Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1335 ggr
Honestyisdead
2016-10-22 08:40

OT Rättstavning på mobil

De flesta av oss har mobiler med en funktion som ska hjälpa oss att stava rätt. Många av oss råkar ut för fel när vi skriver för snabbt eftersom mobilen ibland ändrar orden helt fel.

Har du några ord som ofta blir fel? Och har det blivit helt knepigt någon gång när du har skickat iväg texten? :)

Annons:
Maria
2016-10-22 08:46
#1

När vi skulle montera in vår nya kamin och hade bestämt plats med killarna som skulle göra hål i taket så jobbade min man och jag var hemma.

Det blev plötsligt besvärligt då en takstol var i vägen så ursprunglig plats var inte möjlig.

Min man var på möte så jag fick sms:a honom och skrev att det var stopp i arbetet för att en takstol var i vägen och att det var bråttom.

Han ringde upp ganska snabbt och undrade var som var på gång då jag skrivit att en tokstolle var i vägen😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2016-10-22 08:48
#2

😃

Hoseok
2016-10-22 09:03
#3

Min mobil skriver "Jah" istället för "Jag" hela tiden, haha. Så ens mening ser extremt oseriös ut med "jah tycker" hela tiden. Annars är väl det klassiska att jag ska skriva ordet "Kul" och det blir ett k istället för l… "Hoppas du har kul ikväll"  till någon man är intresserad av kan därmed bli väldigt, väldigt fel..

Honestyisdead
2016-10-22 09:07
#4

#3 Ja det där k:et gör en jäkla skillnad 😂

Scorpio97
2016-10-22 11:51
#5

Min mobil vägrar låta mig skriva "Japp" utan ändrar det alltid till "Kapp", vilket är väldigt irriterande eftersom det är ett ord jag använder relativt ofta. Tror inte jag har råkat skicka iväg något fel dock, jag läser alltid igenom flera gånger innan jag vågar skicka något. Det har säkert blivit lite roliga fel ibland (som jag sett och ändrat), men tyvärr kommer jag inte på något exempel just nu :)

Men en lite rolig grej var när jag och mamma skulle handla, och hennes pojkvän skickade ett sms med lite grejer han ville att vi skulle handla när vi ändå var där. Ingen av oss har täckning i butiken och det går därför inte att ringa/sms när man är därinne, men hon lyckades få hans sms. En av grejerna var "ök" och vi stod länge och funderade innan mamma bestämde att det måste vara "öl" han menade.
Väl hemma visade det sig vara "lök" han ville ha handlat, och han behövde dessutom ha löken direkt så han fick åka och handla det själv xD

Min mamma är dock expert på att skicka sms som är mer eller mindre omöjliga att förstå pga stavfel eller helt fel ord mitt i. Oftast kan man lista ut vad hon menade, men det har hänt att jag har fått fråga vad sjutton hon menade egentligen, haha.


//Jessie

[Melbun]
2016-10-22 14:53
#6

Irriterar mig på att min mobil alltid särskriver. Särskilt ord jag aldrig har använt tidigare? Har man väl råkat skriva vidare så är det ordet kört sedan :P

Annons:
Fransu
2016-10-22 15:05
#7

Jag skickade "Jag såg en sån fin röv i skogen!" till min man. Räv skulle det stå.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Shailina
2016-10-22 15:40
#8

jag använder inte t9. Jag avskyr att den erbjuder ord och korrar mina saker.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

vendelay
2016-10-22 16:56
#9

Skrattar högt åt #5 och #7 , tur att jag är ensam hemma 😂

Min mobil "rättstavar" ord till något helt annat oftast. ord som jag varken vet vad de betyder eller någonsin har använt. Ett konstigt exempel är "okej" som gärna blir "okeechobee" (som visade sig vara ett ställe i Florida, om någon ville veta). Har säkert massor med roliga exempel men kommer inte på ett enda just nu 😟

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

jenmjao
2016-10-22 21:15
#10

#7 Och jag skrev "jag såg en röv i bostadsområdet..?" till min vän hon bah "hahaha jaha var den fin?" jag bah "ja alltså dom är ju alltid fina, Men vad fan gör den här?" hon svarade "ja folk visar väl sina rövar hela tiden" och jag förstod inte alls vad hon snackade om hahahaha.

[LadyK]
2016-10-22 23:36
#11

Min nya mobil som har swifttangentbord är helt omöjlig till att byta ord och stava hej vilt. Har en arbetskamrat Vanja som numera går under namnet Vänja :P

Börjar dock lära mig tangentbordet nu så det går bättre och bättre.

OlgaMaria
2016-10-23 11:56
#12

Jag skickar inte så sällan till fel person istället. Kan bli väldigt pinsamt då jag skickar privata meddelanden till min man till helt fel personer. En gång fick jag inbjudan till en träff för min dotters klass med familjer och jag svarar "kan du byta blöja på [vår son]"

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ria74
2016-10-26 09:38
#13

Min mobil är expert på att skriva helt fel (skyller på den i alla fall 😉)

Jag skulle skriva ett sms till min sambo som jobbar borta i veckorna om att jag sett en jättestor spindel i duschen och min mobil valde att skriva: Jag såg ett jättestor singel i duschen idag.

Inte korrekturläste jag det heller utan skickade glatt och fick ett svar tillbaka att han kände sig lite åsidosatt (på skämt då). Kunde inte fatta vad han menade förrän jag läste mitt sms igen 😂

Min mammas mobil väljer också att skriva både det ena och det andra. Favoriten är att den vägrar förstå att min fars namn är Alf utan den skriver Alfons varje gång så skickar hon en hälsning till någon så undrar dom säkert vem sjutton Alfons är hon hälsar från 😂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Effie
2016-10-28 15:12
#14

Jag försöker oftast läsa igenom mina Facebookinlägg noga. En gång skulle jag skriva om bovärden; ifånen föredrog "bombräden" (vad tror den om mig?)

En annan gång missade jag korrekturläsningen. Blev sen till bussen pga nåt trassel med skosnörena - väl på jobbet såg jag att jag hade haft problem med skogsnäringen. Mina vänner undrade om det var stora buskage på vägen…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: