Annons:
Etikettjobbet
Läst 1936 ggr
Vanja
1/22/17, 2:20 PM

Kollegor

Hejsan!

Jag undrar lite över vad ni har för relationer till era kollegor? 
Är de nära vänner, vänner eller kanske bara bekanta? 

Jag har en kollega som har börjat visa intresse för att umgås med mig på fritiden, men jag vet inte riktigt hur jag känner för det, jag är rädd att om vi skulle glida isär eller på något sätt bli osams så kommer det påverka våran arbetsrelation eller påverka hur vi utför vårat arbete som vi gör. 

Är det någon som har erfarenhet av detta?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Maria
1/22/17, 2:30 PM
#1

Jag har träffat många goa vänner via jobbet och jag brukar inte bli osams med någon så den erfarenheten har jag inte men visst kan man glida isär och kanske inte umgås lika ofta men det brukar ju oftast ske naturligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Caeli
1/22/17, 4:17 PM
#2

Har kollegor som är goda vänner och de som är mera ytligt bekanta. Beror mycket på om man har fler gemensamma nämnare än bara jobbet. Inget problem på en stor arbetsplats, men kanske om man arbetar några få tillsammans?

Visst kan man glida isär, men oftast beror osämja mellan kollegor på arbetsrelaterade problem.

fruktgumman
1/22/17, 4:43 PM
#3

De flesta är bekanta. Några står jag förstås närmare men ingen av mina kollegor tillhör mina nära vänner.

Agafia
1/22/17, 5:23 PM
#4

Under mina yrkesverksama år har jag bara umgåtts med en av mina arbetskamrater privat . Vi har fortfarande kontakt efter att ha träffats för över 15-20 år sedan . Jag har alltid Skillt på arbete och privatliv .

vendelay
1/22/17, 5:47 PM
#5

Nu har jag inte direkt några kollegor på samma sätt som de flesta har men i mina tidigare jobb har jag haft det. 

Jag har nog aldrig haft problem med att utveckla en vänskap med någon på jobbet men jag har alltid jobbat med människor som är typ tre gånger så gamla som mig och därför har det väl aldrig riktigt hänt. Men under ett jobb fick jag faktiskt flera vänner (i ungefär samma ålder som mig) och jag träffade också min nuvarande partner där och jag har kontakt med nästan alla även idag, typ 6 år senare 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TatsuOni
1/22/17, 7:37 PM
#6

I dagsläget så har jag inga kollegor, men tidigare kollegor har endast varit bekanta, med undantag för en. Vi träffas inte privat, men pratar fortfarande med varandra ibland.

Skulle jag ha haft en kollega som jag verkligen "klickade med", vänskapligt alltså, så hade jag inte haft några problem med att träffas privat.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Fransu
1/24/17, 4:52 PM
#7

Jag är ytligt bekant med mina kollegor. Umgås aldrig privat.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Honestyisdead
1/24/17, 6:37 PM
#8

Har haft kollegor som blivit nära vänner. Gör ingen skillnad på om jag träffar dom på arbetsplats eller fritid.

Portie
1/24/17, 11:39 PM
#9

Nästan alla mina vänner är även mina jobbarkompisar. Vi funkar precis lika bra på jobbet som utanför.

Jojaton
1/25/17, 12:34 PM
#10

På mitt nuvarande jobb har jag fyra kolegor inkl chefen, och skulle säga att alla är vänner. Inte så att jag umgås med dem utanför jobbet, men pratar ändå med dom om privatgrejer också. Från mitt förra jobb har jag med mig ett par vänner som jag fortfarande (slutade för ett och ett halvt år sen) umgås med.

Johanna - Instagram

ellips
1/25/17, 12:53 PM
#11

Självklart kan man vara vän med sina kollegor men nä för mig har det inte blivit så. Vi pratar och samarbetar kring arbetet just för att vi råkar ha tussats ihop på samma arbetsplats men utöver det umgås vi inte. Chefen bestämde en gång att vi alla skulle ses en kväll utanför jobbet för att "lära känna varann" Det kändes stelt och konstigt och alla såg mer eller mindre obekväma ut. 

Vi passar inte ihop privat men jobba ihop kan jag göra med vem som helst ändå.

obstitant
1/25/17, 10:40 PM
#12

De flesta är man kanske inte så sugen på att umgås med privat (även om jag aldrig brukar ha direkta konflikter med folk på jobbet), men det finns en och annan som jag verkligen har saknat när jag har slutat på olika ställen. Hade gärna flyttat över relationen till en privat vänskap, men de kanske inte var lika intresserade.

OlgaMaria
1/26/17, 10:49 AM
#13

Det har varit olika på de arbetsplatser jag varit på men trivdes bäst på ett ställe där folk umgicks utanför jobbet också. Vi ordnade grillkvällar med några av kollegorna då och då t ex. Det var alltid härligt att gå till jobbet, tyckte jag, för man fick umgås med sina vänner på arbetstid. Ser absolut inget hinder med att umgås utanför jobbet. Och bara för att ni tar en fika nån gång behöver det ju inte bli varje vecka ni ses eller att ni blir supertajta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
MissClue
1/29/17, 12:38 AM
#14

#0

Vet inte hur din arbetssituation ser ut men jag har inte haft problem med att träffa kollegor privat. blir man osams har man kunnat undvika varandra tills det ordnat sig. då har jag jobbat i större team. Jag är i en sits nu där jag funderar på att dejta en i klassen och en klass kan man väl se som ett arbetsteam typ. Detta med dejting ifrågasätter jag hur mkt som helst men att umgås med kollegor har jag aldrig tänk på div konsekvenser om inte relationen skulle fungera

I love not man the less, but Nature more…

powerofthebass
1/29/17, 8:17 PM
#15

De är vänner. Några ligger bra mycket närmare mitt hjärta än andra gör

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Upp till toppen
Annons: