Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 1770 ggr
Regnoväder
2016-09-23 18:59

Vad är verklighet?

Vad är egentligen verklighet? Jag har sedan drygt ett år tillbaka varit tillsammans med en kille. Jag älskar honom och jag vill dela mitt liv med honom. Han är 10 år äldre än mig och jag är 20 år gammal. Som person är han en tämligen extrovert person medans jag mestadels introvert. Trots våra olikheter har vi väldigt kul ihop och bryr oss om och tar hänsyn till varandras behov. Vi har mer eller mindre bott ihop i snart ett år. Ibland blir han så arg på mig att han kokar. Och han säger dumma saker som han sedan ångrar och ber om ursäkt för. Ibland blir jag sur och önskar att han kunde försvinna från jordens yta. Men om man bor ihop är det ju sådant som händer. Och vi löser alltid oklarheterna som uppstår mellan oss. När vi inte ses tycker han det är skönt att kunna prata med mig och ringer därför gärna flera gånger på en dag. I början av vårt förhållande kunde han tycka det var så jobbigt när jag inte svarade att han kunde bli vansinnig på mig. Det har tagit sin tid men numera har vi lyckats komma runt problemet och när jag är borta kan han nöja sig med att vi endast pratar en-två gånger på en dag. Vi har en jargong i vårt förhållande där vi kan dra ganska grova skämt om varandra. I regel leder skämten till att jag blir kallad "slyna" eller "tjockis", jag är smal som en pinne för övrigt. Och ofta brukar jag ge igen med att dra ett rasistiskt skämt om honom då han är mörk. Vår humor är helt enkelt väldigt omogen, men vi är precis lika goda båda två och vi ger och tar helt enkelt. Eftersom han är mer utåt än jag så skojar han lika friskt när vi är ute bland andra som när vi är ensamma hemma. Medans jag har en tendens att samla poäng och drar majoriteten av mina skämt när vi är ensamma. Hihi. Men det är helt enkelt så jag funkar då jag är lite mer reserverad som person. Min kille tycker det är viktigt att vi gör saker tillsammans med jämna mellanrum. Så det händer att vi går ut och äter, går på bio, åker och bowlar eller åker till simhallen ibland. Det händer också att han ibland överraskar mig med presenter eller blommor. Medans jag själv är ganska tråkig och neutral och inte alls lika uppfinnelserik som han är när det kommer till att romantisera saker och ting. Vi är ärliga mot varandra och kan prata om allt med varandra. Jag känner till hans förflutna och förstår varför han inte vill dela det med vem som helst. Lika så kan vi prata med varandra om det skulle vara så att vi någon gång känner att vi behöver träffa någon annan för att busa lite. Detta är min verklighet. Dem i min vänskapskrets ser dock det hela från en annan vinkel. De tycker han behandlar mig illa och kallar mig för fula saker. Att han är oförskämd och elak. De är oroliga för mig och misstänksamma mot honom då hans liv verkar ha vissa svarta hål som de inte vet vad de döljer. Jag försöker intala dem att vad det än finns där bakom så vet jag allt och det är det enda viktiga eftersom det är jag som har ett förhållande med honom. De helt enkelt bara hatar honom. Och trots att vi nu har varit tillsammans i över ett år, jag mår finfint, jag pluggar på högskola och får bra betyg så är folk oroliga för mig. Har till och med nu i efterhand, fått veta att folk slagit vad om hur länge det skulle hålla mellan honom och mig. Detta är deras verklighet. Varför är ser vi det hela så olika och vad är egentligen den "riktiga verkligheten"?

Annons:
Honestyisdead
2016-09-23 19:01
#1

Verkligheten för dig är ju din upplevelse.  Inte andras.

Aleya
2016-09-23 19:12
#2

Av det du skriver så hade jag personligen inte varit bekväm att vara tillsammans med en kille som beter sig som du beskriver. För att jag har dåliga erfarenheter av detta. Men trivs du så visst, kör på. Men jag kan samtidigt förstå att dina kompisar känner sig oroade då dom gör han säga sådana saker, det hade nog dom flesta reagerat på. Men det är du som väljer ditt liv och hur det ska vara.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

_Fisken
2016-09-23 20:01
#3

Problemet är att han uppför sig respektlöst mot dig i andras ögon. Det sticker i ögonen på dem och du drabbas. De undrar hur du kan tillåta det. 
Det är en sak å ha en jargong hemma men jag tycker man ska uppföra sig när andra är närvarande.  Det svåra är att "koppla om" eller egentligen att "stänga av" det grova. Så det handlar nog om mognad tror jag.  Det är som typ rapa efter en middag. Det kanske man kan göra hemma men inte borta. Därför är det lika bra å lära sig av med det även hemma.

Agafia
2016-09-23 22:16
#4

Håller med #3. För att komma i bättre dager hos dina vänner ( om det inte redan är försent ) bör din sambo tona ner sig och tänka sig för hur han tilltalar dig i det offentliga rummet . Är man så gränslös så nästan ber han om attbli illa omtyckt av dina vänner .

Honestyisdead
2016-09-23 22:28
#5

Har läst ditt inlägg igen ts. Undrar lite om du själv känner att något är fel i ert förhållande?  Får den känslan.

[Devya]
2016-09-24 09:56
#6

Var försiktig. Det är inte bra att kalla någon för tjockis eller slyna under en längre tid och det kan inte vara hälsosamt att dra en massa rasistiska skämt heller. Det finns en väldigt stor risk med det här. Det kan lämna stora spår hos er på ett eller annat sätt.

 Mitt ex brukade kalla mig för tjockis och dra en massa skämt om min "stora" rumpa. Han höll på så dagligen, men visst det var med kärlek och med glimten i ögat. Jag visste det mycket väl och jag hade absolut inget emot det, tills den dagen jag började se på mig själv i spegeln, men jo, jag har ju nog en stor rumpa och jaa, jag är lite väl kurvig. Jag vägde då 54-56kg och den där jargongen mellan oss hade då hållt på i flera år, minst 3år. Det slutade med att jag gick ner till 43kg och efter det hade jag svårigheter att gå upp i vikt igen. Det tog mig ett par år innan jag kom upp i normalvikt. Jag insåg då hur pass stor inverkan mitt exs kommentarer hade haft på mig, utan att jag visste om det.

Även om ni tycker om den här jargongen mellan er betyder inte att det är hälsosamt i det långa loppet. Ni borde tänka över hur ni behandlar varandra. Visst får man skämta lite men ni kanske överdriver lite väl mycket, speciellt om ni även beter er så bland folk. Ni måste också inse att det här beteendet kan faktiskt lämna spår hos er som är svåra att ta sig igenom senare. 

Att ni dessutom låter vänner se det här beteendet kommer absolut INTE få dem att gilla honom. Jag själv skulle börja må illa av att se någon behandla sin partner på det här viset. Det får mig helt enkelt att bli obekväm oberoende om det är på skoj eller ej. Så ni får antingen börja tänka på hur ni beter er runt andra eller skylla er själva om folk tycker att ni beter er fult och respektlöst mot varandra. Klandra inte dem för ert dåliga uppförande, för efter det jag förstår så beter ni inte endast respektlöst mot varandra men även mot era vänner för de kanske inte vill höra hur ens vän blir kallad för fula saker. Det är liksom ingen trevlig miljö att vistas i. 

Det är nu åtminstone min tolkning och åsikt om situationen.

Annons:
Zadeira
2016-09-24 14:56
#7

Verkligheten är en väldigt subjektiv upplevelse och ingen kan säga vad som är rätt eller fel verklighet för andra.

Jag tror att man kanske reagerar negativt när man upplever någon annans förhållande väldigt olikt det man själv befinner sig i eller det man själv tycker är "rätt". Jag tycker man gör rätt i att ifrågasätta det man inte förstår och ta reda på hur du upplever det och hur du vill ha det.

Sen tycker jag det låter som att du och din kille är likadana mot varandra, men med skillnaden vad som visas utåt. Du skrev att han drar samma skämt oavsett vart ni är, att han visar er jargong väldigt mycket utåt tillsammans med andra medan du oftast gör det privat. Det är självklart att det då kan upplevas utifrån som ett väldigt obalanserat förhållande. Att folk inte ser den sidan från dig utan nästan enbart från honom gör ju att man kanske undrar och ifrågasätter om det är så även privat.

Jag och min kille har lite samma "upplägg" som ni, fast inte lika "råa" skämt.  Han är väldigt skämtsamt, högljudd och lite pinsam även när vi är med folk. Ensamma hemma är jag lika pinsam som honom, men ute försöker jag hålla mig till en acceptabel nivå, en nivå som de flesta ligger på. Det tog lång tid för min kille att inse att så som vi beter oss hemma är inte alltid lämpligt att göra bland andra och jag får ofta påminna honom om att tagga ner lite för att folk faktiskt upplever det som drygt. 

Jag tror att för att folk ska acceptera honom är det nog så att han faktiskt får dra ner på skämtandet och hålla det mer privat när det är såna saker.

Asexuell
2016-09-24 16:18
#8

Om han kallar dig slyna inför andra så tycker jag inte det är konstigt om de får en negativ bild av honom. Jag och min partner kan skämta med varandra på ett helt annat sätt när vi är ensamma men när vi umgås med andra tänker vi oss för och  håller inne med sådant som andra kan tolka fel.

Kalli
2016-09-24 22:29
#9

Ville bara kommentera detta:

_Ibland blir han så arg på mig att han kokar. Och han säger dumma saker som han sedan ångrar och ber om ursäkt för. Ibland blir jag sur och önskar att han kunde försvinna från jordens yta. Men om man bor ihop är det ju sådant som händer. Och vi löser alltid oklarheterna som uppstår mellan oss.
_

Och detta:

_När vi inte ses tycker han det är skönt att kunna prata med mig och ringer därför gärna flera gånger på en dag. I början av vårt förhållande kunde han tycka det var så jobbigt när jag inte svarade att han kunde bli vansinnig på mig. Det har tagit sin tid men numera har vi lyckats komma runt problemet och när jag är borta kan han nöja sig med att vi endast pratar en-två gånger på en dag.
_

Nej, det är inte sådant som händer bara för att man bor ihop. Nu vet jag inte exakt vad det innebär när han blir så arg så han kokat eller vilka dumma saker han säger men det behöver absolut inte se ut på det sättet bara för att man bor tillsammans! Tvärtom hoppas jag att de flesta förhållanden inte ser ut så alls.

Att han blev vansinnig när du inte svarade är ett stort varningstecken. Jätte bra att det har blivit bättre men det borde överhuvudtaget inte ha varit ett problem från början. Även om man är i en relation är man två separata individer och har han problem med att kunna prata med dig flera gånger per dag är det just hans problem och inget han ska ta ut över dig. Vad skulle hända om du inte har möjlighet att svara alls under en dag?

Jag förstår att du kanske inte vill höra det men jag förstår att dina vänner är oroliga. De verkar bry sig mycket om dig.

Em_
2016-09-24 23:00
#10

Många bra kommentarer redan. Vill bara tillägga att en trygg extrovert person vågar bjuda på sig själv utan att dra råa skämt om nära och kära. Vad skulle han göra om du kallade honom slyna inför hans vänner?


Kalli
2016-09-24 23:05
#11

Precis. En rå jargong är en sak men han bör kanske fungera på när det är passande att kalla sin flickvän slyna och när det inte är det.

OlgaMaria
2016-09-25 12:44
#12

Hur man uppfattas av andra är ju inte en helt oviktig aspekt. Om ni älskar varandra vill ni väl att andra ska se det också? Jag hade velat att min pojkvän förändrade sin jargong så att mina vänner skulle kunna se det du ser i honom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

freyya_
2016-09-26 17:03
#13

Jag reagerar dels på hans raseriutbrott och sedan detta med telefonsamtalen. Varför måste han ringa dig 2-3 gånger om dagen, speciellt när ni bor ihop? Detta är väldigt märkligt enligt mig. Samt det att han kunde bli vansinnig om du inte svarade när han hörde av sig tidigare? Och detta har du varit tvungen att gå med på?

Mycket tyder på ett kontrollbehov och manipulativt beteende, det ska du känna till. Jag ser flera varningstecken i detta och det kan ju hända att dina vänner märkt av dessa sidor? Att det inte bara är det kring er råa jargong, utan att du någon gång nämnt "nu ringer han igen, han kommer bli arg om jag inte svarar" osv.

Det är fruktansvärt tärande att leva med en kontrollerande partner och för er verkar det som att han varit det sedan dag ett? Det finns inga ursäkter till att bete sig så som han gör i det avseendet. Du ska aldrig behöva gå med på någonting som kränker din integritet och rätten till ditt egna liv.

Annons:
[Rulander]
2016-09-28 08:54
#14

Många bra kommentarer som jag instämmer med.

Varför man ska säga negativa saker om varandra, även om det görs på skämt.  Ord påverkar starkare än man kan tro. Han har problem och verkar omogen. Varför ska du behöva utsättas för detta. Ni verkar tävla lite om att ge varandra negativa kommentarer.

Kontrollbehov och ilska och negativa erfarenheter tidigare inte en bra kombination.

Om du hade en dotter som hade befunnit sig i din relation, hur hade du då tyckt?

Galenidjur
2016-09-29 10:19
#15

Den jargong man har med en viss person kan ju verka helt galen för andra människor, men det betyder inte att den är det för en själv och den person man har den med. Så länge man inte sårar varandra på riktigt och någon mår dåligt av det man säger så vad spelar det för roll? Vissa kallar ju t.ex. varandra hora och slyna hit och dit utan att det är något speciellt, medan jag personligen skulle ta mycket illa upp om någon av mina vänner eller liknande sa så till mig, även om det var på skämt.  Är man bekväm med det så kör på, annars nej. Vad andra tycker spelar inte direkt någon roll.

 Däremot kanske det inte är så passande att hålla på så framför andra som inte är insatta ändå, för eftersom de inte är insatta kan de heller inte förstå det roliga. Jag kallar t.ex.  min kompis som är några år äldre för "gammal" och "pensionär" rätt ofta, och han tycker det är jätteroligt (han säger liknande saker om mig, fast tvärtom då, då jag är yngre) och jag försökte förklara detta för min mamma en gång (då vi pratade specifikt om jargonger) och hon tyckte att jag var oförskämd!  "Så kan man ju inte hålla på", tyckte hon, men mellan mig och just den här kompisen är detta helt okej. Ingen blir stött av det.  Dock kan det ju hända att man nån gång går för långt, såklart. Man kanske inte är på humör nån dag och tar därför nån kommentar på fel sätt, men då får man ju vara ärlig och säga det också.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Sarah
2016-09-29 16:08
#16

Förstår dina kompisar och från det du berättar tycker jag inte är det låter som ett hälsosamt förhållande. Hans ilska, nedsättande ton och kontrollbehov är sammantaget ganska obehagligt.

Upp till toppen
Annons: