Annons:
Etikettallmänt
Läst 3004 ggr
thessanh
2016-10-30 15:30

Ofrivilliga kramar

Är det fler som tycker kramar är jobbigt? Menar då inte kramar från kärlekspartner men annat folk som ska krama om en för minsta lilla. För att man ska åka utomlands i några få dagar eller bara för att man råkar mötas ute nånstans.

Jag vet inte, jag tycker bara inte det känns bra att kramas som en hälsningsfras med folk. Jag säger "hej" bara när jag träffar nån. Ah… är väl jag som är "kall" kanske men jag uppskattar bara kramar från min sambo och känner mig ganska avvisande mot alla andra som kramar mig hela tiden men kan inte riktigt säga ifrån heller utan låter dom krama mig. Är väl inget jätteproblem direkt, jag bara kände för att skriva. Händer väl 4-5 gånger i veckan iaf att jag får ofrivilliga kramar.

Annons:
Gladasvampen
2016-10-30 15:36
#1

Håller med dig, gillar inte heller krama folk sådär hela tiden utan någon större anledning. Mina närmaste vänner får en hejdåkram ibland men när folk som man inte är så nära med vill kramas så känns det ganska obehagligt. Förut försökte folk på jobbet ge mig hej och hejdåkramar, sa att jag helst bara ville hälsa eftersom att vi ses nästan varje dag. De tittade konstigt på mig och sen dess slipper jag allt det där kramandet :)

Fransu
2016-10-30 15:36
#2

Jag är heller inte en person som uppskattar kramar från andra än min man. I tanken tycker jag att det är fint med kramar. Inget negativt på något sätt Men personligen tycker inte om att kramas till höger och vänster med folk. Sån är jag.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Scorpio97
2016-10-30 16:07
#3

Jag har också svårt för kramar. I vissa situationer och med vissa personer går det bra och då kan jag tycka om det (typ när någon fyller år, man inte kommer ses på länge osv). Men att kramas "bara för att" tycker jag inte om. 

Men det är väldigt sällan jag måste kramas mot min vilja. Dom flesta jag umgås med är medveten om detta, så dom frågar om det är okej eller väntar tills jag tar första steget. Andra personer kan oftast märka av det på mitt kroppsspråk och brukar inte heller krama mig.


//Jessie

Myrra
2016-10-30 17:01
#4

Jag har en gubbe som har sin bilparkeringsplats bredvid min som vill krama mig.

Jag känner honom inte.

Han kan stå och vänta på mig när jag ska parkera min bil vid jobbet kl 05:45 på morgonen, snacka om creepy!🤮

Agafia
2016-10-31 07:57
#5

#4 men fy vad obehagligt 😳 Har du sagt åt honom att du inte är intresserad av hans kramar ?

[LarssonA]
2016-10-31 08:37
#6

Jag har inget emot kramar av vänner och bekanta, men jag har flera gånger varit på möten och kurser där man kramar varandra till hälsning istället för att skaka hand. Det tycker jag är jättejobbigt!

Annons:
Namiko
2016-10-31 09:23
#7

Det här är orsaken till varför jag frågar folk om jag får krama dom innan jag ens försöker, något jag tycker att alla borde göra när det gäller nya vänner, bekanta eller totala främlingar som det verkar vara i några av era fall. Jag vet att alla inte uppskattar kramar och gör man inte det ska man slippa. Det är okej att säga ifrån. Jag gillar kramar, men jag vill trots det inte krama varenda människa jag träffar och det är upp till mig att bestämma vilka som får komma så nära och inte, inte personen som vill krama mig.

Min syster gillar inte att kramas så när jag väl får en kram av henne (det händer nån gång med ett par års mellanrum) så blir jag glatt överraskad, men jag tar aldrig initiativ till att krama henne utan väntar alltid på att hon vill.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

MissClue
2016-10-31 11:22
#8

#4 men usch, va fan! lägg dig på tutan nästa gång och vifta bort honom..

I love not man the less, but Nature more…

[LadyK]
2016-11-01 00:45
#9

Kramas med nära och kära, aldrig annars. Har kollegor på jobbet som ska kramas när man möts mellan olika pass. Awkward!

Myrra
2016-11-01 04:45
#10

#5 & #8 Han ställer sig snett bakom min bil med armarna redan formade som att "vi" ska kramas när jag har parkerat så jag liksom inte kommer förbi honom mellan min bil och bilen bredvid och så säger han : - God morgon, jag tänkte jag skulle åka och fiska idag, du ska inte följa med?

Jag brukar bara svara att: Nej jag ska in och jobba. Sen brukar jag ta min väska i baksätet och börja ta ett par steg framåt för att komma förbi honom och då kramar han mig och jag blir typ helt stel.

Sen säger han: Du kan ju alltid ångra dig och följa med mig istället, vi skulle ju ha så kul.

Jag brukar fortsätta gå mot personalingången utan att säga nåt.

Man är ju inte så kaxig ensam i mörkret kan jag säga, jag börjar ensam på mitt jobb, så det är bara jag där.

Nej det är så jäkla obehagligt kan jag säga!

Agafia
2016-11-01 07:39
#11

Anmäl ! Det han gör är inte ok .

Snuffles
2016-11-01 12:59
#12

Jag tycker att kramar är jättemysiga, men bara med personer som jag verkligen gillar. Är det någon som jag knappt känner får jag panik, jag brukar rygga undan och blänga på dem och hoppas att de fattar piken.

Maria
2016-11-01 17:10
#13

Jag kramar helst bara mina allra närmaste.

Den här vanan att kramas som en hälsning numera har jag ganska svårt för. Jag gör det av artighet men jag uppfattas nog som väldigt stel😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MissClue
2016-11-02 15:36
#14

#10 fy, va jobbig start på morgonen, måste bli ett stressmoment varje dag😮 Jag har också svårt att sätta ner foten men jag hade ändå försökt på ngt sätt. Typ sett arg ut och stressad ut, hållt upp handen och skyllt på "jävligt dålig morgon". 

Har ni ingen som helst relation? typ bekantskap, eller hur fick han kontakt med dig?Blir upprörd här, avskyr personer som gör intrång. Hade en minst 30år äldre gubbe efter mig på förra jobbet. Han hade handlat hos mig i kaffebaren och då är man trevlig men det betyder inte att jag vill ligga med honom. Han väntade in mig ifall han såg mig påväg till jobbet och en gång kom han bakifrån och smekte min midja. jag blev så chockad när jag vände mig om så jag fick inte ut ett ord. Efter det hejade jag knappt och såg lite arg ut när han kom, som tur var räckte det för att han skulle lägga ner.

I love not man the less, but Nature more…

Myrra
2016-11-02 19:54
#15

#14

Ja man känner sig illa till mods varje morgon, för man vet ju inte om han står där och väntar eller ej!

Det hela började med att han var vid sin bil och grejade med nåt när jag kom tillbaka till jobbet från min lunch en gång. Han sa hej hej när jag klev ur bilen och jag svarade naturligtvis hej som man bara gör. Skulle tippa på att han är runt 70-75 år. Så nej någon relation tycker jag inte att vi har.

Jag vet att jag måste tuffa till mig, men det är lättare sagt än gjort.

Men fy vilket äckel du hade efter dig! Gud va bra att du lyckades få stopp på honom.

amandatherese
2016-11-02 21:47
#16

Ofrivilliga kramar är jättejobbigt. Kramar en av mina nära vänner och min sambo, resterande tycker jag är jobbigt när de vill kramas.

TatsuOni
2016-11-03 16:57
#17

Jag tycker om att krama min sambo och accepterar kramar från nära familjemedlemmar. Där tar det stopp! Jag säger tvärt NEJ när någon annan vill krama mig. Tyvärr så envisas vissa och vägrar att ta ett nej.

När jag undervisade (vuxna människor) så lärde jag dem på en gång att jag kramas inte och på avslutningen så skakade vi hand istället för kramar.

Hur mycket eller lite kroppskontakt jag vill ha med folk ska väl ändå vara mitt val?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Carrolinline
2016-11-04 15:23
#18

Tycker bara om kramar från min sambo alla andra är jobbigt men jag säger aldrig ifrån tyvärr så får skylla mig själv att jag blir kramad. Så dem som vill krama mig får det fast att jag inte gillar det men jag själv tar aldrig initiativ till att kramas, bara min sambo :)

Aleya
2016-11-05 13:25
#19

Dom jag känner kramar jag. Men kommer det någon okänd så säger jag att ingen kram för mig. Och jag frågar alltid innan om jag får ge folk en kram om jag har tänkt ge en. Det värsta jag vet är att få kram från folk jag verkligen inte tål men blir tvingad att krama av olika skäl.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Agafia
2016-11-05 22:33
#20

Det han gör är att ofreda dig , du behöver inte ha det så . Säg till på skarpen om du vill att han ska sluta , hjälper inte det så anmäl honom för ofredande .

Annons:
AmaliaWahl
2016-11-06 14:22
#21

De enda jag kan krama hur mycket som helst är mina närmsta vänner som varit med mig genom mina bästa och sämsta dagar. Kramar inte ens min familj så himla mycket. 

Det jag hatar är vid varje skolavslutning då vi tvingas göra någon "kramring" så alla måste krama alla. Jag vill verkligen inte men om jag skulle säga det uppfattas jag ju som otrevlig och folk tycker bara att jag fjantar mig. Det är tur att jag bara har en avslutning kvar innan studenten!

Jojaton
2016-11-06 16:07
#22

Jag är nog en ganska kramig person - kramar nästan alltid familj, släkt, vänner samt ett par kollegor när man ses/säger hejdå. Men jag har inga problem med att hälsa med handskakning/utan kroppskontakt om den jag hälsar på är obekväm med kramar.

Johanna - Instagram

Skorpion76
2016-11-11 06:59
#23

Ofrivilliga kramar ska inte accepteras. Ett nej till beröring är alltid ett nej och den som inte kan respektera det bör genast söka hjälp!  När jag gick det första året på Komvux hade jag en fröken som skulle kramas hela tiden och då menar jag inte bara för att hon ville hälsa en välkommen till lektionen. Hon kunde smyga sig upp bakom mig och krama om mig när jag jobbade. Det var fruktansvärt jobbigt och om jag sa nej och tydligt visade att jag inte accepterade det blev hon stött bara för att hon inte fick sin vilja igenom.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-11-11 07:10
#24

#23 Man kan ju knappast be någon som kramas att söka hjälp. Söka hjälp för vad då? Ansvaret ligger hos en själv att säga ifrån.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Snuffles
2016-11-11 12:50
#25

#24 Hen skrev ju att hen tydligen visade att hen inte ville men att hens fröken blev stött för att hon inte fick sin vilja igenom.

Maria
2016-11-11 13:59
#26

#25 Det är absolut inte OK. Vad jag reagerade på var att personen skulle behöva söka hjälp.

Det är väl snarare den som mot sin vilja blir kramad som behöver hjälp med att säga ifrån om man inte klarar det själv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2016-11-11 14:07
#27

#24 Jag sa ifrån, men hon lyssnade för f… inte!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Maria
2016-11-11 14:09
#28

#27 Vad jag menar är att du kanske skulle behövt hjälp av någon annan att stötta dig i detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2016-11-11 14:13
#29

#28 Ja, uppenbarligen någon som kunde ta tafg i henne och helt enkelt slita bort henne.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-11-11 14:21
#30

#29 Jag menar inte handgripligheter utan att man tagit ett rejält samtal kring problemet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2016-11-11 14:37
#31

#30 Jag fick veta ryktesvägen att det hade gått ett gift par i klassen innan mig och mannen i paret kunde den här frken inte låta bli. Till slut blev hans fru förbannad och skrev ett argt brev där hon frågade vad lärarinnan egentligen höll på med. Efter det mobbade lärarinnan ut kvinnan.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-11-11 14:45
#32

#31 Det finns liksom inget att säga om det där eftersom det är ett rykte och allt detta hände för längesedan men jag kan hålla med om att det verkar ha hanterats oproffsigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2016-11-11 14:56
#33

#32 Det har helt klart skötts oprofessioneligt och jag tycker att det är konstigt att inte den kvinnliga läraren anmäldes. Hon borde för sjutton ha fått en varning.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-11-11 14:59
#34

#33 Du kunde väl anmält?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Skorpion76
2016-11-11 15:03
#35

#33 Ja men om man ska anmäla är det bra om man får stöd och hjälp att veta var man ska vända sig.
#4 Fy vad jobbig! Jag förstår om du är äcklad. Hans betende är verkligen inte acceptabelt. Har du funderat på att anmäla honom?
#7 Det är alldeles rätt inställning! Man ska alltid fråga om man får ge en kram eller inte. Som du säger är det inte alla som uppskattar kramar till höger och vänster och då måste man respektera det oavsett hur ont det än gör!  
#0 Du är inte kall! Om du inte vill kramas till höger och vänster är det din ensak!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-11-11 15:06
#36

#35 Ja det är ju där det har brustit.

Men du kanske ska lägga detta bakom dig nu för det är långt ifrån första gången detta ämne kommit upp. så kanske vi kan återgå till trådfrågan som handlar om kramar i allmänhet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VästkustFia
2016-11-11 19:08
#37

Konstigt egentligen att kramkulturen slagit igenom så stort samtidigt som folk verkar ha blivit mer lättäcklade när det handlar om kroppar och kroppsodörer.

Inte så kul att komma direkt från en cykeltur eller en lång arbetsdag och träffa på någon halvbekant som slänger sig om halsen på en - och sen kanske tänker "fan vad ofräsch hon var".

Jag kramar bara folk som står mig riktigt nära och bara om jag märker att de är OK med det. Obligatoriskt kramande på fester och liknande där man inte känner alla så väl är bland det värsta jag vet.

Skorpion76
2016-11-11 19:41
#38

Jag tycker att det är riktigt jobbigt om jag blir uppmanad att ge en kram som tack. Det tar tvärstopp och jag klarar inte av det. I synnerhet inte om den som ger uppmaningen står och övervakar alltihop.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-11-11 19:45
#39

#38 Du är ju 40 år. Är det verkligen någon som uppmanar dig att ge en kram som tack?. Du gör väl som du vill.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2016-11-11 20:24
#40

#38 det har verkligen framgått att du inte gillar kramar. Så måste du spamma fram din åsikt så att det är nästan det enda som går att läsa i denna tråden?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2016-11-12 03:42
#41

Vill man inte ha kramen som är påväg så måste man tyvärr tala om det. För alla förstår inte att kramar kan vara jobbiga. Många kan inte läsa kroppsspråk.

Annons:
Odd
2016-11-12 07:03
#42

Jag blev uppriktigt sagt förvånad när jag läste den här tråden, kramas folk verkligen så mycket? Särskilt på arbetsplatser? Blev lite nyfiken nu, brukar det oftast vara män eller Kvinnor som försöker krama er och är du man/kvinna eller har du märk en skillnad på beteendet hos 'kramaren' när det kommer till olika kön på arbetsplatsen? Jag har aldrig varit förtjust i kramar, men det händer ytterst sällan att någon försöker krama mig i en vardaglig situation och enda gången jag har fått en kram på en arbetsplats var när jag slutade pga en större orsak och chefen ville krama mig för att visa stöd. Jag hade gott och väl klarat mig utan den och fått samma stöd av ett handslag, men han mådde bättre av det så jag tyckte det var okej, även om det kändes obekvämt. Men jag är man och kan tänka mig att det är mer socialt accepterat att tjejer kramar varandra, eller andra, ofta. Gubbarna på min senaste arbetsplats (bygg och anläggning) skulle t.ex aldrig få för sig att kramas på fikalunchen. Brottas i en grushög eller ett slag här och där går däremot an, var helt enkelt ett annat sätt att visa fysisk kamratskap i vardagen. Sen sker säkert en kram då och då, under passande tillfälle, utanför arbetsplatsen hos dem som var vänner privat också. Men de säger ju att kroppskontakt ska vara bra för en, och jag kan mycket väl tänka mig att det skulle ge en psykisk förändring efter en längre tids dagligt kramande. Hade själv en period då en av mina kompisar ville kramas väldigt ofta, i början tyckte jag det var ganska obekvämt, men efter ett tag blev det mer naturligt och det stärkte definitivt vår vänskapsrelation. Är ännu en anledning till varför jag är sparsam med kramar, använder dem för att visa att jag tycker om och litar på en person, och det gör jag definitivt inte med alla mina arbetskamrater haha. Sen är det ju fysiskt obekvämt att få en främlings bröst eller axel uppkörd i ansiktet (är kort), jag blir även äcklad av känslan av någon annans hud (bara vissa sorters hud dock) så är vi båda i kortärmat vill jag helst duscha eller kräkas efteråt…

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Farwuq
2016-11-12 08:17
#43

Jag och en kollega brukar kramas på jobbet när vi säger godmorgon, det var hon som började en gång.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Skorpion76
2016-11-12 08:20
#44

#41 Och alla kan inte heller acceptera ett rakt och enkelt nej!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-11-12 08:28
#45

 De flesta normalt funtade människor klarar visst av ett nej.

Möjligtvis kan de bli stötta.

Jag gillar inte heller att kramas som en slags hälsning men jag gör det av ren artighet så situationen annars skulle bli knepig.

Hade jag mått väldigt dåligt av det så hade jag sagt ifrån och markerat  men en snabb artighetskram kan jag faktiskt överleva😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Namiko
2016-11-12 08:36
#46

#42 Jag blir väldigt ofta kramad på arbetsplatser. Som hälsning eller bara för att. Är dock tjej och har jobbat mycket på mansdominerade ställen och det är där jag blir kramad till höger och vänster. Killarna kramar inte varandra men det är en stor skillnad när det dyker upp en tjej mitt i smeten, då blir vissa helt plötsligt väldigt kramiga av sig, dock inte mot alla tjejer. Jag har knappt blivit kramad alls när jag jobbat på kvinnodominerade arbetsplatser och jag kan bara minnas en tjej som kramat mig på jobbet.

Jag kan helt klart se att det lätt blir ett problem för en tjej som inte gillar kramar men har svårt att säga ifrån, för dom där kramarna kan ibland smyga sig upp på en och har man väl tillåtit en kram så antar den andra personen oftast att det är fritt fram för alltid.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Skorpion76
2016-11-12 09:07
#47

#46 Precis! Det var det jag örsöökte trycka på!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Odd
2016-11-12 09:17
#48

#46 Det kan jag förstå måste kännas obehagligt, väldigt konstigt beteende i mitt tycke…

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
TatsuOni
2016-11-12 10:35
#49

Jag säger tydligt ifrån, men alla accepterar inte det utan försöker hålla fast och krama mig ändå. Dessa personer är oftast, men inte alltid, folk som anser att "det klart vi ska kramas! Vi är ju i princip släkt för att jag är din svågers farbror som du har träffat en gång tidigare."

Det händer även att andra människor inte kan ta ett nej och smyger sig på mig för att kramas trots att jag uttryckt både med röst och kropp att det inte är okej. Detta är vuxna människor!

Jag upplever att det är både män och Kvinnor som vill kramas, men att männen är dem som oftast vägrar att ta ett nej.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

thessanh
2016-11-12 11:06
#50

#42 Det är uteslutande Kvinnor för min del och jag är också kvinna. Ganska många kollegor kramas varje morgon. Som hälsning. Och möter man dom på en ledig dag ute på stan så är det utsträckta armar direkt från deras sida och jag kramar stelt tillbaka. Men jag är dålig på att säga ifrån så jag får absolut skylla mig själv. Jag vill inte att det ska bli någon dålig eller konstig stämning mellan oss. Det verkar ju vara så naturligt för dom att kramas varje ny dag man träffas så jag håller god min.

Det är heller inget jag mår jättedåligt av. Tycker bara det är lite obekvämt och känns för närgånget när vi inte är vänner annars utan bara råkat hamna på samma arbetsplats.

Skorpion76
2016-11-12 11:35
#51

#46 Det var exakt så där som min fröken betedde sig och det gick inte säga ifrån!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Thiah]
2016-11-12 14:01
#52

Jag är själv en jättefysisk människa. Klappar, kramar, uppmuntrande tryck på en arm osv gör jag mot alla hela tiden. Skulle ingen säga åt mig skulle jag inte tänka på att alla inte gillar kramar. Maken berättade för mig när vi träffades att vissa tar det som en flirt när jag är så fysisk på te.x krogen. ( Kan gott klappa nån på axeln eller ge en snabb kram om vi skämtar i baren) Så jag har fått lära mig att hålla tillbaka där just för att andra inte ska misstolkas. Så, som sagt, vissa av oss tänker bara inte på det. Vi menar inget illa men i alla fall jag skulle behöva ett tydligt motståndsvisande(typ tydligt ta ett steg bort, vända kroppen eller så) en gång för att förstå.

Skorpion76
2016-11-12 16:06
#53

#52 Det är bra att du kan se klart på din situation!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Hayabusa]
2016-11-13 22:05
#54

Ej samtycke = ej kram

[LadyK]
2016-11-14 01:52
#55

Jag brukar slippa undan när man en gång försökt krama om mig när jag inte vill. Om man inte är trädkramare så gillar man inte att krama mig som spänner varenda muskel i kroppen och blir stel som en marmorpelare.

På jobbet hälsar vi ofta på varandra med kramar och efter att ha jobbat ihop ganska länge så kramar jag också om  mina kolleger. Jobbar med ungdomar som har problem med manligt/kvinnligt och deras roller och att visa att vi kan krama om varandra utan att det skadar/betyder något mer är bra för ungdomarna att se.

Annons:
Kalli
2016-11-14 22:15
#56

Jag uppskattar kramar från människor jag står nära, det händer att arbetskollegor har kramat mig som tröst och även om jag inte känner mig helt bekväm i den situationen accepterar jag den eftersom jag känner omtanken bakom.

En gång var det dock en chef som ville krama mig, jag hade varit där i någon vecka och träffat personen en handfull gånger, och rent instinktivt tar jag ett steg tillbaka. Hon tar väldigt illa vid sig, även om jag försöker förklara att det inte är riktat mot henne utan jag har ganska stort personligt utrymme. Fick gå hem den dagen och behövde inte komma tillbaka.

Agafia
2016-11-14 22:21
#57

#56 Den chefen skulle jag inte vilja ha 😳 Jag som får kvävningskänslor om någon står för nära mig vid ett samtal . Liksom du har jag ett ganska stort personligt utrymme och det känns verkligen obehagligt när någon kliver för nära om jag inte känner personen väl.

Skorpion76
2016-11-15 06:17
#58

#56 Precis! Det var det jag försökte trycka på! Tidigare i tråden har jag erättat om en fröken på Komvux som gjorde exakt likadant och det är verkligen jobbigt med personer som inte på ett vuxet sätt klarar av att hantera ett nej.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Snuffles
2016-11-15 08:43
#59

#56 Blev du avskedad?

Kalli
2016-11-15 20:02
#60

#59: Avskedad låter så hårt men jag fick inte komma tillbaka.

Skorpion76
2016-11-16 06:25
#61

#60 Nej, precis! Hon blev vääl sur för att hon inte fick ge dig en kram på sina villkor! Det där är någonting som man tycker att alla vuxna människor borde känna till, men det gör de uppenbarligen inte. Den chefen hade verklien behövr gå till psykologen och prata om sina problem med att förstå andras behov, men det fimns en hake. För att ett sådant samtal ska få en lyckad effekt krävs det att personen själv är med på vad som sägs och själv inser att det är ett problem.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-11-16 10:40
#62

#61 Att någon kramas mot ens vilja innebär inte att den personen behöver uppsöka psykolog. Herregud, psykologer har väl andra viktigare besvär att arbeta med hos människor.

Däremot tycker jag att Kalli blivit väldigt illa behandlat men det är sådant som får lösas på andra sätt på ett företag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Skorpion76
2016-11-16 13:48
#63

#62 Nej, om det sker en gångär det en sak, men om det upprepas gång på gång bör hon göra någonting åt saken.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-11-16 14:50
#64

#63 Ja, självklart.

 Jag reagerade bara på att du skrev att hon borde söka psykvård.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2016-11-16 17:17
#65

#64 Det visar att det inte bara är psykiskt utvecklingsstörda som har problem med n'r det är okej att kramas eller inte.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-11-16 17:20
#66

#65 Fattar inte vad du menar?

Vem som helst kan väl tycka att kramar är obekväma.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Agafia
2016-11-16 22:47
#67

Amen !

Skorpion76
2016-11-17 06:28
#68

That's it!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Agafia
2016-11-17 06:41
#69

Äntligen 👍

Annons:
Skorpion76
2016-11-17 12:26
#70

#69 Nu förstår jag inte!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

mangemani4
2016-11-18 11:32
#71

allt ofrivilligt känns bara konstigt, gäller inte bara kramar. tjejer som tror sig ha någon konstig rätt till att tafsa, "ooh, vilka stora muskler, får jag känna?" och innan de ens har hunnit att avsluta meningen och fått mitt godkännande så har de börjat känna=/ och när man frågar dem vad de håller på med så blir de upprörda, hade blivit ramaskri om en man hade gjort detsamma mot en tjej, "ooh, vilken fin rumpa, får jag känna?", örfil så det bara stänker om det och omringad utav 10 "knights in shining armor" hade varit konsekvensen.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Skorpion76
2016-11-18 12:54
#72

#71 Det är minst lika illa som när en kille klämmer en tjej på brösten!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

mangemani4
2016-11-18 13:07
#73

#72 exakt, men ändå verkar det vara en självklarhet hos vissa tjejer.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Kalli
2016-11-18 14:15
#74

Om personen känner ett behov av att kramas fast det gör andra människor illa till mods skulle jag säga att det är något den personen borde jobba på. Jag tror dock inte att hon såg sitt beteende som problemet, utan mitt, och det är ju synd för utifrån det kommer ingen förändring.

Skorpion76
2016-11-18 15:06
#75

#74 Exakt och det var precis vad jag menade när jag skrev #61!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Upp till toppen
Annons: