Annons:
Etikettallmänt
Läst 1495 ggr
Codswallop
2016-10-08 10:44

Ung och gift.

Vill nog mest spy ur mig lite tror jag.. Jag träffade min man 2013. Vi flyttade ihop redan efter sex  månader och förlovade oss -14. Från början gjorde jag det klart för honom att jag inte har lust att "experimentera" - jag har inget behov av det utan ville slå mig ned helt enkelt. Han kände likadant och i somras gifte vi oss. 

NU har jag dock börjat få kommentarer ifrån omvärlden angående min ålder. Att jag inte skulle "förstå innebörden i giftermål för att jag är så ung", vilket jag tycker är rent snicksnack. Jag gifte mig med min man för att jag känner att jag vill vara med honom. På vilket sätt hade den känslan ändrats bara för att jag var 10-20-30 år äldre? Det är f ö endast tre år mellan oss, men ändå har han inte fått några liknande kommentarer.. Försöker att inte ta åt mig men jag blir galen utav att folk skulle insinuera att mitt val att gifta mig med min favoritmänniska i hela världen skulle vara ett misstag baserat på åldern..

Jag är säkerligen inte ensam om att ha fått liknande kommentarer - hur har ni andra bemött dem?

Annons:
Lia
2016-10-08 11:04
#1

Det är väl helt fantastiskt att du vet vad du vill redan nu? Andra kanske letar efter kärleken hela livet. Och det är ju inte som att ni är fast med varandra för evigt om ni skulle vilja gå skilda vägar, samma gäller ju alla… Löjligt att folk måste bry sig så himla mycket.

Herveaux
2016-10-08 11:19
#2

Jisses, vilken tråkig attityd folk har.
Vill ni gifta er unga så är det klart att ni ska göra det!
Tycker det känns extra dammigt att det bara är du som får trista kommentarer för att du gifte dig ung.

Det där om att du/ni inte skulle veta eller förstå vad ett äktenskap innebär köper jag inte alls. Ni älskar varandra - vad mer är det som krävs?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Codswallop
2016-10-08 11:29
#3

#1 #2, taaack! Inte tagit upp det med någon innan då jag varit rädd att jag överreagerat.. Blir mest så sjukt provocerad att de på något sätt skulle försöka få mig att tycka att jag gjort ett misstag? Om jag då (enligt dem) inte förstår innebörden så borde jag ju (återigen, enligt dem) ha gjort ett dåligt val? Kräks på det! T o m främlingar på vissa sidor anser sig ha rätten att tycka att jag är för ung, fick ett meddelande av en snubbe som ansåg att man inte var seriös om man inte gifte sig som 40åring, hann inte ens svara innan idioten blockerade mig. Vad är det för fel? på människor egentligen? 

Jag vill vara med min man och jag älskar honom, kan inte se en vardag utan honom i. That's it, liksom. Det hade inte varit annorlunda om jag var medelålders.

Carolineee
2016-10-08 11:36
#4

Min syster fick samma rektioner då hon gifte sig som 18-åring. Hennes partner var 20. Dock så fick förståsigpåarna rätt i det fallet för de skildes två år senare och hon säger själv idag att både hon och hennes dåvarande partner var alldeles för ung att gifta sig och att man absolut bör vänta till efter man fyllt 20.

Själv har jag ingen åsikt, alla gör hur de vill helt enkelt.

Pytteliten
2016-10-08 11:47
#5

Hm, vår tid verkar på något sätt förutsätta att man ska "leva livet" innan man stadgar sig, vilket underförstått innebär att man ska ha ett flertal partners och så att säga prova sig fram. Men hittar man rätt direkt är det ju bara en superbonus. Grattis till er - jag tror att de som "målar fan på väggen" är avundsjuka!

Jeakar
2016-10-08 11:57
#6

Tråkigt att du ska behöva stå ut med så fåniga kommentarer. Såhär är det tyvärr angående allt, alla tycker alltid en massa saker. Är man singel tjatar folk på en, har man inga barn efter 25 tjatar folk på en, är man överviktig pikar folk om att man borde börja träna, är man smal undrar folk om man äter. Med det sagt, folk lägger sig alltid i oavsett. Jag hade frågat de rätt ut vad de har med mitt liv att göra, eller fråga varför de ifrågasätter min lycka. Förtjänar inte jag att vara glad? Skulle till och med gått så långt att leta fram lite historier på folk som träffades unga och fortfarande är gifta/tillsammans efter 40-50-60 år och slängt upp det i ansiktet på de. Stå på dig! Låt inga tramsiga kommentarer förstöra din lycka :)

Annons:
[Devya]
2016-10-08 12:12
#7

Jag förstår liksom inte var folk hittar sådana som vågar yttra sig på det där viset. Visst att folk kan kommentera innan man faktiskt börjar planera bröllop/ gifter sig men sen då allt redan är gjort så tycker jag att man verkligen får lov att hålla tyst.

Silent_Hill
2016-10-08 13:31
#8

Tyvärr är det nog rätt så vanligt att folk lägger sig i så fort man gör någonting och ska tycka till. Och är man ung så ses man som lite naiv och att man inte vet sitt egna bästa.

Dock så förstår jag inte varför folk ens ska lägga sig i att ni valde att gifta er. Det är ju inte som att ni är fast med varandra, om det nu inte skulle hålla. Ni gifte er antaligen för att ni NU känner att ni vill leva tillsammans. Och det är ju det absolut bästa man kan utgå ifrån. 

Så, nä strunta i alla som ska lägga sig i och fortsätt leva lyckligt med din man 🌺

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

pyromanen
2016-10-08 14:22
#9

Vad det innebär att vara gifta vet inga som inte provat oavsett om hen är 18 eller 48 när äktenskap ingås. Människor är olika. Vad som är rätt för en viss person vet bäst hen själv och ibland nära vänner/släktingar som känner personen mycket mycket väl.

Codswallop
2016-10-08 15:12
#10

Var lite orolig över att jag överreagerade men känns skönt att veta att jag är inne på rätt bana. Ska försöka skaka av mig bättre i framtiden, känns i alla fall skönt att få spy ur mig lite irritation! 

Tack alla. <3

OlgaMaria
2016-10-08 21:46
#11

Man får tänka att sådana kommentarer säger mer om personen som säger dem än om en själv. Ok, de tycker inte att de själva är eller var mogna för giftermål vid den åldern, men det får stå för dem.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2016-10-10 16:27
#12

Jag träffade min man när jag var 18 och vi flyttade ihop ett år senare. Hade han inte gjort "lumpen" så hade vi säkert bott ihop tidigare.

Vi gifte oss när jag var 21 och nyss fyllda 22 fick vi en son.

Vi är fortfarande tillsammans.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: