Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 3279 ggr
messing
2016-11-08 19:14

Lämna tillbaka gåvor efter avslut?

Tycker ni det är rätt att man ska lämna tillbaka gåvor man fått under förhållandet när det tar slut? Ett förhållande som varat 10 år. Kan han kräva att jag ska ge honom 20 000 konor för att han har rika föräldrar och för att han bedömer att jag fått presenter/julklappar för det beloppet genom åren? Och i och med att jag har fattiga föräldrar så har han missgynnats av att mina föräldrar alltid gett honom billiga presenter och julklappar.

Är det rimligt att jag nu i efterhand ska betala tillbaka retroaktivt värdet av det jag fått av hans föräldrar i  förhållandet?

Annons:
Myrra
2016-11-08 19:16
#1

Absolut nej!

En gåva är en gåva, punkt slut!

Scorpio97
2016-11-08 19:18
#2

Nej, det är absolut inte rimligt eller okej att kräva det. En gåva är en gåva.


//Jessie

[HundochKatt]
2016-11-08 19:19
#3

Instämmer med ovan, en gåva är en gåva och det får man behålla oavsett vad det är som händer.

Fridaaaa
2016-11-08 19:21
#4

Nej det kan han inte :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tjeja
2016-11-08 19:26
#5

Självklart INTE! Det var ju GÅVOR inte lån!!! Eller? 

Han kan inte kräva tillbaka något annat än vad sambolagen säger. Dvs, hälften av alla tillhörigheter ni skaffat tillsammans. För övrigt är ditt, ditt och hans, hans och det som ni givit varandra i gåvor tillhör den som fått vad det nu är..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[rumelle]
2016-11-08 19:29
#6

Nej, som sagt är en gåva en gåva. Så länge ni inte har något skriftligt och tydligt avtal om att gåvor ska lämnas tillbaka så kan han inte kräva dig på någonting.

Annons:
messing
2016-11-08 19:34
#7

Nej det var inga lån men han säger att värdet av presenter som kommit från respektive föräldrar har var och en rätt till och eftersom hans föräldrar gett mer beräknar han att det överskjutande beloppet är 20 000 som jag är skyldig och betalar jag inte direkt blir det ränta för varje månad det försenas. Kan jag vända mig till någon för att få rätten på min sida? Jag har inte mycket pengar själv nämligen och kan inte få fram den summan i en handvändning.

Zadeira
2016-11-08 19:35
#8

En gåva är en gåva. Det är inget man kan komma och kräva tillbaka bara för att det tagit slut.

Dessutom verkar det inte vara gåvor som han har gett dig han vill ha pengar för utan gåvor som hans föräldrar har gett dig. Det är ju bara tramsigt och löjligt att han ens försöker. Det är ju i så fall hans föräldrar som skulle kräva dig på det, och inte ens dem kan göra det lagligt.

Em_
2016-11-08 19:38
#9

Hur kommer man ens på den tanken?! Han har ju inte ens varit med och betalat. Presenterna är ju något hans föräldrar frivilligt har gett till dig och de har mycket väl har förstått att de "förlorar" den summan. För man ger ju inte presenter och säger "du får låna den här tills vi gör slut".


Myrra
2016-11-08 19:38
#10

Jisses vad han snackar skit, be han fara och flyga.

Vem tror han att han är? Banken, Kronofogden??

Nej vore jag du så skulle jag bara sluta ha kontakt med honom.

Kyllan56
2016-11-08 19:40
#11

Direkt löjligt att att kräva dig på pengar. Ingen har tvingat honom eller hans föräldrar att ge dig presenter.  En gåva kan aldrig begäras tillbaka! Småsint och hämndlysten kille!

Säg att han får stämma dig, så ska du se hur långt han kommer! Ingenstans!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Honestyisdead
2016-11-08 19:52
#12

Ge absolut ingenting! Be honom fara och flyga.

[rumelle]
2016-11-08 20:02
#13

Juridiskt har du lagen på din sida. Han kan inte kräva dig på något och han kan absolut inte börja kräva ränta på något påhittat belopp du inte ens är skyldig honom.

Annons:
Stallmima
2016-11-08 20:04
#14

Men gåvor/presenter ska ju räknas som något man gett bort så NEJ  detta har du fått genom åren och ska behålla!!  Det ska ju inte gå att kräva tillbaks en gåva!

parsley
2016-11-08 20:20
#15

Säg till honom att det saknas juridisk grund för skulden. Envisas han, så fråga vilken lagparagraf han stöder sig på. Vill han ändå ha pengar hänvisa till kronofogden och bestrid kravet med hänvisning till att juridisk grund saknas. Får du brev från kronofogden så svarar du att någon skuld inte föreligger eftersom han vill ha ersättning för gåvor du fått av hans föräldrar och kravet saknar juridisk grund. Vill ha fortfarande ha pengar får han vända sig till domstol och betala vad det kostar, eftersom du fortfarande har rätten på din sida. En gåva är överlämnad när den är mottagen och man kan inte återta den i efterhand. Ger man bort något så får man så att säga skylla sig själv.

https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

jagga-ewe
2016-11-08 23:18
#16

Du har ju fått sakerna av hans FÖRÄLDRAR, hur ska du kunna betala till honom vad DE gett dig? Det är ju bara löjligt. Om han är missnöjd med vad han fått av dina päron är det väl dem han ska kräva på pengar, inte dig? Du är ju inte dina föräldrar.

Det vore som om jag och maken skulle kräva hans föräldrar på pengar eftersom de ger oss billigare julklappar än vad min mor gör. Det vore absurt. Och dumt. Det är väl inte värdet på gåvan som är det viktiga?

Det enda jag kan tänka mig att han har rätt till är väl själva prylarna han fått av dina föräldrar, oavsett värdet. Precis som du har rätt till det du fått av hans päron. Om de sen gett dig en svindyr köksmaskin som han använt spelar ingen roll om det var du som fick den. Precis som det inte spelar nån roll om du använt påslakanen han fick av din mamma. Eller vad det nu kan handla om för pryttlar.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[LadyK]
2016-11-09 00:41
#17

Håller med övriga i tråden. En gåva är en gåva och det ska man aldrig behöva lämna tillbaks eller betala för om förhållandet tar slut.

[freeatlast]
2016-11-09 09:51
#18

Ursäkta men jag tycker han låter som ett riktigt svin…

En gåva är en gåva, punkt.

[LarssonA]
2016-11-09 15:13
#19

Nej, verkligen inte! Dumheter! Folk blir helt tossiga när de går isär!

När jag lämnade min man efter 17 år så fick jag absolut inte ta med mig symaskinen han köpt till mig i julklapp ett par år tidigare. Den tillhörde plötsligt huset (japp, han vidhöll att det var samma sak som om jag försökt ta med mig spisen eller kylen).

Jag lät den stå den gången, sedan smugglade jag med mig den nästa gång jag var där för att hämta grejor. Han märkte naturligtvis aldrig det…

Agafia
2016-11-09 15:23
#20

För rättvisans skull ska väl han också lämna tillbaka allt han fått under ert förhållande ( ironi ) . Det handlar om kontroll och ren dumhet ifrån honom .

Annons:
Elsaharr
2016-11-09 16:05
#21

Nej absolut inte. Som andra skrivit, en gåva är en gåva och det var ju hans val att ge dig dyra prylar.

Zingo ;D

obstitant
2016-11-09 16:45
#22

Hahahaha nej.

Det enda undantaget, som jag ser det, är väl om du skulle ha fått någon speciell släktklenod från hans sida, ett smycke som gått i arv från generation till generation t.ex., med tanken att det sedan skulle gå vidare till era eventuella barn. Såna saker kan ju vara schysst om de får stanna i släkten när du lämnar den.

Men annars, nej.

[Devya]
2016-11-09 16:59
#23

Det där är ju helt hysteriskt roligt. Nej, han kan absolut inte kräva något tillbaka och absolut inte pengar. 

Jag själv har gett tillbaka smycken som jag har fått från mitt exs föräldrar. Jag kände inte att det var rätt att behålla dem efter att det tog slut. Men det är ju skillnad då jag valde att göra så och det handlade ju inte precis om pengar.

Pytteliten
2016-11-09 17:00
#24

Han vet att du inte har de pengarna och vill helt enkelt ge dig en smäll där han vet att det tar. Ingen trevlig egenskap…

pyromanen
2016-11-09 17:51
#25

Det du fått i gåva är ditt! Han kan inte begära att få sånt som är ditt. Punkt.

Maria
2016-11-09 18:20
#26

Det var bland det dummaste jag har hört😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

messing
2016-11-09 18:48
#27

Det är inga släktklenoder och fina smycken som gått i arv i deras släkt. Sådant hade jag givetvis inte bråkat om att få behålla. Faktum är att det inte rör sig om så mycket prylar över huvud taget så det finns inte mycket jag kan sälja för att få lös pengar heller.  De har gett mycket resor i present när jag fyllt år mm. Resor där han såklart också var med så det är ju inget han gått miste om själv att uppleva. Men jag har ingen möjlighet att betala tillbaka värdet i efterhand av flera flera långresor vi gjort tillsammans som vi fått av hans föräldrar. 

Men tack till alla som svarat och ni verkar ju överens🌺

Annons:
Honestyisdead
2016-11-09 19:12
#28

#27 Även om du hade haft saker att sälja skulle du inte gjort det eftersom han inte har någon rätt att kräva några pengar för saker som du fått .

Så bara stå på dig.  Du har lagen på din sida.

Tjeja
2016-11-09 20:54
#29

Han har oavsett inte rätt att kräva tillbaka ett enda öre av dig från gåvor du fått! Oavsett vem som gett dig gåvorna! Skit i hans idiotprat, han försöker bara göra dig illa för att han är hämdlysten.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Rulander]
2016-11-10 10:16
#30

Ofattbart att man ens kan komma på tanken. är det verkligen sant?

Gå vidare och ge inget tillbaka.

Jag instämmer med alla föregående inlägg.

klampan
2016-11-11 10:36
#31

Det  kanske var du som gjorde slut? Och att han känner sig väldigt besviken och arg över det och försöker "hämnas" genom att få dig betala tillbaka sånt som du inte ens fått av honom utan hans föräldrar.

OlgaMaria
2016-11-11 11:58
#32

Det är bara manipulation och hot, av den barnsligaste sorten. Han har absolut ingen juridisk rätt att ställa sådana krav, isåfall skulle du ha skrivit på ett kontrakt innan ni reste att du godkände att betala tillbaka beloppet ifall ni skulle göra slut, och jag tror inte du skrivit på något sådant kontrakt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

messing
2016-11-11 12:05
#33

#31 Ja det var jag som gjorde slut och det efter att han  varit otrogen för andra gången. Första gången för två år sedan förlät jag honom men inte när det hände igen nyligen. Ja, han försökte hålla kvar mig med näbbar och klor men när det inte lyckades att böna och be mig att stanna så började pratet om att jag skulle vara skyldig honom pengar.

#32 Nej precis.

[djustus]
2016-11-11 12:10
#34

Inte en chans…som alla sagt..det är gåvor..sorry vill inte va taskig mot honom eftersom ni ändå varit tillsammans i 10 år…men seriöst så gör en sån begäran av honom det ännu värre…jag vet vad jag skulle sagt…å det ska jag inte skriva…..men nej ..han e ute å cycklar….ge honom inte ett skit ..jo fingret du vet…!

Annons:
IdaT
2016-11-11 12:19
#35

Något som kan vara bra att veta är att om han skulle gå vidare och försöka kräva in pengarna via kronofogden så är det han som måste bevisa att skulden finns. För dig räcker det med att bestrida kravet.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

tlover
2016-11-11 16:40
#36

Dessutom måste han betala för kronofogdens tjänster

l'm back

[tk1971]
2016-11-12 04:26
#37

Nej, det är fel av honom att på det sättet hålla på och räkna kronor och ören. Det ger ett väldigt gnidigt intryck. Däremot har jag själv gett tillbaka smycken till en f.d. men då handlade det om ett betydligt lägre värde. Jag tyckte inte att jag ville använda dem någonsin mer och de hörde på nåt sätt ihop med honom, så jag hade ingen användning för dem mer.

Honestyisdead
2016-11-12 04:43
#38

Jag kan förstå att man kan bli arg när man blir lämnad (även om han hade noll rätt till att bli det) och då kan barnsliga sidor komma fram. Tex att man säger att man vill ha tillbaka saker man har gett sitt ex. Typ ett patetiskt försök till att hävda sig. Men oftast vet dom innerst inne att gett är gett.

Att från det börja hitta på summor som skulle vara värdet av det som exet har fått som varit dyrare än det man själv fått, "mellanskillnaden ", är så uppe i det blå att man måste skratta.

Jag har aldrig hört talas om något så löjligt och sjukt innan. Att sedan säga att det blir ränta haha. 

Han kunde ju ta och betala för skiten du fått gå igenom istället. Skiten han orsakade. Kräv du en summa av honom ;)

Soligajag1
2016-11-12 05:40
#39

Verkligen idiotiskt 😈 

En gåva är en gåva ! Punkt slut !

HH 🙂

Farwuq
2016-11-12 08:22
#40

En gåva är en gåva.

" …_han bedömer att jag fått presenter/julklappar för det beloppet genom åren… "
_

_" … så har han missgynnats av att mina föräldrar alltid gett honom billiga presenter och julklappar…"
_

😮

Jag tappar andan, jag vet inte ens vad jag ska säga;
en fet smäll på truten skulle vara passande.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

TatsuOni
2016-11-12 11:48
#41

Be honom fara och flyga och säg sedan upp all kontakt med honom. Eller blockera och ignorera honom totalt på en gång. Han är inte värd din energi!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
[LadyK]
2016-11-14 01:39
#42

Fattar fortfarande inte hur han tänker…
Tar han upp det igen så kräv honom på ett skadestånd för psykiskt lidande iom otrohetsaffärerna. Ska man använda sig av det amerikanska systemet så gör det fullt ut.

Gaara
2016-11-16 19:04
#43

Alltså. XD Han kan bara drömma om det. Gett är gett liksom. Du har ju inte fått låna presenter av honom och hans föräldrar. Helt otroligt att han inte fattar hur dumt det låter. X'D

Honestyisdead
2016-11-16 19:11
#44

Hur har det gått?

Tjeja
2016-11-16 20:27
#45

undrar jag med!

Hur har det gått TS?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: