Annons:
Etikettsvartsjuka
Läst 1770 ggr
[VCG1997]
1/3/17, 4:32 PM

Arbeta bort överdriven svartsjuka?

Jag är en person som har otroligt svårt att lita på människor fast jag vet egentligen inte riktigt varför. Jag har ett problem som gör det jobbigt för mig när jag har ett förhållande. Jag delar inte med mig så mycket av det och berättar inte för min pojkvän att jag får såna känslor i kroppen. Jag är väl rädd för att bli sedd som störd.

Om han säger att han måste jobba, svarar segt, skjuter upp bestämda tider så blir min naturliga första tanke, ''Nej, han ljuger, han ska säkert gå till nån jävla h*ra)           Om en tjej gillar hans bild eller inlägg på Instagram eller Facebook så tänker jag samma sak.

Jag vet om att jag har en överdriven svartsjuka. Han är också väldigt svartsjuk märker jag. Finns det fler som känner igen sig i att aldrig våga lita på någon i rädslan att bli sårad? Har du liksom jag en ständig oro för att bli sviken, lurad och bedragen? Tror du alltid att din partner är otrogen för minsta lilla sak?

Hur kan jag arbeta bort dessa tankar som plågar mig? Och det är inget personligt mot denna killen, har känt så i alla förhållanden sedan jag började dejta.

Annons:
Honestyisdead
1/3/17, 4:45 PM
#1

Tror du skulle må bra av att prata med en kurator för att få hjälp med att sluta oroa dig för saker som inte hänt.

[VCG1997]
1/3/17, 4:51 PM
#2

#1

Jag har pratat med en psykolog om detta och hon har konstaterat att detta beror på en mycket tuff och traumatiserande uppväxt. Jag är ändå bara 19 år men har långt fler tråkiga händelser i min historia än vanligt. Som barn fick jag lära mig att jag måste vara på min vakt. Jag ser alla människor som eventuella fiender till en början.

Det har bara blivit värre också med tillitsproblemen eftersom jag flera gånger har hamnat med otrogna killar som bedrar. Jag är ändå bara 19 år men har långt fler tråkiga händelser i min historia än vanligt.

Jag kan bara inte få bort oron, och jag vet inte hur jag ska sluta tänka som jag gör. Det är fruktansvärt jobbigt att tänka på dessa saker, som inte ens har hänt troligtvis.

Honestyisdead
1/3/17, 4:52 PM
#3

Fick du inte råd på hur du ska arbeta bort det?

Det finns tex KBT.

[VCG1997]
1/3/17, 4:57 PM
#4

#3

Jag fick råd men alla metoder har bara fungerat högst tillfälligt. Mina tankar har alltid kommit tillbaka och jag vet inte hur jag ska tackla känslorna.

Honestyisdead
1/3/17, 4:59 PM
#5

Tror KBT och eventuellt en affektkurs hos psykiatrin är något du ska fråga efter. För du behöver professionell hjälp under längre tid tror jag.

AnneN
1/3/17, 5:35 PM
#6

Jag har varit väldigt svartsjuk av mig tidigare, kan fortfarande känna svartsjuka ibland men det tar inte över på samma sätt längre och blir mindre och mindre.

Har inte heller haft en lätt uppväxt och har allmänt svårt att lita på människor, men det jag fick börja att arbeta med var min egen självkänsla och självförtroende, att bygga upp det från grunden har hjälpt mot svartsjukan och mycket annat i livet. Det har tagit många år och mycket jobb med mig själv för att komma dit jag är idag, men det har varit värt allt slit med att ändra på tankar och känslor och lära mig hantera dessa.

Det har även hjälpt att vara öppen och ärlig mot mina närmaste om mina problem, de har då kunnat stötta mig då jag haft det jobbigt och det har samtidigt gjort att relationen blivit starkare och jag har känt mer och mer att jag kan lita på dessa personer i alla situationer för de har ställt upp och visat att de finns där och att jag kan lita på dem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[VCG1997]
1/3/17, 5:40 PM
#7

Det kan stämma att jag behöver professionell hjälp för min misstänksamhet och mina svårigheter att lita på någon.

[VCG1997]
1/3/17, 5:41 PM
#8

#6

Jag har egentligen ganska bra självkänsla och självförtroende så det känns inte heller som att det är problemet.. 

Vad skönt att det har blivit bättre för din del:)

[VCG1997]
1/3/17, 10:28 PM
#9

I mitt fall så har det väl tyvärr varit så att jag innan alltid haft rätt om att killen varit otrogen. Jag tror att jag har rätt om det nu också, för min magkänsla säger det och den brukar ha rätt.

Kanske litar jag inte på dessa människor för att jag inte borde göra det?

qayza
1/6/17, 9:56 PM
#10

Jag tror att dessa känslor alltid kommer att finnas där, det finns inget "botemedel" för att bli helt frisk eller fri ifrån, det krävs att jobba med dessa tankar och känslor  dagligen och hitta metoder/redskap/verktyg som fungerar till olika situationer.

Det är i tankarna allt börjar. Dina tankar skapar känslor, ifrån dina känslor väljer du ett visst beteende. 

Jag hoppas att mitt svar kan ha hjälpt dig något. 🙂

Alla du möter och/eller kommer i kontakt med kämpar med/mot något. Något du inte har en aning om. Ta hänsyn till det!

[VCG1997]
1/6/17, 9:58 PM
#11

#10

Tack för svaret och jag tror det stämmer. Jag tror jag måste lära mig att våga lita på personen tills motsatsen är bevisad.

qayza
1/6/17, 9:59 PM
#12

Just det.. Glömde.. 😃 Vill tipsa dig om boken Svartsjukeakuten av Elisabeth Gummesson. 🙂

Alla du möter och/eller kommer i kontakt med kämpar med/mot något. Något du inte har en aning om. Ta hänsyn till det!

[VCG1997]
1/6/17, 10:00 PM
#13

#12

Jag behöver nog läsa den, haha :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: