Annons:
Etikettallmänt
Läst 1449 ggr
morgontrött
11/14/16, 10:27 AM

Byter ni vuxna julklappar med varann?

Det skulle vara intressant att höra hur ni andra gör med julklappar. Byter ni julklappar med andra vuxna ni firar jul med eller ger ni bara julklappar till barnen? Jag tycker min släkt är helt "hysterisk" när det gäller julklappar kors och tvärs. Det är alldeles för mycket, och jag får inget gehör alls för min åsikt. Jag tycker det räcker att vi köper julklappar till de barn som är med men det tycker ingen annan så det bara fortsätter.

Vi är också ganska många som samlas. 15 st. vuxna och 8 barn. Och alla vuxna köper julklappar till varann. Jag tycker det är helt vansinne och har tagit upp det flera gånger utan att något händer vilket resulterar i att jag ju känner mig tvingad att göra likadant. Jag vill liksom inte få julklappar från 15 andra vuxna och själv ger jag bara till barnen. Nej så kan jag inte göra.

Nu har jag börjat få frågor igen "vad önskar du dig i julklapp" och jag svarar som alltid "men snälla köp INGENTING till mig, vi trappar ner på det här med julklappar nu det räcker att träffas och ha trevligt, äta gott mm"

" Jooo… det är klart vi ska byta julklappar" får jag som alltid till svar.

Jag vet inte, det är kanske jag som är konstig… eller snål tycker nog nån men jag förstår inte att det inte kan respekteras att jag vill stå utanför det där (enligt mig) onödiga bytet av pengar vuxna personer emellan. Jag vill köpa julklappar till barnen i släkten och inte till alla mostrar med flera som verkar tycka det är så viktigt med julklappar.

Är alla ni andra överens om hur ni gör kring julklappar? Och berätta gärna vad ni har för upplägg.

Annons:
Stallmima
11/14/16, 10:52 AM
#1

Ibland gör vi det i släkten, men det är inget måste

Carmarino
11/14/16, 11:00 AM
#2

Det är valfritt hos oss. De som vill ge varandra julklappar gör det, men om man inte vill så slipper man. Självklart får man då inga julklappar heller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Myrra
11/14/16, 11:13 AM
#3

Vi ger bara barnen.

Kan ni inte kompromissa?

Om alla skriver sitt namn på varsin lapp och stoppar i en burk, så får ni dra en lapp var och det namn som står på respektive lapp blir den person man köper en julklapp till, på det viset får alla 1 julklapp var.

Scorpio97
11/14/16, 11:23 AM
#4

Vi har ingen stor släktträff vid jul, utan det är mamma och vi syskon. Tidigare har det varit ett "krav" på att man ska köpa en julklapp till varje person, men när vi blev äldre (jag är yngst på 19 år) så har det blivit lite si och så med det. Så numera köper man julklapp om man vill och om man hittar något. Får man en julklapp av någon man själv inte har en julklapp åt, så är det helt okej. 

När alla skulle ge blev det mest onödiga grejer för att man var tvungen att ge något, nu är det mer att om man hittar en julklapp man verkligen känner att man vill ge så gör man det - annars är det okej att låta bli.
Jag tycker det är skönt, för jag blir lätt stressad av att leta julklappar och det förstör julglädjen för mig. Dessutom är vi allihopa vuxna människor med bra ekonomi, och vi köper ju själva det vi behöver. Då är det svårt att hitta en vettig, användbar och bra julklapp varje år. 

När (om) det blir barn i familjen så kommer alla förmodligen försöka köpa något till barnen, och fortsätta med samma upplägg för dom vuxna.


//Jessie

Zadeira
11/14/16, 11:25 AM
#5

Vi byter julklappar, trots att det inte finns några barn hos oss.

För mig handlar det om att få lov att ge saker till dem man tycker om. Jag ger ofta presenter då och då under året ändå till mina närmsta, men till jul och födelsedagar känns det som att man får ge på ett helt annat sätt, lite extra på något vis.

Det är bara den absolut närmsta familjen som får lite större gåvor, mamma, pappa, två vuxna bröder och pojkvännen. De får alltid personliga gåvor som jag valt ut specifikt för just dem, ngåot de vill ha eller något som passar dem. Detta enbart för att jag tycker det är kul och för att jag uppskattar att få lov att ge saker till dem man älskar.

Sen får farmor och farfar samt pojkvännens mamma plus sambo och pojkvännens brors familj alltid något litet symboliskt, typ en julblomma med en lott. Dem hade jag helt klart klarat mig utan att behöva byta julklappar med men för dem är traditionen så viktig. Då köper jag bara något litet opersonligt för att visa god vilja och håller god min, även om jag tycker det känns onödigt att ge baar för att det ska göras.

Honestyisdead
11/14/16, 11:27 AM
#6

Firar bara med mamma, pappa, bror, svägerska och brorson.  Vi byter julklappar med varandra. Jag älskar att planera, ordna och ge bort saker :)

Annons:
fruktgumman
11/14/16, 11:55 AM
#7

Bara till de allra närmaste som föräldrar, syskon, syskonbarn och svärmor. Sambon och jag byter inte julklappar utan hittar på något gemensamt istället som vi vill göra eller skaffa oss.

pyromanen
11/14/16, 12:12 PM
#8

Symboliska eller gratis saker till dom vuxna. Kanske en bok man har läst (begagnad alltså), något litet hittat på loppis eller bakat… Av mitt ex önskar jag mig en kasse dagstidningar (jag har vedpanna och behöver papper att tånda med men prenumererar inte på några dagstidningar)😄 Barnen får sin del av köphysterin…

jackiejohn
11/14/16, 2:10 PM
#9

Vi är stor familj och här får barnen julklappar och jag och maken ger en mindre julklapp till våra föräldrar annars är det julklappsleken som gäller för oss vuxna sen ett par år tillbaka, underbart! Alla vuxna köper då en julklapp för ca 75-100kr som passar till både man och kvinna. Sen slår vi tärning tills alla fått varsin julklapp, sedan öppnas klapparna och vi sätter tid (3min) och slår med tärningen och får man nr 6 så får man byta julklapp. Så alla kommer med en klapp och går hem med en klapp! :) Väldigt roligt och har dragit ner stress och press för alla samt så spar man en mindre förmögenhet då vi är så väldigt många..! Så föreslå en julklappslek för er vuxna istället? :)

Shailina
11/14/16, 2:49 PM
#10

Vi ger inom nära familjen. även till vuxna. Fast i våran familj är det lite av en tradition att göra en större del av klapparna själv i stället för att köpa saker.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Jojaton
11/14/16, 8:50 PM
#11

Vi brukar bara vara närmsta familjen (jag 23, mamma, pappa och mina syskon 20 & 17 år) på julafton, och då får alla paket av varandra. Mormor och morfar brukar skicka ner sina innan om de inte kommer (oftast inte pga hund och en bit att köra) Sen kommer släkten på pappas sida på juldagen, då sker inga julklappsbyten förutom att farmor och farfar kan ge deras presenter till mig och mina syskon eftersom de andra brukar fira jul hos farmor och farfar. Men pappas syskon ger inga julklappar till varann.

Johanna - Instagram

Agafia
11/14/16, 10:26 PM
#12

Vi ger oftast bara till barnen , men ibland " fuskar " jag i egenskap av Mamma och ger mina vuxna barn något som jag tror de blir glada av 😊

[Forest]
11/15/16, 8:58 AM
#13

Ja, vi köper till svärmor o svärfar. Sen köper jag till min man o tvärtom dok brukar det inte vara så jätte dyrt men något man tänkt ut. I år får han parfym som jag vet att han gillar 😃

Annons:
Zelmabus
11/15/16, 3:42 PM
#14

Bara till barnen, fast mina föräldrar ger alltid till oss men inte under själva firandet.

Fridaaaa
11/15/16, 3:45 PM
#15

Jag & sambon har börjat köpa gemensam julklapp
Men ja vi vuxna ger också varandra :) men fokus ligger på barnen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

citytjejen
11/15/16, 5:23 PM
#16

Vi, dvs jag, min man och min mamma, ger inte varandra några julklappar. Har slutat med det sedan några år tillbaka vilket vi trivs bra med! Vi firar aldrig jul med några barn inblandade, men hade det varit så så kanske man varit "tvungen" att ge till dem,  i alla fall om det varit närstående barn 🙂

/Christina

TatsuOni
11/16/16, 1:50 PM
#17

På mammas sida så köper vi julklappar till barnen gemensamt och vi vuxna drar lott om vem vi ska köpa till. Ingen förväntar sig någonting dyrt, utan man köper efter sin egen ekonomi och ingen önskar sig någonting dyrt.

Hos sambons familj gör vi samma sak men med en budget på ca 500 kr. (För de vuxna då)

Till firandet hos pappa så köper jag, sambon och två utav mina syskon en gemensam julklapp till pappa och jag, sambon och enda brodern en gemensam julklapp till våran lillebror (han är tio). Vi får alla julklappar utav pappa.

Vartannat år så firar vi med sambons familj på julafton och äter julgröt med min familj dagen efter utan några julklappar (förutom till pappa och lillebror).

Vartannat år så firar vi julafton med min familj och en extra julafton med sambons familj dagen efter. De åren blir dyrare.

Ett utav mina syskon och hans barn byter jag inte alls julklappar med eller träffar runt jul, då vi inte har så bra kontakt.

Sambon och jag köper julklappar till varandra.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

OlgaMaria
11/16/16, 2:14 PM
#18

I både min och min mans familj har vi ganska många år lottat ett tag innan jul vem som ska ge till vem. Så de vuxna har fått en klapp och gett en klapp till en vuxen. Man vet vem man ska ge till men vem man ska få från blir en överraskning på julafton. Tycker det är ett jättebra system. Blir roligt men väldigt mycket enklare. Det kan vara ett bra alternativ om man inte känner att man vill avskaffa julklapparna helt. Vi har också kört på lottning med klapparna till barnen på olika sätt. Senaste åren gör vi så att varje barn får ge en klapp till en kusin och få en klapp, alltså samma som vi gjorde mellan oss vuxna förut. Väldigt skönt så att det finns energi att köpa julklappar till mina egna barn och så bara EN utöver det. Vi har förresten avskaffat klapparna mellan oss vuxna helt för ett par år sedan genom majoritetsbeslut. Men några få brukar komma överens om att byta ändå. Så bara de som vill är med på det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Tuulikki]
11/16/16, 3:48 PM
#19

Jag byter julklappar med mina föräldrar och syskon samt farmor & mormor. Jag och sambon struntar i julklappar till varann och fixar något gemensamt istället.

Jag fyller år i december så ibland får jag lite dyrare saker antingen på födelsedagen eller julen, av min släkt. De brukar gå ihop och köpa något fint till mig🙂

Mina föräldrar köper bara julklappar till oss i familjen (+ min sambo) och inte till mina kusiner. De flesta är över 18 så det är bara de små som får. De är typ 7 och 9 och tycker fortfarande att julen är spännande, så kul att se🙂

Gaara
11/16/16, 6:39 PM
#20

I min familj så byter vi julklappar med varandra. Men vi är 4 pers. Byter så klart med min sambo och då är det inte bara en klapp det handlar om utan flera. Däremot så har han en rätt stor familj (mamma, pappa, storasyster, han och tvillingsyster samt lillebror) och de brukar fira jul med sambons mormor, morfar och moster också. Och de brukar tydligen ha lite olika system för det där med julklappsbytet. Förra året så hade de specifika personer de skulle ge till, så då gav de inte till alla. Men det kändes tydligen inte bra, så de ska köpa till alla i år igen. :P Jag tycker det blir jobbigt och DYRT när det är så många man ska köpa till. Tack och lov så får man som par ge en present till en person. Så jag behöver inte köpa till alla heller. Är bara sambons lillebror som brukar få något från alla då han bara är 11 år. :) Han brukar dessutom köpa julklapp till mig så skulle kännas fel att inte ge något själv till honom.

Annons:
Upp till toppen
Annons: