Annons:
Etikettvänskap
Läst 1906 ggr
Saveslillis
2016-08-13 22:34

Klängig och lite nedlåtande kompis?

Hej! Jag har en tjej kompis, bästa kompis i nuläget, som jag träffade för ett år sedan när vi började samma klass. Hon är en jättefin tjej och vi klickade nästan direkt, men…. Vi hörs varje dag och till 99% av tiden är det hon som ringer…… Flera gånger om dan. Om jag inte svarar direkt så kan hon ringa flera gånger, på en gång eller med korta mellanrum. Om jag inte kan prata och skickar ett sms om att jag ringer henne sen så kan hon ändå ringa två-tre gånger. Och när jag väl ringer upp igen eller svarar så har hon en liten nedlåtande ton om att jag är så svår att få tag på och vad har jag som är så viktigt att göra. Och om jag någon gång måste avsluta för att jag av någon anledning inte kan prata så säger hon typ "jaha, skit i de då" Hon har många andra kompisar som hon ofta har kontakt med, men i nu läget är det mig hon pratar/umgås med. Jag har haft många kompisar genom åren men har liksom glidit ifrån många av dom och hon är mer eller mindre den ända jag umgås med nu utanför skolan. När vi pratar om mina gamla kompisar så kan hon fälla massa konstiga kommentarer om såna hon aldrig träffat. Fult namn, hon är en slampa, bimbo etc. För ett tag sedan så skrev en gammal klasskompis till mig och ville ses igen. Vi bestämde plats och dag. När jag berättar det här för den andra så blev hon otrevlig också. "Vad är det för hoe? Jaha, hon fula. Alla dina kompisar utan jag är ful. Jaja, då kan ju du börja umgås med henne istället." Hon verkade väldigt avundsjuk, även om något av det är förmodligen på skoj. Vi kommer från väldigt olika bakgrunder, jag med förälder missbruk och bråk med socialen, hon från en utan. Hon tycker väldigt mycket om att dricka alkohol, inte alkis, men mer än normalt. Jag är totalt anti mot alkohol och dricker yyyyyyyyyyytterst sällan. Hon kallar mig tråkig som inte vill dricka trots att hon vet om min bakgrund. När jag berättat att jag både vill försöka gå ner i vikt och göra andra hälso/etiska val så kallar hon de barnsligt och gång på gång gör narr av de. När andra "attackerar" henne och säger vilken konstig/ful klädsmak hon har, att hon har fel prioriteringar, talar om för henne vad hon borde göra, så blir hon illa berörd och klagar på de personerna till mig. Men gör precis samma sak själv mot mig, kanske mot andra också. Hon klagar ofta på visa av mina klädesplagg, att mina bröst är förstora, att jag putar på kort ( när det oftast bara är mina läppar som är stora med ett naturligt put), att jag sminkar mig för mycket, när jag inte tycker som hon så är det jag som har fel listan kan göras lång. Hon klagar på att alla hennes andra kompisar är energitjuvar, när hon är den största jag någonsin har haft. Detta kanske är en överreagering men det gjorde så jag fick en stor klump imagen. Jag har precis börjat måla lite med akryl igen efter ett par års uppehåll och blev idag klar med en tavla som jag blev väldigt nöjd med. Kanske inte museum värdig tavla, men jag är absolut nöjd och stolt över den! Tänk i flera dagar att jag inte ens ska berätta för henne att jag målar, men ville visa henne tavlan. Tog kort och skickade. Fick tillbaka som svar " hahahahah när målade du den, när du gick på dagis eller?" blev så ledsen att jag inte vill måla mer. Jag kanske överdriver, men tycker inte att man säger så, inte ens på skoj. Skrev iallafall att jag blev nöjd med den och fick till svar " Vad duktig du är. Förlåt, trodde faktiskt du målade den på dagis " När jag säger åt henne ibland att jag inte tycker att det är okej så bara hon säger "haha okej, förlåt då" med en så otroligt nonchalant ton och rullar på ögonen. Blir så arg att hon inte tar mig seriöst! Är det bara jag som överreagerar?

Annons:
fruktgumman
2016-08-13 22:44
#1

Det låter inte som någon vidare bra "bästa kompis" det där. Ingen jag hade velat ha som vän i alla fall när hon beter sig så där.

Agafia
2016-08-13 22:56
#2

Det hon gör mot dig är ingen vänskap i min bok , snarare att hon behöver någon att trycka ner för att själv må bra . Jag kan ju ha helt fel , men om någon skulle bemöta mig på det sättet skulle jag inte se den som min vän .

Sindri
2016-08-13 23:49
#3

Jag skulle bryta kontakten med en sådan "vän". Har själv haft en som barn som bara tryckte ned mig hela tiden. Jag trodde allvarligt att det faktiskt var fel på mig, och hade skadat självförtroende under lång tid. Gör inte som jag gjorde, höll ut alldeles för länge; bryt helt med henne medan du fortfarande kan återknyta kontakten med dina andra kompisar. Hon vill inte ha en kompis, bara någon hon kan använda att flyta ovanpå..
Antagligen har hennes andra kompisar sett igenom henne, och därför använder hon dig nu. Visserligen rätt synd om henne för hon måste ha urtaskigt självförtroende, men det är inget du kan göra något åt, det måste hon jobba med själv.

OlgaMaria
2016-08-14 10:38
#4

Hon behöver sättas på plats, samtidigt är det så svårt med sådana där människor för allt man säger till dem i välmening för att de ska mogna som människor, lär de de vill bli upprörda över och sen gå och snacka skit om en att man är elak osv. Men det låter oerhört jobbigt att ha en sån där människa i sitt liv faktiskt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

obstitant
2016-08-14 11:03
#5

Jag hittar inte en enda positiv sak i ditt inlägg som förklarar varför du vill ha henne som kompis. Jag skulle nog sluta umgås med någon som var så taskig hela tiden. Jag skulle också försöka förklara varför, även om det förmodligen inte skulle ha någon större effekt.

Silver83
2016-08-14 13:36
#6

Jag hade en sån kompis en gång. Förstod inte då att det hon gjorde mot mig var väldigt fel, det insåg jag först i efterhand. Gillade inte att umgås med henne, men gjorde det ändå för att slippa gnäll. Insåg ju att det "skadade" mig ganska rejält. I många år efter att jag bröt vänskapen med henne så mådde jag jättedåligt, men insåg sen att det var det bästa jag kunde gjort.

Har du funderat på vad du får ut av vänskapen? Vill du vara vän med henne? Hur mår du när du umgås med henne? Är det mer negativt än positivt som kommer fram, så råder jag dig att avsluta vänskapen. Som många andra sagt så är det inte mycket positivt du har nämnt om din kompis hittills. Det säger en hel del.

Annons:
Saveslillis
2016-08-14 19:14
#7

Hon har sina bra sidor också absolut! Det går i perioder hela tiden. Det kan gå dagar, även veckor som allt är jätte bra och vi kommer överens, kanske något liten nån gång. Men sen helt plötsligt så kan hon vara helt olidlig non stop och det kan pågå hur länge som helst. Idag när jag pratade med henne på förmiddagen så bara hon prata på och blir sur när jag inte verkar jätte intresserad. Vi kom överens att hon ska ringa mig på väg hem från jobbet då hon slutar på kvällen, som vi alltid gör. Sen har hon ringt 8 gånger efter det och jag orkar verkligen inte svara! Även om jag kanske har tid så orkar jag inte slösa bort 1-2 timmar på att bara snacka om ingenting eller höra på hennes problem. Det börjar gå så långt att jag hittar på grejer jag ska göra för att hon inte ska ringa, men det hjälper inte!

Sommarek
2016-08-14 19:55
#8

#7 Det ser faktiskt ut som om du egentligen har besvarat din egen fråga i sista paragrafen.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Iskall
2016-08-14 21:22
#9

Får du nått ut i denna vänskap? Tycker det låter som hon bara utnyttjar dig.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Sindri
2016-08-14 21:30
#10

Det kan vara så att hon spelar ett spel med dig. Hon känner intuitivt när hon håller på att gå för långt och då blir hon schysst några dagar, för att sedan börja om igen. Såna människor är experter på att manipulera andra och få dem att känna det de vill. Jag skulle bryta! Du kommer aldrig att må bra i längden. Och de stunder allt känns bra - är det värt det för allt det andra? Du vet ju aldrig när hon skall bli "den andra". Också ett sätt att manipulera dig och få dig att känna dig osäker.

[Rulander]
2016-09-05 15:24
#11

Om du mår bättre efter att ni har träffats är det bra. Det verkar inte så. Bryt med henne.

Therese
2016-09-05 15:34
#12

Det där låter inte hälsosamt.. Vänner ska vara bra för en och medföra till att man mår bättre om det behövs, inte sämre.. Hon låter verkligen som en energitjuv och påminner om en gammal kompis till mig. Alltid var något fel, hon kunde till och med ta något jag gjort, ge mig ett annat namn och snacka skit om mig, till mig. Man vet ju vad man själv gör.. Hon tyckte ofta att folk var konstiga, att de gjorde fel, utan att själv tänka på hur hon själv agerade.  Jag hade dålig självkänsla och gick med på mycket förr som inte var bra för mig. Träffade en man som har fått mig att förstå att jag faktiskt är värd mer. Jag sa upp kontakten med personen för ca sex månader sen. Jag mår bättre av det och förhoppningsvis gör den personen det med.

Jag hoppas att du finner den bästa lösningen för DIG! Och jag hade velat se din tavla :)

Upp till toppen
Annons: