Annons:
Etikettallmänt
Läst 1577 ggr
elinnile0
2016-09-26 19:48

Negativ kritik

Hur kan man göra för att bli bättre på att ta negativ kritik? När någon framför negativ kritik till mig så tar jag det oftast väldigt hårt. Jag går och grubblar och ältar det personen sagt och kan inte släppa det. Ligger vaken på natten och kan omöjligt sova för att jag bara tänker på det negativa som sagts till mig.

Det spelar ingen roll från vem kritiken kommer heller. Det kan vara min pojkvän, en släkting eller någon på mitt jobb som anmärker på ett fel jag råkat göra.

Jag blir helt förstörd och ber om ursäkt tusen gånger och även om personen säger att det är lugnt så sitter det kvar i min hjärna lång tid.

Kan man bli bättre på att ta negativ kritik utan att må skit lång tid efter?

Annons:
Honestyisdead
2016-09-26 19:51
#1

Låg självkänsla och dåligt självförtroende brukar visa sig på det viset. Du måste lära dig tycka om dig själv. Kanske med hjälp av kurator?  Alla gör fel ibland.  Och det är naturligt.

mangemani4
2016-09-26 23:57
#2

det går tyvärr inte att göra någonting åt vad som kommer ur typers munnar, det går bara inte, typer finns det överallt och det finns ingen lösning till att få dem att sluta att uppföra sig som de nu gör, det enda man kan göra är att jobba på sig själv, att bli så pass stark nog mentalt så att man bara kan borsta av sig allt. det är inget som händer över en natt precis, utan det kan ta år, år där du måste utmana dig själv, träna upp din mentala styrka. finns folk att prata med om just detta, jag skulle rekommendera dig att se det som det första steget, att ta kontakt med någon, en psykolog eller nått, men det kommer att krävas enormt mycket utav dig själv för att du ska kunna nå denna starka mentalitet, bla att hamna i just dessa situationer där du diskuterar och käft slänger med folk.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Honestyisdead
2016-09-27 00:18
#3

#2 Nu uppfattar jag inte det som att folk varit elaka mot ts utan gett kritik. Det är skillnad. Kritik får man lov att ge när det är befogat. Det är inte samma sak som att dom säger något dumt. Självklart måste man ge kritik på ett bra sätt. Men man måste som mottagare ta den rätt också. Inte tro att man är mindre värd för att man fått lite kritik och ligga och våndas över det hela nätter.

mangemani4
2016-09-27 00:43
#4

ibland kan kritik vara i form utav elaka ord, så kritik och att vara elak är ibland samma sak. konstruktiv kritik däremot, där har vi skillnaden och konstruktiv kritik är bara nyttigt för alla, för hur ska annars någon kunna utvecklas till en bättre människa om folk inte konfronterar ens negativa sidor, men, som du säger, sån kritik måste man ju kunna ta, men jag fick dock inte känslan att det var konstruktiv kritik det handlade om här, mer kritik, där folk klumpigt har sagt opassande saker som har tryckt ned TS. men jag kan ju ha fel.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

elinnile0
2016-09-27 08:13
#5

Jag har insett att problemet ligger hos mig själv och inte hos min omgivning. Det är sant att jag har dåligt självförtroende och låg självkänsla. Jag har alltid en känsla av att jag är sämre än alla andra på det mesta och att det är mitt eget fel. Om min chef tar upp områden där jag skulle kunna utvecklas och bli ännu bättre så tar jag det som att han tycker jag är värdelös och jag går sedan och intalar mig att jag är just det.

Jag blev mobbad hårt som barn där jag blev itutad att jag är allt dåligt och kanske har det inverkat men jag vet inte för jag lever ju ett förhållandevis bra liv nu.

OlgaMaria
2016-09-27 09:37
#6

Hur brukar du agera när du får kritik? Jag tror man kan göra det väldigt mycket lättare för sig själv om man tar kritiken på rätt sätt när den levereras. Det önskvärda är att du tänker att kritik är välkommet och sagt utifrån omsorg, att det hjälper dig att utvecklas. Du ska också tänka att misslyckanden är fullständigt naturliga och normala - ingen är perfekt och alla kan göra något fel då och då. Så att få höra kritik är inget konstigt och man kan känna tacksamhet till de som vill hjälpa oss att bli bättre. Om man har detta tankesätt reagerar man på ett riktigt bra sätt när man får kritik. Man lyssnar uppmärksamt, visar personen som sagt kritiken att man är lugn och tacksam för inputen, att man tar det till sig utan att bryta ihop. Man behöver absolut inte säga förlåt en massa gånger - då agerar man som att man måste vara perfekt och aldrig misslyckas. Misslyckanden är ju något naturligt och normalt. Det som är väldigt positivt med att ta till sig av kritik, att visa på att man vill bättra sig, utan att man bryter ihop av att känna sig totalt misslyckad, är att personen som ger kritiken känner sig förstådd och att den gett något till dig som du kan hantera och göra något bra av. Det stärker samförståndet mellan er och personen kan med lätthet säga några ord av uppmuntran när de känner att deras budskap landat på ett konstruktivt sätt hos dig. När man säger något kritiskt och personen antingen inte tar emot det, eller bryter ihop av det, eller argumenterar emot, eller säger ursäkta massor med gånger men kanske inte ens verkar reflektera riktigt över vad som sagts, så blir det en barriär mellan dessa två människor. Man förstår inte riktigt varann och får svårt att mötas. Och det blir en jobbig känsla både för den som gett kritiken och för den som tagit emot den. Så att ta kritik på ett bra sätt gör en enorm skillnad för hur man själv mår efteråt. Ibland kan det också hända att man får obefogad kritik och då är det också viktigt att man står upp för sig själv och i bästa fall reder upp det, men nu utgick jag mest från de fall där mm får befogad och konstruktiv kritik.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: