Annons:
Etikettallmänt
Läst 1628 ggr
Honestyisdead
2016-12-12 04:43

Ensam och mat?

Min mor skulle lätt strunta i matlagning som singel eftersom hon är helt ointresserad. Hon lagar mat endast för andra (läs lat man och syltade barn 😉). En väninna gillar matlagning men ser ingen mening med det om det bara är hon som ska äta.

En annan vän kan inte laga mat utan guidning 😉

Hur gör du om det bara är du hemma?

Annons:
flocken
2016-12-12 06:26
#1

När jag inte har familjen hemma blir det oftast sallad med något protein till. Sist blev det en sallad med bea sås o lövbiff. Lax till sallad är så gott.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

jessR
2016-12-12 07:48
#2

Jag lagar mat några ggr i veckan max, och gör då till 4-5 portioner så jag bara kan tina de andra dagarna. När jag gör soppor som brukar vara min vanliga lunch så kan jag göra sisådär 6-8 portioner. Enklast så och har inte heller lust att stå vareviga dag och laga. Ibland köper jag något färdigt med när jag vill ha nylagad mat, typ thai eller liknande 🙂

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Tjeja
2016-12-12 07:56
#3

Jag äter inte heller när jag är själv. Ska jag äta alls då så behöver det redan finnas klart bara att äta direkt utan någon åthäva. Knappt jag orkar köra något i mikron ens.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Aleya
2016-12-12 07:58
#4

Jag lagar ingen speciell mat när det är bara jag. Kan äta samma i flera dagar. När jag har besök är det roligare att fixa till mat.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

fruktgumman
2016-12-12 11:38
#5

Jag behöver en tillagad måltid varje dag och lagar mat även om det bara är till mig själv ibland.

Pytteliten
2016-12-12 12:01
#6

Finns det inget att micra så tar jag en macka! Det går att göra riktigt matiga och goda mackor 😂. Fast ostmackor funkar de också!

Annons:
Scorpio97
2016-12-12 12:59
#7

Jag bor med mamma men eftersom hon oftast äter hos sin pojkvän så lagar jag mat och äter själv dom flesta dagarna. Jag tycker det är precis lika roligt, nödvändigt och meningsfullt att laga god och bra mat till mig själv som till andra. Experimenterar gör jag dock oftast när det bara är till mig ifall att resultatet inte blir bra (det är ju bättre att bara jag "drabbas" av det, än att både jag och andra gör det). 

Jag lagar alltid bara en portion även om jag ska äta samma maträtt/råvaror flera dagar i rad. Enligt mig är uppvärmd mat inte alls lika god, både smak och konsistens förändras, och jag undviker det så långt det går. Jag ställer mig gärna vid spisen varje dag för att slippa äta uppvärmda matlådor. Eftersom jag oftast bara äter en gång om dagen känner jag även att jag kan lägga mer tid på den måltiden, det är helt klart värt det för mig :)


//Jessie

Zadeira
2016-12-12 13:36
#8

Jag behöver minst en ordentlig måltid var dag (dvs lagad mat), oberoende av om jag är själv eller äter med någon. Ibland gör jag storkok och har matlådor att värma, ibland gör jag bara middag för dagen, det beror lite på vad jag ska ha.

Jag gör i princip samma mat till mig själv som jag gör när jag bjuder någon annan på middag.

pyromanen
2016-12-12 13:38
#9

Har ett antal "snabbrätter" som det oftast blir nör jag är själv. Tex. Omelett med nån grönsak, pasta med spenat eller grönkål och riven ost, makrillburk + rågbröd och nån grönsak. Det händer dock också hyffsat ofta att jag lagar mer riktig mat och då större mängd så det antingen räcker till matlåda till jobbet eller till ensamlunch nästa dag.

pyromanen
2016-12-12 13:39
#10

#8 soppor av en del sorter kan jag tycka är till o med godare andra gången 😊

JazzBass
2016-12-12 13:45
#11

Har aldrig förstått mig på tankesättet att det skulle vara trist att laga mat bara för att ingen annan ska äta av den. Det är ju då man kan slå på stort och göra exakt det man vill, utan kompromisser, i lugn och ro. 🙂 Klart att det är snäppet roligare att också kunna bjuda på samma mat till andra, men i vardagen kantas matlagningen ofta av flera kompromisser. Det ska vara klart så snabbt som möjligt, får inte vara kryddat hur som helst, vad en gillar mest av allt äter inte en annan alls av olika skäl, nån har nån allergi som måste beaktas och så vidare. Allt som hindrar en från att göra den mat man verkligen vill göra, gör jobbet lite jobbigare och tristare. Det slipper man ju när man lagar mat åt sig själv. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Em_
2016-12-12 21:12
#12

Håller tummarna för att det finns någon matlåda i frysen 😃 Annars blir det något snabblagat, kan vara allt från supernyttig sallad till färdigpizza.


Åsa S
2016-12-12 22:36
#13

Brukar laga nått jag tycker är jättegott men som min man inte gillar och sedan njuter jag 🙂

Annons:
sp0ngeb0b
2016-12-12 22:41
#14

Jag lagar mat ett par gånger i veckan, och sparar det i kylen för att ha som matlådor och rester till andra dagar. Mina favoriter att värma i efterhand är soppa, gryta eller någon form av pastasås - det brukar inte bli äckligt nästa dag. Jag tycker egentligen inte om att laga mat, därför gör jag det helst så sällan som möjligt. Lagar alltid enkla men nyttiga måltider. Men det bästa är ju när hela kylen är full med rester så det bara är att välja från en hel buffé😃

[LadyK]
2016-12-13 00:45
#15

Här blir det uteslutande omelett om jag är själv till maten. Kan varieras i oändlighet, är gott och snabblagat.

Ambrose
2016-12-13 20:45
#16

Det varierar beroende på vilken tid på kvällen jag blir hungrig och hur jag mår den dagen. Är det för sent så blir det lite friterad potatis, eller mackaroner och köttbullar.
Annars så kan det bli rätt god mat. Biff och bea, hemmagjord ravioli, eller massa annat gott :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Jojaton
2016-12-13 20:52
#17

Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att laga mat (och är därför inte så duktig på det vilket gör det ännu tråkigare) så hos mig blir det mycket snabblagade, enkla rätter eller köpemat. Bor själv. Ibland är jag duktig och gör storkok av någonting och fryser in, men det är inte så ofta som jag egentligen skulle önska.

Johanna - Instagram

[Túrwen]
2016-12-13 23:12
#18

Önskar att jag var duktigare med sådant, jag är intresserar mig väldigt mycket för Raw food kosthållningen och skulle väldigt gärna vilja satsa till 100 % på det. Det brister dock väldigt mycket i att jag är lat och att det är så mycket bekvämare att köpa färdig hummus och lägga det i en glutenfri wrap med falafel och gurka. 

Hade jag lagat mat eller framförallt bakat (som jag har mer fallenhet för) för andra än mig själv anstränger jag mig betydligt mer…Har väl delvis förlorat den husliga känslan i mig när jag blev lämnad tidigare i år. Men blir mitt nyårslöfte att sätta mig själv i första rummet!

Gaara
2016-12-14 20:22
#19

Om det bara är jag hemma så har min sambo troligtvis antingen fixat matlåda åt mig eller så har han förberett en maträtt som jag bara behöver ställa i ugnen med instruktioner om gradantal och hur lång tid. XD Det är i alla fall så det sett ut förut för han vet att om han inte fixar något åt mig så lär jag leva på mackor och godis. ;)

Maria
2016-12-15 15:35
#20

Jag önskar att jag var bättre på att laga mat till mig själv men är jag ensam så fuskar jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Fransu
2016-12-15 21:27
#21

När maken inte är hemma passar jag på att äta något han inte gillar. Idag är han på julbord med jobbet, så jag åt fiskgratäng till middag. 👍

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Blanksteg
2016-12-16 20:26
#22

Jag försöker se till att ägna någon dag varje vecka åt att laga vegobullar, vegobiffar o.s.v. och frysa in, så att det snabbt går att fixa middag utan att det blir något onyttigt.

Lizelda
2016-12-21 00:44
#23

Jag lagar i princip bara mat när pojkvännen är hemma för det är så oerhört tråkigt att laga mat åt mig själv. Jag gillar att laga mat men det är tråkigt om bara jag ska äta.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

powerofthebass
2016-12-21 20:10
#24

Brors på hur jag mår . Känner jag mig nere brukar jag laga mat mycket mat. Ibland äter man det ibland får de andra det man lagar när de kommer hem

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Upp till toppen
Annons: