Annons:
Etikettkänslor
Läst 1729 ggr
öhmnej
11/1/16, 9:01 PM

Hur ska jag få honom att må bra?

En kille jag känner (han är 32) som jag har en crush på och som jag är väldigt nära mår skitdåligt. Han sa att om han inte haft sina anti-depressiva så skulle han varit död nu. Hur ska jag få honom att må bra? Han säger att han inte vill lägga sina bekymmer på mig eftersom jag är så ung (19) men jag har någon sorts instinkt eller något om att vilja ta hand om honom och få honom att må bra.

Annons:
pyromanen
11/2/16, 5:26 AM
#1

Varningsklockorna ringar högt!!! Att vilja "rädda" någon kan resultera i en helsjuk relation. Googla medberoende.

Namiko
11/2/16, 6:43 AM
#2

Det är inte din uppgift att få honom att må bra. Det är något han måste jobba med själv. Det du kan göra är att visa att du finns där som ett stöd för honom om han behöver det, en vän, men vad du än gör, ta inte på dig ansvaret över att få honom att må bättre för det är inget du kan göra. Det är helt och hållet upp till honom att arbeta med sitt mående och söka professionell hjälp för det.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[LarssonA]
11/2/16, 7:28 AM
#3

Du kan inte få honom att må bra… du kan bara finnas där om han vill prata eller om han behöver en arm att stötta sig mot. men du kan inget annat göra.

Du kan heller inte ta på dig det ansvaret, det kommer att dra ner dig också. Bara han kan ta tag i sin situation.

[Devya]
11/2/16, 7:59 AM
#4

Sluta spring och häng efter honom som en liten hund. Du kommer bara att förnedra dig själv i slutändan är jag rädd för.

Du kan inte hjälpa honom om han inte ens vill ha hjälp. Försök inte inbilla dig något, du lär inte vara den som räddar honom. Det här måste han själv ta itu med. Han behöver helt klart tydligt professionell hjälp.

Förlåt om jag låter hård men du kan inte leva en fantasivärld där du tror att du kan rädda den man som du har tyvärr gått och kärat ner dig i. I värsta fall så orsakar du bara mer problem för honom då du nu har känslor för honom.

 Den enda som kan rädda honom är han själv.

öhmnej
11/2/16, 8:40 AM
#5

Ja hänger inte efter honom som en hundvallp ja har mer själv respekt än så. undrade mest hur ja ska kunna finnas där för honom å i allafal få han att må litte bättre

Honestyisdead
11/2/16, 9:05 AM
#6

Det enda du kan göra är att finnas där. Du kan aldrig få honom att må bättre tyvärr.

Annons:
OlgaMaria
11/2/16, 9:36 AM
#7

Hejsan! Visst kan man ibland får en annan människa att må mycket bättre. Kärlek är en stark kraft. Men ålderskillnaden mellan er är stor och han har ju också själv påpekat det - att han säger att han inte vill lägga över sina problem på dig eftersom du är så ung - signalerar att han egentligen tycker det är för stor ålderskillnad mellan er. Sen kanske han inte orkar bry sig för att han mår så dåligt. Men det kan ju vara så att den enda anledningen till att han är med dig är för att han mår skit och är med vem som helst som ställer upp. Om han skulle vara frisk och må bra idag kanske det sista han skulle göra var att hänga med en 19-åring. Värt att tänka på. Var rädd om dig själv och investera inte hela din själ i detta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

öhmnej
11/2/16, 11:16 AM
#8

Har är inte någon ja känner bara lite grann. Vi är rätt nära. Våra pappor är bästa vänner o ja har känt honom o Hans familj sen ja var en bebis. fast det är på senaste tiden som ja blivitt småförälskad i han. har alldrig saggt det till han det vågar ja inte

Fransu
11/2/16, 1:44 PM
#9

Fint av dig att känna att du vill hjälpa. Men jag håller nog med dom andra som svarat i tråden. Det är inte din sak/ansvar att få honom att må bra. Om du är orolig och tror att det finns risk att han ska ta livet av sig tycker jag att du ska berätta det för exempelvis hans pappa som du också verkar känna väl. Så får han se till att hans son får rätt hjälp. För din egen skull tycker att att du ska försöka komma ifrån den där förälskelsen. Alla kan vi må dåligt ibland, men att ge sig in i ett förhållande med någon man redan vet mår väldigt dåligt blir bara väldigt tungrott. Låter väldigt känslokallt och elakt, jag vet. Men du är så ung och det finns så mycket mer i livet än psykisk ohälsa.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Aleya
11/4/16, 9:44 PM
#10

Efter att ha läst tidigare inlägg av dig ts och ditt mående så tycker jag att du borde fokusera på att få dig själv att må bättre. Detta är en vuxen person som får ta ansvar för sitt mående.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Spacecenter
11/5/16, 6:07 AM
#11

Som så många skrivit så gå inte in i relation även fast du kanske är kär. Det blir bara fel och du kommer att dras in i hans värld och kommer må dåligt du också tillslut. Han behöver bli fri/frisk sina problem innan han har en relation med någon. Det kommer bara göra ont och du blir bara besviken, tro mig jag har varit där och varit med om det. Om hans föräldrar inte vet hur han mår så prata med dom så dom kan hjälpa han rätt. Väldigt fint av dig att vilja hjälpa men har du känslor/kär så, nej då ska du backa det blir bara svårare för er båda.

Ebolaa
11/5/16, 6:06 PM
#12

#0 Hej, Öhmnej!

Det är jättefint av dig att du känner att du vill hjälpa denne man när han mår dåligt. Det som du behöver tänka på, och som man sällan riktigt förstår när man är ung och lite oerfaren än, är att han bara kan hjälpa sig själv. Speciellt när han mår såpass dåligt att han känner att han vore död om han inte fått den hjälp han nu har fått. Att han säger det låter ju som att han kanske också har en diagnos av något slag. När det är så illa, så kan sällan någon "gemene man" hjälpa en, utan då behövs det snarare professionellt stöd för att ta sig ur det värsta.

Men visst, det är också viktigt medpersoner runt omkring som ser honom för den han "egentligen" är, och kan finnas där under tiden som stöd. Men…

En annan sak som du behöver tänka på är att personer som är i en riktigt svacka i deras liv, dras lite til personer som kanske i stunden kan finnas där eller bli lyssnad på - men när han börjar må bättre kanske han känner att han kan gå vidare med sitt liv, och kanske inte alls har dig beräknad med i den "friska" bilden. 

Så att du ska vara hans stöd, eftersom du också är lite förälskad i honom, kan sluta med att du skapar en fantasi och falska förhoppningar om vart din välvilja kommer leda till.

Det som den första skrev om medberoende handlar om att personer i en sjuk individs närhet möjliggör detta tillstånd, man hjälper när de behöver - man finns där liksom FÖR mycket, så att de liksom inte tar sitt eget ansvar för att gå vidare i livet. 

Därför är det väl ett gott tecken i sig att denne man inte vill göra dig alldeles för involverad i hans "sjukhet". Han kanske också vill att du ska bibehålla den bilden du har av honom, och inte bilden av honom som sjuk. För det tar på för andra att veta om andras sjukligheter. 

Samtidigt kan det vara bra för er relation att du inte involverar dig för mycket just nu, eftersom det kan skapa dåliga förutsättningar för en eventuellt framtida relation till varandra.

Har du själv tänkt på något särskilt sätt du kunde hjälpa honom med? Liksom, skulle du vilja "finnas där" och lyssna på hans tankar och svårigheter? Eller är det något annat du tänker på som du särskilt skulle vilja göra för honom?

Ciao :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Luisa
11/6/16, 12:15 PM
#13

Hej TS!

Nu har jag inte läst alla kommentarer, men har varit i din sits och därför tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter.

Jag har varit tillsammans med en kille som mådde dåligt i knappt 2 veckor och det slutade med att jag mådde så mycket sämre psykiskt än jag någonsin gjort innan. Du kan inte rädda en person som mår dåligt, och du får absolut inte ta ansvaret för den där killens mående för det kommer sluta med att du själv hamnar i skiten. Fråga killen istället om det skulle hjälpa honom om han fick prata av sig med dig, eller om han kanske behöver någon form av distraktion genom att ni hittar på något ibland. Men psykisk sjukdom är inte att en person känner sig nere, det blir även tillslut en fysisk sjukdom och när det kommit så långt kan man inte bara bli frisk genom ett trollslag utan det krävs ofta flera år innan man kommer ur depressionen.

Hur som önskar jag dig lycka till TS och se till att ta hand om dig

Annons:
[Devya]
11/6/16, 12:34 PM
#14

#5 Förlåt om jag lät lite hård, men det har sina orsaker. =/ 

Jag har varit med om att ha killar svansandes efter mig då jag har mått som sämst. De har velat hjälpa men de har samtidigt också varit kära i mig. Det hjälpte mig aldrig för det kändes aldrig särskilt genuint då jag såg tydligt att de var kära i mig. Jag såg jämt dem som några hundar som tiggde efter något jag aldrig kunde ge dem. Jag tappade i slutändan respekten för dem då det kändes jämt att de ville ha något från mig, fast de menade bara väl. Så det jag menar är att du bör vara försiktig då du har känslor för den här människan.

[LadyK]
11/6/16, 11:31 PM
#15

Är du inte läkare/psykiatriker/psykolog så kan du inte hjälpa honom. Man ska inte heller behandla någon man är kär i då det tär för mycket på en själv.

öhmnej
11/7/16, 7:59 AM
#16

tror inte ja skule vila bli ihop med han även fast ja är litte kär i han det skule kännas så skummt han är ju nästan som en store bror för mig och min andra syskon men skule ändå velat jälpa han even om ja inte var kär i han han är ju trotts allt en bra vänn till familijen

Upp till toppen
Annons: