Annons:
Etikettkänslor
Läst 839 ggr
Zandrama
9/15/16, 2:22 PM

Ventilera om FD bästa vän sedan 17 år tillbaka...

Min allra närmaste vän, som jag känt sedan sjunde klass och varit i stort sätt bästis med sedan åttan, har sårat mig djupare än någon någonsin har gjort tidigare.
17 års lång vänskap helt åt helvete… Down the fucking drain…
Hon flyttade till Sthlm från Göteborg för ungefär 3 år sedan och bodde då med mig och min dåvarande kille, efter inte ens ett år så fick hon flytta då han skulle sälja sin lägenhet. Efter det har hon bott hos sin kille, men hon och jag planerade att bo tillsammans när jag hittat större, vilket jag gjorde nu i Våras.
Så vi flyttade ihop i början av Juni, men hon har aldrig sovit hemma, bara hos killen.
(Av olika anledningar så kom 2 vänner och bodde hos mig innan vi flyttade, och de följde med i flytten :) )

I stora drag om vad som hänt som gjort att jag sagt upp våran vänskap för all evig framtid:

För ungefär ett år sedan pratade jag online med en kille som jag klickade väldigt hårt med. Vi pratade dagligen och han höll mig ofta sällskap på nätterna när jag jobbade. Det kändes pirrigt trots att vi aldrig träffats och när vi väl gjorde det så kändes allt så naturligt och jag var fast… Vi umgicks i lite mer än 24 timmar.

Efter det så vet jag inte vad som hände… Han började ialf dissa mig mer och mer och hörde knappt av sig. Jag blev oerhört ledsen och det tog ett tag innan jag kunde gå vidare.

Under vintern så var jag i en kort relation, men när den var över så började jag ta upp kontakten med den här snubben igen, då jag hade börjat tänka på honom igen, och märkte rätt fort att jag inte kommit över honom alls. Men jag vart dissad rätt fort igen…

Under tiden som det pågick så började jag träffa en annan, vi kallar honom C, han var den som oftast fick trösta mig när jag mådde dåligt pga den här snubben. Men i slutet av våren så kom jag fram till att mina känslor för C var djupare än vad jag hade trott och att jag var upp över öronen förälskad i honom.

Men det utesluter ju inte det faktum av att den här andra snubben har varit som kryptonit för mig.. min Mr Big som man kan kalla det…

Och efter han dissade mig sist så har jag undvikit honom och blockat honom överallt.

Jag har vetat att min närmsta vän har kollat på hans streams och snackat lite löst med honom där… Sen för någon vecka sedan fick jag upp honom som förslag som vän på FB då hon även lagt till honom där.

Jag tänkte inte så mycket på det, för såvitt jag visste så gillade hon bara honom som en vän att snacka skit med.
Kan tillägga att hon varit tillsammas med en vän till mig i 3 år och deras relation har varit upp och ner, men har på sistone blivit sjukt mycket bättre.

En lördagkväll (13e Augusti) ringde hon mig och berättade att dom två hade snackat i stort sett konstant dom senaste dagarna på Messenger. Och att hon (även han) hade känt någon sorts koppling, något band… Så dom hade träffats för att bekräfta att det även var så IRL, hon ringde mig efter att dom suttit och snackat i 5 timmar…

Och sa att dom kände likadant i verkligheten.. Att dom har känslor för varandra…

Jag frös… blev shockad… visste inte vad jag skulle säga, kunde inte hitta orden… kaos i huvudet…

Sen bröt jag ihop…

Hon kom hem till oss och berättade allt för även mina inneboende supernära vänner så dom fick höra allt från henne själv.

Hon pratade en massa om att Hon och den här snubben har delat tidigare liv tillsammans och blablabla…. Och att dom hade kysst varandra och inte kunnat släppa varandra när dom kramades… Medans jag satt där och grät…

Hon frågade aldrig en enda gång hur jag mådde… Eller ens lät som att hon förstod vad hon hade gjort mot mig, och dessutom mot hennes pojkvän.

Hon sa även "Jag kommer inte kunna backa från det här" utan att hon ens visste vad jag tyckte om allting… Med andra ord… Hon hade redan gjort sitt val…

Dagarna som följde så pendlade mina tankar och mitt humör och mitt mående… Först var jag ledsen och trodde att jag var relativt ok med det… Men efter ett tag, desto mer som jag insåg hur lite hon sket i mig och vad hon faktiskt gjort, så kom ilskan.
Och det efter flertalet diskussioner med henne där hon hela tiden, så fort jag påpekar vad hon gjort mot mig och hur ont det gör och hur förtvivlad jag är, så vänder hon det och säger att det är så himla synd om henne osv….

Jag slängde då ut henne så fort jag kunde och sa att hon fick hämta sakerna asap och skriva om sig asap.

Jag har endast messat henne någon enstaka gång.
Annars har jag inte pratat eller träffat henne sen någon dag innan jag sa upp kontakten.

Jag känner mig fortfarande så otroligt arg över det hela… Och har pratat om allt och ventilerat med mina närmaste, men det ebbar liksom inte ut….
Självklart tänker jag inte på det hela tiden och går runt och är arg… Men om hennes namn kommer på tal, eller jag ser att hon kommenterat eller likeat nåt på nån av mina vänners FB så måste jag bita ihop för att inte skrika rakt ut!

//Belinda aka Zandrama

Annons:
Tjeja
9/15/16, 2:58 PM
#1

Men du var inte tillsammans med honom och varken han eller din exkompis hade lovat dig någon trohet eller var skyldiga att fråga dig om lov på något vis… Jag förstår att det suger hårt att denna kille du siktat efter så mycket o länge dissar dig totalt. Jag förstår också och håller med om att din exkompis agerat känslokallt och hänsynslöst mot dig om hon inte visat någon som helst förståelse för att detta är smärtsamt för dig. Men att hon skulle låta bli att bli tillsammans med en kille hon känner stark koppling med för att hennes vän obesvarat suktarvefter samma kille är inte heller rätt mot henne eller honom heller. Han har ju uppenbarligen inte gett dig några vilseledande signaler om att han skulle vara intresserad av dig heller. Så tja, jag förstår att det suger för dig och gör ont. Men att hålla kvar vid något martyrskap som skall solka ner deras glädje av att ha funnit varandra förlorar du bara på själv. Jag undrar spontant om du brukar ha problem med vartsjukekänslor när du är i en relation? Oavsett så låter det som du skulle må bättre av att få professionell hjälp att bearbeta och ta dig ur dina starka sorg- och svektkänslor.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zandrama
9/15/16, 3:50 PM
#2

#1 Wow det va hårt… 
Och när du säger att han inte vilselett mig så vet du inte ens vad du pratar om, jag har ju bara förklarat situationen kortfattat vad han och jag haft för bakgrund.
Saken hör ju även till det att hon av alla människor är den som har starkast principer när det handlar om vänners ex, otrohet osv.. Hade det varit ombytta roller hade hon flippat totalt.
Och ja… hade det varit vem som helst annars som jag känner som hade gått och börjat dejta honom hade jag inte brytt mig ens i närheten av så som det är nu.

Hon har ju hållit det undan från mig att de haft kontakt på den nivån, dvs hon vet att hon gjort fel…

Jag kan iallafall tycka att det är helt klart moraliskt fel som hon gjort…
Man gör inte så mot sina vänner, lite av en brocode fast med tjejer…

 Och att hon inte ens har haft dåligt samvete för vad hon gjort mot mig säger mer om henne än mig.
Och under allt som haft med den här killen att göra så är det Hon jag har pratat med och ventilerat med… Så hon har alltid vetat vad han betytt och betyder för mig…

//Belinda aka Zandrama

Aleya
9/15/16, 5:46 PM
#3

På din historia låter det för mig som att hon inte ens visste att du var betuttad i denna killen.

Jag vet inte i vilken ålder du är, men när jag var kring 18 - 20 så kunde jag börja bråka och skita I att vara kompis med min bästa vän. För att JAG tyckte att HON flirtade hårt med någon jag gillade och trodde att hon hade fattar att jag gillade den personen.

Problemet var dock att jag aldrig uttalat vad jag hade för känslor för denna personen till min vän, så hur skulle hon kunna veta vad jag tyckte?

Och jag tycker din historia låter liknande. Att du hoppas att din kompis kan läsa tankar och ska veta vem du gillar.

Och jag antar att du inte heller har sagt rakt ut till denna killen dina känslor, och då blir det tyvärr på detta sättet. Vilket är tråkigt, men då bör man säga vad man tycker innan det uppstår dessa situationer. Så tänk på det till nästa flirt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
9/15/16, 6:03 PM
#4

"Hon har ju hållit det undan från mig att de haft kontakt på den nivån, dvs hon vet att hon gjort fel…" Så behöver det inte vara. Hon kanske bara hållt det hemligt för att hon förstod att du skulle bli ledsen, men jag kan inte hålla med om att hon gjort fel. Man kan väl inte bestämma över vilka som ens vänner ska ha kontakt med? Det tycker inte jag iaf. Det enda hon borde göra är att visa sympati med dig här och nu, men om du anser att hon gjort fel och borde avbryta kontakten med honom så hindrar du henne att visa den sympatin. Isåfall måste hon ju försöka argumentera för varför hon borde få ha kontakt med honom osv, och det kan upplevas sårande för dig, men det är samtidigt utifrån de krav du ställer. Jag tycker verkligen inte det är värt att kasta bort 17 års vänskap över vilken kille din vän dejtar nu. Om du vill ha din väns sympati måste du ju också ge henne tillåtelse att ha kontakt med vem hon vill. Annars är det inte konstigt att er vänskap tar slut, därför att du vill kontrollera henne.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tjeja
9/15/16, 6:31 PM
#5

#2 Ja jag är rak och ärlig så som jag tror faktiskt hjälper dig mest! Dvs att höra sanningen istället för att bekräfta hur synd det är om dig. För det kommer inte hjälpa dig ur din sorg. Så som du berättar i #0 så har du tydligt förstått att han inte är intresserad av att vara tillsammans med dig. Du har alltså inte blivit lurad att tro att ni är tillsammans och sedan varit otrogen. Faktum är att oavsett om ni varit tillsammans tidigare eller inte så vill han inte vara det med dig nu. Istället känner han sig starkt dragen till någon annan än dig. Inget du kan göra åt den saken utan måste acceptera. Din exvän råkar vara den som han klickar med och de två känner starkt att de hör ihop. Inget du kan göra eller har rätt att göra eller någon "rätt" att hävda på den biten heller. Enkla fakta. Så är livet. Visst din exkompis har inte skött saken på ett snyggt sätt och hon har agerat känslokallt när hon inte bryr sig om dina känslor ens när du gråter. Men inte ska två personer som känner att de hör ihop låta bli att vara tillsammans för att en tredje person har oturen att ha obesvarade känslor?! Livet suger ibland! Min exmake fann sitt livs kärlek i min fd bästa kompis! De lever ihop och har barn idag! Blev jag sviken? Ja! Gjorde och gör det ont att se? Ja! Jag har inte ens lyckats få barn alls i mitt liv men det har de två fått! Gick de bakom ryggen på mig i början av sin relation? Ja! Berättade dem helt kallt om sitt beslut för mig när de bestämt sig? Ja. Jag fick en chock! Är de mina vänner idag som jag umgås med? Nej, jag flyttade till en annan stad så långt ifrån dem jag kunde komma. Är jag bitter idag och tycker att de inte ska vara tillsammans? Nej.. Orkar inte det! Mer kärlekbi världen är ju bra. Ingen av dem blev kära i varandra för att avsiktligt svika och skada mig. Det handlade inte om mig ö h taget! Jag bara hade oturen att råka vara fel person i vägen när de hittade varandra. Jag har fått gå vidare på min egen väg för att hitta meningen i mitt eget liv istället. Så tro mig när jag säger att jag förstår att det suger för dig just nu. Men tro mig också när jag säger att du inte vinner något på att hålla fast vid "rätten" till dina känslor av svek och sorg. Försök istället att släppa det bakom dig. Sök hjälp att bearbeta dina känslor på ett sätt som blir konstruktivt för dig istället för att förstöra tillvaron med bitterhet för dig själv. Deras relation kommer inte ändras och ffa kommer inte deras känslor för varandra att ändras på grund av att du mår dåligt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

creizy
9/15/16, 7:10 PM
#6

Jag är väl trög men jag förstår verkligen inte varför kontakten med en vän från många år måste brytas? Vad är problemet egentligen? Ja killen var inte intresserad av dig. Han dissade dig. Och det är förstås jättetråkigt men om han inte är intresserad så är det väl det enda rätta av honom att göra. Han var inte kär i dig och han visade det tydligt. Då har han ju inte lurat dig på något sätt? Inte vad som framgår i #0 iaf. Det är ju inte som att han höll på med din kompis medan han hade ett förhållande med dig. DÅ hade jag förstått att du varit upprörd. Men nu är det ju "bara" så att han har inga kärlekskänslor för dig och det hade du ju märkt av innan. Alltså måste han väl få träffa och vara med precis vem han vill? Han kan ju inte vara tillsammans med dig bara för att han tycker synd om dig. Det blir ju inte så bra.

Annons:
Tjeja
9/15/16, 7:52 PM
#7

#6 Anledningen att bryta kontakten i ts situation har med känslorna att göra. Det gör ont att se den man är kär i vara kär i någon annan. Det är inte alla som pallat med att se det ens om den andra personen är ens bästa vän som man är glad för att ha funnit kärlek i sitt liv. De andra känslorna av svek förstör förstås också relationen med kompisen. Det är svårt att fortsätta umgås och vara vän med någon som man känner sig sviken och sårad av, även om man t o m inser att ens känslor är ologiska och missriktade. Känslor följer inte alltid förnuft och logik som känt är.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Devya]
9/15/16, 9:01 PM
#8

Alltså det enda felet jag ser här är hur hon inte visade sympati gentemot dig. Hon kunde ha varit mera finkänslig, men visste hon verkligen att det här var din "Mr Big" ? Satt du faktiskt där och grät inför dina vänner och henne och ingen reagerade? Låter som du har några riktiga sviniga kompisar där isåfall. =/

Upp till toppen
Annons: