Annons:
Etikettkluringar-och-undersökningar
Läst 1946 ggr
Scorpio97
11/18/16, 10:31 PM

Komplimanger

När du får en komplimang, ger du alltid en komplimang tillbaka den till personen då? Om du ger en komplimang, förväntar du dig att personen ska ge dig en komplimang tillbaka? Tar du illa upp eller tycker det är konstigt om personen inte gör det, eller är det okej att h*n bara säger tack?

Självklart kan det variera beroende på vem personen är eller beroende på situationen, men välj då det som oftast stämmer.
(Försökte göra alternativen så korta som möjligt, så "ger alltid/ofta" betyder alltså att du alltid/oftast ger en komplimang tillbaka om du får en osv)


//Jessie

Annons:
amandatherese
11/18/16, 10:34 PM
#1

Ger ibland och förväntar mig ingen tillbaka

Scorpio97
11/18/16, 10:43 PM
#2

Anledningen till att jag frågar är för att jag hamnade i diskussion med en person som tycker att man ska ge en komplimang tillbaka av artighet, och delvis för att jag själv märkt att vissa tar illa upp om man inte ger en tillbaka. 

Men för mig har det alltid känts "falskt". Jag vill inte ha en komplimang tillbaka direkt för jag kan inte ta den på allvar då. Även om personen säkert menade komplimangen. På samma sätt känns det fel att ge en komplimang om jag precis fått en, för även om jag menar komplimangen (annars skulle jag inte säga det) så ger jag den just då för att jag känner mig tvingad av sociala regler att göra det. 

Så jag föredrar om personen bara säger tack. Däremot kan jag absolut uppskatta en komplimang vid ett senare tillfälle. Men det ska inte vara för att jag gav en först, utan för att personen vill göra det just då. 

Jag ger oftast inte en komplimang tillbaka, men har märkt att vissa personer blir stötta eller tar illa upp, så i vissa ovanliga situationer ger jag en tillbaka för att jag känner att jag förväntas göra det.


//Jessie

Jojaton
11/18/16, 10:48 PM
#3

Är överlag ganska dålig på att ge komplimanger - försöker bli bättre. Förväntar mig inte komplimanger tillbaka när jag ger en, oftast känns det inte så genuint. Händer att jag ger komplimanger tillbaka när någon ger mig en, men jag tackar alltid först. (Har också blivit mycket bättre på att bara ta emot komplimanger och inte bortförklara dem. Avskyr när folk jag ger komplimanger avfärdar dem så antar att det är likadant för andra, haha) Edit: Men lite som #2 är inne på, i vissa sammanhang sägs ju komplimanger nästan som hälsningsfraser och då ger jag alltid tillbaka. Men som sagt, inte utan att säga tack först.

Johanna - Instagram

Honestyisdead
11/18/16, 11:32 PM
#4

Väntar mig ingen tillbaka om jag ger och ger inte tillbaka om jag får en komplimang.

Maria
11/19/16, 8:53 AM
#5

En komplimang säger man ju för att man menar det och vill tala om det för personen. Det handlar ju om personen ifråga och inte om en själv.

Så om jag ger en komplimang så har jag inga förväntningar alls mer än att just tala om det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vanja
11/19/16, 9:02 AM
#6

Jag förväntar mig inte några komplimanger tillbaka när jag ger en och har aldrig gett tillbaka en bara för att jag fått en.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
amandatherese
11/19/16, 9:35 AM
#7

#2 oj, aldrig sett det på det sättet eller märkt av att någon reagerat på att jag tillexempel inte ger någon tillbaka :)

[Devya]
11/19/16, 1:52 PM
#8

Låter lite löjligt om någon förväntar sig att få tillbaka en komplimang. Jag skulle liksom inte se det som något genuint.

Pytteliten
11/19/16, 3:14 PM
#9

Håller helt med dig i ditt resonemang TS. Ger jag en komplimang så är den alltid ärligt menad och min förhoppning är att personen blir glad och visar det. En komplimang tillbaka skulle verkligen inte känna ärligt menat utan bara krystad. 

Får jag en komplimang så blir jag glad och säger till exempel "Tack, vad glad jag blir". Sen tror jag att man blir mer benägen att ge komplimanger om man själv får några, men inte går jag och räknar att "hon gav mig en förra veckan, jag måste verkligen hitta på något snällt att säga till henne".

[Tuulikki]
11/19/16, 3:44 PM
#10

Mitt svar är likadant som #4

Zadeira
11/19/16, 4:55 PM
#11

När jag får en komplimang tackar jag. Om det finns anledning att ge en komplimang vid tillfället (exempelvis om vi lagat en middag ihop och den andra parten ger mig komplimang för salladen kan jag mycket väl ge komplimang tillbaka för lasangen) kan jag göra det. Annars nöjer jag mig med att tacka.

Om jag ger en komplimang väntar jag absolut mig ingen tillbaka.

Komplimanger är som gåvor. Man ger dem osjälviskt för att man vill ge dem, inte för att man "måste". Om jag får en gåva ger jag inte en tillbaka bara för att jag borde göra det, utan jag ger en gåva till en person när jag känner att jag vill det.

InkaAthilea
11/19/16, 8:42 PM
#12

Jag förväntar mig inte en komplimang tillbaka. Jag ger en komplimang för att göra den andre glad eller liknande. Jag gillar att ge komplimanger! Om jag får en komplimang säger jag oftast bara. Tack! Jag mötte en person på en kurs och sa till denne att jag tyckte hon verkade vara en snäll och fin person och hon sa: "jaha. Jag tycker att du har fina tänder" Hehe…förväntade mig absolut ingen komplimang tillbaka men tror att hon är nog en person som vill ge en komplimang tillbaka. Tyckte att det var en lite lustig komplmang i sammanhanget men man får väl ta det för vad det är. En komplimang. Bara att tacka.

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

obstitant
11/20/16, 1:33 PM
#13

Tycker som ni andra att det bara blir konstigt och lite falskt om den som får en komplimang genast måste komma på en tillbaka.  Nån gång ibland har det väl hänt att jag t.ex. har kommit till en fest  och någon säger "åh vilken fin klänning" och jag svarar "tack, din är också jättefin!" eller vice versa,  just för att båda är uppklädda och båda får syn på varandra samtidigt, men händer ju inte så ofta.

Annons:
Scorpio97
11/20/16, 1:52 PM
#14

Tack för alla svar!
Enligt undersökningen verkar det ju inte vara jättevanligt att förvänta sig en tillbaka i alla fall. Skönt att det inte bara är jag som kan tycka att det känns lite konstigt att få/ge en komplimang tillbaka direkt :)


//Jessie

[LarssonA]
11/23/16, 11:11 AM
#15

Tanken har aldrig slagit mig att jag ska ge en komplimang tillbaka av artighets skull. Jag säger tack! Jag har heller aldrig någonsin förväntat mig att få en tillbaka när jag ger en. 

Det känns ju bara fånigt att göra så! Det är ju som att man fiskar efter komplimanger…

Honestyisdead
11/23/16, 11:15 AM
#16

Precis.  Om man vill ha en komplimang tillbaka känns ju den personen ger inte ärlig.

Upp till toppen
Annons: