kan verka vara en helt annan än i verkligheten.

Jag har sett många exempel, men särskilt en person utmärker sig. Enligt facebook kan man tro att hon är världens mest godhjärtade och snälla människa som månar om alla. I verkligheten är hon precis tvärtom. Egoistisk och snackar skit om alla. Ser bara till sina egna behov och ställer inte upp eller stöttar nära och kära, vilket hon ger sken av att göra på facebook. Hon tar äran från andra som ställer upp desto mer. En riktig ulv i fårakläder med andra ord.

Så tänkt efter innan ni tror att ni känner en person. I verkligheten kan denna vara någon helt annan. Har ni själva exempel på personer ni vet ger en väldigt felaktig bild av sig själv på  sociala medier så får ni gärna berätta.

Annons:
Åsa S
2016-08-05 15:31
#1

Det är därför jag bara lägger till FB vänner som jag träffat i verkligheten.

Honestyisdead
2016-08-05 15:35
#2

Det behövs inte sociala medier för att lura folk. Det går utmärkt i verkligheten också.

[Hayabusa]
2016-08-05 15:38
#3

Det tar år att lära känna någon annan - och det i det verkliga livet. Somliga lär man aldrig känna, alldeles oavsett tid.

[Devya]
2016-08-06 08:56
#4

Jag trodde det var självklart att man förstår att folk lägger oftast ut en finare sida av sig själv på fb, något som inte alltid behöver överensstämmer med verkligheten. Människor är ju på det här viset i verkliga livet också. Inget konstigt att samma fasad läggs upp på fb.

Ria74
2016-08-08 12:45
#5

Jag känner en person så alltid förskönar saker och ting på Facebook. Nu känner jag henne utan och innan så jag vet ju hur det verkligen förhåller sig.

Men generellt är det nog ganska vanligt att man förskönar sitt liv på sociala medier. Inte många som lägger ut sin vidbrända stek till söndagsmiddag eller risbusken till hår när man glömt kamma ut det innan man lade sig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Indii]
2016-08-08 21:24
#6

Säger som #1. Jag nekade t.ex. en tidigare bekants vänförfrågan eftersom jag vet att hon har mindre trevliga sidor. Kändes riktigt bra att kunna välja bort henne. "Vänner" är väl också en sanning med modifikation. Hur många är verkligen vänner med alla de har på FB? "Bekanta" vore väl mer passande egentligen.

Annons:
Iskall
2016-08-13 19:30
#7

En av anledningarna till att jag har svårt att lita på folk. Man vet aldrig till 100% vem som sitter på andra sidan skärmen. Om man har personen framför sig så är det lättare att läsa av den, även om man inte kan lita på personen till 100% då heller.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Agafia
2016-08-14 11:49
#8

Vet av erfarenhet att personen bakom profilen på nätet inte alltid är riktig . Så var inte lika naiv som jag , tro inte att alla har ärliga avsikter .

obstitant
2016-08-14 12:35
#9

Jag tycker det är skillnad på folk man lär känna på nätet och såna man känner sen tidigare och även är vän med på Facebook. En anonym profil på nätet kan ju vara vem som helst (och även någon med namn och bild kan ju vara nån helt annan), din kompis vet du förhoppningsvis vem det är. Sen är folk olika. Jag har en del Facebookvänner som bara lägger upp "ytliga" och tillrättalagdabilder (som iofs lika gärna kan vara att man är så glad när man gör nåt riktigt härligt att man gärna vill dela med sig till andra) , men jag har också ett flertal vänner som är väldigt uppriktiga och skriver om både glädje och sorg och vardag. Det är väldigt skönt, tycker jag.

Upp till toppen
Annons: