Annons:
Etikettdejting
Läst 3282 ggr
vendelay
2016-09-24 18:05

Vem betalar på dejten?

På en annan iFokus-sajt blev det en väldig diskussion om vem som ska betala i ett heterosexuellt förhållande. Ska mannen betala på första dejten för att ge ett bra första intryck? Ska kvinnan betala för sig själv? Och så vidare. Berätta gärna hur ni tänker!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
nickiee
2016-09-24 18:20
#1

var för sig är alltid bäst

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Aleya
2016-09-24 18:26
#2

Jag kan betala för en saknar betalar min dejt för nått annat. Exempelvis jag betalar mat och han betalar bio. Men jag är inte emot om att man betalar själv det man äter eller dylikt. Och det är oftast så det blivit för mig. Att man betalar för sitt. Men skulle inte klara att någon annan betalar allt för mig. Det har jag riktigt svårt för fast jag är i ett förhållande. Jag har någon slags mekanism inbyggd att jag måste göra rätt för mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Devya]
2016-09-24 18:27
#3

Man ska alltjämt betala skilt för sig. Något annat tycker jag inte är acceptabelt. Först då man är i ett fast förhållande kan man börja turas om.

Codswallop
2016-09-24 18:33
#4

Man delar på kostnaden.

kattöga
2016-09-24 18:40
#5

Jag är nog lite gammalmodig (men så är jag gammal också….)  men jag anser att den som bjuder ut till en dejt, är den som också ska betala.

Även fast jag också är en sån som vill göra rätt för mej, och inte "belasta" någon (eller någons plånbok) så resonerar jag så.
På en  dejt (oavsett om det är den första eller etthundraförsta), som den andra parten "bjudit" till, så erbjuder jag mej, dock, att betala för mej, men "förväntar" mej i princip att den personen ändå bjuder på notan.

Gammeldax? Ja, antagligen, men känns ändå som att det är det rätta.
Om jag bjuder hem folk till mej på middag, så förväntar jag mej inte att dom ska betala för sej, för mat o dryck. Nej, jag har bjudit in/ut, och då betalar jag.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

imsuchadiva
2016-09-24 18:41
#6

Den som bjuder ut tycker jag är den som ska betala.

Annons:
fossingen
2016-09-24 18:41
#7

#0 Dela? Är det ett förhållande så får man komma överens om saken. :P


[rumelle]
2016-09-24 18:41
#8

Har man inte kommit överens om något annat från början så förväntar jag mig att man betalar för sig själv.

vendelay
2016-09-24 18:45
#9

Om det bara är en träff med någon jag inte är i ett fast förhållande i så skulle jag inte tycka att det var okej att den andra betalade. Jag skulle kunna tänka mig att bjuda men jag skulle inte acceptera att bli bjuden. Nu är jag i ett fast förhållande och har varit det i flera år, så vi bjuder såklart varandra ibland, men det är en annan grej tycker jag.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

InkaAthilea
2016-09-24 18:52
#10

var för sig  eller dela, man kanske delat på en flaska vin, då är det rimligt att man delar tycker jag.

Om den som bjudit ut erbjuder sig att betala är det väl fint men anser inte att man ska förvänta sig att slippa betala.

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

_Fisken
2016-09-24 19:33
#11

Jag är lite gammeldags så jag tycker mannen betalar.  Det hör till god ton tycker jag. Men jag förstår om kvinnan vill betala men ändå - det är lixom lite speciellt tillfälle. 

Edit: Det är nästan så jag tycker mannen ska dra ut stolen åt henne. Men det känns lite "too much".

Ria74
2016-09-24 20:33
#12

På 2 dejter jag har varit bad männen om att få bjuda och då tackade jag och lät dom. Sägs det inget tar jag för givet att jag betalar för mig själv. Numera efter vi har varit ihop i över 10 år och har barn ihop betalar den som får upp plånboken först typ. Det jämnar ut sig i slutändan.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Kezella
2016-09-24 20:43
#13

De killar som jag har varit på date med har alltid stått för notan. Tycker det är en väldigt fin gest.

Annons:
Honestyisdead
2016-09-24 21:30
#14

#11 Varför är det mannen som bör betala tycker du?

#13 Men inte tillräckligt fin gest för att du ska göra det?

Kalli
2016-09-24 21:48
#15

Det finns säkert någon gammal etikettsregler om att den som bjuder ut också bjuder på maten eller vad det nu kan vara. Allra helst om den som bjuder ut också planerar dejten kan jag väl till viss del förstå den tanken, exempelvis när jag var arbetslös gick jag och en dejt ut och åt på en restaurang i centrala stan och priserna var ju därefter. Självklart fanns det mer eller mindre dyra alternativ men att lägga ut 200+ just då var inte möjligt för mig.

Det går ju dock att meddela redan innan och före vi gick in nämnde jag just det och att vi lika gärna kan gå någon annanstans för min del. Ville absolut inte utgå från att han skulle bjuda men när han erbjöd sig såg jag inga problem med det. Enda gånger jag antagligen insisterat på att få betala vore nog om jag kände på en gång att den här personen vill jag inte träffa fler gånger, då hade det känts fel. Annars kan jag ju bjuda tillbaka en annan gång.

Tycker det är en fin gest men såklart en gest som kan ges av båda män och Kvinnor. Både i dejtingsammanhang och relationer tycker jag absolut att det är mysigt om man kan bjuda varandra då och då.

På tal om gentlemän ska också tilläggas att de två relationer jag haft där männen bjöd mig betydligt oftare än jag bjöd dem av olika anledningar, de männen var så långt ifrån att vara gentlemän att det nästan blir komiskt.

vendelay
2016-09-24 22:00
#16

Som jag förstår det handlar det om att vara en "gentleman", det är manligt att betala och om kvinnan betalar blir det ju nästan som att han är hennes "toffel". Jag känner direkt att om jag skulle gå ut med en man som är så otrygg i sin manlighet så skulle det aldrig funka mellan oss.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Åsa S
2016-09-24 22:06
#17

För mig hade det varit ok vem som än betalar. När jag gick på dejt med den jag gifte mig med så lyckades jag aldrig betala för han betalade när jag var på toa. Annars så tycker jag det är ok att man betalar för sig själv innan man är ihop, jag tjänar ju mina egna pengar. Funderar nog inte så mycket på hur man delar upp betalningen det viktigaste när man går på dejt är ju hur man trivs ihop

amandain
2016-09-24 22:13
#18

Dom dejter jag varit på så har jag alltid velat betala för mitt eller alternativt att jag betalar för båda men det har varit stört omöjligt för mig att få göra det. Det har nästan blivit bråk och killarna har varit otroligt envisa och vägrat låta mig betala notan. Så oftast har det till slut blivit så att jag gett med mig och låtit dom betala pga att det känts pinsamt att stå och tjafsa framför personalen alltför länge.

"Nu betalar jag" ….  "Nej det gör du inte alls, jag betalar"… "Nej ge dig, jag betalar"… "Kommer inte på fråga, glöm det"

osv…

Kalli
2016-09-24 22:21
#19

Jag har inga problem om killen vill betala för oss båda, jag tycker dock att det hör till god ton att erbjuda sig att betala för din del. Att utgå från att den andra betalar är inte sexigt i mina ögon, detsamma gäller om de "kräver" att betala fastän jag insisterar på att betala min del. Jag känner som Vendelay att det måste ligga någon slags osäkerhet i ett sådant beteende.

_Fisken
2016-09-24 22:41
#20

#14. Hera. Det handlar nog mycket om uppfostran. Det har inget med jämlikhet att göra. Jag tycker det är helt naturligt att männen betalar. För min del är första träffen på restaurang lite av en ritual. Fel? Kanske. Men det sitter i ryggmärgen att ge henne den gåvan  bara för att jag vill gärna göra det. Samma sak med blommor ibland. Kaffe på säng. Jag tror det handlar om att "ära" henne. Uppvaktning. Kan man kalla det för uppvaktning? Vi har ju julafton. Varför ta in en gran i huset? Full med insekter…

Annons:
Scorpio97
2016-09-24 23:57
#21

Jag vill betala själv och speciellt om det är första gången jag är ute med någon. Jag vill inte känna att jag är skyldig killen något om det inte blir fler träffar. Han får gärna erbjuda sig att betala, men jag skulle inte förvänta mig det och det skulle inte påverka vad jag tycker om honom - varken positivt eller negativt. Däremot skulle jag tacka nej om han erbjöd, och om han inte kan acceptera att jag vill betala själv skulle det förmodligen inte bli fler dejter.
Om jag skulle bjuda ut en kille skulle jag förmodligen erbjuda att betala för båda och vara inställd på att göra det, men jag skulle självklart acceptera om killen hellre vill betala själv. 

Om man har en närmare relation (nära vän, partner, familj) blir jag gärna bjuden. Men då ser jag till att bjuda tillbaka så snabbt som möjligt, även om jag vet att det brukar jämna ut sig i slutändan. Enda gången jag inte bjuder tillbaka är om min morfar bjuder på restaurangbesök och det är helt enkelt för att jag vet att han har råd samt inte vill bli bjuden tillbaka (han skulle förmodligen nästan se det som en förolämpning om jag erbjöd). I övrigt tycker jag det är roligt att bjuda och bli bjuda. Men när det gäller personer jag inte är så nära med föredrar jag att inte bli bjuden på något.


//Jessie

VilmaA
2016-09-25 00:12
#22

#20 Det kan ändå handla om jämnlikhet även fast de handlar om hur du vuxit upp, eller förstod jag inte vad du menade?

Honestyisdead
2016-09-25 00:17
#23

#20 Klart det har med det att göra.

Hela grejen kommer ju från förr då männen jobbade och Kvinnor var hemma. Kvinnorna hade inga egna pengar och var beroende av männen.

Känns som det är dags att släppa en förlegad syn.

_Fisken
2016-09-25 00:31
#24

Äh. Förlegad? Det är väl inte förlegat o visa henne uppskattning?  Det där är jämlikhetsnojja. Nog vet väl jag att hon är jämställd mig. Det vet hon att jag vet också. Ska vi ifrågasätta detta beteende då kan man ifrågasätta mycket. 
Sen är det upp till henne o säga bestämt nejtack. Det är ok för mig. De jag har dejtat har sagt tack och det räcker för mig. Finns ingen skuld i detta. 
Jag tycker att det är en struntsak faktiskt. Låt karln betala o var glad. Du vet ju var du står?

Honestyisdead
2016-09-25 01:38
#25

Det är förlegat att anse att något ska göras utifrån vilket kön man tillhör ja.

pyromanen
2016-09-25 07:43
#26

#24 tänk tanken då att mannen är pank och kvinnan rik, ska de inte kunna gå på date på lyxrestaurang då?

_Fisken
2016-09-25 09:11
#27

Jag har skrivit en massa svar och tagit bort. Jag hamnar i samma slutsats: Det beror på hur deltagarna i middagen tycker i just den stunden….olika synsätt. För min del så tycker jag vi män kan få nöjet att bjuda på middagen. Det är jag det. Sen vet jag att andra har andra åsikter.

Annons:
[Hayabusa]
2016-09-25 09:36
#28

Hand upp - vem (oavsett kön) gillar att bli bjuden på något?

fruktgumman
2016-09-25 09:40
#29

Jag tror att det var han som bjöd på vår första date om jag inte minns fel. Men det hade lika gärna kunnat vara jag, och nästa gång vi gjorde något så bjöd jag. Det är inte så att mannen "ska" betala för båda tycker jag.

[Hayabusa]
2016-09-25 10:07
#30

Kan bara prata för mig själv, men precis alla scenario är möjliga. Jag har varit på dejter där kvinnan ifråga tyckt att det är helt OK att dela, men även upplevt det motsatta dvs att hon tyckt att det är självklart att jag ska ta notan. Har dock aldrig upplevt att kvinnan (på dejt) erbjudit sig att ta notan.

Är jag på en dejt, eller på en middag/lunch, med en kvinna så försöker jag känna av läget om jag ska erbjuda mig att ta notan eller dela. Det är en svår avvägning som alltid riskerar att "falla i dålig jord", det vet man inte förrän efteråt. Är det en person som jag känner väl sedan innan så är det givetvis lättare eller t om självklart hur jag ska förhålla mig. Jag skiljer på dejt och middag/lunch och den senare har inte samma "laddning" vilket gör det hela rätt okomplicerat. 

Kan inte dra mig till minnes att någon kvinna reagerat negativt när jag erbjudit mig att ta notan, men det är också avgörande hur detta erbjudande läggs fram. Man kan säga saker på så många olika sätt och det är viktigt att man är tydlig med att det inte finns några "strings attached". Min uppfattning är att människor, oavsett kön, gillar de som är generösa och omtänksamma medan motsatsen ogillas.

[Hayabusa]
2016-09-25 10:13
#31

#11 Det finns Kvinnor som uppskattar att mannen drar ut stolen eller håller upp dörren. Det är inget ovanligt om du frågar mig. Men, motsatsen finns givetvis också, här gäller det att känna av situationen.

NatasjaHemby
2016-09-25 10:18
#32

De första dejterna ser jag det som självklart att dela notan. Undantaget om det är en struntsumma, typ vars en kopp kaffe. Då betalar jag båda utan att blinka och skulle min dejt betala så hade jag tackat och tagit emot. Hade någon däremot försökt betala hela notan vid t.ex. restaurangbesök hade jag tyckt att det känts genant och protesterat. 

Efter några dejter, när man börjat etablera en något mer stadig relation, känns det helt okej att betala ungefär varannan gång. Försöker ändå få det någorlunda jämnt så att det känns som att det jämnar ut sig på det stora hela.

I en fast relation delar vi på det, men den som har mest pengar får betala oftare och vid de dyrare tillfällena. Även detta jämnar förhoppningsvis ut sig  i det stora hela, även om en kanske får betala mycket mer något år och den andra tar det mesta året därpå.

SE*Simbelmynes

pringles
2016-09-25 10:28
#33

Första dejterna betalade jag (man) varje gång.  Inte just för att jag är man men för att hon vid det tillfället studerade och jag har en hög lön. Jag såg det som självklart att betala hennes del när jag hade väldigt mycket mer pengar att röra mig med. Idag har även hon ett arbete och hon vill inte bli bjuden jämt. Men fortfarande har jag dubbelt så hög lön och det känns självklart att jag ska betala restaurangbesök osv oftare då.

Kezella
2016-09-25 12:23
#34

Tycker det hör till att mannen betalar  på första dejten.  Som sagt fin gest. Och nej det betyder inte att jag aldrig betalar.

#33 Pringles tycker du har en sund syn på det som jag är inne på.

Annons:
OlgaMaria
2016-09-25 12:29
#35

Jag tycker helt klart att det är attraktivt om mannen vill och erbjuder sig att stå för notan, det kan jag inte förneka. Oavsett vad man tjänar som kvinna så tror jag att man vill se om mannen är "omhändertagande" rent ekonomiskt. Sånt är väldigt bra om man vill bilda familj. Så det borde vara en egenskap vi Kvinnor tittar efter sen alltid. Förlegat, kanske, men ändå inpräntat i vår biologi, tror jag. Jag och min man har samma konto så det är liksom ingen skillnad vem som drar kortet numera, men jag tycker ändå att han ska dra kortet om vi är på restaurang - det känns som karlgöra, haha! Så förlegad är jag!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2016-09-25 12:43
#36

#35 Wow. Så om mannen vill att man betalar var för sig är han inte omhändertagande och en dålig kandidat att starta familj med? Hahaha. 

Jag anser är du är ute och cyklar. Det är inget som är inprentat i vår biologi.

united
2016-09-25 14:26
#37

Båda tar med sig sitt senaste lönebesked så jämför man lönerna och betalar notan procentuellt efter vem som tjänar mest.

100% rättvist och totalt oromantiskt.

[pusselbit]
2016-09-25 15:18
#38

Killen betalar.

Honestyisdead
2016-09-25 15:22
#39

#38 Varför?

_Fisken
2016-09-25 15:43
#40

Jag kommer ialla fall å ställa frågan "Får jag nöjet o stå för notan?"…..har varit på ett antal dejter o jag har inte haft nån som protesterat. Istället har jag fått ett varm tack och det är min efterrätt.

[Devya]
2016-09-25 17:21
#41

#40 Du har säkert träffat på de Kvinnor som tycker om det. Jag har fått samma erbjudanden och det blir samma sak att jag måste tjata mig till att betala för mig själv. Väldigt frustrerande vilket fick mig att fly fältet illa kvickt. 

Jag har tidigare tillåtit det någon enstaka gång men tyvärr har de då betett sig som att de har all rätt att ta för sig av mig sen. Som om jag är skyldig dem något, så nej tack.

Annons:
mangemani4
2016-09-25 17:38
#42

var för sig. att förvänta sig att den andre ska stå för hela kalaset är varken sunt eller smart. att bjuda, alltså att själv välja att stå för allting för att vara snäll, det är en sak, men att bjuda för att den andre förväntar sig att man ska göra det, då är man ute på lite för hal is och bör ta sig en tankeställare om den som förväntar sig något sådant, är den rätta att dejta. det är iaf hur jag ser på det hela.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

_Fisken
2016-09-25 17:53
#43

#41. Tråkiga erfarenheter. "Att ta för sig" går ju inte an och finns inte ens i mitt huvud.  Du kanske har stött på drumlar? 

Jag anar att detta att man ska betala var för sig är en markering från kvinnan sida. "Tro inte att du kan köpa mig".  Är det så?

mangemani4
2016-09-25 17:58
#44

#43 eller så är det bara rent förnuft, finns även förnuftiga och vettiga Kvinnor därute som inte tar tillfället i akt och utnyttjar situationen utan känner att det enda rätta är att betala sin egen nota.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

_Fisken
2016-09-25 18:02
#45

Där skiljer det sig. Jag ser det inte som att de utnyttjar mig.

liljana
2016-09-25 18:26
#46

En fråga bara.

Är det så att en kvinna "tar tillfället i akt och utnyttjar situationen" om hon tackar Ja till att bli bjuden av mannen på första dejten? Har han erbjudit sig att betala så får man ju anta att han ändå menar det och inte sedan känner sig utnyttjad.

Men självklart ska man ju inte förvänta sig att den ene eller andre ska betala för båda. Sägs inget så betalar man var och en för sitt. Men om den ene (mannan eller kvinnan) skulle erbjuda sig att betala hela notan tycker inte jag att det är att utnyttja situationen om den andre tackar Ja.

MissClue
2016-09-25 19:08
#47

Var för sig tycker jag är bra, jag kan tänka mig att bli bjuden om personen verkligen tjatat på att få bjuda ut mig annars så blir jag så obekväm så jag hellre betalar hela notan. 

Något som störde mig i mitt förra förhållande var att jag och min kille brukade köpa varannan gång (öl, drink osv). Bara det att när jag betalade tog han dyra drinkar till sig själv och när det var hans tur att betala tog han den minsta ölen till sig istället. Jag har blivit förundrad genom åren hur LITE mina killar, även vänner visat ödmjukhet på den fronten. Har aldrig upplevt någon gammelmodig stil där killen insisterar på att betala eller begränsar hur mycket han roffar åt sig när han vet att jag betalar. Har själv aldrig haft mycket pengar. Känt mig riktigt utnyttjad på min lilla plånbok så nu kör jag alltid var och en betalar för sig, punkt

I love not man the less, but Nature more…

mangemani4
2016-09-25 19:16
#48

#46 beror helt på vilka grunder det baseras på och hur situationen ser ut.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
Zepp
2016-09-25 19:29
#49

Rätt och etkett.. enligt Ribing.. nåja kanske inte hon.. utan från mig själv!

Utiallafall.. den som bjuder står för notan.. det är lixom första regeln!

Nu är det ju som så att vi lever i ett av världens mest jämlika länder och det handlar om en dejt.. dvs bägge vill, är nyfikna/intresserade, osv, då klyver man notan utan särskildt snack om saken.. alternativt betalar var och en för sin egen konsumtion!

Jag har lixom personligen inget emot någotdera utav fallen.. däremot så är det bra att få en hint om vilket redan innan.. så man slipper fundera på sådant på första dejten!

Än så länge så har jag inte blivit utbjuden på dejt av någon kvinna där hon tar hela notan.. jag kan säga som så att jag är tillräckligt emanaciperad för att antagligen klara av att överleva även en sådan dejt!

Då har det varit vanligare.. nåja inte jättevanligt ioförsej.. men det har förekommit att jag blivit inbjuden till deras hem med mat och övernattning.. och det där ni vet.. som förekommer vid nya bekantskaper speciellt hos vuxna!☺️

Nämenaltså.. det finns ingen praxis gällande i nutid.. vi får lixom förutsätta att män och Kvinnor har egen ekonomi och dessutom vill vara fria att dela sin tid med andra på helt fri och jämlik grund!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Carolineee
2016-09-26 14:33
#50

Det spelar ingen roll alls vem som betalar på allra första dejten. Det viktiga är väl att om man fortsätter ses så hjälps man åt med kostnader och att det inte blir samma person som får fortsätta betala varje gång.

Agafia
2016-09-26 14:38
#51

Om jag bjuder ut någon betalar jag notan , om jag blir utbjuden betalar den som vill ha mig med .

_Fisken
2016-09-26 14:58
#52

Tråden ger utlopp för människor att tala om vad de anser om denna bjudning. De som skriver här ger oss en hint om åt vilket håll det lutar.

Carolineee
2016-09-26 15:04
#53

#52 Och vilket håll är det?

[Hayabusa]
2016-09-26 15:21
#54

Visst spelar det roll, det är min åsikt. Allt beroende på de berörda personernas inställning till hur notan bör betalas. Vilket i sig, med stor sannolikhet, påverkar dejtens utgång & framtid.

OlgaMaria
2016-09-26 15:50
#55

#54 Precis! 

Man kan nog ändå vara sig själv, om det faller i god jord så är det väl en indikation på att man är kompatibla, och tvärtom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
mangemani4
2016-09-26 16:12
#56

och om både sitter där och förväntar sig att den andra ska ta notan, det kan bli en intressant utgång för dejten och framtiden XD. nä, bjuder den ena för att den vill så är det ju självklart att den betalar. men är det en neutral träff där både kommer överens om att de ska gå vidare och gå och käka eller nått, då splittar man ju på notan , att då förvänta sig att den ena ska betala känns ju bara fel och ohyfsat.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Zepp
2016-09-26 21:05
#57

#56

Det är rätt enkelt faktiskt, den som tar initiativet till dejten får oxå räkna med att ta hela notan!

Nu hampar det sig som så.. att vi lever i ett av världens rikaste länder och ett av de mer jämställda.. så det är lixom inte helt ovanligt att damer som jag tagit innitiativ till att träffa propsar på att betala sin egen konsumtion, det respekterar jag!

Det betyder som jag tolkar det att de vill bevara sin självständighet/det är inte ens säkert att det blir en ny dejt.. det är lixom deras eget val!

Och det är lixom ett i sammanhanget oskrivet faktum att den som blir bjuden förväntas bjuda tillbaka.. på ena eller andra sättet, eller kort och gott säga.. vilket kutymen kräver, tack det var trevligt, men jag har bestämt mig för att du och jag är ingen match/liknande på annat hyfsat sätt!

Få av de dejter jag varit på har jag stått för hela notan!

Däremot om man proppsar på dejt.. så räkna med att ta den!

Menna hur svårt kan det vara.. jag brukar gå hit eller dit/har hört talas om en fin resturant.. vill du följa med så vi får lov att träffas IRL!

Den som bjuder/trugar/propsar står för notan.. punkt slut!

Annars så kan man lika gärna skriva att man kan ses hemma hos en själv, käka stuvade makaroner med isterband för att sen fullfölja det hela med himmelsk och ohejdad sex!

Grejen är att det senare knappast är någon framgångsmodell vid dejting.. iallafall om man är vuxen och var o en kan laga till stuvade makaroner!

Utan i bästa fall så träffas man på något romantiskt ställe.. där man förhoppningsvis kommer i romantisk stämning.. därifrån så kan man utveckla olika relationer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Codswallop
2016-09-26 21:18
#58

Jag missförstår säkerligen, men låter som att du #57 enbart betalar för att du förväntar dig sex?

Kalli
2016-09-26 21:50
#59

Jag hade lätt föredragit att lära känna någon över stuvade makaroner än på någon "fin" restaurang med reservation för att personen tagit för givet att vi ska ha sex på första dejten (eller femtonde), då hade det inte blivit någon dejt alls.

Zepp
2016-09-26 22:07
#60

Näe.. utan snarare att de flesta damer jag dejtat betalat för sig.. antagligen för att undvika det tänkta  kravet på någon form av kompensation in natura, det länder dem till heder!

De kan då oxå slippa att bjuda tillbaka.. ta en till dejt.. om de anser att det inget var att bygga vidare på.. vilket är det vanligaste.

Jag betalar för att det är jag som propsat på dejt.. och som regel redan valt ställe!

Det kan tänkas att motpartnern inte har råd att gå dit/långt till lön/what ever!

Om hen är en sk Gold digger så blir det hur som helst ingen match, dels för att jag går ut max 1-2 gånger om året, dels för att jag inte är någon sugar daddy!

Utan själva grejen med att gå på något finare ställe/dyrare, är som regel utav eget intresse/de har gott renome.. förhoppningsvis oxå då en mer romantisk miljö.. där eventuellt något kan klicka in?

Men jag förstår dina tankar.. och det är väl där som det skulle kunna bli litta strul.. dvs att vissa.. främst män då antar jag förväntar sig någon form av efterätt?

Detta har i princip inget med vem som betalar notan att göra, det handlar mer om olika personligheter.. manliga och kvinnliga!

Nu så är jag ingen större fantast av att gå ut.. utan vad jag förstår så är det vanligare att om man söker sexual partner.. för längre eller kortare förbindelser så går man väl oftast till sk dansresturanter. dvs ofta rätt billiga syltor och var och en för sig.. utan dejt?

Inget större problem med det heller.. de flesta bildar par efter en blöt natt på krogen, där de senare råkar hamna i samma säng fram på småtimmarna.. hos honom eller hos henne.. eller på hotellet.. omdet var ett sådant man besökte!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
2016-09-26 22:25
#61

"Stuvade makaroner" och sex. Nu börjar tråden mogna må jag säga! Undra hur TS började? :-)

[Outlawly]
2016-09-27 10:41
#62

Jag trycker inte att han behöver betala. Men om han insisterar så varsågod.
Jag vill bara göra det klart för honom att ingen tvingat honom, inte ens samhället 🙂

Annons:
vendelay
2016-09-27 18:49
#63

Vissa kommentarer måste jag erkänna att jag nog inte riktigt förstår men för tydlighetens skull tänker jag faktiskt säga att INGEN kvinna är skyldig en man sin kropp. Inte under några omständigheter. Förhoppningsvis håller alla med om det, men några kommentarer fick mig att undra.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Hayabusa]
2016-09-27 20:24
#64

Nästa gång jag går på en dejt så ska jag ha med mig kontanter och betala exakt vad jag åt & drack för. Kvinnan ifråga får lösa sin del och blir det någon negativ reaktion så ska jag hänvisa till denna sajt :) 

Eller så stannar jag bara hemma, det är rätt gott det också :)

mangemani4
2016-09-27 21:47
#65

#63 jag jag håller med till fullo, men det finns killar som känner en viss press och känner att de måste bjuda för att visa en god sida, i hopp om att få sex. jag försöker inte att skydda dem men jag dömer dem inte heller, alla gör ju sina val och har sina tankar, inte upp till mig att bedöma det,  men jag bara ville poängtera det, att killar kan verka lite desperata och tro att om de bjuder till rejält, så kanske hoppet finns. jag personligen skulle aldrig få för mig något sådant, ha något sådant i baktankarna, sjunker jag i tjejens ögon för att jag skulle vilja splitta notan när jag inte har bjudit, då är det bara bye bye som gäller, finns vettigare tjejer att dejta då.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

vendelay
2016-09-27 21:50
#66

#64 Jag vet inte vad för Kvinnor du gillar, men personligen skulle jag inte vilja ha någon som är med mig bara för att jag betalar allt åt denne. Det är enbart min personliga åsikt, och alla får tycka som de vill. Du får såklart betala för alla dina framtida dejter, det är inte det jag menar. Det jag menar är bara att jag inte skulle vilja vara den som alltid förväntas betala. Och dessutom så känner jag faktiskt ingen (och ja, jag har haft detta samtal med MÅNGA 😂) kvinna i min ålder som skulle säga att det är okej att killen betalar allt på första dejten om det inte är hundra procent säkert att de kommer gå på en till och tjejen får en chans att bjuda tillbaka.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Codswallop
2016-09-27 22:09
#67

+1 #64

[Hayabusa]
2016-09-28 08:43
#68

#66 Jag gillar alla typer av Kvinnor och olika Kvinnor tycker olika. Svårare än så är det inte. Ärligt talat så är det här ingen stor sak för mig, men en sak kan jag säga - inget är "hundra procent säkert" - det som är varmt idag kan lika gärna vara kallt i morgon.

Honestyisdead
2016-09-28 09:43
#69

Om det hade blivit sura miner för att jag ville vi skulle betala var för sig hade jag varit tacksam över att tidigt få veta att personen hade egenskaper som inte tilltalar mig.

Annons:
[Hayabusa]
2016-09-28 09:54
#70

#69 Håller med, det vore väldigt bra om denna "detalj" kunde redas ut redan innan dejten "går av stapeln".

Honestyisdead
2016-09-28 10:02
#71

#70 Har aldrig varit något som behövt redas ut här. Utgår man från att man betalar för sig själv blir det inga problem. Då blir man inte besviken om dejten känner likadant och kan välja om man vill bjuda, bjudas eller dela det.

[Hayabusa]
2016-09-28 10:26
#72

#71 Problemet uppstår om man inte är överens. Jag propsar aldrig på att få betala och skulle inte bli "besviken" eller känna negativa känslor oavsett vad valet blir. 

Vill poängtera att OM (jag säger om) jag tar notan så är det INTE för att det får mig att känna mig "macho" eller ger mig en känsla av makt över kvinnan i fråga. Inte heller att det finns förväntningar från min sida om eventuella motprestationer. Om kvinnan propsar på att ta notan så är inte heller det något som får mig att känna mig mindre manlig, förödmjukad eller liknande.

Honestyisdead
2016-09-28 10:29
#73

#72 Jag har som sagt aldrig råkat ut för att man inte varit eller kommit överens. Ser inte hur det kan vara något som blir ett problem att man vill betala själv.

[Hayabusa]
2016-09-28 10:32
#74

#73 Så bra. Själv har jag upplevt det motsatta.

Honestyisdead
2016-09-28 10:46
#75

#74 Träffade du dessa Kvinnor fler gånger?

[Hayabusa]
2016-09-28 10:53
#76

#75 Nej. Jag tyckte att vi kunde dela på notan, men det föll ganska tydligt inte i god jord. De ville inte träffa mig igen, helt enkelt.  Kan naturligtvis haft flera andra orsaker också, men att "delad nota" bidrog är helt säkert.

Som jag tidigare skrivit, olika Kvinnor tycker olika.

Annons:
Honestyisdead
2016-09-28 10:55
#77

Jag tror det är vanligare bland äldre att fortfarande leva kvar i "mannen betalar " tänket. Yngre generationer växer upp med ett annat tänk.

[Hayabusa]
2016-09-28 11:07
#78

#77 Säkert. Sedan, tror jag, att det är något som kan förändras med den egna åldern också. Den inställning man har som 20-åring har man kanske inte som 50-åring.  När jag var runt 20 år så var det aldrig tal om "bjud", men 30 år senare upplever jag det lite annorlunda. Men, som sagt - ingen stor sak för mig. Jag är prestigelös och det finns betydligt viktigare saker att bry sig om, anser jag.

Människor är olika och det finns de som gillar att bli bjudna eller få en present. För dem är det ett bevis på uppskattning eller en fin gest utan underliggande krav. No strings attached.

Vyer
2016-09-28 11:30
#79

På en första dejt vill jag betala för mig själv och att den/de jag går på dejt med betalar för sig själv/a. 

Om någon betalar för mig så känns det som en maktförskjutning, där jag hamnar "i skuld" till den som bjudit och det ger en känsla av outtalade krav och förväntningar. 

I senare skede, när en känner varandra bättre, så är jag mer bekväm med att bli bjud/att bjuda någon.


cinajo
2016-09-28 16:49
#80

Jag har varit på några förstagångsdejter med män jag sökt på nätet. Och de allra flesta har varit noga med att det är mannen som ska betala och kvinnan som blir bjuden. Jag har alltid haft inställningen att vi betalar var för sig men vissa har till och med blivit lite stött om de inte får betala även min del. Jag vet inte varför men så har det varit.

mangemani4
2016-09-28 17:15
#81

#80 tror du det är för att de förväntar sig något, alltså har något i baktankarna eller för att de lever kvar i någon gammal klyscha?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

_Fisken
2016-09-28 17:49
#82

Asså, hallå.  Ibland tror jag att det är fel på mig men inte i helsike tänker jag på sex så fort jag bjuder en kvinna på middag. Det viktigaste är ju att göra ett trevligt intryck. Akta för att dra alla män över samma kam.

mangemani4
2016-09-28 18:03
#83

ingen som har dragit alla är över samma kant, men en stor del utav alla killar försöker ställa sig in i hopp om att få ut något utav det. uppenbarligen så är inte så fallet i ditt fall, så det finns ingen anledning att poängtera och försvara dig då, men många killar har den mentaliteten, dvs "bjuder jag och visar min absoluta bästa sida, så kanske hon bjuder till", sad but true. ibland blir man mörkrädd då man hör killar diskutera ang detta på sociala medier, i killgäng, på arbetsplatser osv.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
OlgaMaria
2016-09-28 19:03
#84

Av vad jag hört från folk som internetdejtar aktivt numera så är det ganska starkt fokus på sex på många av sajterna, så då kanske det också blir så att killen bjuder oftare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

vendelay
2016-09-28 20:28
#85

#82 Vill poängtera att jag definitivt inte menade att dra alla över en kam. Som de andra nämner är det dock så att, speciellt på nätet, är killar väldigt extrema med detta. Det är inte en nyhet att Kvinnor inte kan registrera sig på dejtingsajter utan att få "dick-pics" och att arga män skriver mycket otäcka saker till Kvinnor som t.ex. beskriver sig som feminister eller liknande.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Zepp
2016-09-28 20:54
#86

#61 till 84!

Känns nästan som att jag mansplainar här?

Utiallafall, regel nummer ett (1), den som bjuder ut/propsar på dejt och dessutom valt ställe skall räkna med att ta notan.. punkt slut!

För man vet aldrig den andres situation/hur den tänker/tror.. grejen är väl snarare att ingen är tvingad att gå på den dejten jag propsar på?

Oandrasidan.. vem är lixom inte nyfiken.. dessutom kan det vara intressant att besöka något utav områdets bättre lokus?

Regel nummer två (2), den som är påstridig.. oavsett om man själv får välja ställe, får oxå vara beredd att ta hela notan!

Regel nummer tre.. eller egentligen en tanke att ta med sig.. är man frisk och sund men singel så söker man som regel partner, emotionellt och sexuellt och mer därtill,  det är lixom ofta kriteriet?

Problemet härvidlag är huruvida man är/blir intresserad av den andre.

Nu så ser jag hela grejen som ett typiskt västerländskt problem.. bjuder jag/propsar jag så betalar jag.. det är själva grunden!

Nu så har jag propsat okända Kvinnor på dejt, de flesta betalar/alternativt klyver vi notan rätt av, nemas problemas!

Utiallafall.. nu tangerar vi regel nummer tre (3), vad gäller att bjuda, man förväntas bjuda tillbaka.. på ena eller andra sättet, det är lixom kutym!

Regel nummer fyra, (4), män propsar oftast på dejt och vill bjuda, iallafall jag iomed att jag är äldre och sugen på kvinnligt umgänge av alla chateringar.. vänner, sex, partnerskap för livet, för stunden, what ever, som kan ge mening åt livet!

Om jag sökt tillfälliga bekantskaper så vet jag att det finns ställen där singlar möts.. det är lixom inte så intressant!

Ytterligare en grej är.. man vet alldrig vad som den andre dejten tänkt sig, det gäller både mig och dem!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lizelda
2016-09-30 23:33
#87

Om båda har ungefär samma ekonomiska situation så bjuder den som bjöd ut, eller så delar man rakt av. Jag har bjudit min kille men han har aldrig bjudit mig. Å andra sidan så har vi aldrig varit ute på en riktig dejt men då förväntar jag mig att han betalar eftersom jag för tillfället betalar i princip allt annat, tills han börjar plugga igen. Det har inget med kön att göra.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Sindri
2016-10-01 09:05
#88

Jag har aldrig velat bli bjuden av någon kille/man just för att jag har anat att man förväntat sig något i gengäld. Har visserligen haft några "rika" killkompisar som under mina studieår bjudit mig ibland, men det har varit en helt annan grej.

Två undantag; en som tonåring, en kille utanför discot ville absolut bjuda in mig, jag nekade för jag anade att det inte var gratis, men tröttnade på hans tjat och tänkte han får skylla sig själv. Mycket riktigt, så fort vi kom in skulle det hållas hand etc. Jag förklarade att han grovt misstagit sig vad det innebar att bjuda en tjej på disco. Han blev störtsur, men lärde sig förhoppningsvis något.

I vuxen ålder; en kille på en fest ville absolut att vi skulle ses igen, det ville jag också, men sade istadigt nej till att han skulle bjuda ut mig, men gav till slut med mig i alla fall. Det bjöds på både bio och fin middag. Nå, efter ett par månader hade vi gemensam ekonomi (till min fördel), idag är vi gifta sedan många år. 

Men min grundprincip är att vill man träffas båda två så skall båda betala för sig. Precis som när man går ut med en kompis. Inga "skulder" åt något håll.

Upp till toppen
Annons: