Annons:
Etikettallmänt
Läst 2595 ggr
Vanja
8/27/16, 12:58 PM

Berättar du för andra vad du tjänar?

Vilka berättar du för hur mycket du tjänar? 

Är de alla, de närmaste eller kanske ingen.

Jag har funderat på det, när en vän säger att den fick en bra lön. Och då frågar jag naturligtvis hur mycket den låg på , och svaret uteblir alltid. (Iallafall med just denna specifika vän) Och det stör mig inte, men däremot så undrar jag varför man så gärna vill berätta att man får en stor lön men säg inte säga hur mycket. Lite som att säga B men inte A. 

Det är inte så att jag går runt och skyltar med hur mycket eller lite jag tjänar, men om mamma frågar så svarar jag. Ser ingen anledning att hymla med det.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Aleya
8/27/16, 1:06 PM
#1

Om folk frågar så svarar jag. Jag har inget att dölja. För att vi då har diskuterat vad olika yrken ger för lön.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
8/27/16, 1:06 PM
#2

Låter konstigt att dra upp det alls om man inte vill berätta.

Loris M
8/27/16, 1:10 PM
#3

Jag skulle aldrig fråga någon hur mycket de tjänar,  om det inte handlar om min närmaste familj. Jag tycker att det är lite ohyfsat. Jag brukar inte heller berätta hur mycket jag tjänar eller prata om min lön, om inte någon uttryckligen frågar. Då har jag svarat. Även om jag känt mig obekväm.

I ditt fall, så tycker jag att vännen borde berättat när hen själv fört det på tal.

Scorpio97
8/27/16, 1:10 PM
#4

Jag skulle berätta det om någon frågar. I alla fall om det är någon jag känner. Skulle någon random på stan fråga skulle jag förmodligen inte svara dock (för jag ser inte poängen med att berätta det för någon jag inte känner). Men pratar jag med familj/vänner/bekanta skulle jag absolut berätta om någon frågar, eller säga det själv om det är relevant för diskussionen. Jag tycker inte det är så privat.

Sen skulle jag aldrig säga "jag har bra/dålig lön" utan att vara beredd på att säga vad jag faktiskt tjänar också, om någon frågar. Känns onödigt att ta upp ämnet då, bättre att prata om något annat i så fall.


//Jessie

Zadeira
8/27/16, 1:28 PM
#5

Om folk frågar så svarar jag, men jag skyltar inte med det om det inte är i en situation då det diskuteras inkomst. Då kan jag också fråga den/de andra som är med i diskussionen om deras inkomst även om det inte är nära bekanta.

Nu har jag inte lön utan aktivitetsersättning plus bostadstillägg så diskussionen kommer upp titt som tätt särskilt med folk som jobbar.

Personligen förstår jag inte vad meningen med att vara så hemlig med sin inkomst är. Att man inte skyltar med den, oavsett om det är en sämre eller bättre inkomst, förstår jag men just det här med att det är så himla privat och hemligt fattar jag inte.

fruktgumman
8/27/16, 1:32 PM
#6

Om någon frågar skulle jag berätta. Det är inte hemligt men inget jag går runt och säger  om inte någon har frågat.

Annons:
[SuperNaturalBeing]
8/27/16, 11:22 PM
#7

Jag förstår personligen inte det här tabuet som finns om att snacka om lön. I rätt sammanhang ser jag inget fel alls att prata om det. Så mitt svar blir att jag skulle berätta för vem som helst om det var i rätt sammanhang. Om frågan däremot kom från ingenstans skulle jag tycka det var konstigt och ifrågasätta varför personen vill veta det.

Vanja
8/27/16, 11:27 PM
#8

#3 Varför är de ohyfsat att prata om hur mycket pengar man tjänar? 

Har märkt att den här vännen, faktiskt har uttalat sig till andra om hur stor hennes första lön var och att hon var supernöjd, men hon vägrar berätta hur mycket den låg på. 
Precis som att hon själv var jättenöjd och då är rädd att någon ska komma med ett "Jaha men min var högre för den låg minsann på ditten eller datten". Så då vill hon inte säga mer. Äsch jag vet inte, jag tycker iallafall att det är lite underligt att bara säga det ena och inte det andra.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Loris M
8/27/16, 11:36 PM
#9

#8 Visst är det underligt att föra det på tal och sedan inte vilja säga mer. 

Jag tycker att det ohyfsat om någon frågar rakt ut hur mycket jag tjänar (speciellt om jag inte känner personen så väl) eftersom jag inte ser på vilket sätt har personen med det att göra. Varför är det intressant att veta överhuvudtaget? Jag bryr mig inte om vad andra tjänar.

Sollar
8/27/16, 11:46 PM
#10

Jag kan berätta hur mycket inkomst jag får men jag berättar däremot inte hur mycket pengar jag har. Anledningen är att jag har fått en del försäkringspengar och de flesta verkar inte förstå att det ersätter förlorad inkomst utan tror att det är extrapengar att slösa upp.

Honestyisdead
8/28/16, 4:46 AM
#11

Brukar inte få frågan av andra än folk som står mig nära och då berättar jag. Skulle någon annan fråga hade jag tyckt det var konstigt eftersom det känns privat. Hade nog bara sagt för lite och skrattat.

Gaara
8/28/16, 1:52 PM
#12

Är bara folk som står mig nära som vet. Känns inte som något andra behöver veta direkt. Och på jobbet skulle jag aldrig nämna min lön till mina kollegor. Vet sedan förr (var dock inte jag som sa något om min lön den gången heller) hur mycket osämja det kan bli mellan kollegor om vissa vet vad andra får i lön på samma företag osv. Så den sistnämnda aktar jag mig jävligt noga för. ;)

Em_
8/28/16, 2:39 PM
#13

Tycker inte summor är så viktigt att veta eller dela med sig av. Brukar gratulera och fråga om det blev mycket OB eller så.


Annons:
[Hayabusa]
8/28/16, 5:18 PM
#14

Frågar aldrig vad andra har i lön och skulle inte berätta själv  (om jag blev tillfrågad). Jag kan svara t ex; "Tillräckligt" eller; "Jag har så jag klarar mig".

Något som jag själv kan tycka är en "ofin" fråga är när någon frågar vad en pryl kostar. Om jag t ex köpt en ny TV och man får frågan; "Har du köpt ny TV? Vad kostade den?". Jag svarar aldrig på en sådan fråga.

Jag har berättat för min döttrar att om, jag säger OM, jag skulle vinna en större summa pengar så kommer jag aldrig att berätta detta. Det finns två saker som kan få folk att göra galna saker; Känslor och pengar.

Kalli
8/28/16, 5:38 PM
#15

Jag är nog rätt öppen med det om jag tycker att det är relevant. Det hade nog känts mer obekvämt att aktivt försöka undvika att svara om frågan redan kommit upp. Har nog aldrig frågat någon helt spontant dock, tycker oftast inte det är så viktigt. Däremot frågar jag då och då vad saker kostat, för att jag vill veta vad de kostat inte för att veta vad någon spenderat.

pyromanen
8/28/16, 6:56 PM
#16

Berättar utan problem om nån vill veta. Ingen känslig fråga för mig.

Majken!
8/28/16, 7:10 PM
#17

Jag har offentlig lön som vem som helst kan begära ut, finns inget hemligt eller smusslande alls kring lönerna.

angest
8/28/16, 7:27 PM
#18

Varje år blir vi en och en inkallade till chefen för utvecklingssamtal och man får veta sin nya lön hur mycket man får påökt. Efter dessa individuella samtal är det alltid en massa kackel på min arbetsplats. ALLA ska veta ALLAS löner för att de vill veta var i skalan de själva står. Har de högst lön? Lägst? Osv. Om någon inte vill svara på vad den har för lön fryses den genast ut och anses som udda och skvallret och skitsnacket är i gång.

Det handlar om vårdjobb och det är undersköterskor som håller på sådär.

[Hayabusa]
8/28/16, 7:43 PM
#19

#18 Vad var det jag skrev i #14? Folk gör galna saker så fort pengar kommer på tal.

carro.
8/29/16, 7:07 AM
#20

Jag har aldrig berättat vad jag tjänar för utomstående. Jag har aldrig frågat efter någons lön heller. Det är väl min partner bara som vet min lön och jag hans.

#14 Men jag kan nog erkänna att jag ställt den "ofina" frågan vad en viss pryl som någon köpt kostar.  Det är ju inte för att snoka jag ställer en sån fråga. Då är det för att jag kanske själv är ute efter en liknande pryl, säg TV apparat. Då kanske jag tänker att vilken bra bild, lagom storlek osv så frågar jag vart personen köpt den o vad den kostar. Jag menar, vad en viss TV på Elgiganten kostar kan väl inte vara en särskilt privat fråga eller? Det är ju ett allmänt pris som gäller alla och inte bara något för dig. Men vad just DU tjänar i lön det tycker jag är privat.

Annons:
[Hayabusa]
8/29/16, 8:29 AM
#21

#20 Det är riktigt, vad exempelvis en TV på Elgiganten kostar -  det är en officiell uppgift. Vilket ju gör att det det är enkelt att kolla upp för vem som helst = onödig fråga. Ja, jag tycker att det är en ofin fråga. 

Sedan kan man visst ta en diskussion om produkter, vad de kostar osv men kanske på ett annat sätt typ; "Ah, du har köpt ny TV? Ser fin ut, jag funderar själv på att köpa ny. Hur ser utbudet ut, vad får man för pengarna idag? Vad ska man tänka på?"

 I regel får jag frågan om det rör sig om något som kanske innefattar summor som är lite högre än "vardagsutgifter".  Med andra ord - personen som frågar anar att det är en "dyr" sak och vill veta av ren nyfikenhet. Som för att stämma av vilken "liga" man spelar i. I Skåne kallar vi det "förveden", vet inte om det finns något bra ord som används i övriga landet. Värst är det är någon säger; "Har du sett X nya bil? Jag undrar vad den har kostat? Tjänar X verkligen så bra eller är det något annat?"

Nåväl, det är min inställning. Folk får gärna fråga vad min prylar/kläder/whatever kostar, men något riktigt svar får de inte.  Hur andra gör, det är deras ensak.

[Hayabusa]
8/29/16, 9:31 AM
#22

#20  "Jag menar, vad en viss TV på Elgiganten kostar kan väl inte vara en särskilt privat fråga eller?"

Det handlar inte om vilken prissättning Elgiganten (eller någon annan) har för sina produkter utan om hur mycket jag, som privat, har lagt ut. Det blir som en värdemätare, vilket är en skillnad.

pyromanen
8/29/16, 9:39 AM
#23

Jag undrar vad det är för mekanismer eller känslor som gör det känsligt för en del att berätta vad hen tjäner eller vad hen betalat för mån sak… Är det skam?

carro.
8/29/16, 9:44 AM
#24

#22 Ok när jag ställt en sådan fråga "vad kostar den TVn" till en vän som köpt en TV så var det i samband med att min tjock-tv pajade och jag var ute efter en ny tv. Hade inte en tanke på att det kunde tolkas som att jag ville veta hur mycket hon brukar spendera på prylar för så var det verkligen inte menat.

Annars går jag ju inte runt och frågar folk vad den och den saken kostar utan anledning. Det skiter jag i. Men just då var det för att jag var på g att köpa TV själv.

[Hayabusa]
8/29/16, 9:51 AM
#25

#24 Ja, frågan kan ställas på olika sätt. Och tolkas på olika sätt. Inte heller tror jag att du hade någon "ond" avsikt, absolut inte. 

Tänk dig att du köpt en ny, fin klänning och första frågan du får är: "Snygg, vad kostade den?". Det KAN ju kännas som typ: "Jaså, har du råd med en sådan?".

Hur många tror du är inne på Hemnet bara för att kolla vad folk betalade för sin bostad?

carro.
8/29/16, 9:56 AM
#26

#25 Haha jo jag fattar din poäng. folk är nog generellt sett många nyfikna av sig av nån anledning.

[Hayabusa]
8/29/16, 10:11 AM
#27

#23 Det är enkelt - som jag skrev tidigare, det finns två saker som får folk att bli "knäppa": Känslor och pengar. Plus att pengar & prylar funkar som en värdemätare för väldigt många. "Tiga är guld", heter det och när det gäller pengar/lön så kan det vara vettigt att tillämpa.

Annons:
miljonarskan
8/29/16, 10:58 AM
#28

Nä berättar inte fast många som frågar.

Honestyisdead
8/29/16, 12:18 PM
#29

#23 Enkelt. Folk dömer en. Avundsjuka.

Kalli
8/29/16, 2:38 PM
#30

Inser att jag inte tjänar tillräckligt eftersom ingen har uppfört sig illa när de fått veta vad jag tjänar. 😂

litenk18g
8/31/16, 9:39 PM
#31

Jag frågar aldrig andra om deras lön. O jag berättar inte heller för andra hur mycket jag har i lön. Jag pratar inte gärna om kostnader o utgifter heller.

Ria74
8/31/16, 9:55 PM
#32

Frågar någon så svarar jag. Drar aldrig själv upp vad jag har i lön men håller det inte hemligt om någon undrar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Túrwen]
9/8/16, 8:47 AM
#33

Är timanställd och har inget emot att prata om det…

erspers
9/8/16, 11:18 PM
#34

har flera bekanta som inte vill tala om vad dom tjänar..vad det nu ska spela för rolll ?.. jag har ingenting emot att prat om det alls..

Annons:
[Aalmss]
9/8/16, 11:39 PM
#35

Min sambo vet såklart vad jag får ut, och jag vet vad han får ut. Han kan säga att han fick en bra lön och då kan jag ju såklart fråga vad han fick ut. Men vi är ju ändå sambos. Min familj kan fråga och då säger jag såklart utan att det är konstigt, men tror det är mest för att mamma vill veta om jag har tillräckligt med pengar så jag klarar mig. Sen pratar jag inte direkt om min lön med andra, men är ganska privat av mig som person också.

Inaarah
9/9/16, 10:06 AM
#36

Jag tycker det är skönt att prata om pengar med andra! Inte vem som helst, såklart, men mina nära vänner och familj/släkt. Vi pratar mycket om vad vi får i lön, hur vi sparar och vad vi har för utgifter. Det är skönt att höra andras perspektiv och tankar och det kan ju även hjälpa en själv att lägga upp sin ekonomi på ett bra sätt. Det bästa är dessutom att alla är medvetna om vad man har för budget; alltså anpassar man sig lite efter det och man hamnar inte i situationer där man måste ta ställning till att saker är för dyrt.

[Wickedwoman]
9/10/16, 11:57 AM
#37

Din vän kanske har en urusel lön för sitt yrke men vill framstå som att hen har det bra ställt eller är duktig på sitt jobb? Detta med att inte prata lön är för mig inget tabu, vill någon veta så svarar jag. Skulle dock ifrågasätta om någon kom fram till mig på stan och började gräva i min ekonomi.

Upp till toppen
Annons: