Annons:
Etikettkriser
Läst 2064 ggr
Derp
10/18/16, 1:17 PM

Hur ska jag klara mig nu?

Kommer fråm en väldigt trasslig familj som jag verkligen behöver komma ifrån. Mår otroligt dåligt hemma och känner mig mest i vägen. Får det hela tiden bekräftat att jag inte bor där, och att hon bara vill att jag ska flytta ut. Säger ofta att jag är misslyckad å har den ena sjukdomen efter den andra. Sånt säger hon ofta när hon är arg annars är hon ju fortfarande min mamma och det är inte alltid dåligt. Har nästan ingen kontakt med min familj förutom min mamma som jag bor med och den relationen är otroligt ansträngd så jag måste flytta för min skull men även relationens tror jag. Har väntat på lägenhet i flera år och har äntligen fått ett kontrakt nu vilket nog mest var tur. Hyran är på 6000 för kall/varmvatten och värme och jag är oerhört lättad men sitter samtidigt här med världens ångest. Har jag råd som student?? Jag sommarjobbar och har kontrakt på deltid så jag kan visserligen jobba så mycket jag orkar och har tid för men jag är så stressad och har sån ångest att jag tror jag går sönder snart. Har bara 2 år kvar av studierna och jag vet inte riktigt om jag klarar mig så långt. Det enda som får mig att må bra är mina djur. :(

Annons:
Aleya
10/18/16, 1:33 PM
#1

Tyvärr lär nog inte soc vilja hjälpa då dina föräldrar är skyldig att försörja dig när du går skola. Men du kan ju ringa till dom och förklara situationen du har hemma. Det är det rådet jag har.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Derp
10/18/16, 1:45 PM
#2

Nej jag läser på högskola och är för gammal för att bli försörjd av föräldrarna. Jag kan inte tänka mig att soc vill gå in och hjälpa mig. Min syster försökte få hjälp när hon ville flytta av samma anledning och de tyckte hon hade det bra som det var då.

Honestyisdead
10/18/16, 1:52 PM
#3

Soc hjälper inte när man går i skolan.

Honestyisdead
10/18/16, 1:53 PM
#4

Det jag tycker du ska ta hjälp av kurator eller psykolog. Sen får du känna efter om du behöver paus i plugget och bara jobbar istället. För inkomst måste du ju ha nu när du ska flytta.

Derp
10/18/16, 2:08 PM
#5

Nej så är det ju. Vill väl väldigt gärna bli färdig nu så jag får väl försöka jobba så mycket som möjligt samtidigt som studierna. Är bara rädd att jag ska gå in i väggen helt. Hon säger dessutom att flyttar jag får jag inte komma hem igen och att jag inte kommer klara mig ekonomiskt. Blir bara så stressad jag går runt med ett konstant illamående. Har försökt prata med henne så att det blir bättre mellan oss iaf men hon rycker bara på axlarna och säger att jag kan flytta om jag inte är nöjd..

Honestyisdead
10/18/16, 2:12 PM
#6

Förstår att du känner dig stressad. Men chansen är att du kommer må mycket bättre när du bor ensam. Och blir plugget för jobbigt så måste du ta paus innan du går in i väggen. Det är inte värt det.

Du har väl räknat vad det kostar att bo själv hoppas jag om du redan skrivit kontrakt. Så du vet att du har inkomsten till det.

Annons:
[134643]
10/18/16, 2:18 PM
#7

Men hur är det med studielån då? Med fullt studiestöd och extrajobb borde du väl klara dig?

Derp
10/18/16, 2:21 PM
#8

Jo jag har räknat otroligt många ggr på detta ja. Med bostadsbidrag och utan och det funkar nog oavsett men det blir ändå en tajt budget vilket oroar mig. Har ju en del sparpengar så jag klarar mig men det hade nog varit skönt att byta ned mig så snabbt som möjligt.. Utöver situationen hemma så är jag helt enkelt en person som går och oroar mig för allt långt innan det ens är aktuellt och det är inte det lättaste att bryta såna vanor

Derp
10/18/16, 2:23 PM
#9

#7 Jag får ju låna fullt ut och jobba. Jag lever också lite på den tanken att jag borde klara mig.

Honestyisdead
10/18/16, 2:30 PM
#10

#8 Tajt budget innebär bara lite mer planering. Jag har själv levt på existensminimum och det gick det med.

Maria
10/18/16, 4:23 PM
#11

Jag, min man och son levde  under existensminimum en period när sonen var liten.

Tro mig, det går jättebra om man mår bra och är lycklig vilket jag tror att du kommer att bli.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
10/18/16, 5:25 PM
#12

Ja jag tror också du klarar dig! Har man viljan så får man ihop det! Sen kan du ju fundera på att dela lgh med någon kompis. Sen är det ju jättebra att du kan jobba lite. Endast några få pass i månaden gör ju stor skillnad i en sådan situation. Och hoppas du kan få bostadsbidrag! Hur som helst tycker jag inte du ska låta dig stoppas nu. Du behöver komma hemifrån!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Derp
10/18/16, 6:05 PM
#13

Tack så mycket för alla svar. Pendlar så mycket mellan ångest och glädje att jag inte vet riktigt vad jag känner. Jag ska skriva kontrakt på torsdag så det känns lite bättre iaf. Framförallt hoppas jag att jag och min mamma får en bättre kontakt. Hon har varit lite passivt sur sen igår så jag tror hon nog är lite arg över att jag ska flytta, trots att hon säger att hon inte vill ha kvar mig..

Annons:
Honestyisdead
10/18/16, 6:09 PM
#14

Min relation till min familj blev mycket bättre när jag flyttade hemifrån. Vi slutade gå varandra på nerverna.

Kom ihåg att inte ta några lån när du handlar. Spara istället till saker.

Zadeira
10/18/16, 6:31 PM
#15

Som andra säger finns chansen att du mår mycket bättre när du kommit hemifrån, även om du har en tight budget och måste vara lite snål med levandet ett tag.

Jag har sedan tonåren haft diverse psykiska sjukdomar. Har alltid tänkt att jag aldrig skulle klara av att flytta hemifrån eftersom jag inte haft jobb eller liknande, och att jag som psykiskt sjuk aldrig hade klarat att bo ensam. Efter att jag började behandling och terapi blev jag slutligen pushad att flytta hemifrån av min psykolog, som 27:åring. Jag lever på aktivitetsersättning och får knappt ihop det ekonomiskt varje månad, men sedan jag flyttade har mitt psykiska mående blivit så mycket bättre enormt fort. Och jag hade det trots allt otroligt bra hemma, förutom det simpla att min familj ville så väl att de istället förhindrade min tillfriskning eftersom jag aldrig behövde ta tag i något. Så jag är övertygad om att vinsten man kan göra med att flytta trots tight budget osv är mycket större än man tror.

Em_
10/18/16, 9:02 PM
#16

Om lägenheten har rätt förutsättningar kanske en inneboende som hjälper till med hyran kan vara ett alternativ?


setfree
10/19/16, 8:27 AM
#17

Jag levde länge med studielån och lite extrajobb och bodde själv. Det är väldigt många som gör det. Man kan nog inte ha bil och resa så mycket, men det är inga problem att klara sig på det.

Problem uppstår om man inte tar tillräckligt med högskolepoäng och studielån/bidrag dras in. Då blir det jobbigt.

Vi är många som har erfarenhet av att ha levt fattigt, man får bara anpassa sig.

Jag är mer bekymrad över hur du mår. Jag vill inte att du ska bli deprimerad. Det är viktigt att du på något sätt kan få en bättre relation till din familj. Annars finns risken att det påverkar ditt liv framöver.

Pytteliten
10/19/16, 9:35 AM
#18

Fall inte i fällan att skaffa bostadsbidrag och sedan jobba, för då är risken stor att du måste betala tillbaka bidraget i efterhand. Det kan bli riktigt jobbigt…

Derp
10/20/16, 12:11 AM
#19

Osäker på om jag mår som värst över en kommande ekonomisk kris eller att bo kvar hemma 🤔

[Forest]
10/20/16, 11:57 AM
#20

hör med soc o stå på dig är mitt tips.

Annons:
Honestyisdead
10/20/16, 12:16 PM
#21

#20 Vad är det ts ska höra med soc? Ts studerar och har studielån. Således kan ts inte få ekonomiskt stöd. Ts har dessutom jobb.

Socialbidrag är till för de som verkligen behöver och är i kris.

[Forest]
10/20/16, 12:28 PM
#22

21 Man kan väl alltid kolla vad dom säger, antingen säger dom blankt nej eller inte.

Honestyisdead
10/20/16, 12:41 PM
#23

Självklart säger dom nej eftersom ts studerar och jobbar och har sparade pengar. Man kan läsa sig till vilka som är berättigade ekonomiskt bistånd. 

Helt onödigt att slösa deras tid när man inte ens är i behov av stöd. Blir irriterad över att du råder någon som har inkomst den klarar sig på och dessutom har sparade pengar till att tigga pengar från socialtjänsten som är till de verkligt behövande.  Dom är inte till för att dryga ut kassan.

Derp
10/20/16, 12:49 PM
#24

Det känns som att jag inte riktigt hör hemma hos soc ännu. Jag vill nog inte utnyttja ett system heller som finns för de som verkligen behöver och inte för såna som mig. Det hade väl i så fall varit om studielånet dras för att jag inte klarat nån kurs men den ångesten har väl alla studenter.. Jag får helt enkelt prioritera och se hur det blir. Är lite osäker på det där med bostadsbidrag + jobb. Jag tjänar inte så mycket och får nog inte ihop tillräckligt många timmar för att få någon större summa över, så det hade nog ändå bara blivit nån hundralapp i bostadsbidrag. Såg att det fanns en app som räknade åt en hur mycket man kunde jobba men jag vet inte om den är särskilt bra.

[Forest]
10/20/16, 2:07 PM
#25

23  inte var det meningen att göra dig irreterad. Nu missa jag att ts hade sparade pengar. 

Jag vet dom som fått hjälp med lägenhet som varit under 20 år  då soc betalat det som behövs. Men detta är helt olika beroende på hur omständigheterna ser ut. Jag skulle tycka att du ts skulle behöva hjälp med samtala med din mamma så du inte mår dåligt av att vara hemma.

Derp
10/20/16, 6:23 PM
#26

Både jag och min mamma tror det är bra för mig att flytta så där är vi överens i alla fall. Det blir lite för mycket för oss båda som det är nu. Är otroligt svårt att prata med henne om jobbiga ämnen för hon blir väldigt lätt defensiv och elak. Vet inte riktigt hur jag ska göra där. En del positiva saker har hänt idag också. Fått reda på att de har lagt in delmoment i alla kurser så att en underkänd tenta strular inte med CSN så länge man har varit delaktig i kursen. Dessutom får jag byta lägenheten när jag vill så länge det är med någon från ett annat bolag. Känns verkligen som att en sten släppt från axlarna :)

Honestyisdead
10/20/16, 6:37 PM
#27

Skönt!

Annons:
Immo
10/30/16, 12:32 AM
#28

Soc hjälper visst när man får i skola allt du behöver är en diagnos och aktivitetsstöd och tills du får det godkänt som ligger på ungefär 10 000 får du soc och man kan få det när man studerar så länge det är komvux / folkhögskola vet ej universitet högskola för jag gick på folkhögskola då.

Honestyisdead
10/30/16, 1:31 AM
#29

#28 Ursäkta men vadå? I vilken värld får du 10000 riksdaler från soc? Drömvärlden?

Mia-45
10/30/16, 9:21 AM
#30

Min son har diagnos och är sjukskriven. Får socialbidrag på ca 6900 kr.
10.000???

Aleya
10/30/16, 3:50 PM
#31

#28 det var då ett konstigt socialkontor som ger en hjälp då man studerar. Och 10 000?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
10/30/16, 4:00 PM
#32

Jag garanterar att socialen inte ger 10000. #28 har rört ihop det rejält.

Zadeira
10/30/16, 4:08 PM
#33

Nu tolkar jag #28 lite annorlunda. Menar inte #28 att det var Aktivitetsstödet som ligger på runt 10 000? Aktivitetsstödet som man får från Försäkringskassan? Och att medan man väntar på det beskedet (alltså från att man ansökt till att man får det beviljat) så kan man få socialbidrag tillfälligt?

För som andra säger, soc får man inte bara för att och långt ifrån 10 000 kr. Soc räknar att riksnormen (dvs inte hyran men mat, kläder, hygien,) ligger på 2950 kr för en ensam, med eventuell rätt till ersättning för hyra och räkningar.

Honestyisdead
10/30/16, 4:12 PM
#34

#33 Kanske det. Fast vi snackar väl då om aktivitetsersättning och inte aktivitetsstöd. Basbeloppet där ligger inte heller på 10.000kr.

Annons:
Zadeira
10/30/16, 4:16 PM
#35

#34 Inte aktivitesersättning heller, den summan är mycket mindre än 10 000. Så troligtvis pratar #28 om något helt annat då, för jag tror inte det finns ersättning från varken FK eller Soc på 10 000 för att gå i skolan.

Honestyisdead
10/30/16, 4:20 PM
#36

#35 Skrev ju just det att Basbeloppet inte ligger på 10000 på aktivitetsersättning som jag antar att medlemmen menar eftersom denne pratar om diagnos.

Det stämmer att varken fk eller soc ger några sådana summor för skolelever.

Zadeira
10/30/16, 7:11 PM
#37

36 Nej jag menade ju just att bas-beloppet inte ligger på 10 000 för varken aktivitetsersättning eller aktivitetsstöd.

Upp till toppen
Annons: