Annons:
Etikettvänskap
Läst 2052 ggr
[SuperNaturalBeing]
2016-10-25 08:55

Att betala för sina vänner

När det gäller pengar kan jag väl säga att jag är lite åt det snåla hållet. Jag ber aldrig någon betala för mig utom i nödfall och då ser jag det som ett lån som jag alltid betalar tillbaks så snabbt jag kan. Betalar heller inte för någon annan om de inte uttryckligen frågar typ "kan jag låna 20 kr för en dricka" eller nått sånt. Men nu har jag fått en vän som verkligen betalar allt för mig. Hela tiden också. Varje gång vi äter,fikar, ja till och med för vissa saker (t.ex datorspel, några taxiresor som var helt onödiga enligt min åsikt då jag faktiskt kunde gått hem etc. Han åkte inte ens med själv). Jag nekar ju för det mesta, men då han inte bryr sig och betalar ändå så har jag börjat låta det vara för det spelar ju ändå ingen roll vad jag säger hehe. Nu undrar jag hur ni ser på detta? Hur mycket är "rimligt" att man betalar för en kompis och hur mycket är för mycket? (Han har aldrig köpt något dyrt eller så, men det händer rätt ofta och det gör mig lite obekväm). Har ni haft en sån kompis eller kanske själva varit den kompisen? Vill ha lite perspektiv :)

Annons:
Åsa S
2016-10-25 09:07
#1

Jag skulle tycka det var jättejobbigt och känna mig lite köpt och undra vad det är han är ute efter, kanske mer än vänskap?

Tjeja
2016-10-25 09:07
#2

För mig beror det på vad man har för inkomster. När jag som har jobb och inkomst går ut o fikar med min sjukpensionerade kompis som knappt har några pengar över till något annat än det nödvändigaste betalar jag nästan alltid. Jag har ju själv varit i nästan samma situation tidigare. Men när jag går ut med kompisen som är VD i ett företag som blomstrar så betalar jag själv för det mesta men tackar inte nej när hon vill bjuda på något. Speciellt inte om det är något hon gärna vill att vi gör tillsammans men jag aldrig skulle prioritera att unna mig själv annars. Att låna pengar i en situation där jag inte har med mig några kontanter eller har glömt kortet är för mig en helt annan sak. Det betalar jag givetvis tillbaka så fort som möjligt. Avskyr att stå i skuld till någon.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

fruktgumman
2016-10-25 09:39
#3

När det gäller vänner vill jag att vi betalar var för sig. Att bjuda någon gång är givetvis ok men hade jag en vän som bara ville bjuda varje gång så skulle jag känna mig skyldig och då skulle jag säga ifrån att nu betalar jag.

TjockaBerta
2016-10-25 10:33
#4

Jag skulle inte ta emot mera av någon än jag är beredd att bjuda på själv. Det är att utnyttja.

>>>Malum domesticum<<<

Gaara
2016-10-25 17:42
#5

Har själv haft en sån killkompis men det är så han gör med alla tjejer han är lite småförtjust i och jag skulle inte råda någon att ta emot betalningar eller att tillåta någon att betala allt för en. I mitt fall så kunde han komma med saker han köpt utan att fråga först eller så kunde det hänga en påse med dyr choklad eller kakor i en påse på min ytterdörr… Han var dock även mycket för att låna pengar av folk för att kunna köpa presenter till alla tjejer han fann intressanta också. :P Så tillslut så avbröt jag kontakten helt med honom. (Han är storebror till två barndomskompisar till mig och min bror).

Vet även en tjej som även hon hade en killkompis som betalade småsaker i början men som sedan lånade henne en massa pengar till en dator. Allt var super tills han plötsligt började försöka få ligga med henne fast han visste att hon hade kille och sedan började han utpressa henne på pengar då hon hade fått pengar av honom ju.

[SuperNaturalBeing]
2016-10-25 19:06
#6

Förtjust i mig tror jag verkligen inte han är. Tror han bara är sån i allmänhet, med folk han står nära, men såklart är det ändå en smula obekvämt. Fast det kan ju också ha en del att att göra med det som #2 säger, nämligen inkomst. Har inte tänkt på det på det sättet ,men jag är faktiskt student, utan jobb, och han jobbar så så kan det ju vara. Känns ändå lite överdrivet dock för jag anser mig ändå ha tillräckligt för någon liten utgift här och där. Typ som en fika eller så. #5 oj. Låter lite stalkeraktigt den kille du råkade ut för hahaha. En sån person hade jag också tagit avstånd från. Min kompis har bara köpt två saker utan att jag visste om det först och det var födelsedagspresenter så det är ju ändå okej. Hade han hållt på sådär däremot. Nepp xD

Annons:
Vanja
2016-10-25 21:31
#7

Jag betalar gärna för mina vänner oavsett vad de tjänar förutsatt att de ibland bjuder tillbaka. Iallafall om de handlar om en hundring eller två. Men Högre summor än så får de stå själva för. Jag kan tycka att det är jobbigt att människor betalar för mig som jag inte känner så bra men annars handlar de om att ge och få, i min krets iallafall. :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Tjeja
2016-10-25 21:42
#8

Jag tycker det jobbigaste är när vänner förväntar sig att jag skall hänga med på saker som kostar massor bara för att de vill gå. Jag prioriterar hellre att träffa mina föräldrar 2 ggr/året hellre än går på en Concert i Globen för samma summa liksom.

Men endel blir skitsura om man säger att man inte har råd bara för att de prioriterar annorlunda. I min värld har jag inte råd att lägga pengarna på något så onödigt men mina föräldrar behöver jag träffa för att min familj skall må bra!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Devya]
2016-10-26 07:58
#9

Om det nu är faktiskt din vän så berätta för honom hur du känner dig. Borde väl inte vara några större svårigheter? :)

Min bästa vän är på det viset så jag började till slut också se till att bjuda en hel del så att det skulle jämna ut sig. Det var bara trevligt tyckte jag. Hon bjöd mig på en Andrea Bocelli concert en gång och som tack så bjöd jag henne på cirque de soleil en gång. Jag hade samlat ihop pengar så att vi båda kunde gå. Det var jättekul. :)

Det är inget kul att vara snål. Så mycket roligare att kunna bjuda lite nu som då. Visst, man får prioritera lite och äta lite sämre någon månad men det är alltjämt så värt det.

jessR
2016-10-26 08:13
#10

Jag är nog också lite åt det snåla hållet, mycket för att jag inte har så mycket pengar att röra mig med utan hela tiden måste tänka på vad jag köper och kan då inte  bjuda särskilt mycket. Jag skulle nog med känna mig obekväm med att någon betalade väldigt ofta för mig men har han pengar och du är student kanske det är något han mår bra utav. 

Började fundera på det här med att bjuda. Det är väl egentligen inte att bjuda när man förväntar sig att bli bjuden tillbaka, då är det ju på sätt och vis ett lån man förväntar sig ska komma tillbaka i någon annan form. Att verkligen bjuda någon är ju att inte förvänta sig något tillbaka, för att man vill visa sin uppskattning. Den killen som ts skriver om förväntar sig ju inte att hon ska kunna betala tillbaka allt han betalar för och jag tycker det är lite fint, även om det skulle göra mig obekväm.

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Ria74
2016-10-26 09:32
#11

Att man bjuder på fika lite då och då tycker jag är helt okej förutsatt att båda bjuder någon gång. I en kompisrelation jag har så har jag helt klart bjudit flest gånger men pga att min kompis är långtidsarbetslös och inte har så mycket att röra sig med. Hon bjuder hem mig till sig på fika lite då och då istället för att vi går ut och fikar.

Dyrare saker hade jag varit obekväm med att ta emot om det inte var en födelsedagspresent eller julklapp.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[SuperNaturalBeing]
2016-10-26 15:55
#12

#9 fast jag har sagt det till honom och jag har även sagt att jag tycker att han är lite slösaktig (fast inte på ett tjatigt sätt eller så, bara konstruktiv kritik) , men han viftar bort det. Och det spelsr ju inte så stor roll heller. Det är inga överdrivna summor han betalar för mig så envisas han med detta så okej då. Det är ju det hans problem , inte mitt haha. #10 ja det har du ju rätt i. Att låna och att bjuda är ju inte samma sak. Och jag själv betalar endast för någon om de ber mig om ett lån. Typ "kan du betala min pizza också så swishar jag över pengarna när studiebidraget kommer " eller liknande. ELLER om personen är i spontant behov av mynt eller nått sånt. Typ om man vill köpa nått för 15kr men så har man bara en tia. I det sistnämnda fallet förväntar jag mig dock inte pengar tillbaks. SÅ sniken är inte ens jag xD Men att gå ut på lunch med inställningen att jag ska bjuda , det har jag faktiskt aldrig gjort. Men det kan ju ha att göra med att jag aldrig haft speciellt mycket pengar själv heller.

Gaara
2016-10-26 20:05
#13

#6 Ja, min vän har en del psykisk sjukdom i bagaget och det gynnade honom inte riktigt i dessa fall. Min bror umgås fortfarande med den här människan ibland fast han tiggde pengar av oss alla och var helt utom kontroll då han som sagt ansåg att pengar inte hade något värde. Liksom, varför var det då så viktigt att få pengar av oss för att kunna ge det till brudar? :P Själv så har jag inte träffat denna människa på runt tre år fast vi bor på samma ort och jag sett honom ett par gånger. Bäst var ju den gången jag hade marsvin och han fråga om jag testat att ge dem ett visst foder som han tyckte var bra och hade använt till sina. Han sa att han kunde köpa en liten påse åt mig och jag sa att det gick bra. Tänkte liksom som sagt en LITEN påse för typ 20 spänn eller nåt. Får meddelande på msn från min bror en dag som skriver att den här kompisen köpt marsvinsmat till mig, 40 liter för 800 kr… Jag fick ju panik och visste inte vad jag skulle göra för jag vägrade ta emot det gratis vilket han ju ville att jag skulle, samtidigt så ville jag definitivt INTE betala 800 spänn för marsvinsmat… Slutade med att jag gav honom min wii-fitbräda jag hade som var oöppnad då jag inte hade kvar konsollen då den flyttade med mitt ex och jag aldrig hade haft tid att testa brädan innan dess. :P Men fan vad jag skällde ut honom och sa att han aldrig fick göra om det. XD Så efter det så var det bara dyr choklad och lyxkakor typ men han ville gärna köpa en present till mig för upp till 3000 kr. Kan säga att det blev det aldrig något av med. :P

Annons:
Galenidjur
2016-10-27 18:51
#14

#13 Men gud vilken människa hahaha.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Gaara
2016-11-01 18:40
#15

#14 Ja fy. Han brukade komma och ringa på vid alla möjliga konstiga tider… Fattar inte ens hur han kom in i min port vissa av gångerna… Brukade ofta låtsas att jag inte var hemma, annars ville han komma in och prata i en kvart, vilket alltid var mer än en kvart och trots att jag är känd för att prata MYCKET med folk jag känner så fick jag inte en syl i vädret när han babblade… En dag hade han kommit med en matlåda han egentligen skulle ha gett sin bror men hans bror var inte på plats på sitt jobb just då, så han kom hem till mig med den. Ärligt så vågade jag inte äta maten efter allt som varit osv. Hahahaha! Började liksom noja och tro att han kanske haft något konstigt i den. ;) Så den blev stående här hemma tills nästa gång han ringde på dörren. Då tänkte jag att han skulle få tillbaka lådan, så jag for upp ur soffan och ut i köket, men kom på att jag inte ens hade tömt den och alltså skulle behöva diska den osv. Såååå jag återvände till soffan utan att öppna dörren eller nåt. :P Tydligen hade han hört mig för nästa gång han träffade min bror så uttryckte han sig något liknande detta "Din syrra är så jävla dryg, man ringer på och så hör man henne hasa runt där inne, men hon öppnar inte!" Min bror fnissade lite och svarade "Vad konstigt. :P" Kan säga att han störde mig aldrig igen efter det i alla fall. ;)

Upp till toppen
Annons: