Annons:
Etikettgrannar
Läst 2086 ggr
Zandrama
8/12/16, 9:28 AM

Bytt lägenhet

Jag gjorde ett lägenhetsbyte i början av Juni.

Innan bytet så hörde han av sig en del för att fråga angående parkering och jag kom överens med honom att jag skulle ha kvar hans parkering då han skulle bli tvungen att vänta uppemot ett år på att få plats i det nya området.
Vi kom överens om lite möbler som jag skulle lämna kvar till han och hans fru då jag inte hade nytta av dem i nya lägenheten och dom skulle lämna kvar några få möbler också.

Dagen för flytt så hade jag anlitat en flyttfirma som skulle ta majoriteten av grejerna i lägenheten. 
Det började bra, men runt Lunch så var han jag skulle byta med utanför porten och ville lasta in alla sina grejer. Flyttfirman var då inte helt klara och vi hade ännu inte kunnat flyttstäda överallt.
Han stressade på väldigt mycket och var irriterad. Jag var genomstressad.
På eftermiddagen när flyttfirman hade kört bort till min nya lägenhet så åkte jag och några till dit i förväg så de kunde bära in grejerna och vi ställa iordning. En av mina vänner som jag bor med stannade då kvar och städade det sista.
När vi åkte och hämtade honom lite senare så lämnade jag över samtliga nycklar förutom förrådsnyckel, då vi skulle hämta de grejerna där nere dagen efter. Han tackade och sa att vi hörs då.
Min vän som hade varit kvar och städat berättade i bilen på väg till mitt nya hem att den man jag bytt med hade gormat och varit arg för att det inte städats ordentligt. (det är ju svårt att hålla ett golv rent när de bär in grejer med skorna på bland annat)
Min vän sa att han städat så gott han kunnat och hunnit och att han isåfall fick ta det med mig. Han hade muttrat och pratat irriterat med sin vän om städningen efter det. Men han sa aldrig ett ord om det till mig när vi väl var där.
Kan påpeka att i min nya lägenhet så var det städat, men inte helt. Man såg på badrummet att badkaret inte var rengjort ordentligt och inte heller handfat eller spegel (tandkräms stänk osv). Fönstrena var dessutom inte helt rengjorda och golvet hade någon rengjort snabbt, men inte noggrant. Men jag är inte nån som bryr mig om sånt så jag lät det va.
Jag hörde iallafall inget mer från honom den dagen.

Dagen efter så åkte vi till Ikea för att handla lite nya möbler och annat som jag behövde ha hem. När vi är i cafét och jag står i kön för att betala så ringer han. Han är oerhört irriterad och påpekar att det inte är städat.
Jag sa att det visst var det och att vi även hade fått stressa med städningen iom att han skulle kunna flytta in sina möbler osv.
Jag påpekade även då att han inte hade lämnat kvar den garderob som han lovat och att han själv inte hade städat ordentligt. Han sa att vi kunde hämta garderoben om vi ville, jag förklarade att vi inte kunde frakta den och att jag ändå precis skulle köpa en ny. Jag påpekade även att han själv inte städat ordentligt, då påstår han att han anlitat en städfirma och att jag då ska kontakta dem.
Men några dagar innan när vi skulle skriva några papper tillsammans så satt han och beklagade sig över hur jobbigt det hade varit att rengöra alla fönster själv osv… 
Jag sa tillslut att jag inte hade tid att prata då jag var på Ikea.
Jag hörde inget mer ifrån honom då.
På kvällen åkte jag och min mamma och hämtade resten av grejerna jag hade i förrådet och jag slängde bara in nyckeln i brevinkastet då jag absolut inte ville prata med honom igen.

Någon dag efter att vi flyttat in så skulle vi bära ner kartonger till förrådet. Då ser vi att det står några kartonger där, samt nån väska med prylar.
Han har aldrig sagt eller nämnt att han lämnat något kvar i förrådet.
Efter allt tjafs med honom och hans otrevliga (på gränsen till hotfull) ton så ställde jag bara ut det i gången vid förrådet, för jag behövde plats…
Grejerna stod där rätt länge, tills för någon vecka sen när vi var nere med mer grejer så såg vi att det var borta. Jag tänkte att han kanske hämtat dom eller så hade hyresvärden flyttat det.

Nu för några dagar sen så ringer han och frågar när han kan hämta sina grejer i förrådet. Jag får direkt en klump i magen och känner oro för jag vet hur han kommer reagera innan jag ens börjat prata.
Jag berättar att vi hade ställt ut grejerna i gången då vi behövde platsen och även att han aldrig nånsin sagt att han ens hade haft grejer kvar där. Berättade även att jag trott att han hämtat dom då de härom veckan var borta.
Direkt började han höja rösten och blev sur. Började babbla om hur en resväska hade kostat 5000 kr som stått där och att han visst minsann hade sagt att han hade grejer kvar där.
Jag sa att det jag kunde göra var att ringa hyresvärden för att kolla vart dom gjort av det. Han tackade och la på.
Dagen efter får jag svar från hyresvärden att hon som flyttat på grejerna var på semester veckan ut, men åter nästa vecka så jag kunde få svar då.
Jag smsade det till honom (för jag vill verkligen inte prata med honom alls) och jag fick till svar: Okej, tack.

Men igår, alltså dagen efter jag smsat honom, så har han ringt 2 gånger igen. Jag har inte svarat då jag inte orkar prata med honom alls, för jag evt inte alls hur jag ska hantera honom.
Kan tillägga att det finns lite språkbarriärer då hans svenska inte är den bästa och han förstår inte alltid allt jag säger eller försöker förklara.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra eller vad mina skyldigheter eller rättigheter är i en sån här fråga. Helst skulle jag önska att hans gamla hyresvärd (som nu är min) tar kontakt med honom istället, då jag inte har orken att ta hans aggressivitet.

//Belinda aka Zandrama

Annons:
Honestyisdead
8/12/16, 9:44 AM
#1

Skrivit att han skulle ta kontakt med sin gamla hyresvärd och sedan blockat numret. Du ska inte behöva må dåligt för att han inte kan bete sig.

Marinas Mix
8/12/16, 9:47 AM
#2

Kolla med hyresgästföreningen.  De är duktiga på sådant.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Honestyisdead
8/12/16, 9:48 AM
#3

#2 Förutsatt att man är med där.

Marinas Mix
8/12/16, 9:54 AM
#4

Så vitt jag vet, så hjälper de till även om man inte är medlem. Känner flera som fått hjälp, utan att de varit medlemmar

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Zandrama
8/12/16, 9:57 AM
#5

#1 så jag har ingen skyldighet då jag la ut hans grejer från förrådet och så? Skulle vara så otroligt skönt om jag kan släppa honom helt själv. #2 ja det vore nåt. Är ju faktiskt medlem tom ^^ Får skicka ett Mail till dem (har oftast inte tid att prata i telefon på dagarna iom jobbet)

//Belinda aka Zandrama

[Devya]
8/12/16, 10:01 AM
#6

#5 Han har skyldighet att själv ta ansvar över sina egna grejer. Jag tycker inte att du kan stå till svars för att du la ut hans grejer från ditt förråd. Är det nu inte din egen lägenhet? Står du på kontraktet?

Jag tror att du endast  skulle kunna stå till svars om du la ut grejer från förrådet som tillhör hyresvärden… Men någon kan rätta mig om jag har fel här.

Annons:
Marinas Mix
8/12/16, 10:12 AM
#7

Hos oss, fick vi lapp i brevlådan från bostadsbolaget, någon hade lagt beslag på ett förråd, som inte tillhörde dem och de hade tre veckor på sig att tömma förrådet, annars skulle sakerna tillfalla bostadsbolaget, utan lösen.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Zandrama
8/12/16, 10:14 AM
#8

#6 Jag hoppas verkligen att det är så, så han inte försöker pressa ut mig på pengar för grejerna eller nåt om det visar sig att det är slängt av hyresvärden.
Jo det är min egna lägenhet, jag står på kontraktet (förstahand).

//Belinda aka Zandrama

Honestyisdead
8/12/16, 10:14 AM
#9

Angående att du ställde ut någon annans saker ur förrådet utan att meddela denne om det vet jag inte om du faktiskt är ansvarig. Men eftersom sakerna förhoppningsvis är hos hyresvärden allihop lär det inte vara några problem.  Om något är stulet däremot är jag osäker.

Zandrama
8/12/16, 10:20 AM
#10

#9 Ja det kanske är så :S
Hyresvärden vet hur han kan vara. Hon som jag pratade med angående kontraktskrivning osv påtalade det när jag pratade med henne någon månad innan inflytt. Så förhoppningsvis så har jag dem på min sida i detta och att de kan förstå varför jag inte vill prata med honom.

//Belinda aka Zandrama

[Devya]
8/12/16, 10:22 AM
#11

#9 Lite knepig situation men eftersom hon står på kontraktet och hon hade redan flyttat in så kan hon knappast vara ansvarig för sådant som han har lämnat kvar. 

Om de hade kommit överens om att han skulle hämta sakerna vid något skede så är det ändå hans ord mot hennes och lär aldrig hålla. Det är ens eget fel om man lämnar kvar något i en lägenhet som inte längre är ens egen.

Zadeira
8/12/16, 10:27 AM
#12

Du skulle från början hört av dig till hyresvärden. Hyresvärden äger förrådet och är den som ska informera förra hyresgästen om att hämta grejerna. Hyresvärden måste också förvara sakerna i minst 3 månader innan de får slängas.

Du har alltså hoppat över steget att meddela både hyresvärden eller den förra hyresgästen och enbart slängt ut grejerna ur förrådet. Egentligen får man inte göra så utan man kan bli ersättningsskyldig. Men förhoppningsvis har hyresvärden tagit hand om prylarna och har dem i förvaring som de ska. Det du kan göra är be den förra hyresgästen att föra kontakten direkt med hyresvärden eftersom det numera är de som har hans grejer, sen blockerar du den förra hyresgästens nummer och har inte längre kontakt med honom.

[Devya]
8/12/16, 10:35 AM
#13

#12 Ah, det är väl så det ska gå till. Jag vet dock att det finns lite olika regler beroende på hyresvärdens egna regler.

Min hyresvärd poängterade noga att om något lämnades kvar i förrådet så skulle hon tömma det direkt samt begära pengar från mig för tömningen av förrådet. Jag hade endast en chans på mig att tömma förrådet och det var den dagen jag flyttade ut, ingen andra chans. Det fick jag veta direkt innan jag skrev på kontraktet. 

Men visst, det bästa alternativet är att alltid först kontakta hyresvärden och be om råd, om det är så att den tidigare hyresgästen har lämnat kvar saker i förrådet.

Tror ändå att ts inte kommer att råka i trubbel för det här.

Annons:
Honestyisdead
8/12/16, 10:36 AM
#14

Beror nog på om något saknas eller ej.

Zadeira
8/12/16, 10:48 AM
#15

#13 Nej, TS lär kanske inte råka ut för trubbel, men det kan ju ändå vara bra om man faktiskt går ut med hur TS borde ha gjort och hur andra framöver bör göra. För om man har otur kan det leda till ersättningsskyldighet.

Men som sagt, det TS nu kan göra är ju att berätta för den andra hyresgästen att det är hyresvärden som har/har tagit hans grejer och att all kontakt får ske dem mellan framöver. Det är bara att hoppas att det verkligen var hyresvärden som tagit grejerna och inte någon annan.

[Devya]
8/12/16, 11:01 AM
#16

#15 Absolut. Alltid bra att veta men jag tycker att sådan här information alltid borde komma fram innan man skriver på hyreskontraktet. Om inte annat så borde det stå i kontraktet vad som gäller. Jag fick både info muntligt och skriftligt om precis allt innan jag skrev på något kontrakt och då har jag bott i 5 olika lägenheter hittills.

Zandrama
8/12/16, 12:12 PM
#17

Fick svar från Hyresrättsföreningen:

Hej Belinda!

Tack för att du kontaktar oss!

Vi kan hjälpa dig när du har ett problem med din hyresvärd. När du har problem med det part du har utfört ett lägenhetbyte med är det ej en hyresrättslig fråga utan en "vanlig" civilrättslig fråga mellan dig och parten du bytte med, dvs. inte ett problem med din hyresvärd varför vi ej kan hjälpa dig i denna fråga.

//Belinda aka Zandrama

Sarah
8/12/16, 2:02 PM
#18

När man köper hus, och jag antar att det gå gäller lika med lägenheter etc, är att om den gamla ägaren lämnat kvar saker så måste man skicka skriftligt om att de ska hämta sakerna snarast. Har de fortfarande inte gjort det inom typ två veckor får man anlita ngn firma att forsla bort sakerna och skicka fakturan till förra ägaren. Ser det också som att du hoppat över några steg och därmed kanske kan bli betalningsskyldig.

[Tibonnanj]
8/13/16, 8:44 PM
#19

Synd för honom att han "gav" dig en väska för 5000kr som du inte ville ha och som han sen ändrade sig och ville ha kvar :P

Han kan inte pressa dig på pengar om ni inte har en skriftlig överenskommelse om att han skulle hämta sakerna senare. Det blir ord mot ord men skulle tro att i ett rättsligt ärende så skulle det bedömas som att han lämnade över nycklarna för sin gamla lägenhet till dig och därmed allt som är kvar i lägenheten. Likasom att du lämnade över dina nycklar till honom och därmed har du medgivit att han får sakerna som va kvar i din gamla lägenhet.

Du måste inte betala honom något alls, han kan inte tvinga dig. Det kostar honom 790kr att stämma dig och då betalar han sin kostnad för rättsprocessen och du betalar din tills vem som vinner är bestämt. Vinner han så måste du betala. Men just nu verkar det som att du har "rätten" på din sida.

Honestyisdead
8/13/16, 8:48 PM
#20

#19 Har han försökt pressa henne på pengar?

Frågan här är ju det rättsliga.

Annons:
[Tibonnanj]
8/13/16, 9:56 PM
#21

#20 Tyckte att jag läste i en kommentar från ts att mannen ville att hon skulle betala för sakerna i källaren som han förlorat. "Pressa" va fel ordval.

Zandrama
8/15/16, 12:37 PM
#22

Uppdatering!
Fastighetsskötaren från bolgaet ringde idag och meddelade att hon inte flyttat på grejerna.
Jag berättade allt om flytten och om det med sakerna som han lämnat kvar utan att meddela något och som jag då flyttat ut.
Hon frågade om det hade varit ett lås på förrådet när jag flyttade in. Nej, det var det inte.
Då ansåg hon att han helt enkelt fick skylla sig själv och att man inte kan lämna kvar saker i ett olåst förråd och sen förvänta sig att nästa hyresgäst ska lämna plats åt dem.

Hon skulle dessutom kontakta honom själv då hon inte tyckte att jag behöver ha någon som helst kontakt med honom, utan det ska gå via bolaget.

//Belinda aka Zandrama

Honestyisdead
8/15/16, 12:54 PM
#23

Jaha det fanns inget lås.  Då blir det ju en annan situation.

Zadeira
8/15/16, 1:53 PM
#24

Jag hade också missat att där inte var något lås på förrådet. Då är det givetvis annorlunda!

Herveaux
8/15/16, 4:27 PM
#25

#22 Låter som att du har hittat en bra hyresvärd, hoppas du kommer trivas i lägenheten och slipper höra mer från den tidigare hyresgästen. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Marinas Mix
8/15/16, 4:52 PM
#26

Skönt att hyresvärden tar hand om det.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Zandrama
8/17/16, 8:19 PM
#27

Igår var det dags igen. Han började ringa och jag skrev sms om att parkeringen var uppsagd (då han bett mig om det för någon dag sen) han skrev då att jag måste svara i telefon. Jag svarade att jag inte ville prata med honom. Sen ringde han igen och igen. Då gick jag in och blockerade hans nummer. Då frågar han på sms varför jag inte vill prata med honom och att han vill ha sina grejer. Jag svarar att jag inte har hans grejer och att han ska ta allt det där med hyresvärden. Det går några timmar sen ringer ett annat nummer och jag svarar då det kan vara jobbet. Då hör jag hans röst så jag lägger på och sen blockerar jag även det numret. Sedan blir det följande konversation i sms: Han: Varför vill du inte prata? Du har mina grejer. Jag: för att du är oerhört otrevlig och aggressiv. Jag har inte dina grejer. Han: jag ska ringa polisen. Du otrevlig mot mig. Jag: Och göra vaddå? Jag har inte dina grejer har jag ju sagt! Och att du får ta allt det där med Stena (hyresvärden) Han: du få mina grejer eller nej Jag: Va? Jag har inte dina grejer Han: ok nu jag ska ringa polisen En timme senare… Han: hej kan jag få mina greger är du snäll jag träffat stena idag och dom sa att dom har inte greger om jag inte få mina greger då anmäller jag dig mvh (namn) Jag: Hej, som jag sagt så har jag inte dina saker och har aldrig haft dom. Du lämnade dina saker i ett olåst förråd så jag ställde ut dem. Om det hade varit saker du ville behålla skulle du sagt till mig eller haft ett lås på förrådet. Jag har efter det pratat med den person hos värden som träffat och pratat med honom om grejerna. Hon berättade att han hade blivit arg och otrevlig mot henne också och även sagt att han informerat mig om att han hade saker i förrådet. Hon sa dock att hon tror han ljuger. Jag berättade då om att han hotat med polisanmälan osv. Då sa hon att han inte kommer att kunna göra något då han gjort fel och inte jag. Hon sa även att de backar upp mig om det skulle behövas. Jaja, nu är det väl bara att invänta på att polisen kontaktar en då…. *suckar högt*

//Belinda aka Zandrama

Annons:
[Tibonnanj]
8/17/16, 8:27 PM
#28

Blir du kontaktad av polisen kanske det bara är bra. Då kan du förklara din version, visa hans sms och personen från hyresbolaget kan förklara hur han beter sig. Nu kan jag inget om just sånt här men det kanske går att ordna så att han får förbud från polisen att kontakta dig speciellt eftersom hyresvärden sagt att kontakten ska gå genom dom.

Hela situationen måste va fruktansvärt jobbig psykiskt. Du borde kanske skaffa nytt mobil nr eller en till mobil med nytt nr så han inte kan störa dig.

Upp till toppen
Annons: