Annons:
Etikettförhållande
Läst 2145 ggr
ThatCuteThingie
11/23/16, 10:32 PM

förstår inte

jag har haft min andel av män/pojkvänner och detta kommer låta fånigt men alla har behandlat mig som en gudina som att jag har varit den vackraste sköraste blomma dom set i sina liv ! jag har alltid varit den som gjort slut jag har aldrig blivit dumpad så att säga men jag är tillsammans med en kille nu och han var lika dan i början men nu har han börjat bete sig som en riktig skithög så att säga . han lyssnar inte och han gör saker jag inte tycker om osv men han har en miljon regler på mig men jag får bara ha kanske en på honom och de är att han inte får ha sex med andra men hans regler är bizzara ! typ jag får inte vara i stan utan honom . jag får inte prata med någon kille alls . jag får knappt prata med mina tjej vänner . jag får inte sminka mig eller klä mig som jag vill sådana grejer . visst jag kan gå me på saker jag är ingen diva jag har lyssnat på allt han sagt på jag trodde att det skulle få han att lyssna på mig men det är som att han ser mig som svag nu nästan eller det känns så . jag vill inte lämna han jag älskar honom så mycket så det gör ont gråter av bara tanken men det är liksom som att jag inte har något val ! jag vill inte leva så för alltid jag vill att vi ska vara lyckliga som förr! jag har alltid varit trogen till honom och det vet han mycket väl.  men vi bråkar så mycket nu om ingenting och han är som ett barn som inte vill lyssna och jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till vet inte om ni förstår vad jag pratar om men jg hoppas verkligen att någon skulle kunna hjälpa mig få mitt huvud på rätta vägar för det känns som att jag är vilsen just nu som att jag slits mellan kärleken och måendet typ . 

hoppas det är någon där ute som skulle kunna hjälpa mig lite här 

mvh/ en vilsen tjej

Annons:
vendelay
11/23/16, 10:39 PM
#1

Lämna honom. Svartsjuka och kontrollerande män kommer många gånger till slut att börja slå och misshandla kvinnan psykiskt. Lämna honom direkt, även om det är svårt. Ditt mående är hundra miljoner gånger viktigare - och kärlek ska du må bra av!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

obstitant
11/23/16, 10:44 PM
#2

Nej nej nej nej nej! Låt dig inte kontrolleras på det här viset! Det är inte rimligt, och det är stor risk att han kommer att bryta ner dig mer och mer. Att du känner dig vilsen är första tecknet på att han redan har börjat luckra upp din förmåga att tänka klart och ifrågasätta det som händer.  Du måste bryta, är jag rädd.

Scorpio97
11/23/16, 10:55 PM
#3

Håller med övriga. Att en person är så kontrollerande är ett stort varningstecken, och risken är att det kommer bli värre och kanske utvecklas till misshandel (psykisk och/eller fysiskt). Han har ingen rätt att sätta sånna krav på dig. Du måste göra det som är bäst för dig, och även om du älskar honom tror jag också att det bästa är att lämna. Jag tror inte du kommer må bra i det där förhållandet efter vad du har beskrivit. 

Ibland kan det hjälpa att försöka se saken utifrån. Hur hade du reagerat om din bästa vän kom och berättade vad du precis skrev här? Hade du känt att det var ett bra förhållande och att din vän kommer bli lycklig med den killen?


//Jessie

Aleya
11/23/16, 11:34 PM
#4

Han är sjuk. Han beter sig som en misshandlare minus att han inte höjt handen emot dig ännu. Lämna innan har får hårdare grepp om dig. Om än det gör ont så är inte denna mannen nått att ha.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Pytteliten
11/24/16, 8:24 AM
#5

Jag hoppas att ni som MÅSTE ha arbetstelefonen på 24/7 har betalt för ständig jour. Det är absolut inte okej eller ens lagligt att tvingas vara tillgänglig jämt!

obstitant
11/24/16, 9:48 AM
#6

En sak till: När man befinner sig i en relation med en sån här kontrollerande och manipulerande person känns det ofta som om man älskar den mer än man nånsin älskat någon annan, som att man inte kan andas utan den. Tyvärr är det sällan "riktig" kärlek (även om man är kär från början och säkert fortfarande tycker om vissa egenskaper hos personen), utan ett beroende som skapas just av att man blir kontrollerad och illa behandlad. Man börjar känna sig svag och dålig, att partnern är det enda som ger något slags riktning i tillvaron, och all ens energi fokuseras på att hålla partnern nöjd. Många blir rädda att lämna partnern eftersom de inte längre tror sig kunna leva utan hen. Men… man har ju levt utan den personen en massa år innan, då kan man göra det igen.

Annons:
Bill&Bull
11/24/16, 11:22 AM
#7

Håller med #6 Har levt i ett sådant förhållande, blev kontrollerad tills jag inte visste vem jag var. Vågade inte göra slut för jag kände att jag inte va något utan honom. Dom är bra på att manipulera. Viktigt är att komma ihåg att det inte är dig det är fel på!

||My Love For Animals Is Immortal||

Agafia
11/24/16, 2:37 PM
#8

Lämna honom så fort du kan , innan han har knäckt dig . Det finns andra som kan ge dig vad du förtjänar , som net behandlar dig illa .

Agafia
11/24/16, 2:38 PM
#9

Ska stå inte ….

Em_
11/24/16, 4:32 PM
#10

Han håller på att skärma av dig från omvärlden. När han är klar kommer det kännas som att du inte har någonstans att ta vägen om det skulle ta slut. Lämna honom så fort som möjligt medan ditt sociala kontaktnät finns kvar. Du kommer ha mycket lättare att återhämta dig om du har vänner att umgås med. 

Det är han som har problem. Av någon anledning mår han dåligt när han inte har stenkoll på dig. En person med självinsikt inser att man inte kan isolera partner utan att man måste jobba med sin egen svartsjuka/rädsla.


obstitant
11/24/16, 6:03 PM
#11

Din sista mening säger egentligen allt, att du slits mellan kärleken och måendet. Om det valet uppstår ska man välja måendet.  Alltid. (Om det inte handlar om en extrem, tillfällig kris som typ att partner genomgår en svår sjukdom och att det är jobbigt pga den.)

Kärlek ska inte kännas som rädsla. Kärlek ska inte ge dig ont i magen. Kärlek ska inte göra dig förvirrad och vilsen.

Kärlek ska kännas som glädje och styrka. Som det som får dig att orka igenom andra jobbiga saker.

ThatCuteThingie
11/24/16, 9:25 PM
#12

förstår va ni menar och ska se va jag kan göra är inte riktigt redo att bli av med den enda som står vid min sida men tiden läker alla sår så får göra vad som känns bäst

Honestyisdead
11/24/16, 9:53 PM
#13

#12 Han står Absolut inte vid din sida. Sluta intala dig det.

Annons:
Zepp
11/25/16, 11:06 PM
#14

Orkar snart inte svara mer!

Du är för det första ingen som skall ställas på pidestal.. du är en människa av kött och blod.. kvinnlig sådan vad jag begriper!

Av någon anledning så förefaller det som att du dras till män som vill ställa dig på pidestalen??

Såå, du får även rannsaka dig själv vad det gäller preferenser för män!

Du vet, den lite tråkiga men trygga och rätt krassa kan vara den som kan fungera i en framtida familjekonstelation.. med VVV, dvs Villa, Volvo och valpar!

Fundera mer på vem som kan vara lämplig fader till dina barn!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vendelay
11/25/16, 11:11 PM
#15

#14 Men va? Denna man är ju sjuk, inte någon som "är lämplig som fader" eller "vill ställa hen på en pedestal"???

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
11/25/16, 11:28 PM
#16

#14 Nu har du nog skrivit i fel tråd. Annars är du ute och cyklar.

Denna kommentar har tagits bort.
[postmortum91]
11/26/16, 1:24 AM
#18

Lämna honom.

Maria
11/26/16, 8:20 AM
#19

Jag reagerar också på det sista att TS slits mellan kärlek och mående.

Kärlek ska ju göra ju att man mår bra. Annars är det inte mycket att räkna med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sarah
11/26/16, 10:38 AM
#20

Lämna! Det kan bara gå åt ett håll, du kommer bli mer och mer isolerad, du kommer få sämre och sämre självförtroende, har du otur kommer han börja slå dig.

Annons:
[Jordglob]
11/28/16, 10:47 AM
#21

TS, utan minsta tvekan kommer det gå helt åt skogen om det fortsätter.  Typ alla varningstecken finns.

Jag vet att det är svårt och att han redan kommit en bra bit i nedbrytningsprocessen men du visar även i det du skriver att du någonstans kans se att det är fel, att du mår skit och att du inte vill förhandla med dig själv om hans krav och hans regler mm. Försök ta hjälp av någon du litar på, kontakta en kvinnojour för att få stöd att prata av dig  om du vill, dom har väldigt stor kunskap om psykisk misshandel och jobbar med sånt varje dag.  Skriv här, läs på om kontrollerande förhållanden. Jag vet att det känns omöjligt att lämna men det går och han har inte den minsta rätt att kontrollera och begränsa dig som han gör.

JazzBass
11/28/16, 1:46 PM
#22

Håller med de andra. Stick innan det på riktigt blir jobbigt.

I ett bra förhållande ger man varandra största möjliga frihet och tillit. "If you love somebody, set them free", som Sting sjöng på 80-talet. Det är en bra regel. Det som din pojkvän vill göra är tvärtom att äga dig och ha full kontroll på vad du gör. Han litar inte på dig alls, han vill inte ditt bästa, och om han påstår att han älskar dig, är det åtminstone inte nån frisk form av kärlek. Långt ifrån. Han kommer att kväva dig, om inte fysiskt så åtminstone mentalt. Men det förstnämnda är inte heller nån omöjlighet om förhållandet fortgår. Som #21 säger så finns alla varningstecknen redan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ThatCuteThingie
12/3/16, 2:52 PM
#23

så idag bråkade vi och jag bad honom att gå. har aldrig mått såhär kast känner mig helt tom .

[postmortum91]
12/3/16, 10:51 PM
#24

Du förtjänar någon som får dig att må bra, jämt. Starkt gjort, hoppas du orkar hålla ut så du kan gå vidare i livet

Aleya
12/4/16, 8:16 AM
#25

#23 helt förståeligt att du mår dåligt. Men kom ihåg att han har inte rätt att bete sig som han gjort mot dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ThatCuteThingie
12/5/16, 1:07 PM
#26

jag vet jag ska vara stark <3

Upp till toppen
Annons: