Annons:
Etikettgrannar
Läst 2493 ggr
Royalz
12/2/16, 11:06 PM

Granne som röker på

vad hade ni gjort om eran granne under röker på? Ring polisen? Inte brytt sig? Klagat till huresvärden?


Annons:
Elsa
12/2/16, 11:14 PM
#1

Ärligt så hade jag nog inte brytt mig så länge personen inte stör mig eller någon annan granne. Med stör menar jag lever om på ett icke "normalt" sätt, eller att vi får in rök in till oss.


[SuperNaturalBeing]
12/2/16, 11:25 PM
#2

jag hade inte heller gjort nått om det inte var så att grannen sprang runt och hittade på dåliga saker eller rök kom in i min lägenhet. Men om grannen röker på och det inte märks på något sätt så är inte det min ensak.

Scorpio97
12/2/16, 11:34 PM
#3

Jag hade nog inte gjort något så länge det inte påverkar mig, exempelvis att rök/lukt kommer in i min lägenhet. Jag brukar undvika att lägga mig i vad främmande människor gör så länge det inte skadar någon (annan än personen själv) eller påverkar mig. 

Annars hade jag förmodligen börjat med att lämna en lapp eller gå och prata med personen. Om det inte hjälper, skulle jag ha kontaktat hyresvärden och/eller polis (vet faktiskt inte vilket som är bäst).  

Har för mig att när det gäller cigarettrökning  så kan inte hyresvärden göra något, för det räknas inte som en störning (undantaget är om det står i hyresavtalet att rökning är otillåtet och/eller det är ett "allergihus"). Vet dock inte om det blir en annan sak när det inte är vanliga cigaretter.


//Jessie

[rumelle]
12/3/16, 7:44 AM
#4

Jag har haft grannar som har rökt på. Stänger fönster och balkongdörr tills de är färdiga.

[Thiah]
12/3/16, 10:29 AM
#5

Har en knarkare som granne. När det röks på så stinker det en stund i trappen men annars stör personen inte alls. Personen är dessutom en av de hjälpsamma att och trevligaste i trapphuset. Så jag bryr mig inte alls. Och jag är inte säker på att alla grannar ens fattar vad som luktar. Vårt trapphus luktar ofta av maträtter (har asiatiska grannar som friterar, jösses så gott det doftar), blöta hundar osv…

Aleya
12/3/16, 12:30 PM
#6

Varför ringa? För att vara laglydig? Vissa röker ju på för att lindra smärta(var nyligen uppe i rätten en karl som hade konstanta smärtor och odlade eget och blivit fast av polisen) så låt personen bestämma själv om den vill röka och inte stör. Har haft en granne som använde andra spännande substanser. Amfetamin och heroin bl.a. det var den störigaste grannen jag varit med om. Och packet som kom dit var hemskt. Man fick vara rädd för sitt liv om man såg dom. Så är inte din granne så så låt Hen röka sitt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Honestyisdead
12/3/16, 12:37 PM
#7

Hade kontaktat både polis och hyresvärden OM personen stör genom beteende och lukt. Om grannen däremot sköter sig själv och lukten inte sprids in till mig hade jag inte brytt mig.

Royalz
12/3/16, 1:45 PM
#8

Dom är inga tysta grannar direkt, klampar med hälarna när dom går så våra ljuslyktor vibrerar och smäller i skåp och dörrar i lägenheten, pratar sjukt högt och är allmänt störiga. Ska lägga till att dom bor UNDER oss. Dom har bott här 3 månader och jag har aldrig stört mig på grannar på detta sätt. Funderar allvarligt på att flytta. Vi bor inte i nått tattarområde och dom hör intr hemma här. Trist bara att jag/vi ska behöva byta boende då vi trivts innan!


[Devya]
12/3/16, 2:58 PM
#9

#8 Låter då mest som om du vill anmäla dem för att du stör dig på andra saker.

Annielle
12/3/16, 4:08 PM
#10

Funderat på att kontakta störningsjouren i stället för att flytta kanske?!?

Inte just för rökningen om den inte stör väldigt, men för allt annat de stör med som du beskrivit.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Jojaton
12/3/16, 6:43 PM
#11

#8 då är ju inte problemet just att de röker på utan att de är högljudda. Hade tagit upp det först med dem (lämnat lapp i brevlådan tex) och om det inte hjälpt tagit det vidare till hyresvärden. Om det bara handlade om att de rökte på hade jag inte brytt mig så länge de uppfört sig.

Johanna - Instagram

Sarah
12/3/16, 7:00 PM
#12
Honestyisdead
12/3/16, 7:04 PM
#13

#8 Är man tattare om man röker på menar du?

Detta verkar ju inte alls handla om att dom röker så rubriken är lite missvisande.

Annons:
Aleya
12/3/16, 7:11 PM
#14

#8 du vet verkligen inte vad ordet tattare betyder. Så använd inte ordet om du inte ens vet vad det betyder. Tycker den enda som verkar konstig och grinig är du. Prata med grannen om att du tycker att dom stör med att dom går. Och sen undrar jag hur du vet att det luktar gräs?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Diisan123
12/4/16, 3:25 AM
#15

Haha lungn o fin. Stör dom,gör nåt. Röker dom? Sköt ditt. 😊

pyromanen
12/4/16, 8:09 AM
#16

Blir illa betörd av att lösa det du skriver om att det inte ör något tattarområde och att de däför inte hör dit. Det innebär ju att du ser dom som mindre värda än dig själv och de som tillhör någon sorts samma kategori sim dig… ? Förstår självklart att man kan bli riktigt irriterat på störande grannar men då får man ta det sakligt. Det är ett mycket valigt problem och det finns schyssta vägar att gå, som någon redan påmind om (blrja med att prata med dom, lugnt och respektfullt, de kanske inte alls vet om att de stör och vill ändra sig om de får reda på att de stör? Om inte det funkar då gå vidare med att klaga till rätt ställe. Även där kommer man garanterat långst om man lyckas hålla sig saklig.

SuperLimm
12/8/16, 3:59 PM
#17

Enklast borde ju vara att be dom försöka gå lite lugnare och inte smälla i dörrar o skåp. Alternativt lämna en anonym lapp i brevlådan om man är konflikträdd.
Ibland vet man inte om att man stör och då är det onödigt att ta det längre än så. Oftast räcker det faktiskt att be folk vara lite tystare om dom stör på något sätt.

Skulle det sen visa sig att dom är extremt otrevliga och barnsliga och istället blir ännu värre kan man ta det vidare till hyresvärden.

Mvh Linn

Heberniclobochs
9/28/17, 2:40 AM
#18

Glid över med en påse chips som inflyttningspresent och bli vänner!

imsuchadiva
9/28/17, 8:02 PM
#19

Hör av dig till hyresvärden och tala om att de är högljudd och att de pundar. Är det mycket musik och livat, så ring störningsjouren ☺️

Isolede_Aurora
9/29/17, 7:51 PM
#20

#18 ja det är nog en bra idé. De lär vara hungriga. ;)

Annons:
Monchalo
9/29/17, 11:53 PM
#21

Stör dom dig med att föra oljud på kvällar och nätter så be dom dämpa sig. Stinker de skunkweed i trapphuset be dom röka på balkongen. Annars är de väl bara lev åt låt leva? Vad dina grannar väljer att roa sig med innanför sina fyra väggar har ingen förutom dom själva att bry i.

Upp till toppen
Annons: