Annons:
Etikettkänslor
Läst 5356 ggr
Snuffles
10/27/16, 10:37 PM

Lätt att bli kär

Är det normalt att bli kär i folk jättejättelätt? För jag blir kär i nästan alla som är snälla mot mig, just nu har jag blivit förälskad i en som jag känt i typ 3 veckor som är typ 30 år äldre än jag… känns ju ganska olämpligt.

Annons:
Honestyisdead
10/27/16, 10:39 PM
#1

Låter mer som du inte riktigt kan tolka dina känslor och blandar ihop det. Eftersom du skriver att du blir kär i nästan alla som är snälla mot dig. Jag tror inte det är kärlek du känner men du tror det.

Snuffles
10/27/16, 10:44 PM
#2

#1 Jag saknar dem i alla fall hela tiden, och när jag är med dem vill jag vara så nära som möjligt och blir svartsjuk om personen flörtar med någon annan. Det kanske bara är besatthet eller liknande

[Blue_Lugia]
10/27/16, 10:50 PM
#3

Kan det ha något med självförtroende/självkänsla att göra tror du?

Honestyisdead
10/27/16, 10:54 PM
#4

#2 Låter som du hungrar efter bekräftelse.  Inget ovanligt. Vet inte om du är ung? Är vanligast i tonåren.

Snuffles
10/27/16, 11:52 PM
#5

#3 Jag är ganska osäker så kanske. #4 Jag är i tonåren ja

leonbergerforlife
10/28/16, 12:47 AM
#6

känner samma som dig, blir också kär i folk lätt och kan även " byta lätt " :/

Annons:
[Blue_Lugia]
10/28/16, 8:42 AM
#7

#5 Jag var själv lite så i tonåren. Hade ett behov av att bli omtyckt och sedd och var väldigt osäker.

Namiko
10/28/16, 9:10 AM
#8

Det är väldigt vanligt i tonåren att bli förälskad till höger och vänster. Jag hade själv perioder där jag blev förälskad i någon ny nästan varje vecka, men känslorna gick över ganska snabbt också. Helt normalt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Fridaaaa
10/28/16, 4:17 PM
#9

Nog mer förälskelse än kärlek

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Snuffles
10/28/16, 4:34 PM
#10

#9 Vad är skillnaden?

Honestyisdead
10/28/16, 5:03 PM
#11

Förälskelse är ytligt.

sp0ngeb0b
10/28/16, 7:22 PM
#12

Jag var typ likadan som dig förut, men det var innan jag hade haft något seriöst förhållande. Antagligen var jag väl osäker och desperat för kärlek/närhet/uppmärksamhet. Nu har jag haft ett långt förhållande och är inne i förhållande nr 2, och känner inte alls samma sak. Det har hänt att jag har "crushat" lite på någon men det har gått över väldigt snabbt. Det ska nog gå över :) men tänk bara på att om känslorna blir besvarade att inte hoppa in i ett förhållande innan du vet om du verkligen vill vara med personen!

Snuffles
10/28/16, 8:06 PM
#13

#11 tycker inte att han är snygg om det är så du menar

Annons:
Honestyisdead
10/28/16, 8:10 PM
#14

#13 Nej det var inte så jag menade. Förälskelse ät inga djupa känslor. Det ät ytligt på det viset.

Men du är alltså inte attraherad av hans utseende?

Snuffles
10/28/16, 8:11 PM
#15

#14 Nej det är jag inte

Ebolaa
10/28/16, 8:18 PM
#16

#13 Hon menar nog att förälskelse är en ytlig känsla, medan kärlek är en djup känsla som är relaterad till exempelvis tillit och andra viktiga kvalitéer man har i riktiga förhållanden. Även fast man nog kan känna kärlek till personer man inte riktigt litar på iofs, men då snackar vi väl mera desfunktionella eller destruktiva förhållanden.

Nåja..

Sen kan jag nog tänka att ditt "nerkärande", eller förälskelse, eller vad man ska kalla det, handlar mer om ett intresse och just ett behov av att få bekräftelse, att bli sedd.

För dig kan det vara bra att du tänker på egenskaper/kvaliéer du gärna ser hos en människa du vill bli tillsammans med. Istället för att "fastna" i ytliga relationer bara för att de visar ett litet intresse tillbaka, att du på så vis sätter lite gränser till vad du tänker engagera dig i. På så vis arbetar du också med din självkänsla och ditt egenvärde,  eftersom du inte bara ger av dig till vem som helst. För du blir ju typ kontrollerad när du hela tiden söker bekräftelse, då försöker du gå den personen till mötes hela tiden och stannar i saker endast för den skull.

Jag kan förstås ha fel, men det är värt att tänka på. EFtersom du är värd och det finns människor där ute för just dig.

Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Honestyisdead
10/28/16, 8:21 PM
#17

#15 då är jag helt övertygad om att du inte är kär utan du inte kan identifiera dina känslor och att du behöver bekräftelse.

Sindri
10/29/16, 5:41 PM
#18

Jag har läst många av dina andra trådar och kan förstå om du är väldigt sårbar och närhetstörstande nu. Att bli kär i en så mycket äldre person i din ålder är kanske mer att du behöver vuxna omkring dig som ser dig och bryr sig.

Jag säger absolut inte att det är så i detta fallet, men risken är stor att du blir utnyttjad av vuxna som ser och förstår dina behov. Det behövs inte så mycket från dem för att du skall "falla".

Både kärlek och förälskelse kan vara så mycket. Man kan känna olika sorts kärlek för olika personer. Jag känner mycket kärlek både för t ex mina föräldrar, syskon, min man och mina barn. Men det är flera olika sorts kärlek.
Du kan mycket väl känna kärlek till andra människor, men förväxla det inte med andra behov, och förväxla inte olika sorters kärlek. Och framförallt; låt ingen dra nytta av dina närhetsbehov just nu.

sugarmoon
10/30/16, 9:46 PM
#19

Vem är han då? Eller är det flera stycken du är kär i? Du skrev "dem" i #2. De har väl inte försökt sig på dig eller något?

Snuffles
10/31/16, 11:05 PM
#20

#19 Menade tidigare crusher också

Annons:
Ebolaa
10/31/16, 11:46 PM
#21

#20 Vad får du för tankar om mitt och Sindris inlägg, vi är ju inne på lite samma spår?

Jag förstår att det vi skriver om kan vara svårt att förstå, speciellt när man inte har så mycket erfarenhet ännu.

Är det något av det vi skriver om som du känner igen dig i?

Sen vill jag säga att jag känner igen mig lite i ditt beteende från när jag var i tidiga tonåren. Jag chattade mycket och drog till mig män och killar i alla möjliga åldrar, men det var ju aldrig någon man fick någon direkt vänskapsrelation till. Utan de kom och gick, många gånger gick de också över gränsen och började fråga mig om att visa upp mig i cam, alltså att ta av mig kläderna och såna saker, vilket jag valde att inte göra. Men jag satt ju där, just för det fakto, att jag (också) ville prata och få uppmärksamhet av andra.

Hur har du det med vänskapsrelationer i ditt "vanliga" liv, och hur mycket umgås du med din familj?

Jag och flera andra här blir förstås aningen oroliga, eftersom vi vet att man tyvärr blir ett lätt mål för personer som är ute efter att untyttja och kontrollera andra. För det är inte alltid lätt att veta var man ska sätta sina egna gränser och att värna om sin egen integritet i alla lägen, särskilt när det är personer som man bryr sig om som gör dessa övertramp.

Ciao :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Gaara
11/1/16, 6:47 PM
#22

Jag blev också förälskad jättelätt i många killar när jag var i tonåren, vilket kändes jobbigt då ingen av de jag blev förälskad i var intresserade av mig. X) Då kändes det hemskt, men när jag blev äldre så kände jag att det var tur att det aldrig blev något med någon av de personerna för det hade ändå inte gett mig det jag egentligen ville ha. :) Vissa av killarna var i min egen ålder och gick i min skola medans många var min brors kompisar och var fem år äldre. I nuläget när jag är 30 år så är ju 5 år ingenting. (Min sambo är 6 år yngre än mig) Men när jag var i yngre tonåren så var ju 5 år rätt stor skillnad utvecklingsmässigt. Men är som sagt glad över att det inte blev något med någon av dem oavsett ålder. :)

Upp till toppen
Annons: