Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1830 ggr
Goagubben94
2016-11-29 16:37

Dialekter

Hej Va har ni för några favoritdialekter här i Sverige på etc Tjejer? Jag hittade en ny favoritdialekg med hälsningsfras från en tjej som jobbade på en Pressbyrå

Annons:
punkmusic
2016-11-29 16:43
#1

Män: Värmländska

vendelay
2016-11-29 16:52
#2

Jag hatar verkligen i stort sett alla dialekter. Den enda som jag gillar är det som jag kallar "rikssvenska" (men jag vet inte om det är rätt benämning?). Alltså ungefär som folk i Stockholm utan Stockholmsdialekten pratar… Haha, förstår någon vad det innebär? Jag tycker att det är så sjukt svårt att förstå vad folk säger när de har en annan dialekt, jag bara nickar och hoppas att de inte ställt en fråga 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Herveaux
2016-11-29 17:01
#3

 Alla former av Norrländska är dom dialekter jag tycker om allra mest. *myyys*
(Gift med en norrlänning - så törs man säga annat? 🤐)
På en säker andraplats kommer Dalmålet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Goagubben94
2016-11-29 17:16
#4

Dialekter som pratas av väldigt lugna tjejer, Norrländska, Stockholmska och några till

tlover
2016-11-29 17:28
#5

Gäller både Kvinnor och män: Pitemål, Storumanbondska, Sorselebondska, Lyckselemål (ogillar att klumpa ihop 2/3 av Sverige till en och samma dialekt) även viss Skånska gillar jag, är ej säker på exakt var den kommer ifrån men jag tror det är nån del av Malmö? Är däremot inte säker. Den får däremot inte vara så grov att man inte förstår ett dugg vad dom säger.

l'm back

Scorpio97
2016-11-29 17:33
#6

Norrländskan är nog min favorit hos killar :) Är ju norrlänning själv också, även om jag bor lite på gränsen. Tycker dock inte jag har dialekt själv, men det märks direkt om jag är någonstans söderut, haha
(Sen är det väl egentligen ganska fel att klumpa ihop alla norrländska dialekter till en, det är ju ett stort område och det är stor skillnad på hur folk pratar. Men jag har inte hört någon norrländsk dialekt jag inte älskar, så jag skriver bara "norrländska" ändå)

Dalmål, göteborska och några fler är också fina.
Skånska och stockholmsdialekt är nog dom jag tycker minst om.


//Jessie

Annons:
tlover
2016-11-29 17:37
#7

"Men jag har inte hört någon norrländsk dialekt jag inte älskar"

Samma här, jag nämnde bara de absoluta favoriterna 🙂

l'm back

Scorpio97
2016-11-29 17:39
#8

#7 Tänkte också göra det först, men jag kom på för många och kunde inte riktigt välja ut några favoriter, haha :)


//Jessie

sp0ngeb0b
2016-11-29 18:55
#9

Eftersom jag själv är Skåning föredrar jag skånska, men det finns massor av varianter av skånska och alla är definitivt inte särskilt fina… Men typ Malmöskånska. Annars har jag av någon anledning förkärlek för göteborgska. Förstår även vad folk ser i olika typer av norrländska, och jag gillar det också så länge det inte är för bred dialekt.

[Túrwen]
2016-11-29 23:46
#10

Män: Värmlänska 

Svarar jag också :) Jag är kvinna och har lundensisk dialekt efter att ha bott i Skåne i 7 år. Är från början från Uppsala trakten.

[Tuulikki]
2016-11-30 03:28
#11

Jag gillar de flesta varianter av skånska. Göteborgska är också charmigt🙂

Min sambo pratar redig göteborgska när han är arg, haha😂 Själv är jag från Småland, men jag har bott i Halland sen jag var tonåring och nu när jag hör hur Småländska låter inser jag hur fult jag tycker att det är🤐

Effie
2016-11-30 08:31
#12

Jag är väl lite udda…jag gillar alla dialekter. Ok att alla inte är så vackra…men oftast later det ändå gôtt på något vis.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Valentine
2016-11-30 19:20
#13

Norrländska! :) Sen gillar jag även småländska.

Annons:
Jojaton
2016-11-30 22:46
#14

Skånska och göteborgska. Skånska är väl mest för att jag själv är skåning, haha. Men det får inte bli för bonnigt - då är det ju obegripligt!

Johanna - Instagram

Ria74
2016-11-30 22:48
#15

Jag tycker det är spännande med dialekter och tycker oftast att det låter trevligt.

Nu är jag själv skånska och har väl därför en förkärlek till just skånskan men annars är gotländska väldigt vackert tycker jag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[LadyK]
2016-12-01 01:07
#16

Är svag för den dialekt man pratar i Fagersta. var en sommar hos min syster som har stuga där och kunde inte låta bli att fråga efter grejer på Ica i Fagersta bara för att få höra dialekten.
Utom Sverige är jag förälskad i skotsk/engelska typ Sean Connerys dialekt.

amandatherese
2016-12-01 15:38
#17

Finns många dialekter jag gillar hos både Kvinnor och män så är lättare att räkna upp de jag inte gillar. Dialekt från Stockholmstrakten, gnällbältet och Skåne klingar inte i mina öron :)

Kalli
2016-12-01 18:36
#18

I princip alla norrländska dialekter, det känns som hemma. Samt de begripliga varianterna av skånska. :) Sen tycker jag rent generellt att dialekter är charmigt.

Sarah
2016-12-01 21:17
pyromanen
2016-12-01 21:35
#20

Nästan alla dialekter tycker jag är fina, tror det beror på att man ger ett lite mer genuint och personligt intryck om man lyckats ha kvar en dialekt istället för att bli "mainstream'. Om jag måste välja blir det nog ändå dalmål 😊

Annons:
Lia
2016-12-02 02:13
#21

#5 Då ska du inte besöka Österlen. Jag var tvungen att översätta min pappa när mina kompisar kom och hälsade på när vi var små :-P Jag tycker inte om någon dialekt. Det enda jag trivs med är rikssvenska. Men så växte jag upp med många dumma ungar som pratade skånska, så jag har alltid haft svårt för dialekter.

hankans91
2016-12-04 15:49
#22

Alla dialekter kan vara fina om de inte blir för överdrivna. Jag bor själv i Skåne och talar någon grov Skånska är det inte fint precis. Ett annat exempel är på Smålänningar som helt skippar "R" i sina menningar. Det samma gäller en allt för tydlig göteborgsdialekt eller en Stockholmare som försöker prata så rent och fint att det blir överdrivet. Något nedtonnade dialekter är bäst tycker jag.

[Hayabusa]
2016-12-05 03:25
#23

Är inte även "rikssvenska" en dialekt?

Everlyn
2016-12-05 20:44
#24

Halländska! Så fint!!



InkaAthilea
2016-12-07 05:33
#25

Norrländska! Utan tvekan! 😊

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Annielle
2016-12-07 09:15
#26

Jag har nog ingen favoritdialekt egentligen, jag tycker det beror mycket på vem som pratar dialekten, vilken typ av röst den har o.s.v. men dialekter som inte är för grova kan vara fint och personligt.

Det är mycket lättare att nämna dialekter jag inte gillar.

Grov skånska (svårt att förstå dessutom) västgötska har jag också väldigt svårt för, låter så bonnigt! Jag är själv uppväxt i Västergötland, men har tack och lov aldrig haft mycket av dialekten trots att de flesta runt omkring mig har haft det, och nu för tiden (efter 18 år i Stockholm) finns det sällan något som gör att folk tror att jag kommer i från de trakterna  i mitt tal över huvud taget, de brukar tro att jag kommer i från Stockholm (typ rikssvenska alltså, är ju ärligt talat mer vanligt att prata i Stockholm än någon utpräglad stockholmska)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Omorika
2016-12-07 15:25
#27

Jag gillar Pitemål och Västerbottensdialekterna. Tycker det blir för mycket finnska toner när man kommer längre norrut. Sen gillar jag skånska och gärna de från Staffanstorp blir som lite varm i kroppen av det. 

Så mina favoriter kommer ifrån mina egna bostadsorter. Tog dock några år innan jag började gilla skåne på riktigt.  

Jag själv tyckte dock att jag prata rikssvenska när jag flytta till skåne men fick snabbt höra att så inte var fallet! Har tydligen en gedigen norrlänsk dialekt enligt skåningarna och en tydlig västerbottninsk dialekt enilgt norrbottningarna.

Annons:
Sommarek
2016-12-07 16:25
#28

Jag älskar alla former av norrländska, dalmål och småländska. På alla.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: