Annons:
Etikettgrannar
Läst 3540 ggr
cillal
2016-09-05 08:37

Orkar inte med grannen

Får nästan dåligt samvete att säga hon är jobbig. Det är säkert jag som är udda osocial och knasig snarare men det är ändå så jag känner det.

Mannen och jag köpte hus för 7 månader sedan. Det är så fint här. En sjö nedanför med vackert promenadspår runt sjön. Det är inte långt ut på landet utan tätbebyggt och grannar nära inpå men ändå.  Jag trodde man skulle känna sig friare av att bo i hus än i lägenhet men jag känner precis tvärtom. I lägenheten var det INGEN granne som brydde sig om när jag gick ut, när jag kom hem, vart jag skulle, om jag var ledig eller jobbade osv. Alla skötte sig själva och det blev ett "hej" i trapphuset eller på parkeringen. Lagom för mig

Jag trivs med alla grannar här utom en. Hon som bor allra närmast tillsammans med sin partner. Men det är hon som är hemma jämt medan hennes man arbetar. Precis varje dag. Och nu har hon "kidnappat" mig. Hon ser allt, när jag kommer hem, när jag åker, vilka som besöker oss. Hon frågar hela tiden efter mina arbetstider så vi kan umgås då jag är ledig. Hon har memorerat vilka helger jag jobbar och vilka dagar jag har kortdag och kommer hem redan vid lunch

Jag har oregelbundna arbetstider, jobbar både dagar kvällar helger så jag kan vara ledig vilken dag som helst mitt i veckan. Hon är arbetssökande säger hon och hon har så tråkigt och är så ensam när hennes man "alltid jobbar" enligt henne.

Jag vet inte hur jag ska få fram vad jag vill ha sagt men hon är här jämt. Jag törs knappt gå ut och ta hand om äpplena för så fort hon ser mig är hon här och bara suktar efter sällskap medan jag vill vara själv. Hon måste se på hela mitt kroppsspråk att jag inte vill för jag är inte ett dugg inbjudande men ändå är hon här jämt.

En gång sa jag att jag inte hade tid för min syster var på väg hit och att jag måste gå in och städa. (En vit lögn för att få vara ifred) Dagen efter sa hon att hon sett i fönstret att ingen kom till mig och undrade om det hänt min syster något.

Promenaderna jag sett fram emot att gå runt sjön har jag fått gå EN gång själv. Den gången passade jag på när jag såg att hon inte var hemma. Annars ropar hon så fort hon ser mig traska ner mot sjön "Vänta jag vill följa" Till och med när jag och mannen ska gå promenad hänger hon efter oss. Då sa min man en gång "vi skulle bara vilja vara själva nu och gå och prata vi två" Och hon svarade "Men jag vill också gå promenad då är det ju trevligt att följas alla 3"

Ja vi kan ju inte neka henne när hon står på sig trots att vi sagt att vi ville vara själva. Men jag känner att jag blir mer och mer inbunden i detta hus och allt pga henne. Jag är mest inomhus när jag är hemma för hon står i sitt köksfönster och vaktar mig.

Alla andra grannar är lagom. Man växlar några ord om ditten och datten när man går förbi men sen är det bra så.

Jag har börjat titta på hemnet efter andra hus. Jag vet inte om jag orkar känna mig bevakad jämt. Man vet ju inte hur det blir på ett annat ställe heller men.

Annons:
Sommarek
2016-09-05 08:54
#1

Om hon inte ens förstår när ni säger nej tycker jag att du ska ryta till. Säg till henne att hon inte har rätt att sitta och vakta på dig som att du är hennes husdjur, och att du känner dig kvävd. Sluta svara henne om hon undrar varför du gör som du gör.

Missförstå mig rätt, hon är säkert ensam, men det ger henne ingen rätt att förpesta ditt liv.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Maria
2016-09-05 09:06
#2

Jag tror också att du måste klargöra ordentligt att du tycker om att vara ensam ibland, att du vill promenera själv och lufta dina tankar osv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
2016-09-05 09:11
#3

Tycker du fått bra tips, tror med du måste säga till om att du behöver lugn o ro vara själv. Varför inte tipsa henne om fokus här finns en massa olika sidor så får hon lite o lägga ner sin lediga tid på 😉

cillal
2016-09-05 09:22
#4

Ja jag är bara rädd att få otrevlig grannsämja, sura miner, att man inte ska kunna hälsa tex eller att hon börjar snacka skit om mig/oss. Jag vet ju inte hur hon skulle ta det om jag på riktigt skulle stå på mig och verkligen säga att hon inte FÅR följa med mig. Jag tycker ju att jag försökt på ett milt sätt säga att en annan gång kanske, jag är lite stressad just nu osv men då hon svarar med "men vänta 2 min bara, jag ska bara byta skor" och så kommer hon springandes. Det känns så himla dumt att bara stå på mig då. "Nej du får inte, lämna mig ifred nu"

Äh jag vet inte. Tycker bara det är extremt konstigt om hon inte redan fattar.

Sommarek
2016-09-05 09:25
#5

Det är väl hon som ska känna sig dum om någon, som inte fattar ett nej fast hon är vuxen?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Kyllan56
2016-09-05 09:37
#6

Jag förstår att det är ett stort problem! Din granne har kidnappat ditt liv och gör ett stort intrång i din integritet! Hon gör dig till en fånge i ditt eget hem! Genom att vara totalt okänslig för dig och din mans signaler tvingar hon dig att vara skarp. Att t.o.m. tvinga sig på när din man säger ifrån, är anmärkningsvärt och ett stört beteende!

Inget av detta är ditt fel! Du har rätt att välja ditt umgänge! För att din man och du ska slippa flytta, så måste du säga till på skarpen att bli lämnad i fred! Det som din granne utsätter dig för är inte normalt! Ett normalt umgänge då är båda parter överens!

Det kommer eskalera om du inte gör något!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Leramani
2016-09-05 09:37
#7

Hon är en energitjuv,  om du inte säger ifrån nu så blir du aldrig av med henne.  När mina barn var små flyttade vi till radhus,  och den tidigare ägaren flyttade för att komma ifrån grannen som var som din granne.  De varnade oss för henne och  vi höll distansen från start.  Det finns människor som vill leva i symbios med någon,  och som har ytterligt svårt att förstå milda budskap.  Hon vet mycket väl att du inte vill men ignorerar det.  Hon ser bara sina egna behov som viktiga. Om du inte säger ifrån tydligt,  så får du dras med ofrivilligt sällskap.  Jag kan tänka mig att alla andra grannar redan vet om hur hon är.

Du skulle kunna plantera höga växter eller ett plank ivägen för hennes  insyn från köksfönstret.  Gå ut genom en bakdörr, om ni har en?  Ta med en kompis hem som är orädd av sig och kan agera otrevlig när hon kommer rännande.  Lära dig att säga ifrån, och inse att du inte har någon skyldighet att ens tala med henne!

De Lapsus Resurgam

Aleya
2016-09-05 09:53
#8

Jag skulle säga åt henne på skarpen. Hon verkar vara en sådan där jobbig och nyfiken människa som inte vill förstå varför dom inte har nått att göra med andras privatliv. Jag tror det är enda sättet. Om än det känns otrevligt så är det nog en av de få sakerna som funkar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
2016-09-05 11:09
#9

Jag håller med vad alla andra sagt. Förstår dina grubblerier och ovilja att skapa en konflikt, men med personer som är sådär så tänker jag att jag bara gör dem en tjänst genom att vara övertydlig. De förstör relationer på löpande band genom att kväva andra. Att någon kommer och säger ifrån på skarpen kan bara hjälpa dem. Någon gång måste de lära sig inse vad som är lagom. Flytta inte förrän du åtminstone kommunicerat till henne att du vill bli lämnad ifred. Och jag tycker som sagt du ska vara övertydlig nu. Hon behöver det för att fatta. Var konkret också - säg att du vill bli lämnad ifred, att du inte vill att hon ska veta dina arbetstider, att du vill promenera själv osv - vad som nu är viktigt för dig - säg det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fransu
2016-09-05 11:34
#10

Hjälp vilken jobbig granne! Förstår verkligen att du tycker det är jobbigt. Det är ju faktiskt stalker-varning på henne. Du har fått jättebra råd i tråden. Hoppas det löser sig så ni kan trivas och bo kvar. Känner med dig!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Sindri
2016-09-05 11:42
#11

Håller med alla andra här. Grannosämja borde det bara kunna bli med henne, och det spelar dig väl ingen roll?

Undra på att hon inte har några andra att umgås med när hon är en sån energitjuv.
Nästa gång hon frågar efter ditt schema så säg att du faktiskt inte har någon skyldighet att berätta det för henne.

Det är visserligen synd om folk som känner sig ensamma, men det är inte ditt problem. Det finns faktiskt saker man kan sysselsätta sig med.

Säg till henne rent ut att hon måste lära sig acceptera och respektera andra människor.

Agafia
2016-09-05 14:27
#12

Är nog så att du måste vara tydlig med att du behöver ensamtid när du är ledig . Inga vita lögner utan säg som det är , att du vill påta i lugn o ro i din trädgård , att du inte är van vid så mycket umgänge osv. Det är inte att såra någon , det är att sätta gränser . Tror tyvärr att din granne är en av dessa gränslösa människor som inte själva ser hur de gör .

pyromanen
2016-09-05 14:51
#13

Grannen har problem med att respektera andras gränser och du har varit dålig på att sätta gränser. Dags att vara tydlig. "Du, just nu behöver jag vetkligen vara själv, så du får gå in till dig själv. Eller hakar hon på promenaden/du, jag måste faktiskt få gå själv idag! Jag behöver det! Och om hon inte respekterar så komplettera: jag vill gå sjålv idag sa jag, det vill jag att du resoekterar! (Inte släppa alltså!) Alla behöver vara sjålv ibland, det är inget konstigt och npgot som andra får respektera punkt slut.

Annons:
jessR
2016-09-05 15:58
#14

Kanske du kan ta ett litet snack med hennes man eller om din man vill snacka med hennes man, han kanske vet ett sätt att säga till henne så hon förstår. Jättejobbig situation, du har all rätt i världen att få vara i fred, säga att du uppskattar egentid och har inte energi till att umgås jämt, jag är sån som behöver det och jag hade blivit galen om någon stalkat mig, för det är exakt vad hon gör. Lycka till!

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

[Devya]
2016-09-06 10:56
#15

Jag skulle absolut inte ryta till åt henne vilket vissa har föreslagit här. Det är bara låter lite väl extremt och lite väl fult.

Istället skulle jag om jag vore dig, ta ett snack med henne och förklara lugnt och stilla hur du upplever situationen. Berätta att du är inte intresserad av att umgås och att du är mer av en ensamvarg och vill vara ifred då du är hemma.  Förklara också för henne att du tycker det är lite obehagligt att hon håller koll på allt du gör (när du kommer hem och så), säg att du tycker det är för mycket och att du önskar att hon lät bli. Du vill ha en god relation till dina grannar men du vill inte vara vän med dem för du har tillräckligt med vänner som det är. Om hon inte förstår efter det så tycker jag att du kan ryta till isåfall. =P

cat85
2016-11-22 22:59
#16

Man har ju olika syn på grann- skap. En del flyttar till där man bor ganska nära och hoppas på och vill ha umgänge med sina grannar och ser det som normalt och roligt. Grann- kvällar och grill- kvällar. Skulle tycka att det var tråkigt att inte ha umgänge med sina grannar. Däremot så kan man ju inte hänga på dem 24/7 och vill inte heller göra det. Så kanske hennes förhoppning om grann- umgänge inte är vad hon önskade sig och kanske kan hon inte göra så mycket åt det och flytta eftersom hennes situation är lite svårare. Säg att du bara kan umgås vissa tider, och vilken tid det är i så fall. Typ lördag förmiddagar kan vara en bra tid att prata en stund.

Soligajag1
2016-11-23 05:46
#17

Jisses vilken jobbig människa! 

Jag skulle prata med henne och säga : Jag har behov att vara ensam, jag tycker om att vara ensam, trivs med det tex. Gillar inte när du kommer springande och vill följa med på promenader , Jag bestämmer själv om jag vill umgås med grannar. Sådan är jag säger du. Ge henne tips om olika sidor , länkar på nätet där hon kan få kontakt med likasinnade. 

Förstår hon inte då, då skulle jag säga till på "skarpen" .  Lycka till! Du har verkligen fått mycket bra tips här i tråden! 🙂 

Personligen skulle jag inte orka ha en granne som höll reda på allt vad jag gör , när jag kommer hem, mm. mm. 

Jag bor i en radhuslänga , , typ uppe/ nere , vi umgås och pratar med varann när vi vill. Perfekt för mig! 🙂

HH 🙂

Zadeira
2016-11-23 11:40
#18

Du skriver att ni inte kan neka henne när hon står på sig men det är just det ni måste göra. Om ni ger med er gång på gång kommer hon fortsätta.

Jag tycker du ska ta ett ordentligt samtal med henne. Förklara precis det du skrivit här inne och hur du mår av att hon inte lyssnar och respekterar dig. Berätta att du gärna umgås med henne nån gång då och då men att du behöver få lov att vara ifred och göra saker själv kring hemmet utan sällskap.

XeZafir
2016-11-23 14:21
#19

En ensam människa onekligen! Tragiskt, hon borde hitta en hobby…inte dig då.

Om hon inte vill lyssna, så skriv ett förklarande brev. Att hon förstör den vänskap som skulle kunna fungera för dig och att du uppskattar ditt eget sällskap oftast och ensam.

Ibland lyssnar denna typ av människor inte för de vill inte vara ensamma. Men även om det kan vara hårt och är synd om henne, så kan det sluta med att du blir sjuk. SÅ ta tag i detta probelmet så snart som typ nu :)

Lycka till!!!

JoannaLi
2016-11-23 14:23
#20

Det jag funderar lite grann på är om hon är/var likadan med grannen på andra sidan om hennes hus, eller med andra grannar i närheten? Någon som kan dela med sig av hur de har förmedlat till henne att de vill vara ifred? 

Jag hade också tagit ett samtal med henne. Lugnt och stilla, även om det är jobbigt. Gör det gärna hos henne, för att få till rätt stämning. Gå över dit själv, andas djupt ett par gånger och be att få prata med henne en stund. 

Gör du det när hon kommer över är det lätt att man blir stressad och trängd, och inte riktigt kan tänka rätt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: